به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۲ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۷۲۷۹۵

ظروف گرد برای نگهداری ماهی مناسب نیست

گروه علمی: مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ماهی قرمز را باید در ظروف غیر از گرد و کروی نگهداری کرد زیرا قدرت جهت یابی خود را از دست می دهد.
ظروف گرد برای نگهداری ماهی مناسب نیست
مجید بهادری مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به ضرورت رعایت نکات بهداشتی در نگهداری ماهی قرمز اشاره کرد و گفت: ماهی قرمز بایستی از مراکز بهداشتی (مسقف، قابل شستشو و ضد عفونی و با ظروف و لوازم مناسب) تهیه و برای انتقال آن از مراکز فروش به منزل (حداکثر به مدت دو ساعت) از کیسه های پلاستیکی مناسب و با اطمینان از وجود هوا به میزان دو برابر حجم آن استفاده کرد. وی ادامه داد:همچنین حداقل 24 تا 48 ساعت قبل از خرید ماهی قرمز، ظرف آب را بایستی در مکانی قرار داد تا کلر آب به طور کامل از بین برود تا با دمای قبلی آبی که ماهی در آن بوده هم دما شود.

بهادری با بیان اینکه به منظور افزایش حلالیت اکسیژن درآب، ظرف ماهی نباید پر از آب شود افزود: دمای مناسب آب برای نگهداری ماهی قرمز باید بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد باشد همچنین تغییرات ناگهانی دمایی، سبب بروز استرس و مرگ ماهی می شود. مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: به منظور تعویض آب، حداکثر 50 درصد حجم آب ظرف هر 5-3 روز یک بار تخلیه و این عمل به آرامی صورت گرفته تا فضولات ماهی تجمع یافته در کف نیز از ظرف خارج شود.

بهادری در ادامه با بیان اینکه میزان آب مورد نیاز برای حیات ماهی قرمز (برای هر قطعه) به مقدار 1 تا 2.5لیتر می باشد خاطرنشان کرد: بدلیل از دست دادن قدرت جهت‌یابی ماهی (در ظرف گرد) بهتر است از ظروف غیر کروی و یا دیگر اشکال هندسی استفاده شود. وی اظهار داشت: غذای ماهی باید در جای خشک و خنک و دور از نور نگهداری شود و دارای پروتیین گیاهی و کربوهیدرات بالا باشد در این راستا علاوه بر غذای آماده مجاز و بهداشتی، می توان از دانه ارزن خیس داده شده، دانه کنجد، سفیده تخم مرغ آب پز شده در بعضی از وعده ها به صورت کمکی و بشکل ریز ریز و قطعه قطعه استفاده کرد.

این کارشناس در پایان با اشاره به اینکه میزان غذادهی به ماهی قرمز، دوبار در روز و به اندازه ای باشد که به مدت 1 تا 2 دقیقه توسط ماهی مصرف شود، بیان کرد: پس از هر بار دست زدن به آب و یا بدن ماهی قرمز ، حتمأ دست ها را با آب و صابون شستشو دهید.

مرجع : بازارخبر