به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۳۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۵۵۲۶۱
اظهارات کری درباره نقش ایران در مبارزه با داعش

داعش گروگان‌های ترکیه‌ای را آزاد کرد

گروه بین الملل: شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای بر حمایت خود از عراق در جنگ علیه داعش تاکید کرد. این اقدام در نشستی وزارتی به ریاست جان کری صورت گرفت.
داعش گروگان‌های ترکیه‌ای را آزاد کرد
در این بیانیه از جامعه بین‌الملل خواسته شده است تا روند و دامنه حمایت از دولت عراق در مقابله با داعش و دیگر گروه‌های مسلح وابسته به آن را گسترده‌تر سازد. در همین حال وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در جلسه شورای امنیت هشدار داد که داعش تهدید مستقیمی علیه عراق و سوریه و به طور کلی خاورمیانه به شمار می‌آید و اگر مقابله‌ای با این گروه صورت نگیرد به خارج از منطقه انتقال خواهد یافت. جان کری عنوان داشت: داعش دست به کشتارهای دسته جمعی با وحشی گری هرچه تمام‌تر در عراق و سوریه می‌زند و باید از طریق تلاش‌های جهانی فراگیر با داعش مقابله شود.

وی در جایگاه رئیس نشست شورای امنیت اعلام کرد که همه کشورهای جهان از جمله ایران می توانند در مبارزه با داعش نقش داشته باشند.کری گفت: هرچند ایران به ائتلاف نظامی مبارزه با 'داعش' خوانده نشده است، اما همچنان می‌تواند در تلاش جهانی علیه گروه موسوم به دولت اسلامی نقش داشته باشد. وی افزود:ائتلاف برای از میان بردن "داعش"، صرفا نظامی نیست و جنبه‌های مختلفی دارد که "تقریبا همه کشورهای جهان می‌توانند در آن نقش داشته باشند از جمله ایران".کری گفت: نباید اجازه داد یک فرقه پیکارجو، خود را در لباس یک جنبش دینی جا بزند. در روزهای گذشته تهران و واشنگتن درباره همکاری ایران در مبارزه با گروه افراطی "دولت اسلامی" اظهارنظرهای متفاوتی مطرح کرده‌اند.

نظام سوریه عامل مشکلات در منطقه است
در همین راستا وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه دولت جدید عراق باید اوضاع امنیتی در این کشور را حل و فصل کند و در مورد دودستگی‌های نژادی در این کشور بررسی‌هایی را به عمل آورد، گفت: ما به عراق می‌رویم تا این کشور امکان دفاع از خود را داشته باشد.

مولود چاووش اوغلو در نشست شورای امنیت گفت: ما حمایت انسانی برای پشتیبانی از آوارگان در عراق به عمل می‌آوریم و باید دست به فعالیت‌های بیشتری در این زمینه بزنیم. ما با شریکان و دوستان خود هماهنگی‌هایی را به عمل می‌آوریم تا عراق دارای ثبات شود. وی عنوان داشت: باید بحران سوریه و عراق در زمانی واحد مورد بررسی و حل و فصل قرار بگیرد چرا که اگر ما اوضاع سوریه را مدنظر قرار ندهیم نمی‌توانیم راه حلی را برای این بحران‌ها پیدا کنیم. وی در سخنانی مدعی شد: نظام سوریه عامل مشکلات در منطقه است و راه حل سیاسی براساس معاهده ژنو باعث پایان بحران سوریه می‌شود و مرحله انتقالی در سوریه یک مساله اساسی است.

داعش گروگان‌های ترکیه‌ای را آزاد کرد
نخست وزیر ترکیه از آزادی گروگان‌های ترکیه‌ای که توسط داعش در شهر موصل به اسارت گرفته شده بودند، خبر داد. احمد داوود اوغلو اعلام کرد که آژانس اطلاعاتی ترکیه 49 گروگا‌ن‌ این کشور را که توسط داعش در شهر موصل واقع در شمال عراق در ژوئن گذشته به اسارت گرفته شده بودند به ترکیه سالم بازگردانده است. این گروگانها از جمله دیپلمات‌ها،‌ سربازان و کودکانی هستند که از سرکنسولگری ترکیه در موصل در ماه ژوئن گذشته به اسارت گرفته شده بودند. نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که این افراد به شهر سانلیورفا در جنوب ترکیه انتقال داده شده‌اند. ترکیه تاکنون به خاطر این گروگان‌ها حاضر نبوده از اقدامات آمریکا علیه داعش حمایت نظامی کند. در ماه ژوئیه، ۳۲ راننده کامیون اهل ترکیه که در یک حمله جداگانه توسط داعش گروگان گرفته شده بودند، بعد از سه هفته آزاد شدند.
مرجع : رادیو فردا