به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۵۸۰۱۵
آیت‌الله موسوی تبریزی:

از حالا نه از 35 سال قبل برای انتخابات خیز برداشته‌ایم

گروه سیاسی: دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم (از تشكل‌های اصلاح‌طلب) با اشاره به تعبیر مذمت‌گونه برخی افراد از ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس خبرگان رهبری، گفت: وظیفه داریم برای تثبیت حقوق مردم در همه انتخابات در چارچوب قانون حرکت کنیم و آرزوی‌مان هم این است که انتخابات آزاد باشد و هیچ‌کس را بدون دلیل از حق رای‌دادن و رای گرفتن محروم نکنند.
از حالا نه از 35 سال قبل برای انتخابات خیز برداشته‌ایم
به گزارش ایسنا، آیت‌الله حسین موسوی تبریزی در نشستی خبری در اهواز با اشاره به برنامه‌های مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم برای ورود به انتخابات پیش‌روی مجلس خبرگان و تعامل بیشتر با دولت و همچنین حوزه‌های علمیه در سراسر کشور اظهار کرد: همانند همه کسانی که دل در گرو نظام جمهوری اسلامی دارند و به ایران و ایرانی علاقه‌مند هستند، وظیفه داریم در راستای تحکیم قانون اساسی کشور و در چارچوب آن فعالیت‌هایی را تنظیم کنیم.

وی با بیان این‌که در نظام جمهوری اسلامی باید به آنچه به عنوان یک میثاق ملی به آن رای دادیم هم وفادار باشیم و نه تنها به صورت رسمی، بلکه عملی آن را در جامعه پیاده کنیم، خاطرنشان کرد: این قوانین به رشته تحریر درآمده است که در عمل عینیت یابد و نظام عملی جامعه باشد و به فرمایش امام (ره) این قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی، عینیت فقه در جامعه است.

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: فقه عبادی جای خود دارد، اما این فقه حکومتی و مدیریت جامعه است که باید آن را با همه اصولش در جامعه پیاده کنیم که مهم‌ترین اصول آن نیز به حاکمیت مردم برمی‌گردد. موسوی تبریزی با اشاره به اصل 65 قانون اساسی مبنی بر اختیارات مردم در تعیین مقدرات و سرنوشت خویش اظهار کرد:‌ برابر این اصل حاکمیت از آن خداست و خداوند مردم را حاکم بر سرنوشت خویش قرار داده است و این انتخابات است که باید مردم با شرکت در آن مدیریت اختیارات و مقدرات خود را به دست بگیرند. هیچ فرد یا گروهی حق ندارد این حق را از مردم سلب کند و این عین قانون اساسی است.

وی ادامه داد: براساس این اصل تعیین رهبری به وسیله خبرگان با رای مستقیم مردم و همچنین شوراها و رییس جمهور با رای مستقیم مردم انجام می‌شود تا بدین وسیله حاکمیت مردم در تعیین سرنوشت و مقدرات آن‌ها بروز و ظهور یابد. این نهادها و افراد نیز در قانون اساسی وظایف آن‌ها مشخص شده است، بنابراین نباید بی‌تفاوت نسبت به قانون باشیم و باید در چارچوب آن حرکت کنیم.

موسوی تبریزی در ادامه با بیان این‌که البته برخی تفاوت‌ها نیز به گونه‌ای زمینه ضربه زدن به کشور را برای دشمنان ایجاد می‌کند و کسانی که این اصول را برای دیگران نمی‌پسندند و حقوق مردم را به بینش‌ها و اندیشه‌های خود محدود می‌کنند، هم ضربه محکمی به حقوق مردم وارد می‌کنند تصریح کرد: اگر به قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی معتقد هستیم باید در این چارچوب حرکت کنیم.

وی همچنین با اشاره به این‌که این موضوع که برخی بگویند از حالا کسانی برای انتخابات خیز برداشتند ولو آن را با تعبیر مذمت بیان کنند، انکار نمی‌کنیم تصریح کرد: ما از حالا نه بلکه از 35 سال قبل و از آغاز نظام برای انتخابات‌ مختلف خیز برداشتیم و در این مسیر حرکت می‌کنیم زیرا به فرموده امام رفتن بر سر صندوق رای عبادت است و مقام معظم رهبری هم که در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم رای مردم را حق‌الناس خواندند که البته حفظ رای پس از ریختن در صندوق رای هم یک حق‌الناس است و اعمال حق دخالت در تعیین سرنوشت و رای‌دادن در انتخابات نیز یک وظیفه شرعی است که مسئولان هم وظیفه دارند آن را حفظ کنند.

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که براساس تجربه بشری این مساله به اثبات رسیده است که بهترین راه برای تثبیت حقوق مردم و اجرای عدالت حضور مردم و شرکت در انتخابات برای انتخاب مسئولان است تصریح کرد: مردم به وسیله این انتخاب قانون را انتخاب می‌کنند و مجریانی که از این طریق انتخاب می‌شوند پیشرفت کشور را رقم می‌زنند که اسم این نوع روش حکومت را دموکراسی گذاشته‌اند و تا امروز نیز جایگزینی بهتر از آن برای اداره کشورها پیدا نشده است. امام هم این نوع روش را تصریح و تایید کرده است.

وی با اشاره به تایید این اصل از قانون اساسی از سوی 40 تن از مجتهدین آن زمان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: هیچ کدام از این فقها بر این اصل از قانون که مربوط به حقوق مردم است، ایرادی وارد نکردند، البته بعضی از مراجع درباره وسعت اختیارات ولی فقیه اشکالاتی داشتند که امام (ره) فرمودند ان‌شاالله این را هم اصلاح و به رای می‌گذاریم. با آن که در آن زمان این اختیارات محدودتر بود و اکنون که بازنگری انجام شده وسعت آن افزایش یافته است.

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: البته برخی مانند آیت‌الله شریعتمداری و قمی به آن اشکال وارد کردند، اما بیشتر مراجع و علمایی که در مجلس بودند به این اصل 110 رای دادند و ایرادی بر آن نگرفتند. موسوی تبریزی با بیان این‌که اکنون هم وظیفه داریم برای اثبات حقوق مردم در همه انتخابات و در چارچوب قانون حرکت کنیم اظهار کرد: شرکت در انتخابات برای همه گروه‌ها با هر نوع تفکر یک وظیفه و بلکه نوعی عبادت است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ارزیابی وی از عملکرد رییس جمهور در طول یک سال از آغاز به کار دولت تدبیر و امید با بیان این‌که در رابطه با هیچ‌کس نباید به طور مطلق فکر کنیم تصریح کرد: اگر بخواهیم درباره عملکرد افراد قضاوت کنیم باید آن را در چارچوب وظایف و محدوده اختیارات هر شخص ارزیابی کنیم که چه میزان توانسته از آن اختیارات به طرز بهینه استفاده کند. در این چارچوب می‌توانم بگویم آنچه مسلم است آقای روحانی از اختیارات خود استفاده کرده و می‌تواند بهتر از این هم عمل کند و می‌توان نمره خوبی به کارنامه دولت وی داد.

موسوی تبریزی تصریح کرد: در رابطه با تعامل دولت با مردم، گروه‌ها و قوای سه‌گانه می‌توان به آقای روحانی نمره بسیار خوبی داد زیرا برخی در گذشته به جای تعامل همواره با ایجاد درگیری و تشنج به نوعی روان مردم را بیمار می‌کردند. همچنین دولت یازدهم در عین حال نقد را در جای خود محترم شمرده است و تاکنون گزارش‌های کاری خوبی را از عملکرد دولت به مردم ارائه داده است. انتظارات مردم بسیار زیاد است ولی این انتظارات را باید در چارچوب امکانات ببینیم زیرا امکانات به اندازه اختیارات رییس جمهور نیست، بنابراین برخی از اقدامات رییس جمهور به این زودی آثار روشنی ندارد.

وی همچنین با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دولت نیز به جز در بخش یارانه‌ها که آن را بی‌هدف و بی‌ضابطه ادامه دادند، به نسبت خوب ارزیابی می‌شود افزود: معتقدم هدفمندی یارانه‌ها باید ضابطه‌مند باشد و قهرا به افراد بی‌نیاز یارانه پرداخت نشود، زیرا این یارانه اگر در تولید و سرمایه‌گذاری برای کار و تولید استفاده شود سود و منفعت آن حتی برای همان کسانی که از آن بی‌نیاز هستند نیز بیشتر خواهد بود.

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم یک مشکل عظیم کشور را که آن را منشا بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی دانست، بیکاری عنوان کرد و افزود: معتقدم در سرمایه‌گذاری‌ها باید از سرمایه‌های موجود در بهترین موقعیت که می‌تواند مفید و مثمرثمر واقع شود استفاده کنیم. البته ممکن است گفته شود که قطع کردن این یارانه‌ها می‌تواند بعضی مسائل را برای کشور ایجاد کند، اما به مرور باید این کار انجام شود و این به خاطر خود مردم است.

موسوی تبریزی ادامه داد: برنامه‌های اقتصادی که دولت آغاز کرده است تا حدودی خوب است ولی هنوز آن رشد مدنظر احساس نمی‌شود که باید در این جهت فعال‌تر عمل کنند. البته از نظر روانی مردم در ثبات‌، آرامش و امنیت خاطر بهتری قرار دارند، ولی در عین حال باید نتیجه خوبی نیز از برنامه‌های اقتصادی دولت شاهد باشند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر درخصوص دولت روحانی برخورد توام با احترام با مردم و حفظ حقوق همه احزاب است، ولی در عین حال مشکلاتی وجود دارد زیرا امروز بسیاری از افرادی که به روحانی رای دادند و رای آن‌ها در انتخاب روحانی تعیین‌کننده بود انتظار دخالت دادن در و همکاری با دولت را داشتند که آقای روحانی هنوز نتوانسته است این توقعات را پاسخ دهد. البته آن‌ها صبور هستند.

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: البته اصلاح‌طلبان از این‌که در انتخابات ریاست جمهوری به نفع کشور عمل کردند و مملکت را به سمت آرامش سوق دادند و دل‌ها به هم نزدیک‌تر شدند خوشحال هستند ولی به این معنا نیست که همه آنچه می‌خواستند به دست آوردند و اکنون گلایه‌هایی مطرح است که امیدواریم هرچه زودتر پاسخ داده شود.

وی در خصوص ارزیابی‌اش از انتخابات آینده مجلس خبرگان نیز خاطرنشان کرد: آرزوی ما این است که انتخابات آزاد باشد و بی‌دلیل هیچ‌کس را از حق رای دادن و رای گرفتن محروم نکنند زیرا این موضوع هم خلاف شرع و قانون اساسی است ولو آنکه از طریق شورای نگهبان باشد. همین‌طور که نمی‌شود به کسی بگوییم تو حق رای نداری مگر با قانون همین ملت. و این‌که در جایی گفته شود که صلاحیت کسی برای ما ثابت نشده است این خلاف قانون و شرع است. هیچ جای قانون گفته نشده که نظارت شورای نگهبان یک نظارت استصوابی است. اصل بر حق داشتن است بنابراین باید خلاف آن ثابت شود.

وی با بیان این‌که از 4 طریق عدم صلاحیت افراد قابل تشخیص است افزود: از این طرق می‌توان تخلفات فرد را پیگیری کرد و در این صورت می‌تواند رد صلاحیت شود. در حالی‌که در مجلس قانونی در سال 73 در دوره چهارم تصویب شد که شورای نگهبان هم آن را تایید کرد و بر این اساس حتی افرادی که بنابر جرایمی محکوم شوند بعد از گذشت 5 سال از انجام آن جرم و گذراندن دوران محکومیت خود می‌توانند تمام مسئولیت‌های اجتماعی را بر عهده بگیرند. بنابراین این موضوع در قانون و از سوی مجلس شورای مجلس شورای اسلامی مشخص و تصویب شده است.

موسوی تبریزی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان نمی‌تواند بگوید که کسی حق رای دادن یا رای گرفتن ندارد و امیدواریم این مشکل را ایجاد نکند. وی با اشاره به این‌که اخیرا برخی از اعضای شورای نگهبان حرف‌هایی می‌زنند که شان آن را رعایت نمی‌کنند افزود: بعضی افراد از حالا دارند خط کشی می‌کنند و حتی اعلام خطر می‌کنند که اینها به کشور ضرر وارد می‌کند. آنچه ما می‌خواهیم رعایت قانون است اما اکثریت هرکس رای آورد برای ما محترم است.

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: البته اکثریت رای دهندگان جامعه ما در یک محیط آزاد که رای بدهند قطعا اگر در آن مجلس یک اکثریت قوی از اصلاح‌طلبان نداشته باشند یک اکثریت نسبتا قوی خواهند داشت زیرا انتخابات گذشته این موضوع را ثابت کرده است. موسوی تبریزی با بیان این‌که اگر تنها برای خودمان قائل به حق باشیم اصلاح طلب نیستیم افزود: یک اصلاح‌طلب کسی است که در واقع خوب همه را بپذیرد، حرف همه را با کمال میل گوش دهد و به آن‌چه حق است عمل کند. بنابراین انتظار می‌رود که اصلاح‌طلبان با توجه به اینکه همه حق دارند، در انتخابات شرکت کنند زیرا قهر و دورشدن از انتخابات قطعا نتیجه خوبی نداشته است.

وی تصریح کرد: هیچ‌گاه نباید به دنبال این باشیم که از طریق تخطئه، تخریب و حتی انقلاب به اهداف اصلاح‌طلبی برسیم زیرا قطعا نمی‌رسیم اگر اهداف‌مان حق هم باشد با حرکتی به معنای انقلاب نمی‌توانیم به آن دست یابیم بنابراین تنها راه رسیدن به اهداف اصلاح‌طلبانه، پیشرفت و آسایش ملت، مشارکت در انتخابات از طریق صندوق رای است نه انقلاب.

موسوی تبریزی با بیان این‌که ما این قانون اساسی را انتخاب و 3 بار هم به آن رای دادیم افزود: باید همین قانون را محترم شمرده و براساس آن حرکت کنیم. و نتیجه هرچه باشد به آن احترام بگذاریم. قطعا اصلاح‌طلبی نیز از این مسیر پیشرفت خواهد کرد. البته اصلاح‌طلبان باید نسبت به گذشته خود نقد کنند و از این نقدها برای آینده خود استفاده کنند. از تشتت، پراکندگی و جزیره‌ای کار کردن دوری کنند و در کنار یکدیگر به طور صمیمی خود را نقد کنند تا تجربه تلخ گذشته برایشان تکرار نشود.

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم همچنین درخصوص تاثیر نامه اخیر حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی به رهبر انقلاب، تنها اثر آن را تلطیف جامعه دانست و افزود: البته یک معنای آن هم این است که اصلاح‌طلبان و از جمله آقای خاتمی خود را از نظام می‌دانند و این نامه می‌تواند در از بین بردن فضاسازی‌ها از سوی افرادی که خود را نظام مجسم می‌دانند، موثر واقع شود. مگر می‌شود بگوییم که اکثریت جامعه با نظام مخالف هستند. البته به نظرم این نامه نوشته نمی‌شد بهتر بود و کاش اجازه می دادند که این ملاقات انجام شود زیرا اکثر اصلاح‌طلبان، نظام، رهبر و کشور را دوست دارند و شخصا عقیده دارند که کاش این نامه نوشته نمی‌شد و ترتیباتی داده می‌شد که ملاقات انجام شود.

وی در خصوص وعده رفع حبس دو تن از افراد با سابقه در انقلاب از سوی روحانی و امکان تحقق آن در شرایط موجود خاطرنشان کرد: نظرم این است که اگر همین امروز این آقایان آزاد شوند هیچ خللی در نظام پیش نمی‌آید، بلکه به تقویت آن کمک می‌کند زیرا این دو هیچ‌گاه علیه نظام اقدام نمی‌کنند. اکنون هم از فضای ثبات و آرامش حاکم بر کشور رضایت دارند و حتی در زمان انتخابات نیز مردم را به رای دادن سفارش می کردند. حالا در برهه‌ای از انتخابات اشکال و نقد داشتند که باید بررسی عمیقی در مورد آن انجام می‌شد که صورت نگرفت ولی اکنون ادامه حصر به هر دلیلی جز به نفع دشمنان کشور که مایل به ثبات مملکت نیستند نیست.

وی همچنین درخصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و پیش‌بینی از وضعیت آن خاطرنشان کرد: قطعا همه جا کسانی هستند که خواهان پیشرفت این مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن نیستند که در راس آن صهیونیست‌ها قرار دارند به ویژه در شرایطی که به نتیجه رسیدن مذاکرات ثبات قدرت و حاکمیت ایران در خاورمیانه را تثبیت می‌کند.

موسوی تبریزی افزود: اسرائیل نمی‌خواهد ایران رنگ آرامش به خود ببیند و نابودی خود را نه در سلاح‌های هسته‌ای بلکه در قدرت و ثبات و آرامش در ایران می‌داند که بتواند در دل ملت‌های منطقه نفوذ داشته باشد. بنابراین آنچه مسلم است اگر این مذاکرات به نتیجه برسد بسیار در ثبات، امنیت و پیشرفت کشور همچنین اقبال بیشتر دولت‌های منطقه به توسعه روابط با ایران موثر است و فکر نمی کنم که هیچ فردی که کوچکترین علاقه‌ای به ملت ایران داشته باشد آرزو داشته باشد که مذاکرات به نتیجه نرسد.

هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۲۰:۴۵
دانشجویان نیازمند کشورهای در حال توسعه است و بر همین اساس، اعطای آن به دختر بردار رئیس‌جمهور ایران که وضع مالی مناسبی دارد، تعجب‌برانگیز است. به نوشته این سایت آمریکایی، مریم فریدون در شعبه لندن دویچه بانک مشغول به کار هم شده است. (256283)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۶ ۰۰:۲۳
نامفهوم و بی سند نوشته دقیقا همون جوری که محمود می گفت!!! درست و با آدرس سند مطلبت رو بذار اگه واقعا تخلفی شده باشه حرفت قبوله وگرنه....
هموطن جان حرف مفت نزن. (256345)
صادق حق گو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۶ ۰۲:۴۹
فرض كنيم آنجا كار ميكند حتما شايستگى كار در آنجا را دارند ، چه ربطى به مطلب بالا دارد ؟ چه چيزى اعطا شده ؟ چه ربطى به دانشجو و كشور در حال توسعه دارد ؟ عباراتى هم كه نوشتى كاملا نامفهوم است البته منظورت فقط و فقط ايراد وارد كردن است كه راه غلطى را پيش گرفته اى !! متاسفم واقعا متاسفم (256358)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۲۰:۵۶
شورای نگهبان نمی‌تواند بگوید که کسی حق رای دادن یا رای گرفتن ندارد و امیدواریم این مشکل را ایجاد نکند+تنها راه رسیدن به اهداف اصلاح‌طلبانه، پیشرفت و آسایش ملت، مشارکت در انتخابات از طریق صندوق رای است ..........پس چرا وقتی با 11میلیون اختلاف رای بیشتر کسی انتخاب میشه،شما همه جارو به اتیش میکشید واز مراسم عزای ابا عبدالله هم نمیگذرید وبه مردم عزادار حمله میکنید وعاشورا میرقصید ومسجداتیش میزنید و....ولی یه نفر به زوربا 261000رای بیشتر براتون محترمه.مهم منننننننن شماست نه حق یا خدا یامردم . (256285)
تات
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۲۱:۱۰
به کوری چشم افراطیون (256295)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۲۲:۲۶
سلام ،
فقط اسرائیل نیست که مخالف مذاکرات و حل اختلافات بین المللی ایران است،بلکه روزنامه کیهان و جبهه پایه دارها هستند ! و این معمای غریبی است !؟ (256319)
حاجي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۲۲:۳۲
افرين بر استاد عزيز (256322)
یه سوال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۶ ۰۲:۱۰
آقای اندیشمند!
میشه با دلیل از منابع معتبر بگید کجا خدا حق حکومت را به مردم واگذار کرده؟!
خدا که بارها به صراحت در قرآن گفته انتخاب حاکم فقط به دست خودشه! (256356)
یک ایرانی
United States
۱۳۹۳/۰۷/۲۶ ۰۳:۴۱
"اگر اهداف‌مان حق هم باشد با حرکتی به معنای انقلاب نمی‌توانیم به آن دست یابیم" اما در گذشته انقلاب خوب بوده درسته؟ اما الان بد شده . یه چند وقتی اصلاح طلبا میان بعدش اصول گرایان . خلاصه قشنگ تقسیم کردن. قبلاٌ دانشجو باید کار سیاسی می کرد الان دانشجو باید برای پیشرفت کشور درس بخونه .سیاست چیه . خوب سوار شدین پیاده هم نمیشین . (256360)
مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۶ ۰۶:۰۴
موفق و سربلند باشید انشاا... (256363)