به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۴ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۷۱۲۹۱
فروش هفتگی آلبوم‌ها را به زیر 10 اثر رساند

کپی‌ غیرقانونی؛ مشكل ديگر موسيقي ايران

گروه هنري: در هفته گذشته، آلبوم‌های بازتاب(عیسی غفاری)، تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم (محسن کرامتی و نوشین طافی) و یک لحظه بدون تو ( اشکان محمدیان) پرفروش‌ترین آثار بوده‌اند.
کپی‌ غیرقانونی؛ مشكل ديگر موسيقي ايران
به گزارش ایلنا؛ آلبوم‌های پرفروش نشر موسیقی هرمس، موسسه‌ی فرهنگی هنری آوای باربد و سایت بیپ تونز در یک طول یک هفته اخیر به شرح زیر است:

نشر موسیقی هرمس:

1- آلبوم بازتاب اثر عیسی غفاری
2- آلبوم چشمان بسته اثر امیر پورخلجی
3- آلبوم از انعکاس شهرهای دور اثر پیمان یزدانیان
4- آلبوم چنگ و سرو اثر سهیل نفیسی
5- آلبوم آلبا اثر گروه نور

موسسه‌ی فرهنگی هنری آوای باربد:

1- آلبوم تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم اثر محسن کرامتی و نوشین طافی
2- آلبوم رفتم و بار سفر بستم اثر علیرضا قربانی
3- آلبوم کجاست خانه‌ی باد؟ اثر الهام پاوه نژاد

سایت بیپ تونز:

1- آلبوم یک لحظه بدون تو اثر اشکان محمدیان
2- آلبوم جرس اثر سینا سرلک
3- آلبوم یک عاشقانه آرام اثر نادر ابراهیمی، کریستف رضاعی و پیام دهکردی
4- آلبوم آقای بنفش اثر گروه پالت
5-آلبوم تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم اثر محسن کرامتی و نوشین طافی
6- آلبوم اتاق گوشواره اثر گروه پالت

محمد موسوی مدیر نشر ماهور درباره چند و چون فروش آلبوم‌ها در هفته‌ی جاری؛ با اشاره به کپی غیر قانونی آلبوم‌ها در ایران و سردی بازار فروش موسیقی؛ گفت: متاسفانه وقتی درباره آلبوم‌های پرفروش صحبت می‌کنیم، برخی فکر می‌کنند نشرهای موسیقی چه فروش عجیبی دارند درحالیکه گاها فروش آلبوم‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

او ادامه داد: متاسفانه در جامعه دزدی باب شده است و یک آلبوم موسیقی به راحتی کپی می‌شود. نشر ماهور هیچ آلبوم پرفروشی ندارد زیرا تمام آثارش درحال کپی شدن است. امیدوارم که دانلودهای غیرمجازی که ما اسم آن را دزدی می‌گذاریم؛ پایان یابد. در غیراین‌صورت تمام دفاتر نشر موسیقی به زودی ورشکسته می‌شوند.

رامین صدیقی نیز پیشتر گفته بود: نشر آلبوم‌های موسیقی همیشه رو به افول بوده و البته تنها مربوط به ایران هم نیست بلکه این مسئله در دنیا به پدیده‌‌ای بیمارگونه تبدیل شده است. متاسفانه نشر آلبوم موسیقی هیچ توجیه اقتصادی ندارد و شرایط این بازار اصلا مناسب نیست.

درمیان آلبوم‌های پرفروش بالا براساس آمار سایت بیپ تونز و اظهارات ناشران آلبوم‌ها؛ پرفروش بودن یک آلبوم به معنای فروش 5 تا ده آلبوم است. زیرا عمده‌ی آثار موسیقی در دنیای اینترنت قابل دانلود است و دانلودکنندگان نیز حق رایت هیچ اثری را پرداخت نمی‌کنند.