به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۳۸۱۲۵

پاسخ وزارتخارجه به درخواست خانواده فرای

گروه فرهنگي: یک مقام آگاه در وزارت امورخارجه تصریح کرد: وزارت امورخارجه درخواست خانواده مرحوم ریچارد فرای را به مسئولین منتقل کرده و دیگر امور مربوط به آن به عهده ارگان‌های ذی‌ربط است.
پاسخ وزارتخارجه به درخواست خانواده فرای
به گزارش ایسنا، ریچارد نلسون فرای، ایران‌شناس و شرق‌شناس سرشناس آمریکایی روز پنجشنبه (۲۷ مارس) در سن ۹۴ سالگی در بوستون آمریکا درگذشت. ریچارد فرای، اهل آلاباما در طول عمر خود دو کرسی ایران‌شناسی در آمریکا برپا کرد و چندین کتاب مهم و صدها مقاله مهم درباره ایران باستان و ایران بزرگ و شهر و تاریخ بخارا نوشت.

وی در طول حیاتش در عرصه بین‌المللی همواره از نام خلیج فارس در برابر نام‌های جعلی دفاع کرد. این ایرانشناس برجسته در مردادماه سال ۸۹ به دعوت شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به ایران آمد و چند روز را در تهران و اصفهان سپری کرد. ریچارد فرای که در گذشته از محمود احمدی‌نژاد، خواسته بود تا اجازه دهد پس از مرگ در کنار زاینده رود به خاک سپرده شود، در مراسم افتتاحیه همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور طی سخنانی بار دیگر این خواسته خود را در حضور احمدی‌نژاد مطرح کرده بود.

رئیس‌جمهور سابق نیز در این همایش با آرزوی سلامتی برای فرای با بیان اینکه ما خود شما را در ایران می خواهیم، خانه‌ای را در اصفهان به وی اهدا کرد. این ایران شناس که از مرحوم دهخدا لقب “ایران دوست” را گرفته بود، در زمان حضورش در ایران به اصفهان عزیمت کرد و پس از استقبال توسط مسوولان استان اصفهان، به محل خانه اهدایی رفت و آن را رسماً تحویل گرفت.

هم چنین قرار شد، این خانه اهدایی پس از مرگ این ایران‌شناس آمریکایی تبدیل به موزه شود. پرفسور فرای در آخرین مصاحبه اش به هنگام حضور در ایران در گفت‌وگو با ایسنا با ابراز خشنودی برای حضور در این کشور و در جمع ایرانیان اظهار کرد: از گذشته تا کنون ایرانیان بسیار مهمان نواز بوده‌اند و در این چند روز اقامتم این موضوع کاملا مشهود بوده است.

جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۹:۵۴
چرا اين افراد آزادانه با آبروي يك كشوربزرگ وبا فرهنگ كهن بازي مي كنند؟ اين شتري كه ساربانيش را مي كنيد،در خانه شما هم مي خوابد. (218312)
ساميار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۲۰:۲۵
رفتار اين افراطيون ديگر . . . به هيچ وجه باروح اسلام سازگارنيست (218325)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۲۳:۲۹
ظاهرا عده ای چماق و پلاکارد به دست مانع اجرای خواسته این ایران دوست شده اند جماعت با بصیرت اصول گرا همیشه همینطور عمل می کنند. اگر طور دیگه ای عمل کنند باید تعجب کرد. (218371)