به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۳ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۵۴۶۹۶
یک میلیون و 800 هزار عراقی آواره‌اند

زیباری: خوب شد داعش عراقيان را متحد کرد

گروه بين الملل: معاون نخست وزیر جدید عراق با بیان این که کشورش می تواند داعش را شکست دهد، گفت: گمان می کنم که آنها در حال فرار هستند و حالت تدافعی به خود گرفته‌اند.
زیباری: خوب شد داعش عراقيان را متحد کرد
هوشیار زیباری تاکید کرد: با توجه به اینکه حمایت‌های بین‌المللی روبه افزایش است ، گمان می کنم که آنها دست کم در عراق شکست خواهند خورد. ما از این موضوع اطمینان داریم. زیباری که در دولت نوری مالکی، وزیر امور خارجه بود ، تشکیل دولت جدید عراق را ستود و گفت:‌ همه ما توافق کردیم که این دولت باید از دولت پیشین متفاوت باشد، در رهبری ، ترکیب و نمایندگانش. هدف ما این بود که رهبران قدیمی و اصلی عراق را دور هم جمع کنیم و با دولت جدید به نخست‌وزیر حیدر العبادی،‌ همکاری کنیم. وی افزود: همه از تشکیل دولت جدید خوشحالند و ما با این کار منتقدان را به چالش کشیدیم و ما هم اکنون ابزار مبارزه مشترک و جامع با داعش را در اختیار داریم و دشمن مشترکی داریم که باید برای نابودی آن با یکدیگر همکاری کنیم و کشور را برای این مبارزه متحد کنیم .

زیباری گفت: در واقع داعش برای تکه تکه کردن عراق آمده بود اما به جای آن عراق را متحد کرد؛ با وجود یک دشمن جدید( داعش ) دولت متمرکز شد. نبرد اصلی باید توسط ما عراقی ها صورت بگیرد چرا که این درگیری ماست. اما همانطور که می‌دانید این درگیری ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کرده است. به نظر من مساله اصلی این است که باید به عراقی های محلی اعتماد کرد خصوصاً‌ در آن مناطق که تحت کنترل داعش است. آنها باید داعش را از منطقه و شهر خود دور کنند.

معاون نخست‌وزیر جدید عراق عنوان کرد: برخی از دارایی ها و فرماندهی و کنترل و رهبری داعش در سوریه است و ما تعجب نکردیم. آمریکا می خواهد داعش را در آنجا نیز هدف قرار دهد. حملات هوایی بسیار بسیار کارآمد است و موجب ناهماهنگ شدن آنها می شود. ما باید کاری کنیم که فرماندهی و کنترل داعش از بین برود. آنها نمی توانند نیروهای زیادی را جمع کنند . زمانی که آنها احساس کنند که یک هواپیما آنها را در داخل سوریه تحت کنترل دارد، عصبی می شوند.

یک میلیون و 800 هزار عراقی آواره‌اند
رئیس مجلس نمایندگان عراق در پیامی به کنفرانس ملی مهاجران در بغداد اعلام کرد، بیش از یک میلیون و هشتصد هزار تن از مردم عراق در داخل این کشور آواره شده‌اند.
سلیم الجبوری، اعلام کرد: عراقی‌ها در زندگی خود، به ویژه در شرایط و برهه کنونی به شدت به هم‌افزایی و همکاری نیاز دارند. در این کشور، نباید دغدغه های امنیتی و مهاجرت وجود داشته باشد بلکه زندگی باید برای همه مردم توام با آرامش و رفاه باشد.وی گفت: گروه‌های شرارت‌خواه هر چقدر که تلاش کنند موفق به شکستن اراده ما نخواهند شد. بر اساس آمار داخلی و بین المللی از جمله آمار شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شمار مهاجران به یک میلیون و هشتصد هزار تن رسیده است که به علت حوادث اخیر در استان‌های نینوا، صلاح‌الدین، الانبار، دیاله و کرکوک آواره شده‌اند.هزاران نفر از مهاجران به علت هراس از ظلم گروه تروریستی داعش در مدارس، اردوگاه ها و مناطقی که برای اقامت مناسب نیست، اقامت کرده‌اند. این مسأله بر همه ما ایجاب می کند که تلاش کنیم و از دولت بخواهیم که برای کاستن از رنج های مهاجران تلاش و اقدام کند.

تمرکز داعش بر مناطق فقیرنشین ترکیه
مجله نیوزیک آمریکا در گزارشی از استانبول فاش کرد که کوتاه‌ترین راه عضوگیری برای گروه‌ تروریستی داعش مناطق فقیرنشین در ترکیه به ویژه حومه استانبول و آنکارا و مناطقی که بزهکاری و جنایت در آنجا بیداد می‌کند، است. گروه‌های تروریستی دریافته‌اند که جوانان ترکیه‌ای به ویژه افراد باسابقه و معتادان گزینه‌های خوبی برای جذب و عضویت در این گروه‌ها هستند.این روزنامه در ادامه اظهارات افراد خانواده‌هایی را آورده است که اعضای آنها به تروریستها پیوسته‌اند. جوانان ترکیه‌ای از تمام گروه‌های اجتماعی بویژه افراد فقیر و به حاشیه رانده شده برای پیوستن به تروریست‌ها در سوریه و عراق جذب می‌شوند و مسئولان ترکیه‌ای نیز به صورتی غیر قابل توجیه این امور را نادیده می‌گیرند. منابع ترکیه‌ای گفته‌اند که حدود سه هزار تن از این کشور به داعش پیوسته‌اند.
مرجع : ايسنا