به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۳ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۶۵۷۴۸
مقاله وارده

وضعيت اشتغال در شهر اهواز به زبان آمار

تاثير بيكاري بر بسياري از شاخصه هاي زندگي
وضعيت اشتغال در شهر اهواز به زبان آمار
نويد قائدي- اهواز

گروه مقالات: مركز آمار ايران نهادي است كه در بازه هاي زماني مشخص اقدام به آمارگيري در حوزه هاي گوناگون و ارائه مستندات آن مي نمايد و اين مستندات را مي توان در سايت اينترنتي اين اين مركز بدون پرداخت هرگونه وجهي مشاهده نمودهدف از اين ارائه رايگان آمار اين است كه مسئولين استانها و شهرها و ديگر محققين و پژوهشگران بتوانند با مراجعه به چنين آماري در برنامه ريزي ها و تحليل هاي خود از آنها بهره برداري نمايند.

ارائه اين حجم كثير آمار داراي محاسن و كاربردهاي گوناگوني است كه چنانچه بطور صحيح و اصولي از آنها بهره برداري گردد مي تواند مبناي مهمي در برنامه ريزي ها و تحليل ها و تصميم ها باشد. از ديگر مزيت هاي اين آمار امكان مقايسه منطقه اي و استاني و زماني است بطوري كه هر نهاد و ارگاني مي تواند جايگاه و وضعيت خود را در ميان شاخصه هاي كشوري و منطقه اي رويت نمايد. بررسي حاضر تمركز بر آخرين آمارهاي بيكاري شهر اهواز دارد زيرا اهميت اين موضوع بدان دليل است كه عامل بيكاري بر بسياري از شاخصه هاي زندگي شهري مانند رفاه و امنيت شهروندان تاثير مستقيم و غير مستقيم دارد.

آمارهاي زيادي در خصوص سرشماري سال 1390 كه داده هاي بسيار ارزشمندي را در حوزه هاي گوناگون جمع آوري نموده در سايت مركز آمار ايران ارائه گرديده است كه آمارهاي مربوط به اشتغال و بيكاري يكي از آنها مي باشد. در آمارگيري سال 90 آخرين جمعيت شهر اهواز برابر با 1.145.021 نفر قيد گرديده كه 241.676 نفر آنان داراي سن بين 1 تا 20 سال و 573.879 نفر داراي سن بين 20 تا 50 سال و 187.599 نفر داراي سنين بالاي 50 سال مي باشند.

در اين سرشماري كل جمعيت شهر به دو بخش فعال و غير فعال از لحاظ امكان اشتغال تقسيم شده است. در تعريف اين تقسيم بندي مي توان گفت جمعيت فعال كه لازم است براي گذران زندگي و تامين معاش خود و خانواده مشغول بكار باشند معادل 396.299 نفر مي باشند و جمعيت غير فعال كه در حال حاضر براي تامين معاش و كسب درآمد به اشتغال نياز ندارند و به طرق ديگر ارتزاق مي نمايند برابر با 737.834 نفر قيد گرديده است.

از ميان 396.299 نفر جمعيت فعال شهر اهواز 288.914 نفر شاغل و 104.385 بيكار مي باشند. در تحليل اين آمار مي توان گفت نزديك به يك سوم جمعيت فعال شهر اهواز بيكار بوده اند. همچنين از ميان 737.834 جمعيت غير فعال 239.708 نفر محصل رده هاي گوناگون و 356.527 خانه دار و 70.096 نفر داراي درآمد بدون كار و 71.503 نفر در ساير رده ها قرار دارند. از ميان 104.385 نفر جمعيت فعال بيكار شهر اهواز 15.591 داراي تحصيلات ابتدايي و 23.462 نفر داراي تحصيلات راهنمايي و 36.935 داراي تحصيلات متوسطه و 620 داراي تحصيلات پيش دانشگاهي و 17.148 نفر داراي تحصيلات عاليه مي باشند.

بدليل اهميت بيكاران داراي تحصيلات عاليه تفكيك آنها اينچنين بوده است كه5.760 نفر فوق ديپلم و 10.360 نفر ليسانس و 986 نفر فوق ليسانس و 37 نفر داراي دكتراي تخصصي مي باشند. البته همانطور كه مي دانيد اين آمار مربوط به 3 سال پيش بوده و هم اكنون بخش هاي زيادي از آن دچار تغييرات شده است بطور مثال جمعيت بيكار داراي تحصيلات عاليه مانند ليسانس و فوق ليسانس افزايش چشمگيري داشته است. قطعا تركيب سني و آمارهاي ارائه شده همه ساله دچار تغيير خواهند بود ولي با گذشت سه سال از آمارگيري هنوز مي توان بعنوان پايه و اساس برنامه ريزي و تحليل ها آز آنها استفاده نمود.

همه برنامه ريزان و كساني كه دستي بر امور اجتماعي و برخورد با توده هاي مردم و شهروندان دارند مي دانند براي كنترل صحيح و اصولي جامعه و سوق دادن آن به تعالي و پيشرفت بايد براي سنين مختلف برنامه هاي متنوعي را تدارك ديد و به اصطلاح مهندسي فرهنگي نمود. رسيدن به چنين اهدافي نياز به اتاقهاي فكر دارد زيرا اين معادلات پيچيده توابعي هستند با هزاران مولفه كه مجهولات زيادي در آنها وجود دارد و بايد با تدبير و هوشياري و داشتن اطلاعات صحيح بدانها وارد شد و جواب هاي صحيح و منطقي براي آنان يافت. در مديريت يك شهر بايد ارگانها و نهادهاي گوناگوني در اين برنامه سهيم باشند در غير اينصورت جزيره اي عمل نمودن قطعاً نتيجه اي مطلوب نخواهد داشت.