به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب : ۴۹۰۹۷
مقاله وارده

دولت يازدهم و اعتراض‌ها به تغييرات

علي قلي زاده
گروه مقالات: اين روزها هر چقدر اصلاح طلبان براي پيوستن به دولت و خدمت به مردم اشتياق نشان مي دهند؛ از سوي دولت بر سينه اين هواداران، دست رد هويدا تر و شديدتر، زده مي شود.
اگر قول صاحب نظران سياسي را قبول داشته باشيم که اصلاح طلبان سهم زيادي در پيروزي دکتر روحاني در انتخابات 92 داشته اند؛ بايد اين را هم بدانيم که هر دولتي که پيروز مي شود؛ لازم است هواداران اصلي خود را براي بدست گرفتن پست هاي و سمت هاي حساس فرا مي خواند تا ايشان با توجه به هم سويي با شعارهاي دولت و اعتقاد به برنامه هاي يي که از سوي دولت ارائه مي شود؛ خدمتگذاري به مردم را تبديل به کارشکني نکنند.

بي شک اين امر ساده در همه کشورها و حتي در دولت هاي قبلي جمهوري اسلامي هم پذيرفته و قابل قبول بوده است. به طوري که با پيروزي آقاي احمدي نژاد بسياري از استانداران و مديران مجرب و کاردان براي تغييرات خودشان استعفاي خود را به دولت پيروز تقديم کردند و يا در صورت برکناري از سمت خود هيچ داد و بيدادي راه نيانداختند و دست آويز بزرگاني که تريبون داشتند نشدند تا آنها هم در تريبون هاي رسمي خود از اين عزيزان، دفاع کنند و دولت پيروز را در تغيير مديران با مشکل مواجه کنند.

به طوريکه در استاني، به جاي استانداري که در کارنامه اش سابقه 3 دور نمايندگي مجلس و رياست کمسيون عمراني مجلس داشت؛ فردي آمد که تنها دو ماه در دولت اقاي احمدي نژاد مديرکل شده بود تا رزومه ي اجرايي هم داشته باشد. يا به جاي فردي به عنوان يک دکتر اقتصادي از اروپا در اين استان سکان برنامه ريزي و بودجه استان را به دست گرفت که بعد از دو سال مشخص شد اين فرد نه کشور خارجي رفته است و نه مدرک دانشگاهي دارد. در هيچ تريبوني هم اين اين مشکلات گفته نشد و از دوران مديريت قوي دوران خاتمي هم يادي نشد. اين روزها با گذشت يک سال از پيروزي دکتر روحاني هنوز هم ديده مي شود بسياري از مديران کل در استان ها عليرغم عدم هم سويي شان با دولت و اقدامات جدي استانداران براي تغيير، هنوز در مناصب و کرسي هاي خود نشسته اند.

مديراني که تا زمزمه تغيير شان شنيده مي شود از سوي هوداران شان که اتفاقا تريبون هاي قوي هم دارند مورد حمايت قرار گرفته و دولت يازدهم را به خاطر تغييرات احتمالي مورد خطاب قرار مي دهند. بحثي که اين روزها به عنوان انتقاد از تغيير مديران بيان مي شود به طور مثال مثل بيان برخي از خطيبان است که مي گويند: چرا دولت مؤمنان را برکنار کرده و نيروهاي صفر کيلومتر را جايشان مي گذارند! اين در حاليست كه آقايان دلواپس حداقل بايد در نظر داشته باشند، مسئولان بايد نماينده و حامي تمامي افکار و سليقه ها باشند نه تنها حامي مخالفان دولت فعلي! منطق حکم مي کند که دولت فعلي چون به لحاظ قانوني و شرعي وظيفه دارد پاسخگوي عملکرد و خدماتش باشد؛ اين حق را هم داشته باشد تيم کاري اش را خودش انتخاب کند تا بتواند خود جوابگوي اعمال و عملکردش در مقابل ملت، مقام عظماي ولايت و خداوند متعال باشد.

در زمان انتخابات هوشمندي هاي روحاني و ستاد انتخاباتي اش بر اين قرار گرفته بود که کارها به صورت عقلاني باشد و از هيجاني کردن جوانان در انتخابات پرهيز شود تا در صورت شکست نظام با مشکلي جدي مواجه نشود. پس از پيروزي هم ديده شد اگر چه برگزاري مراسم جشن به عنوان نياز مردم و جامعه تلقي مي شد؛ از سوي ستاد دکتر روحاني براي برگزاري جشن هاي پيروزي در انتخابات کوچکترين اشاره اي نشد. با انتخاب برخي از اصولگرايان در کابينه دکتر روحاني و واگذاري مهم ترين سکان دولت در وزارت کشور به نماينده اصولگرايان براي همه مشخص بود که اراده اين دولت، فراتر از اهداف يک حزب و جناح بلکه دغدغه اش نجات ايران و جبران عقب ماندگي هاي آن است.

عقب ماندگي هايي که در 8 سال گذشته با چشم روهم بسته شدن نمايندگان دولت به تمامي اقدامات دولت، دامن زده شد به گونه اي که رئيس دولت در جملاتي چون "مجلس در رأس امور است" نيز تشکيک کرده و جايگاه مجلس را بارها به باد تمسخر گرفت. اميد است هم تريبون داران در تغيير و تحولاتي که حق دولت جديد است، افکار عمومي را متشنج نکرده و همچنين دولت مردان يادشان باشد که دولت آنها براي خدمتگذاري به مردم چاره اي جز همراه کردن افراد باسواد، مؤمن و هم سوي دولت را ندارد. افرادي که برنامه هاي منتخب مردم در انتخابات را به باد تمسخر نگرفته و به اجراي آن اعتقاد داشته باشند.

نادم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۶:۴۰
دولت حفظ خود در قدرت را به چه بهائی دنبال میکند ؟آیا نمی داند که با دلسرد شدن هواداران و حامیان چیزی باقی نخواهد ماند تا برسرآن به معامله خود با پایداری ها واصول گراها ادامه دهد ؟ (242098)
انتقاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۸:۲۳
آقای روحانی مثل اینکه واقعا یک محافظه کاراست به نظر من ایشان انسان خوبی هستند و میخواهند همه را راضی نگه دارند در حالیکه این روش محکوم به شکست است باید بسیار قاطع حرکت کنی جناب آقای دکتروگرنه طرفدارانت را پشیمان خواهی کرد..... (242111)
تحلیلگر ارشد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۹:۳۰
این دولت اگر پایگاه مردمی اش را از دست بدهد و با ادامه شیوه فعلی و واگذاری پستهای اجرایی به بازماندگان احمدی نژاد و جریان انحرافی و دلسرد کردن اصلاح طلبان و عدم توجه به وعده های انتخاباتی و غفلت از سیاستهای داخلی و ادامه راه اختناق و خفقان، مسیر را برای ظهور و قدرت گیری امثال احمدی نژاد فراهم خواهد کرد (242119)
تیرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۲۱:۲۲
همه این دلایل برمیگرده به انتخاب وزیر کشوری که هیچ ربطی به دولت روحانی نداره...
هنوز هم دلیل انتخاب رحمانی درپست حساس وزارت کشور برای شخص من مشخص نیست (242125)