به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب : ۷۴۵۲۲
گونتر گراس، پیش از مرگ: همه جا جنگ است

به سوي جنگ جهانی «سوم» حرکت می‌کنیم

گروه فرهنگي: گونتر گراس چند روز پیش از مرگ خود در مصاحبه‌ای نسبت به درگیری جنگ جهانی‌ سوم هشدار داده بود.
به سوي جنگ جهانی «سوم» حرکت می‌کنیم
به گزارش دويچه وله، نویسنده شهیر آلمانی که دوشنبه درگذشت، چند هفته پیش از مرگ خود در مصاحبه‌ای هشدار داده بود که تشدید خشونت نظامی در سراسر دنیا می‌تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود. برنده جایزه ادبی نوبل سال ۱۹۹۹ در گفت‌وگو با روزنامه اسپانیایی "ال پاییس" گفته که امکان درگیری جنگ جهانی سوم را می‌بیند. به نوشته این روزنامه که مصاحبه با گراس را روز سه‌شنبه منتشر کرده، این مصاحبه در روز ۲۱ مارس در شهر لوبک آلمان انجام گرفته است. گراس گفته است: «ما به سمت سومین جنگ بزرگ حرکت می‌کنیم.»

"اشپیگل‌آنلاین" از این مصاحبه به عنوان یکی از آخرین مصاحبه‌های مهم گونتر گراس نام برده است.
گراس در مصاحبه با "ال پاییس" به کشمکش‌های سیاسی مختلف در جهان اشاره کرده و نسبت به آینده ابراز نگرانی کرده است: «امروز از یک طرف اوکراین را داریم که اوضاع آن به هیچ طریق بهبود پیدا نمی‌کند. وضعیت اسرائيل و فلسطین مدام وخیم‌تر می‌شود. آمریکایی‌ها در عراق از خودشان برای ما فاجعه به جای گذاشته‌اند. اعمال دولت اسلامی (داعش) منزجرکننده است. مسئله سوریه تقریبا از اخبار محو شده، در حالی‌که آدم‌ها در این کشور در حال کشتن یکدیگرند.»

گراس اروپاییان را فراخوانده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را درک کنند و نگذارند که آمریکا تا این حد علائق خود را به آن‌ها تحمیل کند. او گفته که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی "هیچ تلاش جدی‌ صورت نگرفته" تا با همکاری روسیه پیمانی امنیتی شکل گیرد و این یک اشتباه بزرگ است. او از "فلاکت اجتماعی در سراسر جهان" ابراز تأسف کرده است. او همچنین به مشکل‌هایی چون انفجار جمعیت و تغییرات آب و هوایی پرداخته و گفته که "پیامدهای این مشکل‌ها به هیچ وجه در نظر گرفته نمی‌شوند".

گراس گفته است: «یک اجلاس پس از اجلاس دیگر برگزار می‌شود بدون این‌که مشکلی حل شود. هیچ کاری صورت نمی‌گیرد.» به گفته گراس، سرمایه‌داری در حال نابود کردن خود است و "همه مقادیر غیرعقلانی پول که در سراسر دنیا در جریان است دیگر ربطی به اقتصاد واقعی ندارد". نویسنده برجسته آلمانی که از او به عنوان "شهروندی دلیر و مبارزه‌جو" نیز تمجید شده، در مصاحبه با "ال پاییس" گفته که همه جا جنگ است و "این خطر وجود دارد که ما اشتباه‌های گذشته را تکرار کنیم. ممکن است بدون اینکه متوجه باشیم، مثل کسانی که در خواب راه می‌روند، وارد جنگی تازه شویم". گونتر گراس در نوامبر سال ۲۰۱۴ نیز در مراسمی در شهر هانوفر آلمان نیز گفته بود: «ما در جنگ جهانی سوم به سر می‌بریم.»