به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۵ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۷۲۹۸۴

داعشی ها به‌دنبال جذب کودکان هستند

گروه بین الملل: دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، گروه خلافت اسلامی موسوم به داعش، دستکم ۴۰۰ کودک زیر ۱۸ سال را جذب کرده است.
داعشی ها به‌دنبال جذب کودکان هستند
این اقدام در راستای تلاش‌های داعش برای توسعه گروهی صورت می‌گیرد که آن را «فرزندان برومند خلافت» نامیده است. مسئولان اين پروژه، روشی ویژه به منظور قانع کردن و تشویق کودکان برای پیوستن به این تشکیلات در پیش گرفته‌اند. بیشتر این کودکان، آنهایی هستند که در نزدیکی پایگاه‌های گروه داعش زندگی می‌کنند یا کسانی که به طور مرتب به مدارس و مساجد می‌روند.

گروه خلافت اسلامی همچنین تلاش می‌کند خانواده‌ها را برای اعزام فرزندانشان به پایگاه‌های «فرزندان برومند خلافت» متقاعد کند. همچنین کودکانی که دارای اخلاق خشن و سوء رفتار هستند را به طور ویژه هدف پروژه خود قرار می‌دهد. دوره‌های آموزشی برای کودکان جذب شده به دو دوره «شرعی و نظامی» تقسیم می‌شود. دوره شرعی برای «تثبیت اندیشه‌ها»ی گروه برگزار می‌شود. اما در دوره دوم به کودکان آموزش استفاده از اسلحه، درگیری نظامی و یورش‌های ناگهانی آموزش داده می‌شود.

نیروهای خلافت اسلامی برای جذب کودکان گاهی به آنها پول می‌دهند، اسلحه در اختیارشان می‌گذارند و رانندگی یادشان می‌دهند. جمع آوری اطلاعات با تشکیل شبکه‌ای از خبرچین‌ها و محافظت از پایگاه‌های گروه، از جمله موارد استفاده از کودکان است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گزارش خود نوشته است که گردانی متشکل از ۱۴۰ کودک زیر ۱۸ سال برای مشارکت در درگیری‌ها به شهر کوبانی در شمال سوریه اعزام شده بود.

این گزارش به کاهش شمار داوطلبان از کشورهای عربی و غیر عربی برای پیوستن به گروه داعش در سه ماه نخست سال جاری میلادی اشاره می‌کند به گونه‌ای که نسبت داوطلبان در این مدت، کمترین میزان از زمان اعلام تشکیل «خلافت اسلامی» است.​ به کار گرفتن کودکان در اعدام اسرای گروه خلافت اسلامی، نگرانی‌هایی در سطح جهانی به وجود آورده است. تصاویر این اعدام‌ها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شده است.

نخستین اعدام اعلام شده توسط داعش در سال جاری میلادی، توسط یک کودک انجام شده است. در فیلمی که از این عملیات منشر شده، کودکی زیر ۱۰ سال با یک کلت کمری به سر دو مرد متهم به جاسوسی برای سازمان اطلاعات روسیه، شلیک می‌کند. دیری نپایید که داعش فیلم دیگری منتشر کرد که در آن کودکی در حالی که فریاد می‌زد «الله‌اکبر» با شلیک گلوله یک مرد متهم به جاسوسی برای سازمان اطلاعات اسرائیل را اعدام می‌کند.

کمیسیون حقوق کودک وابسته به سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که گروه داعش اقدام به کشتن برخی کودکان ربوده شده در عراق کرده است؛ زنده‌سوزی یا فروش کودکان به عنوان «برده» از اقدامات دیگری است که در این گزارش به آن اشاره شده است. در این گزارش همچنین آمده است که گروه داعش از کودکان زیر ۱۸ سال در حملات انتحاری، ساخت بمب یا سپر انسانی در برابر حملات هوایی ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا استفاده می‌کند. این کمیسیون همچنین «کشتار منظم کودکان اقلیت‌های دینی و نژادی» را محکوم کرده است.