به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۵ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۷۵۶۱۱

یک زن ایرانی در رالی خاورمیانه

گروه ورزشی: رالی خاورمیانه برای اولین بار بصورت رسمی طی روزهای 16تا18اردیبهشت ماه دراستان فارس ایران برگزار می شود و نمایندگان کشورمان نیز اولین حضور رسمی خود را در این مسابقات تجربه می کنند.
این رالی طی سال گذشته بصورت آزمایشی درایران برگزارشد و رانندگان کشورمان به رقابت با حریفان پرداختند، اما این بار حضور آنان رسمی است و نتایج شان در رقابت ها ثبت خواهد شد. این رالی بصورت دوره ای هرسال در کشورهای لبنان، کویت، قطر، عمان، ایران و امارات برگزار می شود که امسال دور اول آن در قطر و دور دوم نیز در کویت برگزار شد. با توجه به اینکه کشورمان برای اولین بار میزبان رسمی رالی اتومبیلرانی شده و تجربه زیادی در این زمینه ندارد، از سوی دیگر طی چند روز گذشته شاهد تغییرات در سطح ریاست فدراسیون موتورسوای و اتومبیلرانی بودیم، لذا به سراغ محمود صیدانلو سرپرست این فدراسیون رفته و با وی در آستانه این مسابقات به گفت وگو نشستیم.

صیدانلو درباره جزئیات برگزاری سومین دوره رالی خارومیانه ونخستین میزبانی رسمی آن توسط ایران به اقدامات پیش بینی شده ای که از دوره قبل برای برگزاری رالی صورت گرفته اشاره کرد وگفت: طی مدت حضورم دراین فدراسیون جلسات فشرده ای برای برگزاری این رالی داشتیم. وی ادامه داد: میزبانی این رقابت در نوع خود برای ایران از نظر فنی، میزبانی و پشتیبانی حائزاهمیت است و ما نیز به دنبال برگزاری کیفی آن هستیم. سرپرست فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی گفت: دو ستاد یکی در تهران و دیگری در شیراز تشکیل شده است که در ستاد برنامه ریزی در استان فارس اقدامات خوبی از سوی استاندار، مدیرکل ورزش جوانان و شهرداران این استان در حال انجام است.

صیدانلو در عین حال متذکر شد: مشکل اصلی در برگزاری این رالی منابع مالی بود و از زمانی که وارد فدراسیون شدم برای ادامه کار با مساله تامین اعتبار روبرو شدیم که مشکلات مالی عمده نگرانی ما در این بخش بود. وی درپاسخ به این پرسش که آیا مساله تامین اعتباربرای برگزاری این رالی درمدیریت قبلی وجود داشت یا خیر؟،افزود: آنها طبق پیش بینی هایی که داشتند بخشی از اقدامات را انجام دادند اما زمانی که ما ورود کردیم برای ادامه کار با مساله تامین اعتبار روبرو شدیم و عملا بودجه ای نبود. سرپرست فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی اظهار داشت: خوشبختانه با حمایت های وزیر ورزش وجوانان و معاونت توسعه این وزارتخانه مساله تامین مالی برطرف شد و نگرانی درباره برگزاری این رقابت ها وجود ندارد. البته به دنبال آن هستیم تا هزینه های جانبی آن را کم کنیم.

صیدانلو درباره رقم اعتبارات لازم برای برگزاری این رقابت گفت: پیش بینی کلی بین 800تا یک میلیارد تومان برآورد شده است که ما برای ادامه کار حدود500میلیون تومان نیازمالی داشتیم . وی دربخش دیگری ازاین گفت و گو افزود: در این رقابت ها 11شرکت کننده حضوردارند که هشت اتومبیلران از کشورهای عمان ،قطر،کویت ، امارات ولبنان و دو شرکت کننده از ایران به همراه نقشه خوان هستند.

حضور تنها اتومبیلران زن رالی خاورمیانه
به گفته سرپرست فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی لاله صدیق به عنوان یکی ازنمایندگان ایران در این رقابت ها حضور دارد و دیگر نماینده ایران حسن اکبرنژاد خواهد بود که آنان را دو نقشه خوان همراهی می کنند. صیدانلو خاطرنشان کرد : این رقابت ها از 16 تا 18 اردیبهشت ماه در شیراز برگزار می شود و در روز اول 6 تست سرعت و در روز دوم هشت تست سرعت برگزار می شود که در مجموع مسیر ان 660 کیلومتر است. وی ادامه داد: مسیر این رقابت در روزنخست به ترتیب از دروازه قرآن شیرازآغازو با عبور از شهرهای مرودشت، تخت جمشید، اسماعیل آباد، دریاچه آباده طشک، ارسنجـان، ولی آباد، روستای میج در پارکینگ تخت جمشید به پایان می رسد. صیدانلو افزود: در دومین روز نیز این رقابت ها از پارکینگ تخت جمشید شروع وبا عبور از مرودشت، شول، لابیشه، خرامه، استیج آرش، اسماعیل آباد، تخت جمشید و دروازه قرآن شیراز به پایان می رسد.

به گفته وی این مسیر توسط 130 نفر از جمله هانی شعبان(مدیرمسابقات فدراسیون جهانی)،حسین نبوی ( مسوول رالی های بین الملل فدراسیون )،آرش طاهری (مسوول داوری)، سامیار مظاهری(مسوول ایمنی مسیر)، شهرام قانعی(مسوول پارک فرمه و سرویس پارک)، سینا سعیدی(ناظر ازطرف ایران)، امیرعلی جاوید وهدایت (رابط بین شرکت کننده ها) و دیگر عوامل فدراسیون و هیات اتومبیلرانی شیراز کنترل و اجرا می شود.

سرپرست فدراسیون موتورسواری واتومبیلرانی افزود:زیاد جاموس ازلبنان، انوارالزجالی ازعمان، مروان مصباح ازفدراسیون جهانی و همچنین لوکا گیلو از کشور ایتالیا به عنوان ناظران فنی مسابقات و رامین وطن دوست (دستیار لوکا از ایران)خواهند بود و در طول برگزاری این رقابت ها نیروهای استانداری فارس، اداره ورزش استان، نیروی انتظامی، راهور، آتش نشانی، هلال احمر، اورژانس، اداره راه استان مخابرات و نیروی دریائی سپاه در این مسابقات همکاری های لازم را دارند. صیدانلو درباره بررسی وضعیت این مسیرها نیز توضیح داد:این مسیرها درحال بررسی است و تا به این لحظه مشکلی به لحاظ ایمنی راه ها وجود نداشته است.

وی درباره اتفاق سال گذشته که برای یکی از اتومبیلرانان در حین برگزاری رقابت های آزمایشی روی داد و منجر به مرگ وی شد، گفت: در بحث حضور هلال احمر در مسیرهای مسابقه نیز جلساتی را داشته و داریم تا درصورت بروز هر حادثه ای در کمترین زمان ممکن در محل حاضر شوند.

اتومبیلرنان در رالی خاورمیانه بیمه می شوند
سرپرست فدراسیون اتومبیلرانی افزود:به دنبال بیمه اتومبیلرانان هستیم که اقدامات خوبی هم صورت گرفته است. معتقدم دراین رشته ورزشی بازی جوانمردانه باید بیش از هرچیز دیگری نماد داشته باشد. صیدانلو اظهار داشت که اکثر خودروهای این رقابت ها وارد کشور شدند.

احتمال تغییرات در نوع خودروهای شرکت کنندگان ایران
وی درباره حضورخودرو 206 و ال نود از سوی اتومبیلرانان ایرانی نیز توضیح داد: درباره نوع خودرو شرکت کنندگان ایرانی در حال تصمیم گیری هستیم. سرپرست فدراسیون اتومبیلرانی با بیان اینکه برگزاری این رقابت ازنظرسطح کیفی در ارتقا این رشته ورزشی درسطح منطقه ای ،آسیایی و حتی جهانی تاثیرگذاراست،گفت: برپایی خوب این رقابت ها درارتقا این رشته ورزشی در حوزه قهرمانی و جهانی نیز تاثیرگزار است. صیدانلو درباره برنامه های آینده این فدراسیون گفت: باید اقدامات خوب این فدراسیون دنبال و با شناسایی معایب در تقویت آن کوشید و از تمامی ظرفیت ها برای بهبود این رشته ورزشی کمک گرفت. وی ادامه داد: باید موضوعات آموزشی در این رشته ورزشی توسعه یابد البته فدراسیون از نظر مالی نیز باید تقویت شود.

وضعیت موتورهای وارد شده درحال پیگیری است
سرپرست فدراسیون اتومبیلرانی در باره وضعیت موتورهای وارد شده به کشور که در گمرگ بسر می برد ،افزود : تعدادی موتور بر اساس قراردادی که فدراسیون داشته وارد کشور شده است در حال حاضرجلسه ای به همین منظورداریم.فردی که سرمایه گذاری راانجام داده و فدراسیون تعهداتی را نسبت به آن فرد داشته به نتیجه نرسیده است. صیدانلو گفت:با افراد ذینفع هم جلسه ای داشتیم و در حال پیگیری هستیم تا با حمایت وزرات ورزش بتوانیم مشکل را حل کنیم.
مرجع : ایرنا