به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۵۸۷۲۸
براي سیمای دختران نیک‌سرشت و نجیب وطن

آنقدر بی‌تفاوت‌بودیم که حتی‌رگ‌غیرتمان سوخت!

آن قدر ساکت و بی تفاوت بوده ایم که حتی رگ غیرتمان سوخت تا خاکستری از بی تدبیری و کم خردی بر سیمای جامعه نشست تا ماحصل آن خاکستر، ققنوسی سرطانی باشد که امروز زایش می‌کند و چهره دخترانمان را خط خطی مي‌کند...
آنقدر بی‌تفاوت‌بودیم که حتی‌رگ‌غیرتمان سوخت!
احسان یوسفی

گروه مقالات: این روزها رخ ایران از ماتم فرزندانش مي‌سوزد و شرم مي‌کند که چند قطره اسید چگونه آسایش و آرامش وطنش را سلب کرده است. عمق فاجعه به قدری شدید و آزار دهنده است که بار دیگر نگاه ملتی که سالهاست نسبت به رخداد‌هاي اجتماعیش به بی‌تفاوتی عادت کرده بود را بار دیگر کنار یکدیگر نشاند تا درد مشترک خود را که سیمای فرزندانش با تنی رنجور اما زنده مي‌سوزاند را تماشا کند، تا شاید از وجدان‌هاي به خواب رفته‌اشان بیدار شوند...!

اما ‌اي کاش پیش از آنکه اسید، سیمای دختران نیک سرشت و نجیب این وطن را بسوزاند و زندگی را تا ابد بر کامشان تلخ کند و ملت را برای چاره اندیشی پیرامون این بحران اجتماعی گرد هم آورد؛ سال‌ها پیش، آن زمان که اسید‌هاي اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر سیمای کشور به آرامی پاشیده مي‌شد کسی بر مي‌خواست و اعتراضی مي‌کرد تا حاصل آن بی تفاوتی‌ها رنج‌هاي دردناک امروز و شاید فرداها نباشد.

آنقدر ساکت و بی‌تفاوت بوده‌ایم که حتی رگ غیرتمان سوخت تا خاکستری از بی تدبیری و کم خردی بر سیمای جامعه نشست تا ماحصل آن خاکستر، ققنوسی سرطانی باشد که امروز زایش می‌کند و چهره دخترانمان را خط خطی مي‌کند. قرار بر این نبود که به بهانه عدالت اجتماعی، شکاف اجتماعی را گسترش دهیم تا ثروتمندان در آن غنی‌تر و مستضعفین در آن فقیرتر شوند که آنچنان این شکاف روز به روز عمیق‌تر و زخم آن وخیم‌تر شود که حاصلی جز سرخوردگی اجتماعی و تنش برای جامعه و ساکنین آن به ارمغان نیاورد!

قرار بر این نبود که دایره مشارکت سیاسی را به خودی و غیر خودی تقسیم کنیم و آنان را که دیدی متفاوت به زندگی و اجتماع داشتند را از خود دور بسازیم و در جامعه بذر نفاق بپاشانیم تا از اتحاد ملت خودداری کنیم. قرار بر این نبود که به بهانه توزیع عادلانه ثروت، دست به اختلاس‌هاي بی پایان بزنیم تا با پر کردن جیب دیگران اعتماد ملت را بسوزانیم و شمع امیدشان را خاموش کنیم و چشمانشان را به فردای بهتر کور سازیم!

قرار بر این نبود اگر کسی همچون ما نیندیشید به سیمایش چنگ زنیم و رخ همچو ماهشان را با ابرهای سیاه، خط خطی کنیم! بپذیرم و از فهمیدن این واقعیت دوری نجویيم؛ که فراوانند انسان‌هاي که تفکرشان، خلق و خویشان آنگونه که قانون، عرف و علاقه ما مي‌پسندد هماهنگ نیست؛ اما در نزد خدایی که انسانیت و آبروی بنده اش مقام و جایگاهش از خانه اش نیز مقدس تر و والاترست، شریف ترند.  نمی‌توان پیش از آنکه حقیقت هویدا شود دست به قضاوت و صدور حکم برد؛ اما بپذیریم حتی اگر هیچ یک از دلایل فوق انگیزه فرد یا افراد اسید پاش نباشید اما هر یک از آنان مي‌تواند انگیزه هر نوع ناهنجاری اجتماعی را در جامعه بروز دهد و زمینه ساز ناامنی و آشوب و هرج و مرز را در کشور پایه ریزی کند. پیش از آنکه از دستگیری فرد یا افراد اسید پاش به خود افتخار کنیم؛ در برابر افکار عمومی دست به عذرخواهی از ملت ببریم چرا که فخر امروز چون نوشداروی پس از مرگ سهراب است که من در جوابشان خواهم گفت: سیمای خواهرم کو؟

به مسئولین خود بیاموزیم و یادآوری کنیم که پیشگیری بهتر از درمان است، و جامعه امروز ما در برابر سیل عظیمی از ناهنجاری‌هاي اجتماعی قرار گرفته است، که اگر اکنون درباره معضل رفع بیکاری جوانان کشور، رشد فزاینده مواد مخدر در بین قشر فعال جامعه، پائین آمدن سن فحشاء در نظام اجتماعی، رشد فساد در بروکراسی‌هاي اداری، و پایین آمدن امید به زندگی و سست شدن بنیان زندگی در خانواده‌ها فکر و اندیشه‌اي نشود؛ فردا پیش از آنکه اسید سرو استوار دیگری را بسوزاند این بار ریشه همه ما را خواهد سوزاند که دیگر خانه‌اي برای سکونت نخواهد ماند تا باز طلوع خورشید را از پنجره اتاقمان نظاره گر باشیم.

اسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۰۹:۵۲
به قول دوستان دلواپس اسید پاشی در همه جای دنیا اتفاق میوفته الکی بزرگش کردن دیروز یکی از روزنامه ها تیتیر زده خاطرات بادمچیان از اسید پاشی های رژیم ستم شاهی.... دیروز تو خیابون وقتی یه موتور سوار از کنار یه دختر دبستانی چادر رش شد با وحشت دو دستشو گذاشت رو سرتش.... این اسمش چیه.؟؟؟ ادم دلش هم دلش به هر دووشن میسوزه هم اون دختر معصوم و هم اون بدبختی که چون موتور سوار میشه همه باید ازش بترسن (258282)
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۲۱:۱۰
از دوران ستم شاهی اسید پاشی به خاطر نمی آوریم. (258435)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۰:۰۱
درتمام کشورهای جهان بارها این مسایل اتفاق افتاده ولی در هیچیک ازاین این کشورها مانند ما ایرانیها لی لی به لای دشمن نمی ریزند خدا بفریاد کشوری برسد که امثال شما رسانه ان می باشید (258285)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۰:۵۸
در کشور های دیگر هر کی برای خودش قانون ندارد . . .در کشور های دیگر انتخابات هست و همه مطیع قانونند .تنها کشوری که یک سری ادم های خود سر دارد ایران است. (258306)
فکور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۰:۵۹
. . .
متاسفانه بعضی از اقدامات در حال قانونی شدن است.فارغ از گرایشات سیاسی باید به ایران اندیشید. (258307)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۱:۰۰
اگر یکی از این خانمها ناموس خودت بود چیکار میکردی بازم از این حرفها میزدی ؟ (258308)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۱:۳۸
مشکل شما اينه فکر مي کنيد ناموس براي همه بارزش هست ولي هستن کسانيکه ....... (258324)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۶:۵۲
خارجیها توهم دشمن داشتن ندارند.
چرا نظر منو نمیزاری .عقده ای شدم (258399)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۵:۲۲
دوست عزیر این چه حرفیه ؟ مردم یه شهری احساس امنیت نمیکنند و فقط یه دیوانه برای انجام این کار کافی بوده که همچین تاثیری بذاره ! شما اثر اون عمل زشت و جماعت را هم ببین
حکم عمل این فرد یا افراد بیشتر شبیه محاربه و افساد فی الارض هست . یعنی چه که طرف با هر انگیزه ای( نفرت ، شکست عشقی، مذهبی، غیرمذهبی ، کینه یا ...) بیاد اسید پاشی کنه ؟!. وقتی خانم بهرامی گذشت کرد به اشتباه خوشحال شدیم . من که الان میفهمم حداقل یکی از اثرات قصاص درس عبرت بقیه هست ؛ اگه این بی وژدانها قصاص میشدند شاید الان بقیه... (258373)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۲۲:۰۵
من هم اعتقاد دارم باید قصاص بشن و خانم آمنه بهرامی نبایستی میبخشید. اما احمد آقا، قصاص هم بشن باز یه عده ای داد حقوق بشری شون میره بالا. بخصوص داد احمد شهید گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل! باور کنید ما مردمی هستیم که همیشه سوار موج احساسیم. فردا این جانیان اسید پاش دستگیر بشن و به اشد مجازات برسند کافیه یه نفر هو و جنجال بپا کنه که وای...مجازاتشون سنگینه اونوقت موج جدید راه میفته بر عکس موج فعلی (258449)
اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۵:۳۳
برادر چرا اینجوری فکر میکنی، اگه خواهر خودت صورتش میسوخت همینو میگفی، جواب بده؟ (258381)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۵:۵۴
خدا به فرياد ما برسه كه با امثال آدمايي مثل تو داريم زندگي ميكنيم...
(258386)
اشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۷:۲۸
با تشکر از یک افراطی عزیز (258404)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۲۰:۵۵
خدایا !!
ما رو با کیا کردی 75 میلیون (258432)
اصفهانی2
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۲۲:۳۴
برادر خیلی کوته فکری ، اگه با خواهر خودت اینکار میکردن بازم نظرت همین بود (258455)
انتی اسید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۰۰:۳۶
فکرکنم شما هم ازمصادیق احمدی نژائادی هایی هستی که مقاله بهشون حمله کرده (258469)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۰:۱۶
چقدر قربانیان را تهدید و تطمیع کردند که اسیدپاش‌ها را عفو کنند.

یعنی با جماعتی روبرو هستیم که از زخم چهره زنان هم برای زخم‌زدن به نظام سوءاستفاده می‌کنند. (258292)
صلح طلب بی ریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۲:۲۹
مردم و وطن از همه چیز مهمترند .شما همیشه از در تهدید وارد میشوید .خانم الهه راستگو برای اینکه رای به قالیباف دهد چطور تهدید کردید؟ (258335)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۵:۰۲
ها خدایی تو که خیلی راستگو و بی ریایی !!! (258366)
علی
United States
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۵:۰۴
شما مسئله را جناحی نکن.اصول گرا و اصلاح طلب بازی در نیار.هدف رسیدن مردم به حقشون و مجازات آمرین این جنایت است. (258367)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۲:۴۴
اسید رو بیخیال .درآمد جنابعالی ماهی چنده؟میدونی یه کارگر چقدر حقوق میگیره؟ (258338)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۵:۳۷
دوستان که نظر مخالف دارن اگه شما اصفهان زندگی میکردید متوجه رعب و وحشت قضیه میشدید و راحت قضاوت نمیکردید. (258384)
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۰:۱۷
درود برنویسنده متن (258294)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۰:۳۰
عالی بود به دل نشست (258298)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۰:۴۶
بله شما هم مسئله رو سیاسی کنید (258302)
منصف نصف جهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۱:۰۴
شما که در اصفهان نیستی و از قضیه خبر نداری در مورد سیاسی بودن یا نبودن قضیه اظهار نظر نکن
اکثر اصفهانیها این موضوع را کاملا سیاسی میدانند (258312)
سجاد
United States
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۲:۳۲
من خودم از اصفهان هستم سیاسی بودن قضیه یک مسئله کاملا همراه با شایعه هستش مسئله امینی سیاسی هست ولی باعث تفرقه نشود باعث نشود به دین مذهب ما لطمه بزند (258336)
خ
Italy
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۵:۳۱
والا شما و رفيقاتون واسه كسي دين ومذهب نذاشتيد ديگه،بهتر از يه چيز ديگه حرف بزني،موضوعم اجتماعي سياسي هست نه امنيتي . (258378)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۳:۰۳
آقای سعید کمی غیرت و تعصب و مردانگی هم چیز خوبیست . من که یک زن هستم رگ غیرتم متورم شده و این روزها حال و روز خوشی ندارم . چطور میشه روی یک جنایت به این بزرگی چشم بست ؟ سنگ دل ترین ها هم نمی تونند . سیاسی چیه میگی شما ؟؟؟؟ (258347)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۳:۲۳
اگر اون خانم وکیل خواهرت بود همین را میگفتی یک چشمش تخلیه شده یکی دیگه شاید 20درصد اگر خدا بخواد بعد عمل بیناییداشته باشه امام حسین جوابشان رابدهد صد جدشان تو اتش بسوزد انشاله (258350)
saeed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۱:۱۱
قرار بر این نبود که دایره مشارکت سیاسی را به خودی و غیر خودی تقسیم کنیم و آنان را که دیدی متفاوت به زندگی و اجتماع داشتند را از خود دور بسازیم و در جامعه بذر نفاق بپاشانیم تا از اتحاد ملت خودداری کنیم. قرار بر این نبود که به بهانه توزیع عادلانه ثروت، دست به اختلاس‌هاي بی پایان بزنیم تا با پر کردن جیب دیگران اعتماد ملت را بسوزانیم و شمع امیدشان را خاموش کنیم و چشمانشان را به فردای بهتر کور سازیم! (258316)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۹:۵۷
راست میگی روحانی تو انتخابات سرابهای زیادی نشون داد. (258425)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۱:۱۷
از بین این حوادث بیشتر آمها مربوط به مسائل خانوادگی بوده اند
نمی دانم چرا می خواهید موضوع را سیاسی کنید شاید به نفع اربابتان است ؟؟ (258318)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۸:۴۹
مسائل خوانوادگی؟ )): یعنی کی دقیقا؟؟؟ (258406)
ایرانی میهندوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۳:۴۱
اینها همه به سفارش دشمن وتوسط نفاق داخلی بر ضربه به نظام استکه متاسفانه توسط رسانه های تفرقه انگیز وجنجالی گسترش می یابد. (258355)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۴:۳۴
خانم زن دختر همان انسانی که مرد از دامان او به معراج میرود و بهشت زیر پای انهاست (258361)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۶:۴۴
کاملا موافقم (258397)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۵:۱۴
حسین شریعتمداری مدام از اسلام ناب محمدی میگوید ؟این چه اسلام نابی است که برای یک عده ای خاص ناب است و آیا اسلام ناب حسین شریعتمداری باعث و بانی بورسیه ها شد و بصورت ناب هم ماستمالی شد!!اسلام ناب آن نیست که علی(ع) میله داغ کف دست برادرش میگذارد اما اسلام ناب آنست که بیت المال را غارت کنند و کک کسی هم نگزد..همه اسلام ناب برای شما اما دین ما را خدشه دار نفرمایید. (258369)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۵:۱۷
به حسین مرعشی عزیز بفرمایید آمدن شما را زیر چتر اصلاحات تبریک میگوییم و به گرمی دست شما را میفشاریم.. (258371)
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۶:۵۷
دلیل این مصیبتهای اجتماعی یا نبودن قانون است یا اگر قانونی هم هست مجریان قدری ندارد یا اگر مجریان قدری هم هست افراد با نفوذی هست که مانع اجرای قانون میشوند (258400)
داریوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۷:۰۳
متسافانه اقای روحانی هم سکوت کردند و اشاره ای به اسید پاشی نکردند
نمیدونم این دخترای بدبخت چ گناهی کردن کی باید جواب اینارو بده (258401)
ناشناس
Germany
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۱۹:۲۰
خیلی چیزهاقرارنبودولی شد!!! (258413)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ۲۱:۵۲
ما که نفهمیدیم این دشمن فرضی بعد 35 سال کی میخواد واقعی بشه. (258443)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۰۲:۲۵
چراتمام کاسه کوزه هافقط سریک چیز شکسته می شود؟! . . . کسانی که اختلاصهای میلیاردی مرتکب شدن نهی نمی شوند. کسانی که دربیت المال دست درازی کردند نهی نشدندکسانی که مثل اختاپوس درشرکتهای نفتی چنگ انداختن نهی نشدن. کسانی که کارت هدیه می گیرن نهی.... هشت سال گذشته که ایران به تاراج رفت نهی....بورسیه های دانشجو (258475)
توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ۰۴:۳۴
بهشت دنیوی داشتن همسر خوب است (258478)