به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۴۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۴ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : ۵۱۱۰۳
مقاله وارده

باب استعفاي مديران خاطي را باز كنيم

حميد نجف
گروه مقالات: معمولا در كشورهاي مختلف برخورد هاي متفاوتي با مديران خاطي صورت مي‌گيرد در بعضي از كشورها اين برخوردها شديدتر و در بعضي از آنها نسبتا خفيفتر است اما نكته آن است كه عموما اين كار صورت مي گيريد، اما متاسفانه در كشور ما قضيه متفاوت است، ما اصولا چيزي به عنوان برخورد جدي با مديران متخلف نداريم، چرا كه از سعه صدر و ضريب بخشندگي بالايي برخورداريم، تازه ما بر عكس ساير كشورها مدير متخلف را لايق ترفيع هم مي دانيم!

واكنش‌هاي مديران ما هم بعد از تخلف جالب توجه است، مديران ما بر خلاف مديران ساير كشورها كه بعد از تخلف در فكر چگونگي استعفا، كناره گيري و حتي نحوه هاراگيري خود هستند به فكر رايزني و انتخاب پستهاي حساس و مهمتري براي خود مي باشند!

مديران ما به تنها چيزي كه فكر نمي كنند استعفاست، آنجا هم كه به دليل رسانه اي شدن بعضي از موضوعات كار برايشان كمي جدي تر و سختتر مي شود به دنبال انداختن تقصير به گردن اين و آن و راه فرار خود هستند، چنان آسمان و ريسمان را به هم مي بافند و حرفهاي صد من يه غاز تحويل مي دهند كه آدم به جاي تنبيه به فكر پاداش دادن به آنها مي افتد. 

هر چند متاسفانه در افكار عمومي ما هم تا حدودي چند اصل مهم نهادينه شده است، مثلا اينكه هيچ مديري در هيچ كجاي ايران اساسا مقصر نيست و يا اينكه مديران ما جز بهترين مديران دنيا به شمار مي روند، اگر اشتباه و تقصيري هم هست ناشي از عملكرد غلط كارمندان و كارشناسان است، مديران ما جز نخبگان كشورند و يك نخبه هيچگاه اشتباه نمي كند!

مردم بخت برگشته ما و رسانه ها هم معمولا جهت بركناري مديران خاطي زياد اصرار نمي كنند، چرا كه مي دانند با اصرار بيش از حد ممكن است فرد از كار بر كنار شود و پس از اندكي با پست مهم‌تري به دايره مديريتي كشور باز گردد و چه بسا اين بار اشتباهات زيان بارتري را رقم بزند و خسارت‌هاي بيشتري را به آنان تحميل كند!

متاسفانه اين رويه عدم برخورد با مديران خاطي كشور بصورت يك اپيدمي مزمن در آمده است،جا دارد كه رئيس جمهور محترم تدبير و اميد ضمن بر چيدن اين باب غلط دستوراتي را جهت تسهيل در بر كناري مديران خاطي صادر فرمايند. 
قطعا با باز شدن اين رويه برخورد با مديران متخلف، مديران فعلي جديت و دقت بيشتري را درخصوص عملكرد وانجام وظايف محوله از خود نشان خواهند داد و اين مهم مي تواند نقش آنان را در رشد و توسعه كشور بيش از گذشته پر رنگ سازد.

mhg1348@yahoo.com
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۴ ۱۷:۴۳
کاش از مدیرانی که اجازه پرواز به هواپیمای معیوب دادند شروع می شد.
اگه هم استعفا ندن باید برکنار بشن. (245313)
آلامتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۴ ۲۲:۴۸
اگر فرهنگ مسئولیت پذیری در ایران نهادینه شود آنگاه همه باید در قبال اختیارات خود مسئولیت بپذیرند در حالی که امروزه اینگونه نیست. (245328)
علیرضا
Slovakia
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۳:۰۳
تا زمانیکه انتخاب مدیران براساس فامیل و آشنا سالاری و نه براساس ضابطه وشایسته سالاری شکل میگیرد دیگر توقعی برای بهبود اوضاع نباید داشته باشیم (245382)
هاشمي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۳:۲۲
درود بر شرف و قلم نويسنده (245386)