به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱۰۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۵ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۳۶۹۶۶
جیش العدل: مرزبانان ایرانی را آزاد کرديم

چهار مرزبان و پيکر شهيد دانايي​فر به ايران تحويل داده ​شدند

گروه سياسي:​ شبکه تلویزیونی سعودی العربیه مدعی شد مرزبانان ایرانی آزاد شدند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مرزبانان ربوده شده امروز به رابط ایران تحویل داده شدند.
چهار مرزبان و پيکر شهيد دانايي​فر به ايران تحويل داده ​شدند
اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت سربازان ربوده شده گفت: مرزبانان ربوده شده ایرانی امروز به رابط جمهوری اسلامی ایران در پاکستان تحویل داده شده‌اند، اما هنوز وارد کشور نشدند.  وی تاکید کرد: تعداد مرزبانان تحویل داده شده به رابط ایران چهار مرزبان است.  کوثری همچنین اظهار کرد: ما حتما به دنبال تحویل جنازه یکی از سربازان هستیم.

همچنين، نماینده ایرانشهر در مجلس با تاکید بر این‌که «تا وقتی مرزبانان ربوده شده وارد خاک ایران نشوند نمی‌توانیم آزادی آن‌ها را تائید کنیم» گفت: طبق اعلام نظر مقامات محلی در این باره خبرهای خوشی در راه است.  محمدسعید اربابی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: من با مقامات محلی تماس گرفتم و می‌توانیم بگوییم که خبرها خوش است و امید به اینکه مرزبانان به مقامات ایرانی در پاکستان تحویل داده شده باشند وجود دارد، اما تا زمانی که وارد خاک ایران نشده و تحویل مقامات ما نشوند نمی‌توان گفت که این اتفاق صد در صد رخ داده است.  وی ادامه داد: خبرها، نوع برخوردها و نوع صحبت‌های مقامات محلی در استان حاکی از آن است که اتفاقات خوبی افتاده و مرزبانان به رابطین ایران در پاکستان تحویل داده شده است. اربابی تاکید کرد: خبرها حاکی از این است که با توجه به اینکه مرزبانان هنوز وارد خاک کشورمان نشده‌اند، مقامات محلی نمی‌خواهند این خبر را به صورت رسمی تایید کنند.

تحویل پیکر شهید دانایی‌فر به مقامات ایرانی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تحویل پیکر شهید دانایی‌فر به مقامات ایرانی در پاکستان خبر داد.   سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت در گفت‌وگو با فارس، با تایید تحویل 4 مرزبان ربوده شده به مقامات ایرانی در پاکستان، از تحویل پیکر  شهید جمشید دانایی‌فر به مقامات ایرانی خبر داد. رامین حضرتی، سجاد زاهانی، جمشید دانایی فر، محمد نظامی و جمشید تیموری 5 مرزبانان ایرانی بودند که توسط گروهک تروریستی جیش‌العدال ربوده شده بودند که از این بین، طبق برخی اخبار گفته می‌شود آقای جمشید دانایی‌ فر توسط این گروه تروریستی به شهادت رسیده است.

جیش العدل مدعی شد: مرزبانان ایرانی آزاد شدند
العربیه گزارش داد، 5 مرزبان ایرانی که توسط گروه تروریستی جیش العدل گروگان گرفته شده بودند آزاد شدند. این خبر را عبدالرئوف الریگی عضو این گروه تروریستی ساعاتی قبل در تماس با شبکه العربیه اعلام کرد. ریگی اظهار داشت: جیش العدل بعد از دیدار با گروهی از علمای اهل سنت و روسای برخی قبایل بلوچ مرزبانان ایرانی را آزاد کرد. ما بعد از دیدار با این افراد مرزبانان ایرانی را در یک منطقه مرزی در شرق ایران آزاد کردیم. وی افزود: ما مرزبانان ایرانی در احترام به علمای اهل سنت و با نظر به حسن نیتشان آزاد کردیم تا ایران هم همین اقدام را انجام دهد و زندانیان ما را آزاد کند. اما اين ادعا در حالي صورت گرفته است که در داخل کشور هنوز هيچ يک از مقامات رسمي آن را تاييد نکرده​اند.

سایت العربیه، در بخش عربی خود خبری منتشر کرد که از آزادی چهار سرباز گروگان گرفته شده حکایت دارد. در بخشی از این خبر آمده است: ریگی سخنگوی جیش العدل گفته است که هیچ گونه توافقی بین ما و نظام حاصل نشده، چرا که ما مطمئئن شدیم جمهوری اسلامی هیچ گونه اهمیتی برای جان سربازان خود قایل نیست، لذا ما به درخواست مشایخ اهل سنت احترام گذاشتیم و این سربازان را آزاد کردیم تا ثابت کنیم که ما صادق هستیم و در مقابل هم انتظار داریم جمهوری اسلامی زندانیان اهل سنت که در زندانهای خود دارد را آزاد کند.

به نوشته العربیه سخنگوی جیش العدل هم چنین تاکید کرده که ممکن است این سازمان دست به اقدامات مشابهی بزند. از نکات قابل توجه در بیانیه گروهک تروریستی جیش العدل این است که در آن تلاش می شود خود را "انسان دوست" و دارای "حسن نیت" معرفی کنند!

بیانیه گروه جیش العدل بدین قرار است:


بسم الله الرحمن الرحیم
پایان مذاکرات و آزادی نظامیان رژیم با پادرمیانی علمای اهل سنت ایران
سازمان جیش العدل به اطلاع عموم مردم ایران می رساند که مذاکرات بین مسئولین سازمان و وفد اعزامی علمای اهل سنت با تصمیم آزادی نظامیان رژیم به پایان رسید. علمای اهل سنت که دارای مکانت بزرگی در جامعه اهل سنت ایران هستند از ابتدای ماجرای اسارت نظامیان رژیم میانجی گری کرده و سعی کردند این ماجرا به خیر و خوبی حل گردد که نهایتا شورای مرکزی و رهبری سازمان جیش العدل رای به آزادی نظامیان داده و آنها را تحویل وفد اعزامی دادند. این تصمیم خالصتا در پاسخ به مطالبه علمای اهل سنت و در راستای نشان دادن حسن نیت و انسان دوستی اتخاذ گردید تا نظام حاکم هم در راستای آزادی زندانیان اهل سنت گام بردارد و در غیر این صورت بر مشکلات و مسائل منطقه افزوده خواهد شد و این آخرین اقدام در نوعش نخواهد بود.
سازمان جیش العدل جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۳ - چهارم آوریل ۲۰۱۴

همانطور که گفته شد تا لحظه انتشار این خبر هیچ یک از مقامات رسمی در تهران نسبت به تایید یا تکذیب این خبر واکنشی نشان نداده‌اند. از جمله استاندار سیستان و بلوچستان درباره ادعای جیش‌العدل مبنی بر آزاد کردن مرزبانان ربوده شده گفت: وقتی سربازان را به آغوش ایران برسانیم، به باور آزادی آنها می‌رسیم. علی اوسط هاشمی اظهار کرد: ما زمانی می‌توانیم به باور آزادی سربازان برسیم که آنها را به آغوش ایران برسانیم. وی تاکید کرد: در این باره باید منتظر باشیم.

از سوي ديگر خبرگزاري فارس گزارش داد یک مقام آگاه امنیتی از تحویل مرزبانان ربوده‌شده به مقام‌های ایرانی در پاکستان خبر داده است. اين مقام آگاه امنیتی با اشاره به خبر آزادی مرزبانان ربوده شده در سراوان گفت:‌ این سرباز‌ان ساعاتی قبل از سوی گروهک تروریستی موسوم به جیش‌العدل تحویل مقامات ایرانی حاضر در پاکستان شدند.

 گفتني است 5 مرزبان ایرانی 19 بهمن 92 در منطقه مرزی توسط گروه جیش العدل ربوده شدند. پس از آن جیش العدل از اعدام یکی از مرزبانان خبر داد. هنوز مشخص نیست مرزبان​هايي که ادعا مي​شود آزاد شده​اند چند نفر هستند و آيا جمشيد دانایی فر که ادعا شده بود به شهادت رسیده در میان آزاد شده​ها هست یا واقعا به شهادت رسیده است.