به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۱۶
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۷ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۵۵۱۳۶
مصباح به خاطرات هاشمي پاسخ داد

جدال بر سر خاطرات 50سال پيش دو آيت‌الله

گروه سياسي-رسانه ها: روزنامه اعتماد نوشت: مشخص شد آن «آقا» در خاطرات هاشمي‌ رفسنجاني كيست؛ آيت‌الله مصباح‌يزدي. اختلاف بين دو آيت‌الله بر سر حضور در حركت‌هاي انقلابي در رژيم گذشته بالا گرفته است. آيت‌الله مصباح‌يزدي خيلي زود به اظهارات هاشمي‌ رفسنجاني در ديدار با خانواده شهيد قدوسي واكنش نشان داد. هاشمي در اين ديدار گفته بود: «آقايي مي‌گفت مبارزه با شاه حرام است، مي‌خواهم كار علمي كنم. از كم فروشي اين آقا، كار به جايي رسيد كه رهبري 10 سال با او قهر بودند.»
جدال بر سر خاطرات 50سال پيش دو آيت‌الله
اين سخنان روز سه‌شنبه روي خروجي سايت رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار گرفت. همان روز هم سيد حسن خميني با كنايه‌يي مشابه كنايه‌هاي هاشمي‌رفسنجاني گفت كه «كساني هستند كه وقتي طرفداري از امام نان نداشت و شكنجه و زندان و اعدام داشت، يار ايشان بودند. در حالي كه خيلي‌ها بعدا به سفره آماده رسيدند و شديدا طرفدار امام شدند و الان كاتوليك‌تر از پاپ شده‌اند.»

هنوز 24 ساعت هم از انتشار اين اظهارات نگذشته بود كه قسمتي از يك گفت‌وگوي منتشر نشده از آيت‌الله مصباح‌يزدي با حبيب‌الله عسكراولادي را روي خروجي خود قرار داد كه به اختلاف او با هاشمي‌رفسنجاني بر سر «منافقين» مربوط مي‌شد. ساعاتي بعد هم حميد روحاني وارد گود شد و به جانبداري از آيت‌الله مصباح‌يزدي تلاش كرد تا پاسخ آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني را بدهد. آيت‌الله مصباح‌يزدي در توضيحاتي كه ديروز روي سايت خود قرار داده است دليل اختلافش با هاشمي‌رفسنجاني بر سر حمايت و همكاري با منافقين را «عدم شناخت» اين افراد عنوان كرده است.

بر اساس اين توضيحات در سال‌هاي مبارزه با حكومت شاه، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در ديداري با آيت‌الله مصبـاح‌يـزدي از وي مي‌خواهد تا در يك «جبهه ضد امپرياليسم» حضور پيدا كند. بر اساس نقل قول آيت‌الله مصبـــاح‌يــزدي، هاشمي‌رفسنجاني در آن جلسه گفته است كه «ما بايد با تمام گروه‌هايي كه ضد امپرياليسم هستند از ماركسيست‌ها، مجاهدين، طرفداران شريعتي تا طرفداران صالحي نجف‌آبادي و ديگران اتحاد داشته باشيم و مخالفت را كنار بگذاريم و فقط با امپرياليسم مبارزه كنيم.» جواب آيت‌الله مصباح هم به اين پيشنهاد يك چيز بوده است: «من كار شما را تخطئه نمي‌كنم. شما پيش خدا حجت داريد و كارتان را بكنيد، اما من تا آنها را نشناسم، تاييد نمي‌كنم.» خاطرات آيت‌الله مصباح‌يزدي كنايه‌هايي هم به رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام دارد، از جمله اينكه با ياد كردن از روابط هاشمي‌رفسنجاني و منافقين در سال‌هاي قبل از انقلاب مي‌گويد: «البته كمك‌هاي آقاي هاشمي به منافقين را نيز نبايد فراموش كرد. چه پول‌هايي كه به آنها داد.»

اما بعد از انتشار اين مطلب در سايت آيت‌الله مصباح‌يزدي، سيد حميد روحاني در گفت‌وگويي با خبرگزاري تسنيم گفت: «اظهارات آقاي هاشمي اگر درباره آيت‌الله مصباح بوده باشد، واقعيت ندارد.» او تاكيد كرده «واقعا اين اظهارات از آقاي هاشمي درباره آقاي مصباح بوده باشد، عجيب است چرا كه خود ايشان هم مي‌‌دانند كه آقاي مصباح از شاگردان ممتاز و مبارز حضرت امام بود كه از آغاز نهضت مبارزه، امام را ياري كرد.» او همچنين توضيح داده است كه «يكي از اختلافات آقاي مصباح و هاشمي درباره سازمان مجاهدين يا همان سازمان منافقين بود؛ آيت‌الله مصباح بنا به بصيرتي كه داشتند، حمايت ازسازمان مجاهدين (منافقين) را حرام مي‌دانستند اما آقاي هاشمي در برهه‌يي برخلاف نظر آقاي مصباح بعضا از اين گروه حمايت مي‌كرد. لذا آقاي مصباح حمايت از اين سازمان را حرام مي‌دانست نه مبارزه با شاه را.»

محمد هاشمي، برادر علي اكبر هاشي رفسنجاني اما معتقد است كساني كه سعي دارند خاطرات آيت‌الله هاشمي را مخدوش جلوه دهند از افشاي اين خاطرات وحشت دارند. او در واكنش به علني كردن برخي اسناد كه خاطرات آيت‌الله هاشمي را زير سوال مي‌برد به سايت تدبير گفته است: «اگر مي‌خواهيد واقعيت را بدانيد اين است كه امام خميني نسبت به آيت‌الله هاشمي اعتماد فوق‌العاده‌يي داشتند. آيت‌الله هاشمي يكي از شاگردان امام بود كه در تمام مبارزات ايشان را همراهي كردند. امام هم عنايت ويژه‌يي به آيت‌الله هاشمي داشتند كه طبعا اين موضوع خوشايند برخي نبود. در زمان حيات امام اين افراد بستري براي تهاجم به آيت‌الله هاشمي نداشتند و يا اگر مواردي هم پيش مي‌آمد و هجمه‌يي اتفاق مي‌افتاد از سوي امام و يا شخصيت‌هاي راستين انقلاب پاسخ مي‌گرفتند.»

محمد هاشمي توضيح مي‌دهد: «در شرايط فعلي عده‌يي به دنبال ميراث‌خواري انقلاب هستند و مي‌خواهند از اين خوان بهره‌يي به نفع خودشان ببرند. طبعا اين افراد كساني كه سابقه‌يي در انقلاب دارند، با امام رابطه نزديكي داشته‌اند و در جريان ريز مسائل هستند را مانعي براي خود مي‌بينند. بنابراين سعي مي‌كنند قصاص قبل از جنايت كنند. سعي مي‌كنند خاطرات آيت‌الله هاشمي را زير سوال ببرند كه اگر روزي بيان شد بگويند ما كه گفتيم آقاي هاشمي خاطرات مخدوشي دارد و قابل استناد نيست.» اين اما نخستين بار نيست كه خاطرات هاشمي‌رفسنجاني تبديل به يك جريان حاشيه‌ساز شده است. تقريبا در پنج سال گذشته قسمت زيادي از خاطرات او زمينه‌ساز برخي از اختلافات سياسي شده بود.

مخصوصا خاطرات هاشمي رفسنجاني از دوران جنگ و پذيرش قطعنامه توسط حضرت امام(ره). همين‌طور نقل او از تمايل حضرت امام(ره) براي حذف شعار مرگ بر امريكا هم يكي از موضوعاتي بود كه كمتر از يك سال پيش و در اوج مذاكرات هسته‌يي تبديل به يك اختلاف تمام عيار سياسي شد. همين‌طور چند ماه پيش برخي از گروه‌هاي منتقد دولت روحاني از مستندي با عنوان «من روحاني هستم» رونمايي كردند كه موجب انتقادات جديدي شد. آنها هم اما مدعي بودند كه ساخت اين مستند به استناد خاطرات هاشمي‌رفسنجاني صورت گرفته است. خاطراتي كه هنوز هم پرده‌برداري از قسمت‌هاي جديد آن انگار بدون حاشيه امكان‌پذير نيست.