به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۵۸
 
۷۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۵۱۴۸۱
انصراف 9 نفر از استیضاح‌کنندگان وزیر علوم

نگرانی استیضاح‌کنندگان از افشای بورسیه‌ها

گروه سياسي: یک نماينده استان خوزستان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که انتشار جزئیات سه هزار بورسیه غیرقانونی دولت قبل، فضای استیضاح وزیر علوم را تغییر داده، تا آنجا که احتمال منتفی شدن استیضاح در همین چند روز زیادتر شده است.
نگرانی استیضاح‌کنندگان از افشای بورسیه‌ها
حجت‌الله درویش‌پور از مخالفان استیضاح وزیر علوم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است؛ کمیسیونی که عمده کرسی‌های آن در اختیار نمایندگان نزدیک به طیف‌های تندرو همچون جبهه پایداری قرار دارد اما اطلاعات اولیه درباره پشت پرده بورسیه‌های غیرقانونی دولت قبل از همین کمیسیون به فضای رسانه‌ها راه پیدا کرد. از جمله وجود نام برخی نمایندگان در لیست این بورسیه‌ها که اکنون به گفته درویش‌پور می‌تواند به کار وزیر علوم بیاید. این نماینده مجلس درباره موضع وزارت علوم درقبال این استیضاح می‌گوید: وزارت علوم روی حرف خودش درباره مسائل مطرح شده در طرح استیضاح ایستاده است و همزمان هنوز رایزنی‌ها و تلاش‌ها برای جلب رضایت و اقناع استیضاح‌کنندگان ادامه دارد. من اطلاعی که از موضع وزارتخانه دارم این است که وزیر گفته به هیچ عنوان از چیزی که به نظرش می‌رسد درست است، عقب نخواهد نشست، ولو اینکه به بهای استیضاح یا برکناری‌اش تمام شود.

درویش‌پور درباره احتمال اتفاقات آینده در جریان این استیضاح می‌گوید: فکر نمی‌کنم در نهایت چیزی که استیضاح‌کنندگان می‌خواهند در نهایت به طور کامل تأمین شود اما به نظر من هنوز این احتمال وجود دارد که طرفین به یک نتیجه بینابینی برسند.
احتمال استیضاح هنوز صددرصد نیست، به دلیل اینکه مسائلی است که‌ خود‌ استیضاح‌کنندگان هم صلاح نمی‌دانند که مطرح شود و به صحن علنی بیاید. وی ادامه می‌دهد: به هر حال جزئیات همین بحث‌ها از قبیل بحث بورسیه‌هاست که در صورت باقی ماندن اختلافات در همین سطح باید منتظر مطرح شدن اطلاعات مربوط به برخی از افراد در صحن علنی مجلس هم باشیم و از برخی‌ها اسم برده شود که قطعاً به نفع استیضاح‌کنندگان نیست و آنها نمی‌خواهند که این مسائل در نهایت عنوان شود.

به گفته درویش‌پور، در صورتی که کار
در حالیکه عنوان شده است روز چهارشنبه جلسه استیضاح وزیر علوم برگزار می‌شود برخی خبرها از انصراف تعدادی از نمایندگان استیضاح کننده حکایت دارد. به گزارش امید، شنیده شده است که 9 نفر از استیضاح کنندگان وزیر علوم امضاء خود را پس گرفته اند. بر اساس این گزارش، قاطبه مجلس دهم که در دست اصولگرایان است با اقدام استیضاح کنندگان فرجی دانا مخالف هستند. این احتمال وجود دارد که تعداد دیگر از نمایندگان نیز از اقدام خود برای استیضاح وزیر علوم منصرف شده و امضای خود را پس بگیرند.
استیضاح با همین قدرت پیش برود، احتمالاً مواردی که در اختیار وزارت علوم هست یا به صراحت و پشت تریبون مطرح یا به صورت کتبی به اطلاع عموم نمایندگان رسانده و بالاخره جزئیات آن مطرح می‌شود. به هر حال وزارت علوم بیکار نمی‌نشیند که فقط نظاره‌گر استیضاح وزیر باشد. این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه "من در هر حالت احتمال این امر را که استیضاح موفق باشد، همچنان اندک می‌دانم"، توضیح می‌دهد: به هر حال استیضاح‌کنندگان حرفشان را زده‌اند و این حرف‌ها چند هفته‌ای هست که تکراری شده و چیز جدیدی در آن نیست، اما در آن طرف وزارت علوم تازه شروع کرده و دارد حرف‌هایش را می‌زند. شاید مواردی که مطرح می‌کند در کلیات جدید نباشند اما در جزئیات حاوی اطلاعاتی است که کاملاً جدید است و این می‌تواند برگ برنده آنها باشد.

وی در ادامه می‌گوید: من فکر می‌کنم استیضاح‌کنندگان مصلحت نخواهند دانست که موارد بورسیه‌ها به صحن علنی کشیده شود، چون حتی اگر در این استیضاح موفق به حذف وزیر هم بشوند، که من احتمال آن را کم می‌دانم، مواردی که در جلسه استیضاح مطرح خواهد شد تا مدت‌ها گریبان استیضاح‌کنندگان را خواهد گرفت و برای آنها تبعات بسیار زیادی به همراه دارد. یعنی جدای از اینکه وزیر برکنار بشود یا نشود، نفس برگزاری جلسه استیضاح برای استیضاح‌کنندگان با توجه به مواردی که احتمال قریب به یقین مطرح می‌شود برای آنها هزینه‌ساز است. درویش‌پور درباره تاکتیک احتمالی استیضاح‌کنندگان هم می‌گوید: من فکر نمی‌کنم استیضاح‌کنندگان تا آخر روی موضع خود بایستند و این اقدامات اخیر را من بیشتر یک جور تهدید می‌بینم. آنها تلاش می‌کنند ببینند تیغشان تا کجا خواهد برید. اگر در نهایت وزارتخانه حتی کمی هم کوتاه بیاید آنها هم مصلحت می‌بینند که بیش از این موضوع در افکار عمومی طرح نشود.

نماینده ایذه و باغملك در مجلس ادامه می‌دهد: «استیضاح‌کنندگان کار را به اینجا ر‌سانده‌اند و اگر از وسط کار پروژه خود را کنار بگذارند این شائبه ایجاد می‌شود که بالاخره موضوعاتی هست که باعث عقب‌نشینی اینها شده است. اگر هم بخواهند تا آخر بروند مسائلی مطرح می‌شود که به مصلحت آنها نیست. یعنی الان آنها بر سر یک دو راهی قرار دارند که باید بسنجند که کدام به نفعشان است. من فکر می‌کنم در نهایت راه اول را انتخاب می‌کنند، چون به هر حال اگر بحثی هم بشود بعد از مدتی این بحث‌ها فراموش می‌شود و فروکش می‌کند.

وی درباره فضای بوجود آمده در مجلس بعد از افشاگری‌ها هم توضیح می‌دهد: مسأله وجود نام برخی نمایندگان در لیست بورسیه‌ها را خیلی‌ها می‌دانند و حتی در مجلس هم خیلی‌ها از جزئیات این نام‌ها و بورسیه‌ها مطلع هستند. به هر حال الان نمایندگان نسبت به پرونده سه هزار بورسیه حساس‌تر از قبل شده‌اند و وزارت علوم می‌تواند از این حساسیت به نفع خود بهره ببرد.
مرجع : پيام نو