به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۴ ساعت ۲۲:۰۸
کد مطلب : ۷۲۹۶۶

نتانیاهو از عرب‌های اسرائیل عذرخواهی کرد

گروه بين‌الملل: بنیامین نتانیاهو، از اظهارات تند خود درباره خطر اعراب ساکن اسرائیل در انتخابات پارلمانی این کشور رسما عذر خواهی کرد.
نتانیاهو از عرب‌های اسرائیل عذرخواهی کرد
نخست وزیر اسرائیل یک روز پیش از انتخابات در اظهارات تندی برای تحریک طرفداران حزب محافظه​کار لیکود و کشاندن آنها به پای صندوق‌های رای گفت: «رای‌دهندگان عرب به صورت انبوه و گسترده در انتخابات شرکت می​کنند و به صندوق​های رای هجوم می​آورند. احزاب چپ آنها را با اتوبوس پای صندوق رای می​آورند.» این سخنان نتانیاهو سبب اعتراضاتی در جامعه اسرائیل شد كه نتانیاهو را به بکارگیری از کلیشه​های نژادپرستی متهم کردند. حتی رووین ریولین، رئیس جمهور اسرائیل که خود از حزب لیکود است از صحبت​های نتانیاهو انتقاد کرد و روی ماهیت دمکراتیک دولت یهودی تاکید کرد.

اکنون نخست وزیر اسرائیل با سپری شدن دو روز از انتخابات عذرخواهی کرده و می​گوید:« من می​دانم که اظهارات من احساسات اعراب اسرائیلی را جریحه​دار کرده است. من چنین قصدی نداشتم و به همین علت عذر خواهی می‌کنم.» وی این سخنان را در مقابل عرب​های طرفدار حزب محافظه​کار لیکود بیان کرد. ویدیوی صحبت​های نخست وزیر اسرائیل در صفحه فیس بوک او انتشار یافت.

نخست‌وزیر اسرائیل، یک روز پیش از شروع انتخابات پارلمانی هم اعلام کرده بود که راه حل "دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل" برای حل بحران خاورمیانه را نمی‌پذیرد و تا زمانی که او نخست‌وزیر است این امر اتفاق نخواهد افتاد. گفتنی است که خود او این پیشنهاد را در سال ۲۰۰۹ ارائه کرده بود.

حال که انتخابات پارلمانی در اسرائیل با پیروزی حزب محافظه​کار لیکود به پایان رسیده نظر نخست وزیر اسرائیل تغییر کرده است. وی در نخستین مصاحبه خود با شبکه آمریکائی "ان بی سی" راه حل تشکیل کشور فلسطینی در کنار اسرائیل که تا کنون مطرح بود را به‌صراحت پذیرفت و گفت که وی طرفدار راه حل دو کشور در کنار هم با صلحی پایدار است. عذرخواهی نتانیاهو از عرب​های ساکن اسرائیل دو روز پس از پیروزی حزب محافظه کار لیکود انجام می​گیرد. گفتنی است حدود ۲۰ درصد از جمعیت اسرائیل را اعراب ساکن این کشور تشکیل می​دهند.