به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۰ ساعت ۱۷:۵۲
کد مطلب : ۷۰۹۳۱
برای درخواست مرخصی باید حداقل 1ماه از شروع حبس می‌گذشت

واكنش‌ها به مرخصی محمدرضا رحیمی

گروه سیاسی: محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت احمدی‌نژاد پس از دو هفته توانست از زندان مرخصی دریافت کند که اما و اگرهایی با خود داشت.
واكنش‌ها به مرخصی محمدرضا رحیمی
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره مرخصی محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت دهم  اظهار کرد: آیین نامه سازمان زندان‌ها، مباحثی درباره مرخصی به زندانیان مطرح کرده، ولی شاخصه خاصی را مشخص نکرده است. وی افزود: عده‌ای از زندانیان که تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند مرخصی بگیرند، آن تعدادی هم که می‌توانند مرخصی بگیرند، اختیارش با قاضی ناظر زندان است.

محمدعلی اسفنانی تصریح کرد: عرف حاکم برای زندانیانی که حبس طولانی‌مدت دارند، این است که حداقل یک سال از مدت اجرای حکمشان بگذرد. اسفنانی ادامه داد: البته برخی از زندانیان ممکن است شرایط خاص مانند بیماری یا مشکلات اجتماعی یا خانوادگی داشته باشند که می‌توانند به مرخصی بروند. در هر صورت تصمیم گیرنده، قاضی ناظر است. این نماینده مجلس با بیان اینکه «نوع جرم هم در اعطای مرخصی تأثیرگذار است»، اظهار کرد: با توجه به جرم رحیمی بهتر بود مرخصی داده نمی‌شد؛ چراکه افکار عمومی نسبت به وی حساس است؛ البته شرایط خاص هم تأثیرگذار است.

همچنین در این زمینه «مهدی دواتگری»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که سابقه قضاوت نیز دارد، گفت: مرخصی حق هر زندانی است و بر اساس آیین نامه داخلی در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود. وی خاطرنشان کرد: درباره رحیمی حداقل باید یک ماه از سپری شدن حبس می‌گذشت تا اجازه مرخصی، بررسی یا موافقت می‌شد.

روز گذشته - شنبه - پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد به محمدرضا رحیمی یک هفته مرخصی اعطا شده است. طبق این اعلام، دادستانی تهران، پیرو درخواست کتبی رحیمی دائر بر استفاده از مرخصی به لحاظ بیماری لاعلاج و طولانی مدت همسرش که در بیمارستان بستری است، وفق مقررات قانونی، با درخواست یک هفته مرخصی نامبرده موافقت کرده است.

این در حالی بود که محمدرضا نادری، وکیل رحیمی، صبح شنبه، آمدن او به مرخصی را تکذیب کرده بود؛ هرچند گفته بود پیگیر مرخصیست. رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد در دولت دهم، 26 بهمن ماه سال جاری برای تحمل 5 سال و 91 روز حبس راهی زندان اوین شد. سرپرست اجرای احکام دادسرای کارکنان دولت، دستور اجرای این حکم را از طریق نیروی انتظامی صادر کرد.

پیش از این سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی درباره احتمال مرخصی معاون اول رئیس جمهوری پیشین گفته بود: ضوابطی که در مورد مرخصی زندانیان در آیین‌نامه سازمان زندان‌ها مطرح است، شامل حال همه زندانیان می‌شود و به طور حتم شامل حال آقای رحیمی نیز می‌شود.
مرجع : آنا