به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۵۶۰۲۷

واکنش کیارستمی به سخنان حاتمی‌کیا

واکنش کیارستمی به سخنان حاتمی‌کیا
گروه هنري: عباس کیارستمی در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش او به اظهارات ابراهیم حاتمی‌کیا به جمله کوتاهی بسنده کرد و بیتی از اشعار سعدی را کافی دانست. او گفت: «گر خسته‌دلی نعره زند بر سر کویی / ای بس که نتوان گفت که بی‌خویشتن است او»


واکنش جنتی
در همين حال، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه هنوز فیلم اظهارات عباس کیارستمی درباره دفاع مقدس و شهدا را ندیده است، اعلام کرد فعلا در این باره اظهارنظر نمی‌کند. علی جنتی در حاشیه مراسم پاسداشت هنرمندان عرصه دفاع مقدس در پاسخ به اینکه نسبت به اظهارات اخیر عباس کیارستمی که حاشیه هایی ایجاد کرده است و ابراهیم حاتمی کیا خواستار واکنش مقامات وزارت ارشاد شده است چه نظری دارد؟ گفت: من این فیلم که در آن کیارستمی صحبت هایی درباره فیلم های حاتمی کیا و همچنین دفاع مقدس و شهدا، داشته است ندیده ام در نتیجه اظهار نظری نمی کنم.

جنتی همچنین درباره حفظ میراث دفاع مقدس بیان کرد: دفاع مقدس مفهومی است که نباید تحریف شود و همه ارگان ها و نهادها موظف هستند در حفظ و اشاعه این حماسه بزرگ به نسل بعد از جنگ تلاش کنند. وزیر ارشاد تاکید کرد: یکی از وظایف اساسی وزارت ارشاد، توسعه و حفظ فرهنگ دفاع مقدس است و برای این منظور باید از تمامی ابزارها، از ادبیات، سینما و موسیقی بهره برد.

ديروز هم حجت‌الله ایوبی عنوان کرد: ‌«گفته‌ام متن کامل سخنرانی آقای کیارستمی را به‌طور کامل پیاده کنند و بعد از خواندن آن اظهارنظر خواهم کرد.» وی همچنین عنوان کرد: «از آنجایی که این صحبت‌ها برای شش‌ماه قبل است و انتشار آنها در هفته دفاع مقدس برای من جای سوال دارد، بنابراین خواسته‌ام که متن کامل سخنرانی را برای من بیاورند تا پس از خواندن آن اظهارنظر کنم. اما من به شما اطمینان می‌دهم سینمای ایران خودش را مدیون، وابسته و دلبسته دفاع مقدس می‌داند.»

این درحالی است که محمود عاطفی، رییس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب دفاع‌مقدس ضمن دعوت از عباس کیارستمی برای سفر به مناطقی که حوادث هشت‌سال دفاع مقدس در آن روی داده، عنوان کرد: «او می‌تواند در لابه‌لای سفر‌های متعددی که به غرب و کشور‌های اروپا دارد سفر به مناطق جنوب و راهیان نور را نیز در برنامه‌های خود بگنجاند. امید است که این سفر و مواجهه او با آثار و مفاهیم عالی و متعالی هشت‌سال دفاع مقدس پیوندهای شخصیتی وی را با ریشه‌های عمیق سرزمین مادری برقرار کند.»

این درحالی است که قرار است عباس کیارستمی هفته آینده کارگاه آموزشی فیلمسازی در جنوب کشور (خوزستان) برگزار کند.

...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۳:۴۹
امیدوترم این جو عصبی فروکش کنه چون همه ی این دوستان سابقه ی خوبی در ذهن مردم دارند. خدا کنه قدر زحماتی که کشیدن و به اینجا رسیدن رو بدونن و بیشتر ازین همه چی رو خراب نکنن. (252998)
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۳:۵۲
فیلم چمرانو تازه دیدم، با اینکه جزو خوبای حاتمی کیا نیست ولی باز هم زیباست.آقای حاتمی کیا تو رو به خدا همون حاتمی کیای سابق باش و حرفاتو توی فیلمات بزن. این حرفای امروز به خدا مال تو نیست. چرا از سمت عباس رفتی سمت موتوریایی که دودش تا قبل از این امثال خودتو خفه می کرد. برادر کنار مردم بایست. مردمی که همیشه کنارت بودن و با قهرمانات گریه کردن. (253000)
نشیبا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۳:۵۴
خوشحالم آقای کیارستمی با آرامش و متانت برخورد کردن و در این آتش ندمیدن. هر چند حرف ایشون راجع به جنگو دوست ندارم اما این هم نظر ایشونه .باید یاد بگیریم اجازه بدیم همه نظرشونو بدن. (253002)
مهدوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۴:۰۶
آقای حاتمی کیا اگه جناب کیارستمی حرفی زده که من هم مثل شما باهاش موافق نیستم، به خاطر اینه که حق داره نظرشو بگه حالا چه من و شما خوشمون بیاد چه نه.اگه قراره همه مثل من و شما فکر کنن بترس از روزی که سکه ی ما بین مردم خریدار نداشته باشه و اونوقت ما هم نتونیم حرفمونو بزنیم.جامعه به حرفا و فکرای مختلف نیاز داره و اینطوره که بحث راه میفته و نقد به وجود میاد. بذارید هاله ی تقدسو از مسایل کنار بزنیم تا با دید درست جلوی سوءاستفاده و تهمت های ناروا رو بگیریم. (253009)
شیرین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۴:۱۱
خدایا کی میشه این سیاست از ذره ذره ی زندگی روزمره ما خارج بشه. کی می شه تو این مملکت هم سیاست به اهلش سپرده بشه. این روزا به بچه ت می گی درس بخون هم پای اختلاس و فساد مالی و سیاستو وسط میکشه. وسط برنامه ورزشی نماینده مجلس روی خط میاد.این هم از وضعیت هنرمندامون. میای کامنت ملتو بخونی فقط از دید سیاسی و اینکه آیا فلان هنرمند با اوناست یا با جناح مخالف شروع به اظهار فضل می کنن.به خدا هیچ کجا اینطور نیست. (253010)
س
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۴:۱۶
گر خسته‌دلی نعره زند بر سر کویی /عیبش نتوان گفت که بی‌خویشتن است آن
درستش اینه. (253011)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۵:۰۷
این وصله ها به کیارستمی نمیچسبه اقای حاتمی کیا (253016)
کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۹:۰۴
کاری به دعوای این دو نفر ندارم . گفته های کیا رستمی اهانت آشکار به شهدا و مقاومت مردم است . میلیونها انسان برایشان مقاومت مفهوم نبود ؟ (253049)
میترا
United States
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۲۱:۵۵
تو که می گی کاری به دعوای این دوتا ندارم پس چرا درباره سخنان کیارستی اظهارنظر می کنی؟! ضمن این که کاملا مشخصه متن کامل سخنان کیارستمی رو نداشتی و فیلمشو ندیدی (253094)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۲۳:۰۷
واقعا یکی از بهترین کامنتها بود. کیا رستمی باید درباره دفاع مقدس بیشتر مطالعه کنه. (253100)
مرتضی
United States
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۲۱:۰۸
عیبش نتوان گفت که بی خویشتن است آن (253085)
فرهاد رنجبرراد
United States
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۲۱:۵۲
بیت سعدی رو غلط تایپ کردین. درستش اینه:
گر خسته دلی نعره زند بر سر کویی
عیبش نتوان گفت که بی خویشتن است آن (253092)
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۲۲:۵۲
فقط میدونم کیارستمی هنرمنده کارش هم درسته آقای حاتمی کیای هنرمند مظلوم نمایی در تلویزیون میلی هنر نیست. (253098)