به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۶ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۸۳۳۷۹

ساکالوتوس وزیر دارایی یونان شد

گروه اقتصادی: یوکلید ساکالوتوس، سرپرست هیأت مذاکره‌کننده یونانی با وام‌دهندگان بین‌المللی این کشور جانشین یانیس واروفاکیس در وزارت دارایی شد.
چند ساعت پس از کناره‌گیری وزیر دارایی یونان، یوکلید ساکالوتوس، سرپرست هیات مذاکره‌کننده یونان با نهادها و کشورهای وام‌دهنده، جانشین یانیس واروفاکیس شد. ساکالوتوس از تجربه کافی برای گفت‌وگو با نهادهای وام‌دهنده برخوردار است. الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان پس از خروج یانیس واروفاکیس از کابینه، جای خالی او را به فوریت ترمیم کرد و ساکالوتوس جانشین واروفاکیس شد؛ کسی که تاکنون معاون وزیر خارجه و مقام مسئول در مناسبات اقتصادی بین‌الملل بود.

ساکالوتوس سرپرست تیم مذاکره یونان در نشست‌هایی است که وام‌دهندگان بین‌المللی در بروکسل برگزار می‌کنند. او در ماه آوریل و پس از مخالفت مذاکره‌کنندگان اروپایی با تندروی‌های واروفاکیس، به این سمت انتخاب شده بود. ساکالوتوس در رشته اقتصاد، سیاست و فلسفه در دانشگاه آکسفورد و ساسکس انگلیس تحصیل کرده است. او که پیش‌تر سخنگوی اقتصادی کابینه سیپراس بود مواضع نرم‌تر و منعطف‌تری نسبت به واروفاکیس دارد.

به گزارش دویچه وله، گماردن او به این پست، نشانه‌ای از مصالحه‌جویی سیپراس در گفت‌وگو با وام‌دهندگان تلقی شده است. رئیس‌جمهوری یونان از همه احزاب خواسته است دست به دست هم دهند و هر کاری می‌توانند برای نگاه‌داشتن یونان در حوزه یورو انجام دهند. واروفاکیس صبح روز دوشنبه در شرح دلیل کناره‌گیری‌اش در وبلاگ خود نوشته بود که برخی اعضای گروه اروپا به او گوشزد کرده بودند که ترجیح می‌دهند در جلسات مذاکرات حضور نداشته باشد. با این همه، این استدلال از نگاه بسیاری ناظران چندان متقاعد کننده به نظر نمی‌رسد.

در همین حال، اپوزیسیون یونان هم خواستار حضور یک نماینده دیگر در مذاکرات مربوط به بدهی‌های این کشور در بروکسل بود. واروفاکیس همواره سخنان تحریک‌آمیزی می‌زد که تیتر خبرها می‌شد. او در آخرین نمونه از اظهارات جنجالی خود و پیش از برگزاری همه‌پرسی، کشورهای اعتباردهنده را به تروریسم متهم کرد. واروفاکیس به عنوان چهره‌ای محبوب در فضای سیاسی یونان ظاهر شد اما بر سر میز مذاکره بر سر بحران بدهی‌های یونان به چهره‌ای پرخاشجو و خبرساز شهرت یافت. او سیاست‌های ریاضتی وام‌دهندگان را "غرق مصنوعی صندوق دولت" نامید.
مرجع : ایسنا