به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۹:۲۳
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۲ ساعت ۲۳:۲۸
کد مطلب : ۷۴۲۲۵
مژده پژوهشگران برای طاس‌ها؛

ریزش موهایتان را با موچین درمان کنید!

گروه علمی: پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به روشی برای مقابله با ریزش مو و مقابله با طاسی سر پی برده‌اند که موچین ابزار اصلی آن است.
ریزش موهایتان را با موچین درمان کنید!
به گزارش آنا به نقل از لس‌آنجلس تایمز، پژوهشگران آمریکایی نشان داده‌اند که با چیدن 200 تار مو طبق یک الگوی خاص و در یک تراکم معین، می‌توان 1200 تار مو را بازیافت. تیم تحقیقاتی در آزمایش‌هایی بر روی موش‌ها که در دانشکده پزشکی Keck در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) انجام شده است، به این نتیجه رسیده‌اند. چنگ مینگ چونگ، استاد پاتولوژی دانشکده پزشکی Keck درباره این تحقیق گفته است: «این کار اهداف بالقوه تازه‌ای را برای درمان آلوپسیا (طاسی منطقه‌ای) که شکلی از ریزش مو است، در مقابل ما می‌گذارد.»

چی چیانگ چن، دراماتولوژیست که سرپرستی نگارش این مقاله تحقیقی منتشر شده در ژورنال Cell را بر عهده داشته است، می‌گوید که این گروه با آگاهی قبلی از تأثیر آسیب‌های فولیکول مو در محیط اطرافش، در آزمایشگاه چونگ به این نتیجه رسیده‌اند که این محیط می‌تواند به‌ نوبه خود در نوزایی مو مؤئر باشد و می‌توان از این محیط برای فعال سازی فولیکول‌های بیشتر استفاده کرد. چن و سایر افراد گروه در الگوهای مختلف 200 تار مو را یک به یک با موچین از پشت موش‌ها کنده‌ و با هم مقایسه کرده‌اند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که چیدن 200 فولیکول مو در الگوی با تراکم کم در سطحی به قطر بیش از 6 میلیمتر موجب نوزایی مو نمی‌شود اما چیدن موها در تراکم بیشتر در سطوح دایره‌ای شکل به قطر 3 تا 5 میلیمتر موجب نوزایی 450 تا 1300 تار مو می‌شود که تعدادی از این تارهای مو در خارج از ناحیه چیده شده قرار دارند.

فرایند نوزایی بر اساس اصل «احساس حد نصاب» (quorum sensing) صورت می‌گیرد. بر اساس این اصل، سیستم به محرکی واکنش نشان می‌دهد که برخی از اعضای آن، نه همه اعضا را، تحت تأثیر قرار می‌دهد. این گروه پژوهشی نشان داده است که فولیکول‌های چیده شده با آزاد کردن پروتئین‌های التهابی علامت تنشی را ارسال می‌کند که باعث می‌شود سلول‌های ایمنی به محل ایجاد جراحت اعزام شوند. این سلول‌های ایمنی به نوبه خود مولکول‌های علامت دهنده‌ای مانند فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF-α) ترشح می‌کنند که وقتی تجمع آنها به میزان خاصی برسد با فولیکول‌های چیده شده یا نشده‌ ارتباط برقرار می‌کنند و اطلاع می‌دهند که زمان رشد مو فرا رسیده است.