به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۶۲۲۴۵
مقاله وارده

چرا باید استاد حسین علیزاده را ستود؟

صیام گنجه ای- تبریز

گروه مقالات: چند روز پیش خبری فضای رسانه ای کشور را در هم نوردید.متن خبر کوتاه اما پر معنا بود: " استاد حسین علیزاده از دریافت نشان شوالیه (نشان ملی لیاقت) فرانسه امتناع ورزید."

موضوعی که شب قبل از انتشار این خبر، يك نماینده مجلس نیز در برنامه هفت شبکه 3 سیما بدون اینکه نامی از حسین علیزاده بر زبان آورد، از تلاش دولتهای غربی در جهت تصاحب نام و آوازه ی هنرمندی که مجموعه ی "نینوا" را ساخته است، سخن گفت. نشانی که خیلی ها برای به دست آوردنش سر و دست می شکنند حسین علیزاده دریافت این نشان را رد کرده است.

نگارنده تا جایی که به شخصیت هنری حسین علیزاده بر می گردد، یکی از پر و با قرص ترین طرفداران ایشان می باشد. با آهنگ ها و مضراب هایش زندگی کرده ام. آمال ها و حسرت هایم را در آثار این هنرمند یافته و به آنها دلباخته شده ام. دروغ چرا از شخصیت اجتماعی – سیاسی او شناخت کافی نداشتم تا اینکه کنش سیاسی اخیر وی را دیده و مجذوب این بعد از شخصیتش نیز شدم. حسین علیزاده اما در کمال ادب و احترام ضمن تشکر از مردم و سفارت فرانسه، از گرفتن این نشان امتناع می ورزد.

جایزه نشان شوالیه ملی لیاقت درجه نظامی فرانسوی است که برای اولین بار در سال 1963 توسط ژنرال دوگل نام گذاری شده است. این نشان به تمام نظامیان و شهروندان غیر نظامی که لیاقت آن را بدست آورند اهدا می شود. امروزه بر کسی پوشیده نیست که انتخاب افراد و یا اثرهای هنری-علمی از کشورهای پیرامونی برای دریافت نشانهایی از این دست (اسکار، شوالیه، کن و...) فرآیند های سیاسی را در پس شعارهای پر طمطراق طی می کند.

نشان شوالیه از نظر نگارنده نمی تواند موضوع فی نفسه بدی باشد.چرا که هر کشوری در جهت توسعه روابط خود و تبلیغ و ترویج فرهنگ اش از این دست برنامه ها را در دستور کار قرار می دهد اما رفتاری که گردانندگان این مجموعه ها در زمانهای خاص از آنها بروز می کند، شائبه ی سیاسی بودن این عملکرد ها را به ذهن متبادر می سازد.

در بحبوحه ی مذاکرات هسته ای ایران با 6 قدرت برتر جهان که بحث ها علی الظاهر از مسائل هسته ای فراتر رفته و دیگر حوزه ها نیز از جمله حقوق بشر بر روی میز آورده شده است، تصمیم به اعطای این نشان به حسین علیزاده گرفته می شود ولی این هنرمند با درک شرایط زمان دست رد بر سینه بیگانه زده،در عین حال در نامه اش خطاب به مسئولین متعهدانه می گوید: "شاید اگر در دیار ما توجه و درک از هنر والای موسیقی همان طور که در نزد مردم است- نزد مسئولان – که باید خدمتگزاران تاریخ و فرهنگ وهنر باشند- می بود، یک هدیه و عنوان غیر خودی این همه انعکاس نداشت. وقتی در فضای هنر ی نور کافی نباشد، چراغی کوچک خورشید می شود."

حسین علیزاده را به این دلیل بسیار ساده و پیچیده باید ستایش کرد که، در عین حالی که خود را بی نیاز از دریافت این نشان دانسته و می گوید، به نام حسین علیزاده قناعت کرده و تا آخر عمرش به آن پیشوند و پسوندی نخواهد افزود، از طرفی دیگر مسئولان را متوجه امری خطیر می سازد و آن اینکه در این کشور هنرمندان متعهد به بوته ی فراموشی سپرده شده‌اند. این نوع برخورد با مسائل، در این کشور یک خط با سابقه ی سیاسی است، که ناشی از فرهنگ عمومی مردمی است که در این کشور زیست می کنند، از طرفی مرزش را با بیگانه نگه می دارد و از طرفی دیگر خواهان اصلاح وضع موجود در داخل کشور می‌باشد.

هنرمندان این کشور تنها چند "سوپر استار تابلوی سینما" نیستند، هنرمندان این کشور را بایستی در اسماعیل بقال و ایده لو هم یافت که با دستمزد شرافتمندانه کارگری‌اش سازی را تهیه کرده و رنج زندگی خود و هموطنانش را می‌نوازد. اینان را نیز باید دریافت. مخلص کلام، از نظر نگارنده کسانیکه در گذشته این نشان و نشان هایی از این دست را از ایران دریافت کرده اند، شاید سزاوار سرزنش و تقبیح نباشند، اما کسی که از دریافت آن امتناع می‌ورزد حتما شایسته ی تقدیر خواهد بود. از این نظر حسین علیزاده را باید ستوده و به احترامش کلاه از سر برداشت.

مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۴:۰۶
ما قدر هیچ کس رو نمیدونیم مگه اون روزی که از دستشون بدیم. حسین علیزاده یگانه تار در حال حاضر هست و بخاطر محدودیت ها اون طور ککه باید شناخته نشد. (267104)
یک نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۶:۰۶
"ر کسی پوشیده نیست که انتخاب افراد و یا اثرهای هنری-علمی از کشورهای پیرامونی برای دریافت نشانهایی از این دست (اسکار، شوالیه، کن و...) فرآیند های سیاسی را در پس شعارهای پر طمطراق طی می کند."
خوب شد فلسفه جشنواره فیلم و تاتر و موسیقی "فجر" را هم فهمیدیم. (267137)
هیمن
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۴:۵۲
ضمن احترام به تصمیم آقای علیزاده، متوجه نمی شوم عدم دریافت یک جایزه هنری، که از منظر آیین های ایرانی نوعی توهین به حساب می آید (اگرچه استاد تلاش کرده رسم ادب را به جا آورد)، موجب چه افتخار و ستایشی است. اگر برخی دریافت کنندگان یک جایزه، از آن سوء استفاده کرده اند، چرا باید اصل جایزه را زیر سوال برد؟!! (267115)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۵:۵۱
ستایش ایشان ازاین جهت است که عده ای با توسل به همین جوایز داخلی و خارجی سعی درتخریب چهره ی گذشتگان هنرداشتند و حرکت ایشان بسیارقابل ستایش است. پیش ازاین هم استادشجریان و... این حرکت را زیبا و قابل ستایش دانسته بودند (267134)
جویا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۶:۳۹
از کلیه جوگیری ها که بگذریم.من هم با نظر این دوستمون موافقم.گفته شده که اصل جایزه بد نیست.کسانی هم که گرفتند از هنرمندان بنام و قابل احترام بودند .از فرانسه هم بخاطر اهمیت به هنر تشکر شده .از مصاحبه شجریان و علیزاده هم دلیل عجیبی عنوان میشه که نه مربوط به اصل جایزه و نه مربوط به اجانب و نه بخاطر گیرندگان هست.فکر کنم توجه به حرف همسایه دامن هنرمندان راهم گرفته هست. آگاهان مرا روشن سازند. (267144)
یکان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۴:۵۹
هیچ یک از هنرمندان کشورمان سزاور سرزنش نیستند، مگر آنان که در کنار بی لیاقتان و در برابر مردم ایستادند.
تصمیم استاد علیزاده را بدلیل گوشزد کردن بی توجهی های مرسوم در این وادی به مسوولین بی مسوولیت ارج می نهیم؛ اما دریافت این نشان از سوی بزرگان بی مانند کشورمان را نیز، برگرفته از درک رسالت جهانی و تلاش برای همگرایی بین المللی بیشتر می دانیم.
همه هنرمندان دلسوز این دیار، هریک با نقشی متفاوت، هدفی مشترک را دنبال می کنند که همانا ماندگاری شکوه هنر ایران زمین است.
کمی بیاندیشیم، سپس سخن برانیم. (267116)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۵:۰۲
البته که نباید به سادگی ازکنار اعمال عده ای گذشت که دارند حسین علیزاده را به نفع خودشان مصادره میکنند!!!
حسین علیزاده ازآن ما مردم است... (267118)