به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۶۳۳۵۳

«آیدا» یکه‌تاز اسکار اروپا

گروه فرهنگی: فیلم «آیدا» در بیست‌وهفتمین مراسم اهدای جوایز آکادمی فیلم اروپا با دریافت جوایز بهترین فیلم،کارگردانی،فیلم‌نامه و فیلم‌برداری پیروز میدان رقابت فیلم‌های اروپایی شد.
«آیدا» یکه‌تاز اسکار اروپا
به گزارش ورایتی در مراسمی که شنبه‌شب در ریگا، پایتخت کشور لتونی برگزار شد، فیلم لهستانی «ایدا» به کارگردانی پاول پالیکوفسکی جایزه بهترین فیلم اروپایی سال 2014 و سه جایزه اصلی دیگر را دریافت کرد. برندگان جوایز آکادمی فیلم اروپا با رأی بیش از 3000 نفر اعضای این آکادمی انتخاب شده‌اند. فیلم «ایدا» از لهستان در بخش بهترین فیلم اروپایی با «خواب زمستانی» نوری بیلگه جیلان از ترکیه، «لویاتان» آندری زِویاگینتسف از روسیه، «فورس ماژور» به کارگردانی روبن اوستلاند محصول مشترک سوئد، دانمارک، فرانسه و نروژ و «نیمفومانیاک: تدوین کارگردان- جلد 1 و 2» ساخته لارس فن تریر محصول مشترک دانمارک، آلمان، فرانسه و بلژیک در بخش (بهترین) فیلم اروپایی 2014 رقابت می‌کرد.

«ایدا» به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی علاوه بر جایزه بهترین فیلم، جوایز بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه (پاول پاولیکوفسکی و رِبکا لنکیِویچ ) و بهترین فیلم‌برداری (لوکاس زال و ریشارد لنچِوسکی) را نیز به خود اختصاص داد. این فیلم که امسال نماینده لهستان برای شرکت در مراسم اسکار است، یکی از بخت‌های دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان (البته با داشتن رقیبی قدرتمند چون «لویاتان» آندری زِویاگینتسف از روسیه) به‌شمار می‌آید. «ایدا» داستان راهبه‌ای کم سن و سال را بازگو می‌کند که سعی دارد کشف کند پدر و مادرش در جنگ جهانی دوم چگونه به دست اشغالگران نازی کشته شده‌اند.

پاول پاولیکوفسکی سازنده «ایدا» با فیلم‌‌های بلند اول و دومش، «آخرین استراحتگاه» محصول 2000 و «تابستان عشق» محصول 2004 در جشنواره‌ها به موفقیت رسیده و پس از آن «زنی در طبقه پنجم» را در سال 2011 با بازی ایتن هاوک و کریستین اسکات تامس کارگردانی کرد. تیموتی اسپال، بازیگر نقش جوزف مالورد ویلیام ترنر، نقاش منظره‌پرداز رمانتیک انگلیسی قرن هجدهم در فیلم «آقای ترنر» مایک لی جایزه بهترین بازیگر مرد اروپا را دریافت کرد. برندان گلیسن بازیگر «جلجتا»، تام هاردی برای بازی در «لوک»، آلکساندر سربریاکوف بازیگر «لِویاتان» و استلان اسکارسگارد بازیگر «نیمفومانیاک» رقبای وی بودند. اسپال در اردیبهشت ماه نیز برای همین نقش جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن را از آن خود کرده بود.

جایزه بهترین بازیگر زن بیست‌وهفتمین دوره جوایز فیلم اروپایی به ماریون کوتیار بازیگر فرانسوی «دو روز، یک شب» برادران داردن بلژیکی رسید. وی در این رشته با ماریان آلوارز اسپانیایی بازیگر «مجروح» ساخته فرناندو فرانکو، والریا برونی تدِشی بازیگر ایتالیایی «پایتخت انسانی» ، شارلوت گینزبورگ برای «نیمفومانیاک» و دو بازیگر فیلم «ایدا»، آگاتا کولِشا و آگاتا ترزِبوچوفسکا رقابت می‌کرد. کلاوس رودلف آملر طراح صحنه «دره تاریک» و ناتاشا کورتیس ناس، طراح لباس این فیلم جوایز مربوط به رشته خود را از آکادمی فیلم اروپا گرفتند و میکا لِوین، آهنگساز «زیر پوست» (به کارگردانی جاناتان گلیزر از انگلستان) برنده جایزه بهترین موسیقی متن سال 2014 اروپا شد.

«هنر خوشحالی» به کارگردانی آلساندرو راک از ایتالیا برنده جایزه بهترین انیمیشن اروپایی سال 2014 شد. فیلم مستند «ارباب کائنات»ساخته مارک بودر که محصول مشترک آلمان و اتریش است، جایزه بهترین مستند اروپایی را دریافت کرد. جایزه کشف اروپایی اولین فیلم نیز به «قبیله» به کارگردانی میروسلاو اسلابوشیپسکی از اوکراین تعلق گرفت. اسلابوشیپسکی این جایزه را به اولگ سننتسوف، فیلمساز اوکراینی معترض به ضمیمه شدن کریمه به روسیه که در مسکو زندانی است، تقدیم کرد.

در این مراسم همچنین استیو مک‌کویین، فیلم‌ساز سیاهپوست انگلیسی سازنده «اعتصاب غذا»، «شرم» و «دوازده سال بردگی» جایزه دستاورد اروپایی در سینمای جهان را دریافت کرد و خانم آنیِس واردا فیلم‌ساز نامدار بلژیکی/فرانسوی ملقب به «مادر موج نوی سینمای فرانسه» جایزه دستاورد هنری یک عمر را دریافت کرد.
مرجع : آنا