به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۳۱ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۸۸۶۶۲
سند افراطيون عليه اصلاح‌طلبان باز هم جعلي بود

"وال استریت‌ژورنال" نبود؛ وال استریت بود!

وال استریت ژورنال بیانیه داد
گروه سياسي: در پي جوسازي اخير رسانه‌هاي افراطيون عليه اصلاح‌طلبان، روزنامه "وال استریت ژورنال" با انتشار یک بیانیه نسبت به نشر زنجیره‌ای ادعاهای نادرست علیه همکار خود، واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده که چنین اظهاراتی "کاملا غلط" و "غیرمسئولانه" هستند: «در مقاله فوربس هیچ ارجاعی به وال استریت ژورنال و یا خانم فصیحی وجود ندارد، اما برخی از رسانه‌های ایرانی، او را با دوست "وال استریتی" مقاله یکی گرفته‌اند.»! مایکل لدین، نویسنده مقاله فوربس نیز به وال استریت ژورنال گفته که در مقاله‌اش "هیچ ارتباطی از هیچ نوع با وال استریت ژورنال" وجود نداشته است. روزنامه کیهان و نشریات دیگری که اتهام "رابط خبری بیگانگان" را متوجه فرناز فصیحی کرده‌اند، هنوز واکنشی به بیانیه "وال استریت ژورنال" و تخریب عجولانه این روزنامه‌نگار نشان نداده‌اند.

گفتني اينكه اخير برخي رسانه‌های افراطيون اصولگرايان، يك گزارشگر ايراني تبار روزنامه "وال استریت‌ژورنال" را رابط پیام‌های سری از جنبش سبز به مقامات آمریکایی معرفی کرده‌اند. مرجع آنها مقاله‌ای است که فردی از "وال استریت" را حامل اخبار سال ۸۸ خوانده است. روزنامه‌ کیهان، و چند سایت اصولگراي دیگر، روزنامه "وال استریت ژورنال" را با خیابان "وال استریت" نیویورک عوضی گرفته‌ و بر مبنای ادعای طرح شده در مقاله‌ نشریه فوربس، همکار ایرانی روزنامه "وال استریت ژورنال" را رابط مقامات امریکایی با رهبران جنبش سبز قلمداد کرده‌اند!

ماجرا به مقاله‌ای از مایکل لدین در نشریه "فوربس" باز می‌گردد که در آن ادعا شده چاک شومر، سناتور آمریکایی در زمان تظاهرات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ ایران، از طریق فردی در "وال استریت" با سران جنبش سبز در ارتباط بوده است. وال استریت خیابانی در منطقه منهتن نیویورک و محل استقرار بسیاری از شرکت‌های بزرگ مالی از جمله بورس نیویورک است.

کیهان در ۲۱ مرداد نوشت: «اگرچه لدین اشاره‌ای به نام این رابط نمی‌کند اما اندکی دقت نشان می‌دهد به احتمال بسیار قوی این رابط کسی نیست جز همان خبرنگاری که در سال ۸۸ از سوی وال استریت ژورنال مامور سفر به تهران و پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌شود. این خبرنگار که فرناز فصیحی نام دارد دو ماه پیش از انتخابات وارد ایران شده و دست به کار می‌شود و پس از انتخابات نیز گزارش‌های متعدد و مغرضانه‌ای از آشوب‌های خیابانی فتنه‌گران تهیه و منتشر می‌کند. وی در حالی پس از انتخابات ایران را ترک می‌کند که پس از آن به دلیل دو تابعیتی بودن امکان سفر در پوشش عادی را داشته است.»

یک روز بعد، خبرگزاری اصولگراي "تسنیم"، نیز در مقاله‌ای علیه فرناز فصیحی، ادعاهای کیهان را تکرار کرد. این خبرگزاری نوشته‌های فرناز فصیحی از جمله گزارش‌هایی در باره محرومیت دانشجویان "ستاره‌دار" از تحصیل یا دادگاه‌های دسته‌جمعی پس از انتخابات ۸۸ را شواهدی در "انتقال مسائل سری" به بیگانگان عنوان کرد. سایت "الف"، وابسته به احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی، نیز درباره همین موضوع با اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مصاحبه‌ای ترتیب داد كه او در این مصاحبه خواستار ورود قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی به موضوع انتقال مطلب به دشمن شد. روزنامه "رسالت" هم با علاءالدین بروجردی مصاحبه کرد و به نقل از وي نوشت: ««اگر مطالب ادعاشده مستند باشد و در واقع بر اساس استناد این اتفاق رخ داده باشد، نشان‌دهنده خودفروشی عناصری است که نام ایرانی دارند.»