به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۲۶
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب : ۶۴۰۲۷
سیاست پیامبر(ص) مبتنی بر اخلاق بود

دین نباید در تقابل با آزادی‌انسان معرفی‌شود

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام محمد مقدم درباره سیره سیاسی پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین علیهم السلام اظهار کرد: عمده‌ترین و بارزترین نکته در زندگی اجتماعی و حضور این بزرگان، عملکرد اخلاقی آنها بوده است. آنچه در سیره سیاسی پیامبر و امامان معصوم مشهود است، همواره همگونی اخلاق در کنار سیاست است.
دین نباید در تقابل با آزادی‌انسان معرفی‌شود
حجت‌الاسلام مقدم ادامه داد: آنچه سیاست را اخلاقی می‌کند، مرام اخلاقی است، در آموزه‌های دینی همواره توصیه به صداقت، عدالت و انسانیت شده است که پیامبر اکرم و ائمه معصومین به آن عمل می‌کردند. عملکرد آنها سیاست اخلاقی بود. معاون بین‌الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی تصریح کرد: آنچه از سیاست چهره زشتی بر جای می‌گذارد حاکم نبودن اخلاق است. در جامعه‌ای که اخلاق نباشد، به انسان‌ها کرامت داده نمی‌شود و به افراد با نگاه تکریم نگریسته نمی‌شود.

دکتر مقدم با اشاره به تأکیدات قرآن درباره پیامبر اکرم(ص) اضافه کرد: قرآن کریم تقدس بیش از حد از رسول اکرم نمی‌کند، بلکه تأکید دارد که پیامبر انسانی از جنس شماست، ولی چون خلق و خوی نیکو دارد به او ارج می‌نهیم. وی گفت: قرآن می‌فرماید که تو ای پیامبر؛ تجلی رحمت خدا هستی، پس با دیگران مشورت کن و دشمنانت را هم عفو کن. همچنین خداوند در کنار همه نعمت‌ها، سینه‌ای گشاده و شرح صدری شگفت به پیامبر داد. پیامبر مزین به گذشت و دل دریایی بود.

مقدم در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود رحمانی و اخلاقی بودن دین اسلام، گروه‌هایی مانند داعش سعی دارند با بدفهمی از اسلام جلوه‌ای نادرست و دروغین از اسلام را به تصویر بکشند، تصریح کرد: ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهیم که ادیان برای انسان آمده‌اند و یا انسان برای ادیان به وجود آمده است، قطعا ادیان برای انسان‌ها پدیدار شده اند، پس تفسیر دین مطابق با ویژگیهای انسان است. معاون بین‌الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ادامه داد: پس دین باید منطبق با مطالبات فطری انسان باشد، اگر انسان را صاحب عقل می‌دانیم، پس دین باید مبتنی بر عقلانیت باشد، اگر انسان را با اراده قلمداد می‌کنیم دین نباید در تقابل با آزادی و اراده انسان معرفی شود. همچنین اگر دین برای انسان، بایدها و نبایدهایی دارد، باید مبتنی بر اخلاقیات یا زیبایی هم باشد.

وی گفت: همه می‌دانیم که نحله‌های انحرافی در دین اسلام، عینک انسانی به چشم ندارند؛ چراکه اگر دین‌دار واقعی بودند آدم‌کشی نمی‌کردند و فقط حق را در خود محصور نمی‌دانستند. مقدم تصریح کرد: امروز، تفسیر غیرانسانی از دین، هاله‌ای از وحشت به وجود آورده است. عینک واقعی دین، عقلانیت، خردورزی و اخلاق است. متأسفانه دین برای عده‌ای به ابزاری تبدیل شده است که از آن برای رسیدن به اهداف توسعه‌طلبانه خود سوء استفاده می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه "پیامبر می‌گوید جوهر دین را چیزی جز اخلاق نمی‌دانم"، افزود: اخلاق زندگی انسان را انسانی می‌کند و باعث می‌شود عملکردها در تقابل با اخلاق صورت نگیرد. وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم از تندروی‌های و افراطی‌گری‌‌های امروز در امان بمانیم باید تفسیر مشخصی از دین بشود، نباید جایگاه دین را برای پرداختن به مسائل کوچک پایین بیاوریم، مثلا موضوع امر به معروف مسئله مهمی در قرآن و اسلام است ولی اگر درست به کار گرفته نشود، به دخالت در امور شخصی مردم تقلیل می‌یابد، در صورتی‌که تجلی امر به معروف در اسلام، قیام عاشورا و تلاش برای رسیدن به عدالت و همزیستی است.

دکتر مقدم در ادامه تأکید کرد: عقلانیت همان اعتدال است، همچنان که امام علی (ع) فرمود انسان تهی مغز کسی است که یا به این طرف می‌افتد یا به آن طرف. معاون بین‌الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: انسان معتدل می‌تواند خط مشخصی در پیش بگیرد و از شعارزدگی جدا شود. وی با اشاره به شرایط کنونی کشور در زمینه اخلاق و اعتدال گفت: خوشبختانه پس از گذشت یک دوره طولانی افراطی‌گری‌های فراوان، امروز جریان اعتدال بر کشور حاکم شده که مانع گسترش افراط است و این نتیجه مطلوبی است که در این دوران به دست آمد. مقدم در پایان تأکید کرد: این روند باید در پیش گرفته شود تا همه آنچه انتظار می‌رود حاصل شود.
مرجع : آنا