به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۵۸
 
۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ساعت ۱۹:۳۴
کد مطلب : ۳۸۰۱۷
آقاي‌روحاني؛ افزايش شديد قیمت‌بنزین فاجعه است

هشدار دقيقه نودي به روحاني و تيم‌ اقتصادي‌اش

گروه اقتصادي: قیمت کالاهای اساسی افزایش مي‌یابد و حتما کارخانه‌ها افزایش قیمت بنزین را بهانه خوبی دانسته و به آن پروبال مي‌دهند و مردم بیچاره هستند که تقاص پس مي‌دهند! با این تفاسیر باید منتظر موج دوم گرانی‌هاي منهدم کننده که سیبل آن‌ها اقشار متوسط و ضعیف جامعه است باشیم.
هشدار دقيقه نودي به روحاني و تيم‌ اقتصادي‌اش
قیمت حامل‌هاي انرژی و بنزین در کشورمان یک عامل استراتژیک در زندگی و معیشت مردم است و تغییر در قیمت بنزین به مثابه تغییر در کیفیت و معیشت مردم است، بسیاری وابستگی‌هاي معیشتی اعم از کالاها و خدمات در زندگی روزمره مردم به بنزین مرتبط مي‌شود. از مهر ماه سال 1390 با شدت گرفتن تحریم‌ها آثار آن کم کم به معیشت مردم رسوخ کرد. از سويي ديگر برخي از منتقدین اقتصادی معتقدند که انجام فاز دوم هدفمند شدن یارانه‌ها یک اشتباه است و باعث تغییرات دراماتیک در زندگی مردم خواهد شد. نمونه‌هایی از این درام که پتانسیل آن را دارد تا به تراژدی اسفبار تبدیل شود افزایش قیمت کالاها و خدمات و تبدیل شدن برخی از کالاهای عادی به کالاهای گیفن (کالاهایی که با افزایش قیمت تقاضا برای آن افزایش پیدا مي‌کند)، عدم تغییر در عادت مصرف و بعضا تغییر در الگوی زندگی مردم مي‌گردد.

از آذر ماه 92 تاکنون که بودجه به صورت جدی بررسی شده و مصوبات آن در صورت‌هاي مختلف مورد بحث و تبادل نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، چند سناریو برای بنزین مطرح شد که از جمله آن‌ها تک نرخی شدن بنزین (یک نرخ کلی مصوب شده و همه با آن نرخ سوخت مورد نظر خود را تامین کنند)، سپس بنزین دو نرخی 700 تومانی دولتی و 1400 تومانی آزاد ، 700 تومانی دولتی و 1200 تومانی آزاد و 700 تومانی دولتی و 1000 تومانی آزاد مطرح شد که نهایتا محتمل ترین سناریو بنزین دو نرخی 700 تومانی دولتی و 100 تومانی آزاد مطرح شد که با توجه به شرایط حساس معیشتی کنونی مردم جای بحت دارد چرا که افزایش قیمت بنزین باعث تغییر در زندگی افرادی مي‌شود که زندگی متوسط دارند و باعث منهدم شدن فقرا مي‌گردد، برخی در جامعه به طنز مي‌گویند آنقدر بنزین گران شده و کرایه‌ها زیاد شد که دیگر صرف نمی کند که بر سر کار برویم و برخی دیگر مي‌گویند کرایه راهمان بیشتر از حقوقی است که در مي‌آوریم و این خود نشان از نارضایتی اقشار متوسط و ضعیف دارد. ضمنا این تنها یک بعد ماجراست.

علاوه بر این قیمت کالاهای اساسی افزایش مي‌یابد و حتما کارخانه‌ها افزایش قیمت بنزین را بهانه خوبی دانسته و به آن پروبال مي‌دهند و مردم بیچاره هستند که تقاص پس مي‌دهند! با این تفاسیر باید منتظر موج دوم گرانی‌هاي منهدم کننده که سیبل آن‌ها اقشار متوسط و ضعیف جامعه است باشیم. زیرا مرفهین از این موضوع مستثنی هستند و کشش خرید بنزین را تا لیتری 5000 تومان را هم در خود مي‌بینند، پس برایشان مهم نیست که بقیه آسیب میبینند یا خیر!

ضمنا برخی از این مرفهین صاحب همان کارخانه هايي هستند که با گران کردن اجناس ضرر خود را از این طریق جبران مي‌کنند و قشر متوسط و ضعیف جامعه هزینه‌هاي این تورم را به دوش مي‌کشند. دوباره به ابتدای موضوع برمی گردیم؛ بنزین لیتری 700 تومان در صورت سهمیه و به نرخ دولتی و بنزین آزاد لیتری 1000 تومان یعنی بیش از 80 درصد افزایش قیمت بنزین سهمیه ای و بیش از 40 درصد افزایش در قیمت بنزین آزاد.

شیب این قیمت‌ها (که بعضا اعلام مي‌شد ملایم است) را به قیمت کرایه تاکسی و حمل و نقل عمومی تعمیم دهید، حداقل افزایش 30 درصدی در کرایه تاکسی و افزایش 20 درصدی در کرایه اتوبوس. یعنی اینکه اگر کرایه اتوبوس 600 تومان بود با افزایش کرایه‌ها به 780 تومان مي‌رسد و خطوط تاکسی نیز در خطی که کرایه آن 1200 تومان است به 1500 تا 1700 تومان مي‌رسد شاید این پرسش مطرح شود که خوب مثلا 400 تومان افزایش کرایه که این حرف‌ها را ندارد در صورتی که جمله معروف قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود پاسخ ما را مي‌دهد اگر 400 تومان اضافی دریافت شود یعنی 12 هزارتومان در ماه و 144 هزارتومان در سال است که اگر این مسیر رفت و برگشت باشد که هست یعنی 288 هزار تومان در سال که معادل 2.5 تا 4 درصد کل حقوق یک کارمند است و کارمندی که انواع هزینه‌هاي اضافی را دارد مثل هزینه‌هاي آب، برق، گاز (که اخیرا با 20 درصد افزایش مواجه شده است)، تلفن، موبایل، اجاره خانه، پوشاک و ... هزینه حمل و نقل هم برای خود قصه مفصلی از هزینه خواهد بود.

البته بحث روی این نیست که چرا هدفمندی یارانه‌ها اجرا مي‌شود و یا چرا بنزین افزایش مي‌یابد، بحث در این مورد است که آیا جامعه کشش تبعات افزایش حامل‌هاي انرژی و بنزین را دارد! یا آیا تدابیر مناسب برای جلوگیری از تورم لجام گسیخته پس از آن اندیشیده شده است؟ آیا افزایش قیمت بنزین و سوخت هایی مثل آن که در حمل و نقل عمومی تاثیر فراوانی دارند باعث تغییر الگوی استفاده حمل و نقل خصوصی به جای حمل و نقل عمومی نمی شود؟ آیا افزایش قیمت بنزین سوژه دست برخي رانندگان اتوبوس و تاکسی و بعضا مسافربرهای شخصی برای دریافت کرایه بیشتر نمی شود؟ و ده‌ها پرسش دیگر هر چند که دولت در این مدت عملکرد به نسبت مطلوبی داشته اما افزایش یکباره حامل‌هاي سوخت بدون تدبیر و انجام پیش زمینه‌ها به نظر درست نمی آید.

فرهاد یکی از هموطنان دانشجو در زمینه قیمت بنزین و گران شدن کرایه‌هاي تاکسی و اتوبوس گفت: من هر روز 3000 تومان کرایه برای تردد مي‌دهم و حساب کردم اگر بنزین گران شود باید 5 تا 6000 تومان کرایه برای حمل و نقل بدهم واین یعنی خرج بیشتر. وی ادامه داد: ما که به کلوچه و چای دانشگاه راضی هستیم اگر قبلا با 1000 تا 1500 تومان یک کلوچه و چای مي‌خوردیم از این به بعد آن را هم نباید بخوریم، سال جدید همه چیز خواه ناخواه تحت تاثیر بنزین قرارگرفته و گران مي‌شود و ما دانشجویان باید چه کنیم که درآمدی هم نداریم. به نظر مي‌رسد باید افزایش شديد قیمت بنزین با ارائه کمک‌هاي ویژه‌ای جبران شود وگرنه قشر آسیب پذیر جامعه با انهدام کامل مواجه خواهد شد.
مرجع : عصر خبر

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۳۶
واقعا در صورت گرانی بنزین نمی شه از عملکرد دولت مقابل افراطی ها دفاع کرد (217981)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۱:۲۷
ایران دومین بنزین ارزان دنیا را دارد و با واقعی کردن قیمت آن میتوان مشکلات درمان و اشتغال و آلودگی هوا و ترافیک و تصادفات فراوان و بیماریهای ناشی از آلودگی هوا را حل کرد (218146)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۲:۱۰
دولت جلوی این همه اختلاص را بگیره ایران بهتر از ژاپن و کشورهای اروپایی میشه معلومه نفست از جای گرم در میاد بعدش آیا در بودجه 93 یک ریال از بودجه سازمانها و یا ارگانها کم شد؟؟؟ شما فکر مکنید چند درصد انصراف میدند که همین پول خرج سلامت و غیره بشه اگه قرار بود اتفاق بیفته تو دولت قبلی که مدعی سرباز امام زمان بود انجام میشد نه به این افتضاحی که هنوز موارد ادامه دارد؟؟؟ (218152)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۳:۴۶
یعنی تمام کشورهای دنیا اعم از غرب و شرق و فقیر و غنی و اقتصاد دانانشان که حتی با وضع مالیات نمی گذارند بنزین ارزان باشد و انرا حداقل با قیمت واقعی عرضه می کنند نمی فهمند و بعد در کشور ما همه مفسر و اقتصاد دان هستند و اظهار نظر می کنند و تنها جوابشان اینکه حقوقمان را به دلار بدهید در حالیکه اگر کسی را در جای دیگری حقوق بیشتری دهند و خدمات او بیشتر ارزش می داشت برود در آنجا کار کند (218182)
امير
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۷:۱۲
پس بابك زنجاني را كي گرفت. . . (218402)
حمید
Kuwait
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۲:۳۴
صخبت شما دوست عزیز کاملا درست است
اما حداقل درامد در اتحادیه اروپا 8.5یورو در ساعت یعنی یک کارگر در ایران روزی 350هزار تومان با این درامد قیمت بنزین هم واقعی شود (218158)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۴:۰۱
هر وقت کارگران و مهندسان ما توانستند بنز و محصولات مشابه خارجی ها تولید کنند و کار مفید کارمندان ایرانی که الان 20 دقیقه در روز است مشابه خارجی ها شود مطمن باش حقوقشان هم مثل انها میشود اگر اقتصاد اصلاح شود بسیاری از پرسنل دولتی مازاد هستند باید بازخرید و در عوض بقیه با کار بیشتر مزد بیشتری خواهند گرفت و خواسته شما عملی میشود (218187)
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۳:۳۴
کی تاحالا مشکلی از مردم درمان شده تو رو خدا خودمونو اینقدر گول نزنیم (218177)
علا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۳:۴۶
پدرجان چرا دولت روی مالیات بر درامد و مالیات مصرف کار نمیکند که ریشه دلالی ودرامدهای کاذب کلان روبخشکونه (218181)
تالبی
Romania
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۲۰:۱۲
مگه بده که یکبار تو ارزونی رتبه دومرا داشته باشیم اصلا باید تو ارزونی همه چیز رتبه اول را داشته باشیم مگه از سال (218625)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۰۰:۰۳
قطر درآمد سرانه‌اش 81 هزار دلار است و قیمت هر لیتر بنزین در آن کشور 27 صدم دلار استخرید یک لیتر بنزین برای یک قطری با درآمد سرانه سالانه 81 هزار دلاری مانند این است که یک ایرانی با درآمد سرانه سالانه 4500 دلاری، بنزین را لیتری 45 تومان بخرد.عربستان درآمد سرانه‌اش 22هزار دلار و قیمت هر لیتر بنزین در آن کشور 16 صدم دلار است. باز هم می‌بینیم که خرید یک لیتر بنزین برای یک سعودی مانند این است که یک ایرانی بنزین را لیتری 98 تومان بخرد-..... (218686)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۰۰:۳۶
می دانی جمعیت همه کشورهای خلیج فارس روی هم نصف ایران نمیشه ولی درآمد روزانه آنها و ذخایر ارزی آنها ده ها برابر ایران است ؟ می دانی در همین کشورها هم بنزین از ایران گرانتر است و فقط در کشور چاوز بنزین از ایران ارزانتر است و این کشور هم الان مدتهاست گرفتار آشوب و بدبختی و بحران اقتصادی شده است اگر کشوری نفت و پول فراوان دارد و بیکاری و گرانی و آلودگی هوا و بیماری وتصادفات فراوان و صدها کمبود دیگر ندارد ارزانی بنزین درست است ولی ایا ما هم اینگونه ا یم مثل قطر ؟ (218691)
فرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۳:۴۲
به روحانی توصیه می کنم همراه با افزایش قیمت بنزین فتیله دلار را به شدت پایین بکشد تا بار روانی کاهش قیمت دلار بار روانی افزایش قیمت بنزین را مهار کند. درود (218179)
صنم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۷:۱۲
شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه (218244)
جوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۲۰:۱۷
دلار داشت میومد پایین اقای وزیر تو خبر گفت اگه دلار سیر نزولی داشته باشه اصلا ب نفع دولت نیست از فرداش باز سیر صعودی گرفت من خودم ک الانش بخدا نمیتونم زندگی کنم شرمنده زنو بچه هام هستم یکی نیست ب داد ما برسه یا امام زمان خودت کمکمون کن (218320)
سلیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۴:۵۶
وضعیت اقتصاد مملکت قابل توجیه نیست و جامعه پذیرای وضعیت بدتراز اینرا ندارد لذا روحانی اگر به شعارهای انتخاباتی خود صادق است باید کاری کند وبا دعوت از اساتید فن بدنبال حل مشکل باشد که از شعار کاری ساخته نیست . (218211)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۸:۱۴
بهترین راه دریافت 100 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی از مرفهین است. (218588)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۴۸
دولت هیچ چیزی رو گرون نمیکنه
دولت تو حساب های بانکی سرک نمیکشه
دولت ...
دولت حرف و عملش یکی نیست متاسفانه! (217990)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۵۰
من دارم روزی 6 هزار تومن پول کرایه میدم ، بخدا منبع درآمدی هم ندارم
یعنی فکرشو بکنین بنزین گرون بشه چه بلایی سرم میاد!
مسیر دو کیلومتری رو باید پیاده برم یعنی ؟؟؟؟ (217991)
چالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۷:۵۳
برادر اگه منبع درآمد نداری پس برای چی هر روز 2 کیلومتر راه رو میری و میای؟ D: (218108)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۳:۵۳
دولت عجله کرد میبایست سال آخر دوره 4ساله فاز دوم هدفمندی یارانه را اجرا میکرد تا کمی به مملکت سروسامان میداد و از همه مهمتر بحث تحریم را حل میکرد .اما اجرای آن در این مقطع شک نکنید گرانی در پی دارد

دولت هوشیار،هوشیار و بیدار باش!!!این راه به ناکجا آباد میرود!!!گفته باشم! (218184)
ئثایه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۴:۳۱
خب شاید کلاس زبان میره باهوش ... (218198)
اا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۹:۴۶
کدوم دو کیلومتری هست که کرایش 6000تومنه؟؟؟؟ (218125)
سجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۲:۵۶
دادا بیخیال.بیا خودم با 2تومن میبرمت :) (218162)
امير
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۷:۱۵
يادتون وفته مراحل تصويب بودجه .
دولت خواهان تثبيت نرخ بود مجلس مخالف (218403)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۲:۲۵
عزیزم راه برو واسه سلامتیتم خوبه (218481)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۵۰
مگه اقای جهانگیری همین دو روز قبل نگفت :قیمت حاملهای انرژی اضافه نمیشه!!!!!!!!! (217992)
یک شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۹:۵۰
آقای جهانگیری کدوم حرفش درست از آب در اومده ؟
هر چی میگه برعکسشو در نظر بگیر ! (218126)
يك شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۰:۰۴
اين آقا هم مثل بقيه سخنان دو پهلو ميگه منظورش اين بود كه نرخ بنزين از زمان تغيير تا پايان سال تغيير نميكندمنهم معتقد هستم عده اي نفوذي در دولت بدنبال كله پا كردن دولت هستند مثل همين آقاي نو كه هر چي بدبختي داريم از ايشان است (218130)
یارو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۰:۵۰
جهانگیری گفت که بجز افزایش یارانه مرحله دوم تا آخر سال 93 دیگر گران نمی شود (218139)
بینام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۲:۲۱
ای بابا یه حرفی می زنن بعدش دیوار حاشا بلنده . دولتهای ما فقط دولت سیاسی هستن . متاسفانه اقتصاد در کشور ما آزمایشگاهی شده. (218155)
بینام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۲:۴۲
مردم با اعتماد به دولت آقای روحانی پای صندوق های رای رفتند . پس اگر این اعتماد و وعده هایی که در آن زمان به مردم داده شده خراب شود پس این مردم دیگر باید به چه کسی اعتماد کنند . گرانی در این مملکت بیداد میکند . بعید بدانم دولتمردان درک نکنند که گرانی بنزین چه تاثیری در معیشت مردم داشته باشد . پس اگر گران شود از عمد و برای اهدافی است که مردم در آن هیچ حساب میشوند. (218160)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۵۶
فقط آرزو میکنم دولت در اصلاح بنای کجی که احمدی نژاد آجر گذاری کرد و مجلس ملات گذاری کرد و بقیه هم فقط نظارت کردند و باریکلا و آفرین گفتند موفق باشه.

خدایا ، اگر روحانی شکست بخوره ، وای از روزی که دوباره پایداری ها به قدرت برسند. خودت کمکش کن. (217994)
عبداله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۱:۱۸
با این کارایی که روحانی میکنه (سبد کالا و حالا یارانه)می گم کاش جلیلی در اومده بود دیگه فورا راحت میشودیم .زندگی تمام استرس برای چیه (218033)
Mohsen Khorasani
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۰:۰۳
اگر قیمت بنزین بالا برود این بار قیمت همه چیز به بهانه بنزین بالا می رود یک روز به بهانه دلار یک روز به بهانه بنزین و روز دیگر به بهانه چیز دیگر و این داستان همچنان ادامه دارد ... همین الآن فروشندگان لوازم صوتی و تصویری کالاهای خود را انبار کردند به بهانه اینکه بعد از گران شدن بنزین می توانند گران تر بفروشند .واقعا بی حساب کتاب تر از اینجا جایی را سراغ دارید ؟ (217997)
ًًR.M
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۰:۰۳
لازم است دولت تدبیر وامید با تدبیر بیشتری کار کند و امید به زندگی را به مردم هدیه نماید (217998)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۰:۱۷
دولت به هیچ وجه نباید هدفمندیه یارانه ها رو ادامه بده... با زیرساخت های ضعیف ایرانريال این طرح محکوم به شکسته... (218002)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۰:۱۷
ما فقرا مانند خروسی هستیم که چه در عزا چه در عروسی زینت سفره ثروتمندان هستیم!
امان از بی کسی!!!!! (218003)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۰:۱۹
متاسفانه باید قبول کنیم که روحانی به وعده هاش عمل نکرده و نخواهد کرد. بازم مردم بازیچه دست سیاست شدن و هیچ تغییری حاصل نشد فقط قدرت منتقل شد.
موسوی را ازاد کنید (218004)
موسوی
Germany
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۰:۲۵
حالا فکر می کنید اگه موسوی آزاد بشه همه چیز درست میشه (218088)
یک شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۹:۵۳
موسوی هم یکی مثل روحانی مگه با هم فرقی دارن ؟ (218127)
ایرانی در غربت
United States
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۳:۲۵
شرایط هرگز بهتر نخواهد شد چون قرار نیست بهتر بشه . فقط مردم سرکارن . تا حالا فکر کردین چرا هر سال قبل عید در مورد تغیر قیمت های بعد عید صحبت میشه؟ کی گفته هر سال باید قیمت ها بالا بره ؟ همه جای دنیا قیمت ها با دلایلی بالا میرن اما تو ایران مردم شرطی شدن . همینه که هست 8 سال هم روحانی به یه عده حال میده بعدش اصول گراها میان . مثل همه جای دنیا مردم فقط بازیچه هستن . راستی چه خبر از مهندس میر حسینی و کروبی؟ دیگه فراموش شدن . الان قیمت بنزین مهم و اینکه چطور این شکم سیر بشه (218098)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۰:۲۸
باباجان بنده خدا روحانی 8ماهه اومده.اونم توی ای اوضاع ظاهرا تندروها موفق شدن وجهه رو حانی رو خراب کنن (218136)
دارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۹:۳۵
کسی روحانی روخراب نمیکنه الا تیم سوسیالیستی اقتصادیش . روحانی نیازی به دشمن نداره . همین کارایی که الآن شروع کردن مثل سبد ... و حالا هم فاز 2 ... بابا یه دفعه قطعش کنین . تموم کنین حیثیت و آبرو برای ایرانی نموند با این رفتارهای گدا مسلکی . یه ذره غیرت برای مردم بذارین آخه . بهار مرد باش و سانسور نکن . (218298)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۰:۲۱
تلاش برای ربودن خبرنگار زن خبرگزاري ايلنا...خودزنی اصلاح طلبها شروع شد! به زودی خونریزی هم میکنند چون حجاریان به خون ریخته شده خیلی معتقده.اصلاحات خون میخواد...... (218008)
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۱:۲۲
شرم و حیا به خدا خوب چیزیه (218034)
وروجک
Romania
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۱:۲۸
2خط مطلب نوشتی دویستا کلمه خون و خون ریزی توش بود لطفا در اولین فرصت به یک روانپزشک مراجعه کن (218036)
علی53
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۰:۳۹
بهتر بود فاز دوم هدفمندی به کاهش تورم به زیر 20درصد موکول می شد چون اصولگرایانی که اصلا مردم در هیچ زمینه ای برای آنها مهم نیستند از این مسئله که معیشت مردم در خطر است سو استفاده نکنند. جمله معرف آقایی حداد عادل که وظیفه دولت این نیست که بالش نرمی زیر سر مردم قراردهد در زمان سهمیه بندی بنزین یادمان نرفته .وهچنین تثبیت قیمت هاسال 83 که آن را هدیه ای به مردم دانستند که باعث این بد بختی مردم شد نمی دانم مردم کی بدون اضطراب سر بر بالین قرار میدهند فکر زمان مرگ (218015)
عبد خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۰:۴۶
کاملا موافقم من که اقتصاد رشته تخصصیم نیست این را می دانم چون در بین مردم زندگی می کنم اصلا نیازی نیست اقتصاد بلد باشی.باری آقای روحانی مجلس ودیگر مخالفان نتوانستن شما را خرد کنند چون حمایت مردمی را داری ولی با این نقشه دارند مردم را از تو می گیرند.بابا شما هم بیایید تو مردم با لباس مبدل .شما 20 درصد به حقوق کارمند اضافه می کنید 40 درصد به بنزین این که لازم نیست اقتصاد بدانی.باری آقای روحانی مردم را داشته باش .اگر مردم احساس کردند از خودشونی آنوقت یارانه هاشون می بخشند.مردم از دروغ منتفرند. (218019)
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۰:۴۶
آقایی روحانی به خدا امید ملت به شماست این حاملها را افزایش نده ما طرفداران شما می ترسیم که گلیم از زیر پایی شما بیارن بیرون/این خواسته مجلسه ولی تبلیغ می کنند می گویین خود شما خواستید (218021)
عماد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۲:۳۵
امید ما اول و آخر به خدا بوده و هست و خواهد بود (218059)
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۹:۱۵
درست ولی بشر وسیله است که گاهی خداوند امید خودش را در بندگانش می گذارد تا پیام خدا را برسونن (218288)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۱:۰۱
افزایش قیمتها فقط ملعبه و فرصتی برای گروه پایداری و حامیان احمدی نژاد برای پیشبرد اهداف سیاسیشون هست که شروع به تخریب روحانی نمایند و زمینه برای ورود همفکراشون به مجلس و بعد هم دولت فراهم نمایند و در قامت یک منجی شروع به انتقاد نموده و مردم را فریب دهند و تنها راه نجات کشور را در انتخاب خود بیان نمایند امیدوارم دولت مرتکب چنین اشتباه فاحشی نشود چرا که مردم به امید ثبات قیمتها و آرامش در بازار به دولت رای دادند نه چیز دیگری (218027)
اسلام مشکانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۱:۰۲
سلام؟آقایان حقوقدان وغیره اگریارانه راقطع کنندگرانیهافروکش میکندیانه طبق معمول قشرآسیب پذیروروستاییان زیراین گرانیها جان بایدبدهند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (218028)
حسن
Germany
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۱:۰۴
بنزین برای مصارف شخصی باید گران شود٫ تا فرهنگ هر یک نفر یک اتومبیل و جولان در شهر و مسافرتهای آشغال ساز برای طبیعت٫کاهش یابد. (218030)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۱:۴۶
آقای روحانی. بخدا اگه قرار به گرونی بود احمدی نژاد ید طولانی تری نسبت به شما تو این کار داشت. لطفا کارش رو ادامه ندید. چطور امکان داره افزایش بنزین بدون افزایش تورم همراه باشه. با سفسته مردم رو گیج نکنید. (218043)
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۱:۵۰
بنده کسی هستم که برای اینکه روحانی رای بیاره کلی عرق ریختم و براش دویدم اما الان دارم میبینم که متاسفانه این اونی نیست که تصور میکردیم،جلو راهش پوست خربزه انداختند و ایشون هم قشنگ روش راه میرود،همین داستان یارانه کلی افراد را ازش روی برگردان کرد.این بساط را احمدی نژاد راه انداخت شما هم دارید بدترش میکنید .برید وضعیت بورس را ببینید مردم زندگیشونو از دست دادند.اینم از داستان بنزین.پشیمونم که طرفدارت بودم جناب روحانی. (218045)
احساساتی نشو!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۲:۲۸
اونوقت به ایشون رای نمیدادی به کدومشون میخواستی رای بدی؟؟؟؟؟؟ نه یعنی واقعا سؤاله برام!!!!!!!!!! (218097)
sam
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۸:۳۴
شاید اصلا رای نمیداد میفهمیدن مردم انقدر بوق نیستن (218597)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۲:۰۰
دولت نباید قیمت بنزین رو افزایش بده چون حتی رو چیز های خیلی کوچیک هم تاثیر داره مثل سبزی خوردن فقرا حتی نان وسبزی هم نمی تونند بخورند وحتی جچیزهای سادهتر ما که شنیدیم نان هم میخواد گرون بشه. (218048)
جوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۲۰:۲۳
نون وسبزی؟اصلا حواست کجاست آقای عزیز.مگه میشه نون و سبزی خرید.بخدا کسانی هستن ک مثل من هی میگن خدایا کاش بنزین گرون نشه اگه گرون بشه همه چی گرون میشه اونوقته ک بچه هام با شکم خالی سر رو زمین خاکی میذارن (218324)
جوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۲۰:۲۹
من سوالم اینه اگه قیمتهای حاملهای انرژی تا 3 سال آینده گرون نشه و مردم 3 سال یه خرده بتونن نفس بکشن سنگ رو سنگ بند نمیشه؟ (218328)
سام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۲:۰۱
آقای روحانی عزیز آن 19میلیونی که با هزار امید و آرزو بهت رای دادن را ناامید نکن پس چی شد دولت تدبیر و امید آقای روحانی به حرف این مجلس که دشمن درجه یک شماست گوش نده اونها دارن با این روش بستر را برای خودشون مهیا میکنن تا دوباره با ناامیدی مردم و گرایش به سمت آنها قدرت را در دست بگیرن. (218049)
م
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۲:۰۱
متاسفانه روحانی دارد با طناب پوسیده برخی مشاورانش داخل چاهی می رود که اصولگرایان با دادن اختیار به او در اجرا هدفمندی می رود چه فاز دوم موفق باشد یا نه در هر صورت به نفع اصولگرایان است اگر شکست بخورد آنها احمدی نژاد دیگری را معرفی می کنند و اگر موفق باشد حداقل برای دو تا 3 سال فشار سنگینی بر قشرمتوسط و فقیر جامعه می آید و باعث از بین رفتن پایگاه اجتماعی اعتدالیون و اصلاحطلبان می شود و نباید امیدی به رای آوری حامیان دولت در انتخابات مجلس و حتی برنده شدن روحانی در دور دوم ریاست جمهوری بود (218050)
مش اوت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۲:۲۹
به نظر من باید یک کاری کرد. (218055)
حسین دانش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۲:۳۴
اقای رییس جمهزر برای جلوگیری از گرانی لجام گسیخته تنها افزایش lمعافیتهای م الیاتی وتشویق مرذم به تولیدمی باشد.باتشکرl (218057)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۲:۴۵
دولت از مردم همکاری میخواهد ولی دریغ از اینکه برای گرانی های کمرشکن فکری بکند .این اعتدال نمی خواهد این قاطعیت می خواهد.این چه مملکتی است که گرانی و تورم روزبروز در حال افزایش است ،اقتصاد بیمار را اول باید دولت تحت کنترل قرار دهد. (218065)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۳:۰۷
من فقط از آقای روحانی سوال دارم. مردم چرا به شما رای دادند؟؟؟؟؟
مگر به این دلیل نبود که به شما اعتماد کرده و از گرانی و تورم خسته شده اند؟؟؟؟؟ (218067)
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۳:۲۴
دولت تدبیر و امید از شیب ملایم مورد نظرتان حس میکنم فاجعه ای در راه باشد
۲۵٪ شیب ملایم. شیب تند چند درصد،؟،!،؟! (218072)
ساسان
United States
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۱:۰۶
اگه بنزین با قیمت دلار ارزونه و قاچاق آن می صرفه بخاطر اینه که قیمت دلار یکباره سه برابر شد و گرنه با قیمت قبلی دلار قاچاق آن صرف نمیکرد . حالا هم اگه قرار بنزین بره بالا و دلار هم به بهانه تورم و صادرات و این حرفا دوبل بشه بهتره که دولت کاری به قیمت بنزین نداشته باشه و به این دور باطل خاتمه بده چون این وسط فقط مردم کم درآمد له میشونذ . ارزش پول ملی را درست کنید بقیه اقتصاد هم درست میشه . (218093)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۱:۰۷
بهتر آنست که آقای روحانی و کلید داران وابسته دست به این اقدام نزنند و دنیا و آخرت خود را خراب نکنند.
این نسخه های پیچیده شده در کتابهای اقتصادی از آن از مابهتران است نه ما که نرخ ارزش پول ملی مان با صوت و شعار است و زمین و هوایمان را دلار شیطان بزرگ تعیین قیمت میکند.
با آزاد سازی و شفاف سازی چهره تاریک اقتصاد و ایجاد رقابت میتوان از رانت خوران به نفع مردم اخذ در آمد کرد و سود سرشار آنان را کم کرد.
نرخ امروز دلار دوباره دستخوش تغییر شد اینقدر امتحان داده را امتحان نکنیم، (218094)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۳:۵۴
در تمامی نظرات ننتشره همه اش از دست دولت و رئیس جمهور و عوامل حکومتی شکایت کردند . مردم ایران مگر آنهایی که باصطلاح خودتان کمر همت برای تزریق تورم لجام گسیخته بسته چنددرصد از کل مردم کشورند ؟همان شبی که قرار است بنزین 400 تومانی را قطع کنند مردم باز جلوی پمپ بنزین ها صف خواهند کشید پس از ماست که بر ماست (218100)
شروین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۷:۲۰
درتکمیل صحبتها در خصوص مرفهین عرض کنم دولت دنبال حذف یارانه اقشار کم در آمد وکمک به همین قشر مرفه می باشد (218102)
هموطن تنها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۷:۳۴
باز هم اسیر دست سیاست شدیم فهمیدم که روحانی واحمدی نژاد فرقی ندارند فقط ظاهرشان فرق می کند بیچاره مردم (218106)
پرچم اصلاحات
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۹:۱۸
متاسفانه دولت . . . گوشش هم نه به مردمه ونه به مشاورین اصلاحات
متاسفانه نمیدونه جبهه پایداری به خاطر دلسر کردن مردم از دولت با افزایش قیمتها باهاش موافقت کردن
الان مردم میگن:
دولت قیمتها رو به سال 88 برگردونه ما حاضریم هرماه 45 هزارتومان به دولت بدیم.. (218112)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۹:۱۹
بنظرم تصمیم اشتباه این است که دولت بخواهد با افزایش قیمت بنزین سطح قیمتی آنرا به اندازه قیمت کشورهای خلیج فارس کند بنظرم با بالا بردن ارزش پول ملی و ارزش پیدا کردن ریال در برابر دلار هم این قیمت بنزین متناسب با قیمت سایر کشورها تا حدودی می شود .اگر اشتباه نکنم در مرحله اول که دلار 1000 تومان بود قیمت متوسط بنزین در کشورهای همسایه حدود 700 تا 1000 تومان برای لیتری بود با افزایش قیمت بنزین و کم شدن ارزش ریال چون برابری ارز ما در مقابل دلار دچار سقوط شد قیمت بنزین در مقایسه با دیگر کشورها تا بیش (218113)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۹:۴۲
نمیخام دفاع الکی از کسی بکنم ولی باید انصاف داشت و ضمن حمایت از قشر ضعیف جامعه جلوی افزایش لجام گسیخته قیمتها رو گرفت. من کارشناس اقتصادی نیستم ولی با 45 سال عمری که خدا بهم داده، مشکل مملکتمون رو توی عدم حمایت از بخش تولید می بینم. فکر میکنم اگه یه مرکز هدایت برای فارغ التحصیلای دانشگاهی باز بشه تا اونا رو به سمت کارهای تولیدی سوق بده و همه جور حمایت منطقی از اونا بکنه تا بتونن به تولید رونق بدن خیلی از مشکلا حل میشد. (218124)
بلوط
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۰:۱۲
جناب اقای روحانی مردم باشماهمکاری میکنندوازیارانه هم انصراف میدن.ولی شرکت مخابرات دولت محترم هرپهنای بانداینترنت را9ملیون تومان میخره وبه همان مردم طرفدارشما به قیمت 230ملیون تومان میفروشه ایا کجای این عدالت است؟؟؟؟؟؟؟؟ (218133)
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۰:۴۳
خدا به داد برسه هركدوم از دولت مردان يك چيزي ميگن. مثل دولت احمدي نژادكه خواب شبشان را هم جزو برنامه اعلام مي كردند
دولت براي اعلام و اقدام برنامه هاي پيشنهادي عجله نكند . تدبير يادتان نرود تبعات حرف ها و تاثيرات رواتي آن فراموش نشود. آيا نبايد در مورد فعاليت ها و برنامه هاي تاييد شده دولت،سخنگو اظهار نظر كند......؟!!!!! (218137)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۱:۰۱
لطفا درخصوص تورم کشورهای همسایه بررسی کنیدزیرا قیمتهای حاملهای انرژی آنها هم جهانی است ولی سالیانه بیش از چند درصد تورم ندارند.درباره تغییر واحد پول ملی که پیش بینی شده بود نیز مقاله ای بنویسید (218142)
علی
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۱:۵۷
اگر از حل مسئله عاجز شدی صورت مسئله را پاک کن .چرا دولت تدبیر وامید به اقدامات دولت گذشته گیر میداد خودشون که عملا دنباله رو دولت قبلی هستند (218150)
امین
Romania
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۲:۲۱
بابا به روحانی رای دادین یکم پاش وایسین! خوب هشت ماه بیشتر که نگذشته از دولت، یه اقتصاد دچار رکود تورمی مگه میشه بدون درد سر تو یه مدت کوتاه یکی دو ساله اصلاح بشه مگه؟ باید صبر داشت خوب! (218156)
چغاله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۲:۲۴
باید بنزین گران بشه تاازترددهای تفریحی وبرای خرید چیپس وپفک بیهوده تلف نشه.دوروزاول مردم شوک هستند بعد روزازنو!تابستان 70میلیون میرن مسافرت (218157)
نوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۳:۰۶
به هر حال مردم به اقای روحانی اعتماد کردن و هر کاری بکنه اشکالی نداره ما فقط میگیم اگه قراره بنزین گرون بشه باید درامد خانوار ها هم افزایش پیدا کنه شاید مردم و سال سختی بکشن ولی در عوض بعد از دو سال میتونیم در مسیر پیشرفت قرار بگیریم فقط کافیه رو خط پیشرفت بیوفتیم (218167)
دارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۹:۴۲
وضعت خوبه آقا نوید . خدا بیشتر بده بهت . (218303)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۶:۴۲
تنها راه رهایی از این وضعیت رشد اقتصادی بالای 8 در صد برای 10 سال پی در پی چین رو نگاه کنید حدود ده سال رشد اقتصادی دو رقمی و چندین سال اخیر بالای 7درصد باعث شد تازه مردم از مزایای رشد اقتصادی بهرمند بشن همیشه فاصله رشد اقتصادی با رفاه مردم بالای ده سال بوده از مردم میخوام فقط دنبال رشد اقتصادی باشن و فریب پوپولیست هایی مثل احمدی نژاد رو نخورن تا شاید عمری باشه و ما هم مثل مردم چین طعم رفاه رو بچشیم. (218235)
بابا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۷:۱۶
اقتصاد ایران در حالت آچمز قرار دارد چاره ای جز توسعه سیاسی و رفع تحریمها و

فروش نفت و سرمایه گذاری در آمد های آن در تولید و رونق تولید با کمک غرب و دیگر کشورها و انتقال مدیریت تکنولوژی آنها نداریم . قدم اول حکومت بردارد بقیه خود بخود حل میشود . فقط به حرف دلسوزان واقعی مردم و ایران بزرگ گوش بدهند . .... (218247)
دارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۸:۳۴
ما زیاران جشم یاری داشتیم . خود غلط بود آنچه می پنداشتیم . اون از سبد کالا . این هم از ادامه ی راه پر افتخار محمود مهر ورز !!! خدا به خیر کنه . (218274)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۸:۴۹
ای کاش جلیلی ریئس جمهور میشد حداقل کارما یک سره میشد الان ذره ذره داریم میمیریم........ (218279)
دهاتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۰:۵۲
آقای رئیس جمهور تو را بخدا هر کاری می خواهی بکنی بکن (چون مسئولین از اول تا حالا ثابت کردند که اینکارها را می کنند چه درست باشد چه غلط ) ولی حداقل از 4 تا مشاور با سواد کمک بگیر مشاورینی که مدارکشان را از دانشگاه احمدی نژادها نگرفته باشند . یک وقتی هم مثل آقای احمدی نژاد حوس نکنی از چاه جمکران مشاورین را انتخاب کنی که مطمئن باش جواب نمیگیری . 10تا امیرکبیر پیدا کن و اونها را مشاور خودت کن . مطمئن هستم در این قحط الرجال حداقل 10تا (218389)
دهاتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۰:۵۲
مطمئن هستم در این قحط الرجال حداقل 10تا امیر کبیر پیدا می شوند . یا علی (218390)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۸:۲۹
همیشه توصیه من به آقای روحانی اینه از آدمای ترسو مشورت نگیر!!!
شماهم نمی خواد یترسی بهار جان 30 و اندی ساله ترسیدیم که وضعمون اینه بالاخره دیر یا زود باید یک جراحی تو این اقتصاد بیمار انجام بشه یا نه!!! (218413)
رضا
United States
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۶:۵۶
عباس معصومییه؟ (218571)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۷:۵۶
مخلص کلام. دیگه منتظر اوضاع بهتر نباشید (218585)
sam
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۸:۲۸
داریم درباره ایران صحبت میکنیم بنزین گرون شه میخوای بری تخم مرغ بخری ربطش میدن به قیمت بنزین (218594)