به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۵:۰۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب : ۷۱۱۳۸
یك نويسنده و مترجم:

طغيان جهل منجر به پيدايش داعش مي‌شود

گروه فرهنگی: نويسنده و مترجم مي‌گويد عموم افراطي‌گري‌هاي مذهبي و تاکيد بر اختلاف و تفرقه از دو عامل جهل و قدرت‌طلبي ناشي مي‌شود.
غلامرضا امامي نويسنده و مترجم در حاشيه سفر کاروان «ايران سرزمين برادري» به استان گلستان در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم درباره جريان‌هاي افراطي اسلامي و جايگاه وحدت در بالندگي دنياي اسلام با اشاره به دو مفهوم «سقوط خرد» و «طغيان جهل» به عنوان دلايل اصلي پيدايش حرکت‌هاي افراطي گفت: اين تفکرات افراطي بر جهل تکيه دارد و قدرت. من در حاشيه سفر هم اين را گفتم که اين افرادي که به مقدسات دو طرف اهانت مي‌کنند از دنيا و هنر بيگانه هستند.

وي ادامه داد: من مسلم مي‌دانم که يک داعشي که به راحتي سر يک آدم را از بدن جدا مي‌کند يا يک آدم را زنده زنده مي‌سوزاند، هرگز در عمرش يک کتاب نخوانده، يک غزل شاعرانه نشنيده و هرگز از تماشاي يک گل لذت نبرده و هميشه در جهل مطلق خودش بوده است.  امامي با تاکيد بر اينکه اين افراد حتي از دينداري خود نيز لذت نبرده اند، ادامه داد: ببينيد همانها هم مي‌گويند بسم الله الرحمن الرحيم. اما کجاي يک داعشي از رحمانيت و رحيم بودن خدا خبر مي‌دهد؟ اصلا اين‌ها اثري از مهر و محبت ديده‌اند؟ به گمان من دليل اين ماجراها جهل است و قدرت. چون اگر خرد بود مي‌فهميدند که با اسلحه و خشونت که چيزي درست نمي‌شود. از اين سو هم کساني که به مقدسات اهل سنت توهين مي‌کنند آيا تا به حال توانسته‌اند کسي را از مذهب خود برگردانند؟ قطعا خير.

دوست جلال آل احمد در رابطه با نقش آفريني امام موسي صدر در لبنان در زمينه وحدت و تقريب اديان و مذاهب گفت: امام موسي صدر طلايه دار وحدت بود و بر خرد و محبت تکيه کرد و موثر واقع شد. شما مي‌دانيد جمعيت شيعه در لبنان پيش از امام موسي صدر بسيار مهجور بود، اما ايشان بر دانش تکيه کردند و شيعيان آن منطقه را به سلاح خرد و دانش مجهز نمود و محبت‌هاي او هم کاري کرد که در عمل ثابت شود که مي‌توان اديان و مذاهب را با اين روش به هم نزديک کرد

امامي درباره علقه عجيب مسيحيان لبنان به شخصيت امام موسي صدر، تصريح کرد: امام موسي صدر ضمن آن که بر مواضع شيعي خود پايدار بود، اما اصراري بر عوض کردن دين و مذهب بقيه نداشت و همن روش مهربانانه بود که باعث شده بود مسيحيان و اهالي سنت مطنقه علقه و وابستگي عجيبي به شخصيت ايشان پيدا کنند، چرا که «انسان» در نظر امام موسي صدر در جايگاه اول اهميت قرار داشت و تمام انسانها واقعا محترم بودند

مترجم ادبيات عرب ادامه داد: با فحش و فضيحت هيچ‌کس ولو آن که انديشه‌اي نادرست و منحرف داشته باشد، از عقيده خود بر نمي‌گردد و اتفاقا بر آن اصرار بيشتري مي‌ورزد و سمج تر مي‌شود. امامي در پايان جامعه اسلامي را نيازمند دو بال «خرد» و «عشق و محبت» دانسته و اظهار داشت: استان گلستان نمود مناسبي از اين دو مقوله بود که نشان داد اهل تسنن و شيعيان اين منطقه، با نخ تسبيحي به نام اسلام و ايران در کنار هم زندگي کرده و با هم برادر هستند.