به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۸ ساعت ۰۱:۲۲
کد مطلب : ۶۳۸۲۱
اظهارات رييس جمهور روسيه درباره بحران اقتصادي اين كشور

پوتین: مساله هسته‌ای ایران به حل نهایی نزدیک است

گروه بين الملل: ولادیمیر پوتین در کنفرانس سالانه خبري خود گفت که کشورش توان نظامی خود را طی سال 2014 تقویت کرده است.
پوتین: مساله هسته‌ای ایران به حل نهایی نزدیک است
ولادیمیر پوتین کاهش ارزش روبل را نتیجه تحریک فاکتورهای خارجی خواند و افزود که تحریم‌های غرب علیه مسکو به تنهایی مسئول ۲۵ تا ۳۰ درصد از مشکلات اقتصادی روسیه هستند. این تحریم‌ها در پی الحاق شبه‌جزیره کریمه، بخشی از خاک اوکراین، به روسیه و حمایت دولت مسکو از جدایی‌طلبان اوکراین، علیه روسیه تصویب شد‌ه‌اند. ولادیمیر پوتین تأکید کرد که بحران اقتصادی روسیه که ناشی از "شرایط نامناسب جهانی" است تا دو سال دیگر برطرف خواهد شد. او در عین‌حال اذعان کرد که با ادامه کاهش قیمت نفت، سقوط ارزش روبل نیز ادامه خواهد داشت. ارزش واحد پول روسیه به شدت سقوط کرده است.

ارزش روبل تنها در روز دوشنبه (۱۵ دسامبر/۲۴ آذر) ۲۰ درصد کاهش یافت و بهای آن در مقابل یک دلار به ۸۰ و در برابر یک یورو، به ۱۰۰ رسید. بانک مرکزی روسیه روز دوشنبه (۱۵ دسامبر) تلاش کرد با تزریق بیش از ۶ میلیارد دلار نقدینگی، مانع کاهش بیشتر قیمت روبل شود. سقوط ارزش روبل اما در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۲۴ و ۲۵ آذر / ۱۵ و ۱۶ دسامبر) بسیار سریع بود و این روند در روز چهارشنبه نیز ادامه داشت. بانک مرکزی روسیه در گامی دیگر برای تقویت روبل، نرخ بهره را به میزانی بی‌سابقه افزایش داد. رئیس‌جمهور روسیه در ادامه وعده داد که وضعیت اقتصادی این کشور به مرور زمان بهتر خواهد شد و تأکید کرد که رشد اقتصادی روسیه اجتناب‌ناپذیر است. او اقداماتی که تا کنون توسط دولت و بانک مرکزی روسیه برای مهار بحران صورت گرفتند را "مناسب" خواند.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: عوامل خارجی بر شرایط موجود تاثیرگذار هستند. دولت و بانک‌ها در روسیه تدابیر لازم برای غلبه بر اوضاع اتخاذ می‌کنند و ما جدول زمانی مشخصی برای آن تعیین کرده‌ایم و می‌توان گفت که روند کنونی ما روندی درست است. اینکه بگوییم آیا کاهش قیمت نفت بر شرایط اقتصادی و تورم تاثیرگذار است یا خیر، باید بگوییم احتمال دارد که تاثیر بگذارد اما ما تدابیر لازم را در این خصوص اتخاذ می‌کنیم و به کسانی که نیاز دارند کمک خواهیم کرد.

وي افزود: روسیه تدابیر لازم برای ممانعت از وخیم شدن اوضاع و کاهش قیمت نفت را اتخاذ می‌کند. باید بگویم در بدترین شرایط ما به دو سال زمان برای بهبود اوضاع اقتصادی نیاز داریم و پس از آن شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود. اقتصاد جهان به منابع انرژی نیاز دارد و ما تلاش می‌کنیم تا منابع اقتصادی خود را به دلیل شرایط کنونی متنوع کنیم. اقتصاد روسیه در سال 2014 شاهد رشد 0.6 درصد بوده است و با توجه به ذخایر موجود خود تلاش می‌کنیم مشکلات اجتماعی خود را حل و فصل کنیم. من دوست ندارم که شرایط کنونی را بحران بنامم و نسبت به تحولات اقتصادی خوشبینم. ذخایر مالی، ما را در رویارویی با کسری بودجه در کشور کمک می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه روسیه شاهد یک بحران اقتصادی بوده است، پاسخ داد: من نمی‌توانم این وضعیت را بحران بنامم آنچه روسیه هم‌اکنون شاهد آن است بحران نیست بلکه مشکلاتی است که برای حل آن تلاش می‌کنیم. بانک مرکزی و دولت تلاش‌هایی را برای حل این مساله انجام داده‌اند و تدابیری را برای جبران کاهش قیمت نفت به کار خواهد گرفت. نشست‌هایی با سران برخی کشورها داشته‌ام تا در صورت لزوم بدهی‌هایشان را به ما پرداخت کنند.

پوتین همچنین عنوان داشت دولت باید تدابیری را درخصوص قیمت نفت، سوخت، گازوئیل و مواد غذایی به کار گیرد تا با سختی‌های پیش‌رو مقابله کند. رئیس‌جمهور روسیه در ادامه اظهاراتش در کنفرانس خبری سالانه خود در پاسخ به سوالی درباره ایجاد دیوار جدیدی مانند دیوار برلین گفت: شرکای ما تمایل دارند همیشه پیروز باشند. آنها با وجود همکاری‌های ما در اروپا و جهان ایجاد دیوارهای جدید را متوقف نکردند. بهترین راه برای ایجاد یک فضای امن، اقتصاد آزاد است.

پوتین سپس در پاسخ به یک خبرنگار اوکراینی درباره خلبان اوکراینی که در حال حاضر به وضعیت آن در روسیه رسیدگی می‌شود، اظهار کرد: خبرنگارانی که در اوکراین کشته شدند، در هیچ اقدام نظامی شرکت نداشتند. ساوچنکو که به اتهام نقش داشتن در قتل خبرنگاران روسی در اوکراین اکنون در روسیه به سر می‌برد به محض اثبات بی‌گناهی‌اش آزاد خواهد شد در غیر این صورت دوران محکومیتش را سپری خواهد کرد.

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به خرس محافظ تایگا که نماد کشورش محسوب می‌شود در خصوص روابط مسکو با غرب گفت: شاید این خرس فقط باید استراحت کرده و عسلش را به آنها بدهد آنوقت شاید آنها این خرس را به حال خود رها کنند. غرب می خواهد این خرس را به زنجیر بکشد. این مشکل روابط بین‌المللی در دنیای مدرن است. شرکای ما خودشان را یک امپراتوری می‌دانند و سایرین را رعیت‌هایی که باید مطیع باشند. ما اگر مناطق و محدوده‌های خود را مدیریت کنیم از نظر آنها ناعادلانه است. ما از تمامیت ارضی و استقلال خود محافظت می‌کنیم. بیش از 25 تا 30 درصد مشکلاتی که ما اکنون با آنها مواجه هستیم نتیجه تحریم‌هاست. روس‌ها باید تلاش کنند تا حاکمیت روسیه را حفظ کنند. برای بازسازی اقتصاد باید رشد داشته باشیم. روس‌ها باید کار کنند در غیر این صورت روسیه یک خرس اسباب بازی خواهد بود. وی تاکید کرد: آنچه اکنون در روسیه رخ می‌دهد هیچ ربطی به کریمه ندارد. اعمال تحریم بر روسیه به دلیل حفظ هویت ملی است نه اتحاد با کریمه. نه این مجازات کریمه نیست این مجازات تمایل ماست برای حفظ خودمان به عنوان یک کشور به عنوان یک تمدن.

پوتین در ادامه درباره وضعیت مناطق جنوب شرقی اوکراین گفت: ما معتقدیم بحران زود یا دیر حل خواهد شد. این مساله باید از طریق ابزارهای سیاسی و نه تنها فشار حل شود و هر دو طرف و همه گروه‌ها برای رسیدن به این نتیجه تلاش کنند. به هر حال ما به مردم و به ویژه مردم کی‌یف که نیاز به کمک دارند، کمک خواهیم کرد. در این مسیر روابط اقتصادی باید بازسازی شوند. ما می‌خواهیم تا بر روی منطقه دونباس فشار وارد شود. کاهش رنج ساکنان شرق اوکراین تنها با راه حل دیپلماتیک ممکن است. روس‌ها باید به قوانین بین‌المللی برای ثابت نگاه داشتن اوضاع احترام بگذارند. رفراندوم مینسک باید برگزار شود تا راه حل صلح آمیز برای بحران اوکراین عملی شود. ارتش اوکراین به شرایط اعلام شده در توافق مینسک از جمله عقب‌نشینی از برخی مناطق عمل نکرد.

وی همچنین با اشاره به اقدام رهبر چچن در اخراج خانواده تروریست‌ها و اقدامات فراقانونی علیه آنها گفت: خانواده تروریست‌ها معمولا از طرح‌های آنها مطلعند اما این امر به هیچ کس حتی قدیرف، رهبر چچن این حق را نمی‌دهد که اقدامی فراقانونی انجام دهد. هر آنچه قدیرف گفته از خانواده تروریست‌ها، خانه و خانواده آنها به نظر من دلیل منطقی نیستند. در روسیه همه باید از قوانین موجود اطاعت کنند. هیچ کس متهم و مقصر نیست تا زمانیکه دادگاه حکم صادر کند. پوتین در بخش دیگری از این کنفرانس خبری گفت: روسیه از لحاظ سیاسی غرب را هدف قرار نداد بلکه از منافع خود دفاع کرد. واشنگتن با طرح استقرار عناصر سپر دفاع موشکی در اروپا، روسیه را تهدید کرد. آنها عناصر سپر دفاع موشکی را نه تنها در آلاسکا بلکه در لهستان و رومانی نیز مستقر کردند درست نزدیک مرزهای ما.

رئیس‌جمهور روسیه درباره بودجه دفاعی کشورش گفت که بودجه وزارت دفاع در سال 2015 ، تا 50 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت اما بودجه پنتاگون تقریبا 10برابر بیشتر و حدود 575 میلیارد دلار است. وی همچنین بار دیگر تاکید کرد که موضع کشورش در قبال اوکراین درست و منطقی است و این شرکای غربی وی هستند که نتیجه‌گیری‌های نادرست دارند.

پوتین در بخش دیگری از این کنفرانس بزرگ خبری گفت: ما به حمایت از منافع خود ادامه خواهیم داد. غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها از این مسئله ناراضی هستند. ما پس از دوره شوروی پرواز هواپیماهای شناسایی خود را در نزدیک مناطق آنها متوقف کردیم، اما آمریکایی‌ها به پرواز هواپیماهای شناسایی خود ادامه دادند. ما فقط دو پایگاه نظامی در خارج روسیه داریم که هدف از آنها هم مقابله با تروریسم است. نیروهای راهبردی هسته‌ای آمریکا در اروپا چه کار می کنند؟ آیا ما نیروهای خود را به نزدیک مرزهای آمریکا اعزام کرده‌ایم، یا دیگران این کار را کرده‌اند؟ آمریکا به صورت یکجانبه از توافقنامه با روسیه خارج شد.

رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد: مسکو خواهان توسعه همکاری‌ها با غرب است اما از موضعی برابر و براساس احترام به منافع ملی، امنیتی و اقتصادی‌مان. ما خواهان همکاری با آمریکا در زمینه مبارزه با اشاعه هسته ای، جرائم سازماندهی شده، قاچاق و بیماریهای خطرناک مانند ابولا هستیم. پوتین به تمامی کسانی که نگران زندگی خصوصی وی هستند اطمینان داد که همه چیز خوب است. وی همچنین گفت که سفرش به ایران ممکن است و این مساله در حال حاضر از طریق کانال‌های دیپلماتیک در حال بررسی است. پوتین گفت: من قبلا هم به تهران رفته‌ام؛ ما دیدارهای متناوبی داریم اما این سفر مهم است. اگر فکر کنیم که دیدارهای جداگانه با رئیس جمهور ایران لازم است محدودیتی به خاطر فشارهای خارجی وجود نخواهد داشت.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌ای ایران به زودی امضا شود. وی گفت: مساله هسته‌ای ایران به حل نهایی بسیار نزدیک است. من متعجبم که چرا این توافقنامه تاکنون امضا نشده است. امیدوارم این مهم به زودی انجام شود. رئیس جمهور روسیه درباره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری 2018 گفت: هنوز زود است درباره این مساله صحبت کنیم. باید به سختی و در جهت منافع فدراسیون روسیه کار کنیم و بعد براساس اصول و شکل جامعه تصمیم‌گیری کنیم بعد از آن می‌توان گفت که چه کسی در انتخابات 2018 باشد.