به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۶۳۷۲۱

صداوسیما، حریف‌شبکه«من و تو»هم نشد!

گروه سياسي: سايت تابناک در نقدي بر عملكرد ضعيف معاونت سياسي صدا و سيما نوشت: از زمانی که خبر اولیه ایرانی بودن گروگان‌گیر‌ منتشر شد تا زمانی که این خبر تأیید شد، رسانه‌های ایرانی در شوک بودند که جریان چیست و ماجرا از کجا سرچشمه گرفته است. مجموعه‌ای از رسانه‌هایی که نیاز به معرفی ندارند، یک‌راست ‌دنبال معرفی این حادثه به عنوان یک توطئه علیه ایران و ایرانیان رفتند. عده‌ای حتی آن را وسیله‌ای برای تحت الشعاع قرار دادن حماسه اربعین تلقی کردند و عده‌ای هم تحلیل‌های دیگری داشتند.

آنچه در این میان رسانه‌های ایران به ویژه بخش‌های خبری و سیاسی رسانه ملی نادیده گرفتند، جریان‌های خبری بود که پس از انتشار خبر ایرانی بودن گروگان‌گیر در رسانه‌های بین‌المللی شکل گرفت. اینکه این حادثه توطئه بود یا نه‌ یک اتفاق معمولی دیگر مهم نبود. مهم این بود که رسانه‌های بین المللی استفاده خود را از این حادثه بردند و بخش‌های خبری و سیاسی رسانه ملی سکوتی خفه کننده در پیش گرفته بودند. رسانه‌های بین‌المللی و رسانه‌های فارسی زبان مخالف جمهوری اسلامی ایران هم چون «بی‌بی‌سی» فارسی و «من و تو»، با محوریت دو کلید واژه ایرانی بودن‌ و روحانی شیعه بودن، اخبار و گزارش‌های متعددی ‌درباره این واقعه مخابره کردند.

تردیدی نیست که برای یک رسانه غربی یا اپوزیسیون مخالف نظام، این دو کلید واژه بیشترین تأثیر را در بین مخاطبان افکار آنان در راستا ایران هراسی دارد. شب گذشته در حالی این رسانه‌ها با این دو کلید واژه در حال حمله به ایرانیان و شیعه بودند که بخش‌های خبری و سیاسی رسانه ملی، مثل اغلب اوقات در چنین زمان‌هایی به مسکوت گذاشتن اصل ماجرا مشغول بود. آن هم در مورد یک تبعه ایرانی که از کشور مهاجرت کرده و تغییر مذهب داده و انواع ‌جرائم را مرتکب شده بود و در لوای پرچم داعش، این گروگان‌گیری را انجام داده بود. باز هم البته جای شکرش باقی است که وزارت خارجه به سرعت این گروگان گیری را محکوم کرد.

بخش‌های خبری و سیاسی رسانه ملی ‌در این زمان،‌ ‌فضا را در اختیار رسانه‌های غربی و اپوزیسیون قرار داد تا آنان برای مخاطب فارسی زبان و غیر فارسی زبان در این باره تولید محتوا کرده و خط خبری خود را القا‌ کنند. به نظر می‌رسد، انفعال و عدم تصمیم گیری بموقع در معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما، فرصت‌ها را در عرصه رسانه‌ها برای، کلیت نظام سیاسی به تهدید تبدیل می‌کند و اغلب اوقات معاونت سیاسی در اغلب اوقات نقش نوش داروی بعد مرگ سهراب، برای حوادث مهم مرتبط با نظام سیاسی کشور‌ را بازی می‌کند.

در حال حاضر در اغلب مسائل حساس در عرصه سیاست داخلی و بین المللی، مخاطب فارسی زبان داخل و خارج کشور، چشم امیدی به اطلاع‌رسانی دقیق، جریان‌سازی حقیقی و گرفتن امواج خبری از رسانه‌های غربی، از سوی بخش‌های سیاسی و خبری رسانه ملی ندارد. اکنون که موسم تغییر و تحول فرا رسیده است، شاید تغییراتی در این معاونت بتواند خون تازه‌ای ‌در رگ‌های کم تحرک و بی‌تحرک‌ بخش‌های سیاسی و خبری رسانه ملی‌ تزریق کند.

موج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۳:۴۴
بهار جون چرا زیر خبر ضرغامی اجازه نمی دی حرف دلمان را بزنیم؟
آخه تو رو خدا مضحک نیست: «شخصیت‌های بزرگ انقلاب در مورد فتنه فرمایشات خوبی کرده‌اند مثل آقای صفارهرندی و شریعتمداری»؟!!!
نباید می بستی ستون نظرات رو اونجا، برادر من!
حرفها تو دلمون می مونه. (270641)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۸:۱۳
اره واقعا منم باشما موافقم ،خدااااااااا شخصيتهاي انقلاااااب! شريعت مداري و صفارهرندي؟؟؟؟ واخ اين اقا چي ميگه؟ هاشميو ميگه اصلا ربطي به انقلاب نداره ولي حسين شريعت مداري شخصيتهاي مهم انقلابه ،مسخرست (270703)
نوروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۹:۵۱
بعله دیگه... برادر عزت فعالیتهای انتخاباتی مجلس دهم رو کلید زده
باشد که با حضور مهندس مجلسمان هم "میلی تر شود! (270716)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۲۰:۲۸
در این مورد نخست وزیر استرالیا آقای ابوت ( برخلاف شبکه خود فروش من و تو و بی بی سی که از آن انتظاری نیست) بهتر از صدا و سیمای وطنی عمل کرد و فرد تروریست را دارای سابقه شرارت..اختلال فکری و جرایم دیگر و حتی جرایم جنسی دانست و حتی اظهار تعجب کرد که چرا این فرد در استرالیا با این سابقه دارای مجوز حمل سلاح بوده و تاکید کرد که سوالات زیادی هستش که نیاز به پاسخگویی داره. (270732)
ممد
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۲۰:۳۰
واقعا می شه به این دوتا گفت شخصیت؟ (270734)
نیلوفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۳:۵۷
توجه کردید زمان زمان سلطان محمود(هاله نور) صدا و سیما همه اش از پیشرفت و اقتدار صحبت میکرد اما الان میگوید که اوضاع اقتصادی ناجور است و هی بیجهت از وزرا ایراد میگیرد
اصلا یادتان به یاد می آورید که در آن هشت سال رسانه ضـرغامی بگوید فلان وزیر به وعده اش عمل نکرد، چیزی که به کرات امـــروزه دیده میشود
به قول متفکر بزرگ دکتر زیبا کلام: صدا و سیما دست شماست، تریبون های نمازجمعه مال شماست، اکثر روزنامه های مال شماست، رسانه های ملی و غیر ملی مال شما (270651)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۶:۰۲
متفکر بزرگ و خوب اومدی (270683)
نوروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۹:۵۲
تمامیت خواهی که شاخ دم نداره بانو (270719)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۳:۵۹
مشکل اینه که صداوسیما از دید مدیران و سیاست گذاران، اصلا قرار نیست نقش یک «رسانه» رو ایفا کنه. مدیران، این سازمان رو به عنوان ابزاری برای تحکیم و تبلیغ سیاست های مورد پسند خودشون می بینند. (270652)
ممد
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۲۰:۳۲
ما رسانه ملی رو مسخره می کنیم. اما واقعیت اینه که این رسانه مال تک تک ماست ، اما علیه ما داره هر روز خبر پخش می کنه و ماها رو تحقیر می کنه. اون هم با پول خودمون (270736)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۶:۱۰
صدا وسیما اگه جرات داشت یه نظر سنجی راجع به صحت اخبار خودش میذاشت. تو درگیری اوکران چنان طرف روسیه رو گرفت که انگار روسیه برای ما چیکار کرده جز اینکه نصف کشور ما رو اشغال کرده باشه (270684)
دو..ست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۲۰:۳۰
طرف مقابل را هم می گرفت چیزی به ما نمی رسید. هم از روسیه میخوریم هم از آمریکا و بدتر از همه، از چین بنجل ساز. (270733)
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۶:۱۸
تا وقتی که صدا و سیما ، خبر را وسیله ای سیاسی برای استفاده در بازی قدرت بداند و با آن گزینشی برخورد کند ، از بی بی سی و من و تو که هیچ از درپیت ترین تلوزیونها هم عقبتر هست (270686)
امید اهوازی
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۷:۳۵
بابا خودتونو خسته نکنید..صدا و سیما اصلا ارزش انتقادم نداره دیگه .. برید سراغ مسایل مهمتر (270695)
عزیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۷:۵۵
مسئولان در صدا وسیما با درآمدهای کلان چیپس و چی توز موتوری و ... مست واز خود بی خود شده اند . آنجا نه یک رسانه بلکه یک بنگاه اقتصادی است وجایگاهی برای اشتغال آقازاده ها است.ودیگر هیچ؟ (270700)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۷:۵۶
یعنی تابناک میخاد بگیه ایرانی نبوده؟؟ مسلمون نبوده ؟؟شیعه نبوده؟؟سنی نشده؟؟اصلا شاید میخاد بگه آدم هم نبوده. اصلا گرگانگیری هم کار خودشون بوده. نه اصلا کل ماجرا اتفاق هم نیوفتاده.اصلا کشوری ب اسم استرالیا وجود داره ؟؟ . (270701)
reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۹:۰۱
اگر صدا و سیما دست ما بود حداقل یک کارشناس مخالف توافق می آوردیم تا مذاکرات را نقد کند نه اینکه تلویزیون توافق ژنو را مثل ریس جمهور پیروزی بزرگ!!! مخابره کند. شماها خیلی رو دارید می خواهید همه چیز طبق میل خودتان باشد (270709)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۲۳:۰۵
آن پروژه را هم اگر تا به حال کلید نزده اند چون رهبر پشت مذاکراته باهوش!!!!!!!!!
بعدشم همایش دلواپسان رو که نشون داد دروغگو!!!!!!!!!!!
اگر این اداها رو هم درنیارن که همون ده درصدشون هم میپره خوشبین!!!!!!!! (270771)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۲۰:۰۲
صحبت های ضرغامی رو خوندم و با تاسف باید بگویم چقدر بدبخت بودیم که این فرد که در حد رییس کلانتری هم نبود رئیس صدا و سیمای ما بود (270721)
محمد
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۲۰:۱۸
دم تان گرم (270727)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۲۰:۲۶
حالا فرض کنید چیزی میگفت چند در صد باور میکردند ؟ (270730)
گل آقا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۲۱:۰۹
63 درصد 😉
خخخخخخخ (270748)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۲۱:۰۷
از شبکه کشک نیوز چه انتظاری میشه داشت؟ (270747)