به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ساعت ۰۲:۱۷
کد مطلب : ۶۱۱۳۹
نظر معاون وزارت کشور درباره تشییع پاشایی

برای اعتمادسازی در بین مردم تلاش کنیم

3/5 میلیون بیکار داريم، 1/5 ميليون معتاد
گروه جامعه: معاون اجتماعی مراکز امور فرهنگی وزارت کشور، ایجاد اعتماد در بین مردم را از مهم ترین برنامه‌ها برای کار فرهنگی دانست و گفت: هنگام فوت خواننده جوان کشور"مرتضی پاشایی" هیچ گونه تبلیغی نشد اما مردم بدون هیچ تهدیدی خودشان حضور یافتند؛ باید بتوانیم در دل این قشر اعتماد ایجاد کنیم و نیازهای آنها را بشناسیم و بتوانیم با این بدنه اجتماعی ارتباط ایجاد کنیم.
برای اعتمادسازی در بین مردم تلاش کنیم
به گزارش ایسنا، رضا محبوبی در کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی استان همدان، اظهار کرد: همیشه نرخ بیکاری در اصفهان از سایر استانهای کشور پایین تر بوده و این روند همچنان ادامه دارد اما نرخ بیکاری در استانهای کرمانشاه و لرستان که در سال 45 پایین بوده، از آن سال به بعد در حال افزایش است. وی افزود: در استانهایی که با معضل بیکاری مواجه هستیم نرخ بیکاری آنها 50 درصد است که استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

محبوبی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار موجود نرخ بیکاری در دهه‌های 50، 60 و 70 تغییر محسوسی نداشته و اکثر استانهایی که از گذشته نرخ بیکاری بالایی داشته اند همچنان نرخ بیکاری آنها بالاست.
وی از تشکیل 13 میلیون پرونده قضایی در کشور در سال جاری خبرداد و گفت: برخی پرونده‌ها چندین مرتبه بازخوانی می شوند که در این آمار گنجانده شده است. وی 9 میلیون نفر جمعیت کشور را حاشیه نشین اعلام کرد و افرود: 3.5 میلیون نفر در کشور بیکار هستند همچنین سه میلیون نفر در کشور نابارورند.

وی ادامه داد: 1.5 نفر جمعیت کشور معتاد هستند و یک میلیون و 300 هزار نفر نیز معلولند که باید برای تک تک این آمار برنامه داشته باشیم تا مشکلات در این زمینه ها برطرف شود. محبوبی افزود: برنامه ریزی‌های لازم برای ارتقاء فرهنگ و وضعیت اجتماعی در جامعه انجام شده که در این راستا گام‌های منطقی و علمی نیز برداشته شده است.

وی انجام امور فرهنگی و اجتماعی را دیر بازده دانست و گفت: آثار فعالیت در این حوزه‌ها مانند کارخانه‌ای است که ساخته می‌شود و خود کارخانه به چشم نمی‌آید، در حالیکه نتیجه آن در طولانی مدت بسیار تاثیرگذار است. محبوبی تصریح کرد: گزارشاتی که از مدیران و مسئولان حوزه فرهنگ و اجتماع در همدان ارائه می شود نشان دهنده پیش رفتن امور فرهنگی و اجتماعی مطلوب در این استان است و امیدواریم آثارش نمایان شود.

وی تصریح کرد: اصل مدیریت باید بر اساس اخلاص و رضای خدا باشد تا بتوانیم به نتیجه مطلوبی در این زمینه دست یابیم. معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور تاکید کرد: وضعیت اجتماعی کشور را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانیم برنامه ریزیها را بر این مبنا انجام دهیم و مسئولان هر استان باید بدانند وضعیت، ظرفیت و پتانسیل هر استان متفاوت است و باید به خوبی این تفاوت ها را بشناسیم و بر مبنای آن برنامه ریزی کنیم.

محبوبی به فرا رسیدن برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: هر کسی در جایگاه خود می تواند با هر شناختی برای تدوین این برنامه کمک کند تا بتوانیم با همفکری به نتیجه‌ای مطلوب دست یابیم. وی خاطرنشان کرد: در کشور مناطق مختلفی با ظرفیتها و پتانسیلهای متفاوتی وجود دارد به گونه‌ای که سطح زیر کشت مزارع کشاورزی و جنگلها متفاوت است همچنین برخی دیگر از استانها صنعتی تر بوده بنابراین شرایط متفاوتی دارند که این موضوع موجب وجود اختلافات آمار مختلف امور اجتماعی می‌شود.

وی افزود: در بخش امور خدماتی مراکز کشور به عنوان شاخص بوده؛ همچنین درصد نسبی پزشکان عمومی در تهران بیشتر از سایر نقاط کشور است به طوریکه هر چه از تهران دور می شویم از تعداد پزشکان کاسته می‌شود. محبوبی به وضعیت واحدهای تحقیقاتی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: 0.3 درصد واحدهای تحقیقاتی کشور سهم استان همدان است.

وی افزود: برای رفع مشکلات دوری دانشجویان از خانواده ها برنامه ریزی‌های مناسبی انجام شد که در این راستا 70 درصد افراد پذیرش شده در هر دانشگاه بومی هستند به گونه ای که شانس قبولی هر دانشجو در شهر خود 70 درصد از دانشجویان سایر شهر ها بیشتر است. محبوبی تاکید کرد: براساس آمار موجود سرقتهایی که از منازل در استانهای مختلف به وقوع می پیوندد از دیوار رفاه بالا می رود و باید به این موضوع به چشم پزشک نگاه کنیم به گونه‌ای که آن را بیماری تلقی کنیم و به دنبال راه درمان باشیم.

وی ادامه داد: باید برای مهاجر پذیر بودن آماده شویم و مهاجر فرستی را کاهش دهیم اما برخی استانها وضعیت مطلوبی نداشته و استان همدان نیز مهاجر فرست است که این موضوع باید به طور جدی پیگیری و ریشه یابی شود چرا که مهاجر فرستی مشکلات اقتصادی، قطبی شدن اقتصاد و از دست رفتن سرمایه را به دنبال دارد. محبوبی تاکید کرد: بعد از گذشت 30 سال از شکل گیری کمیته امداد امام خمینی(ره) برای ما افتخار نیست که همچنان افراد تحت پوشش داشته باشیم.

90 درصد طلاق‌ها توافقی است
وی به روند افزایشی آمار طلاق در کشور اشاره کرد و گفت: ما فرهنگیان و متصدیان سیاسی باید برای کاهش آمار طلاق تلاش کنیم چرا که 90 درصد طلاق‌ها توافقی بوده و می توان با برنامه ریزی جلوی پیش رفتن این امر را گرفت. بر اساس آمار موجود در سال 90، 721 هزار نفر معتاد در مراکز درمانی ثبت نام کرده اند و باید برای فراهم کردن شرایط درمانی در استانها و شهرستانها برنامه ریزی کنیم. آمار تصادف و مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشور بالاست که باید برای این موضوع با مشارکت دستگاه ها برنامه ارائه دهیم چرا که هزینه بسیاری بر دوش خانواده ها می‌گذارد.

دهه آینده، دهه انتقال عوارض اقتصادی و اجتماعی است
وی تاکید کرد: در 50 سال گذشته مدیریت شر ایط اقتصادی و اجتماعی کشور منفعل بوده و عوارض این انفعال را قشرهای مختلف مردم تحمل کرده اند همچنین در صورتی که این روند ادامه داشته باشد دهه آینده دهه انتقال عوارض اقتصادی و اجتماعی است که در یک دهه نمی‌ماند و خودش را به دهه‌های دیگر تحمیل می کند.محبوبی خاطرنشان کرد: افزایش تعدادصندلی‌های سینما و کتابخانه راهکار و کار فرهنگی تاثیر گذار نیست بلکه باید فهم درست از اقدام فرهنگی داشته باشیم.

برای اعتماد سازی در بین مردم تلاش کنیم
محبوبی ایجاد اعتماد در بین مردم را از مهم ترین برنامه‌ها برای کار فرهنگی دانست و گفت: هنگام فوت خواننده جوان کشور"مرتضی پاشایی" هیچ گونه تبلیغی نشد اما مردم بدون هیچ تهدیدی خودشان حضور یافتند، باید بتوانیم در دل این قشر اعتماد ایجاد کنیم و نیازهای آنها را بشناسیم و بتوانیم با این بدنه اجتماعی ارتباط ایجاد کنیم. وی گفت: مردم از ما انتظار دارند و در صورتی می‌توانیم اعتماد مردم را جلب کنیم که انتظارات مردم برآورده شود.