به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۳ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۸۶۷۱۸
خشایار الوند: با مهران مدیری مشکلی ندارم

خنداندن مردم سیاست‌زده سخت است

گروه فرهنگی: یک نویسنده فیلمنامه های طنز بیان کرد خنداندن افراد بی پول، گرفتار، سیاست زده، کلافه و البته ملت ایران که خودشان طناز هستند، به تلاش بسیاری نیاز دارد
خنداندن مردم سیاست‌زده سخت است
خشایار الوند نویسنده سریال «پایتخت» با اشاره به اینکه سریال ها باید شبیه زندگی مردم جامعه باشند، گفت: بعضی ایراد وارد می کردند که چرا شخصیت نقی در سری چهارم «پایتخت» تلخ بود درحالیکه او هم مثل همه افراد جامعه بود و اصلا منفی نبود.وی با بیان اینکه در زندگی واقعی دعوا، شوخی، خنده و غم با هم وجود دارند، افزود: «پایتخت ۴» هم مانند یک زندگی بود البته شاید بیشتر قسمت های تلخ یک زندگی بود و ما خواستیم این زوج این بار درگیر یک بحران خانوادگی شوند تا ببینیم چطور خود را نجات می دهند.

درواقع این شعار که می گوید «خانواده از خانه مهمتر است» شعار اصلی سریال «پایتخت» است و اصل خانواده است، باقی چیزها مثل خانه و پول و... اهمیتی ندارد.الوند با اشاره به ویژگی های یک اثر تلویزیونی عنوان کرد: سریال ها باید شبیه جامعه خود ما باشند. همانقدر که وضعیت خانواده ها در جامعه گل و بلبل نیست در سریال سازی هم باید همین مسایل رعایت شود. طبقه ای که در «پایتخت ۴» نمایش داده می شود بسیار تحت فشار است.

جمله ای در سریال هست که باباپنجعلی به نقی می گوید «یارانه مرا بده من زن گرفته ام» شاید مخاطب با این جمله بسیار خندیده باشد اما این عبارت بسیار دردناک است.این نویسنده فیلمنامه های طنز در ادامه درباره امکان همکاری دوباره با نویسندگان سریال «در حاشیه» بیان کرد: من هر از گاهی به دیدار مهران مدیری می روم چون دوست من است اما عده ای فکر می کنند من از زمان فاز اول با او مشکل پیدا کرده ام. زمانیکه سریال «در حاشیه» توقیف شد من به مدیری گفتم به دلیل شرایط مالی نمی توانم صبر کنم چراکه به نظر می رسد این توقیف تا چند ماه دیگر حل نمی شود و من باید سر کار دیگری بروم.وی ادامه داد: با این حال فکر می کنم با این شکل که سریال «در حاشیه» کار می شود من دیگر نمی توانم همکاری کنم چون به نظرم دیگر دوران طنزهای این تیپی به سرآمده است. شاید در آیتم که زمان کوتاهی دارید، بتوانید به خاطر اثرگذاری بیشتر این چنین عمل کنید اما این مدل داستانی درواقع در مجموعه هایی چون «شب های برره» و «قهوه تلخ» جواب می دهد چون ناکجاآباد است، در کار روز و در بیمارستان مردم چنین شخصیت هایی را باور نمی کنند. نویسنده سریال «شب های برره» اظهار کرد: من و مهران مدیری خیلی با هم دوست و صمیمی هستیم اما شرایط به گونه ای نیست که بتوانیم در این کار با یکدیگر همکاری کنیم.

این جنس از کمدی با این اغراق و فانتزی شرایط ویژه ای دارد و به محل و مکان بخصوصی نیاز دارد.الوند به فرم و نگاه در کارهای رئال و فانتزی اشاره کرد و گفت: نمی توان به کار روز و رئال جامعه با این نگاه پرداخت، اگر شما همه چیز را دست کم بگیرید مردم هم حرف شما را دست کم می گیرند. حتی به نظر من پزشکان اشتباه کردند که اعتراض کردند چون آنچه ما ساخته بودیم فضایی داشت که هیچ ارتباطی با آنها پیدا نمی کرد و آنها با این اعتراض خود را به این فرم نزدیک کرده بودند.نویسنده سریال «پایتخت» درباره سختی نگارش فیلمنامه های طنز و خنداندن مردم گفت: خنداندن ملت ایران کار بسیار سختی است چون خودشان آدم های طنازی هستند از طرف دیگر اینکه بتوانید افراد بی پول، گرفتار، سیاست زده، کلافه و... را بخندانید واقعا به تلاش بسیاری نیاز دارد.

گفتني است با پایان پخش فصل چهارم سریال «پایتخت»، تولید پنجمین فصل این سریال با دیدگاه‌های متفاوتی همراه شده و کارگردان این مجموعه نیز از عدم قعطیت تولید این فصل سخن به میان آورده اما سوای بحث تولید فصل تازه که قطعی به نظر می‌رسد، آنچه حائز اهمیت است، کیفیت فصل تازه خواهد بود که به ایده استمراربخشی به مجموعه‌های تلویزیونی جان می‌بخشد.
مرجع : مهر