به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۵۲۱۳۹
رونق به بازار خودرو باز می‌گردد؟

خودرو در بازار هم ارزان شد

گروه اقتصادی: در هفته ای که گذشت علاوه بر کاهش 3 درصدی قیمت رسمی خودروها، بازار خودرو نیز با کاهش قیمت انواع خودروهای داخلی همراه بود.
در حالی که طی یک ماه گذشته بحث های مختلفی درباره تعیین قیمت خودرو در شورای رقابت مطرح بود و اظهارنظرهای مختلفی درباره کاهش و یا عدم کاهش قیمت خودرو مطرح می شد سرانجام شورای رقابت قیمت خودروهای تولید داخل را تا 3 درصد کاهش داد. در حالی که شورای رقابت از کاهش 3 درصدی قیمت خودرو خبر داده است همچنان بازار خودرو در رکود به سر می برد و تحلیل فعالان بازار خودرو که حالا مدت‌ها است در انتظار رونق این بازار هستند، این است که مشتریان بعد از اعلام این کاهش قیمت‌ها به سرعت وارد بازار نمی‌شوند و در انتظار تاثیر این میزان کاهش قیمت بر بازار بار دیگر خرید خود را به تاخیر می‌اندازند تا شاید بتوانند خریدی ارزان‌تر داشته باشند.

اما در این رابطه محمد مددی عضو ناظر مجلس درشورای رقابت گفته است خودروسازان تا زمانیکه پنج شرط اصلی را نظیر افزایش تیراژ و افزایش کیفیت رعایت نکنند حق افزایش قیمت ندارند. به گفته مددی فرمول اعلامی شورای رقابت بدون افزایش قیمت تا زمانی که خودروسازان به تعهدات خود و شروط شورای رقابت عمل نکرده باشند و تورم بخشی نیز افزایش پیدا نکرده باشد پابرجا است و دولت باید حداکثر طی هفته آینده آن را ابلاغ کنند و خودروسازان بزرگ موظفند قیمت های خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

کاهش 3 درصدی قیمت خودرو واکنش های فراوانی را به همراه داشته است و وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این زمینه با بیان اینکه تعیین قیمت خودرو وظیفه این وزارتخانه نیست و در اختیار شورای رقابت قرار دارد، گفته است با افزایش تولید، قیمت خودرو کاهش می‌یابد و قیمت خودرو به طور قانونی در اختیار شورای رقابت قرار دارد. وی تاکید کرد خودروسازان اعلام کرده‌اند که به زودی با افزایش تولید، بازار صرفه‌جویی‌هایی خواهد داشت.

اما در حالی که خودروسازان مخالف کاهش قیمت ها بودند و بارها نیز اعلام کرده اند قیمت خودرو کاهش پیدا نمی کند محمدرضا نجفی‌منش عو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در رابطه با کاهش سه درصدی قیمت 6 محصول پرتیراژ دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور می گوید خودروسازان با درنظر گرفتن شرایط بازار به توصیه‌های انجام شده در مورد قیمت خودرو عمل کرده و 3 درصد تخفیف را برای مردم در نظر گرفته اند تا شرایط بازار به سمت آرامش پیش رود. وی با بیان اینکه التهابات این روزهای بازار خودرو و البته اعتراض بخش‌های مختلف از جمله مجلس باعث شد تا خودروسازان چنین تخفیفی را برای مشتریان در نظر بگیرند، گفته است با افزایش حجم تولید و فروش محصولات در بازار ممکن است در آینده شاهد کاهش و منطقی شدن قیمت خودرو در سطح بازار باشیم. در حالی که دو ماه از فصل تابستان سپری شده است و خودروسازان قیمت محصولات خود را تا 3 درصد کاهش داده اند باید دید سرانجام رونق به بازار باز خواهد گشت و یا همچنان رکود در بازار حاکم خواهد بود.

خودرو

قیمت(شنبه)

قیمت(جمعه)

تندر 90

38 میلیون و 300 هزار تومان

38 میلیون و 200 هزار تومان

پژو 206 تیپ 2

35 میلیون و 800 هزار تومان

35 میلیون و 800 هزار تومان

پژو پارس سال

34 میلیون و 600 هزار تومان

34 میلیون و 400 هزار تومان

پژو 405

30 میلیون و 300 هزار تومان

30 میلیون تومان

پراید 111

20 میلیون و 700 هزار تومان

20 میلیون و 500 هزار تومان

تیبا

25 میلیون تومان

24 میلیون و 800 هزار تومان

ام وی ام 530

40 میلیون و 500 هزار تومان

40 میلیون و 300 هزار تومان

ام وی ام x33

63 میلیون و 300 هزار تومان

63 میلیون و 500 هزار تومان

مگان

109 میلیون تومان

109 میلیون تومان

نیسان تیانا

166 میلیون تومان

165 میلیون تومان

مرجع : نامه نیوز