به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۲/۲۷ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب : ۱۱۶۸۴

مجسمه‌ فردوسی‌در پايتخت ایتالیا+عکس

گروه فرهنگي: در یکی از پارکهای شهر رم، پایتخت ایتالیا، میدانی به نام شاعر پرآوازه ایران، ابوالقاسم فردوسی نامگذاری شده است.

در وسط این میدان، مجسمه باشکوه حکیم توس خودنمایی می‌کند. این تندیس که۱۸۵ سانتی‌متر ارتفاع دارد و از مرمر سفید ساخته شده، کار استاد ابوالحسن صدیقی است که در سال ۱۳۲۹ طی مراسمی در این میدان نصب شد. شادروان علی اصغر حکمت (یکی از مسؤولان فرهنگی وقت)، در خاطرات خود می‌نویسد: «در سر راه یکی از میدانهای کوچک پارک «ویلا بورگز»، محل زیبایی به نام فردوسی موسوم به «پیاتزا فردوسی» را دیدم و تصمیم گرفتم اعتباری برای سفارت ایران بفرستم تا مجسمه فردوسی را در آن‌جا نصب کنند». استاد صدیقی، در مراسم رونمایی از مجسمه فردوسی در شهر رم گفت: تعجب می‌کنم چرا به جای نشان شجاعت، نشان عالی هنر به من عطا شده، زیرا در سرزمین مجسمه سازان بزرگی مانند میکل آنژ و لئوناردو داوینچی، کسی که از ایران بیاید و مجسمه حکیم فردوسی را در پایتخت این کشور - رم - نصب کند شایسته نشان شجاعت است!

ایرانداد
۱۳۹۲/۰۲/۲۷ ۰۸:۳۸
ما ایرانی ها فقط با خاطرات خوش گذشته است که زنده ایم . در حال حاضر چه دلخوشی داریم؟آیا اکنون ما را در جامعه جهانی راه میدهند؟قبلا ایران و ایرانی ارج و قرب خوبی در دنیا داشت ولی حالا چی؟ منزوی و بحران زده و مردمی که روز به روز فقیرتر میشویم فقط به خاطر لجاجت با جامعه جهانی. (50874)
۱۳۹۲/۰۲/۲۸ ۰۵:۰۳
وقتی این حرف رو از بقیه میشنیدم زیاد باور نمیکردم. اما الان که چند ماهی هست اومدم کانادا و وقتی خودتو ایرانی معرفی میکنی رفتاربقیه نسبت بتو عوض میشه تصمیم میگیری اصلا نگی من ایرانی هستم. (51361)
خردادیها
۱۳۹۲/۰۲/۲۷ ۱۰:۱۴
از ملک ادب ادب حکم گزاران همه رفتند..................................یاد بگیرند مسوولین!!!فرهنگی (50894)
۱۳۹۲/۰۲/۲۷ ۱۰:۲۵
حالا برو توس وببين چه به سر آرامگاه او آمده حتى از تميز نگه داشتن آن خوددارى مى كنند وحق اين بود كه دانشجويان ادبيات همت مى كردنند ونوبتى آنجا مى رفتند واز آن مراقبت مى كردنند وهم بازديدكنندگان را از عظمت اش آگاه مى نمودند همان طور كه در فنلاند براى سبيليوس موسيقىدان فنلاندى انجام مى دهند (50899)
استوکولو
۱۳۹۲/۰۲/۲۷ ۱۱:۴۶
تو مملکت خودمون بها نمیدن میرن تو ایتالیا نمایش میدن مثل همون کتیبه کوروش (50915)
ميرحسين
۱۳۹۲/۰۲/۲۷ ۱۳:۴۰
تو ايران مرقدش رو ديديد؟؟ واقعا در شان فردوسي بزرگ است؟ (50955)
سینا از شیراز
۱۳۹۲/۰۲/۲۷ ۱۴:۳۰
و البته اگر ما مجسمه یکی از مشاهیر ایتالیا مثل مارکوپولو، میکل آنژ، لئوناردو داوینچی، گاریبالدی، گالیله ... را بخواهیم نصب کنیم، متهم به غربزدگی میشیم. (50971)
۱۳۹۲/۰۲/۲۷ ۱۸:۳۰
بغیر از بزرگان نظام، خیلی . . .هنوز درک نکرده اند که تمدن اسلامی به معنی احترام و آزاد گذاشتن عقاید و هنرهای غیر است نه محو کردن آنها! تمدن یعنی این​. (51153)
بنده خدا
۱۳۹۲/۰۲/۲۷ ۱۸:۳۸
بسی رنج بردم در این 8سال تا پاسپورت بگیرم برای درس خواندن و برم ایتالی!! (51160)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۲/۲۸ ۰۳:۵۸
شما باید قافیه را رعایت کنید جناب طناز به این صورت: بسی رنج بردم در این سی سال تا که ویزا گیرم و در بروم زین حال (51358)