به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۰:۲۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۲ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۶۱۳۶۴
نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری در تونس پس از سرنگونی "زین العابدین بن علی"

22 كانديدا در انتخابات رياست‌جمهوري تونس

گروه بین‎الملل: نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری در تونس پس از سرنگونی "زین العابدین بن علی" در سال 2011 تا دقایقی دیگر آغاز می‎شود و مردم برای انتخاب رئیس‌جمهور از بین 22 گزینه موجود به پای صندوق‌های اخذ رای می‎روند.
22 كانديدا در انتخابات رياست‌جمهوري تونس
نخستین انتخابات ریاست جمهوری تونس از زمان سرنگونی "زین العابدین بن علی" در سال 2011 از ساعت 8 صبح امروز 23 نوامبر به وقت محلی (10:30 به وقت تهران) آغاز می‎شود و تا ساعت 18 امروز به وقت محلی ادامه خواهد داشت. تدابیر امنیتی ویژه‎ای نیز برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تونس به اجرا درآمده است و هزاران پلیس و نیروی امنیتی برای برقراری امنیت در جریان برگزاری این انتخابات به حالت آماده‎باش درآمده‎اند.

این سومین انتخابات آزاد در تونس از سال 2011 تاکنون محسوب می‎شود که بر اساس آخرین گزارش‎ها 22 نامزد اصلی برای به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری در این کشور تلاش می‏‎کنند. از سوی دیگر، این برای نخستین بار از سرنگونی بن علی است که مردم تونس در یک انتخابات آزاد برای انتخاب رئیس جمهور خود به پای صندوق‎های اخذ رای می‏‎روند.

در این انتخابات پنج میلیون و 300 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند که در صورت عدم انتخاب رئیس جمهور در مرحله نخست باید بار دیگر در اواخر ماه دسامبر آتی به پای صندوق‎های رای گیری بیایند. فرد پیروز در این انتخابات طی پنج سال آتی در کرسی ریاست جمهوری حضور خواهد داشت و بر اساس قانون اساسی می‎تواند در دوره بعدی نیز نامزد شود. رئیس کمیته عالی و مستقل انتخابات تونس نیز در اعلام کرد: در این انتخابات 92 هزار ناظر فعال هستند که 65 هزار نفر آنها از سوی نامزدها تعیین شده‎اند.

پیش‎بینی‌ها از شانس بیشتر "الباجی قائد السبسی" رهبر 87 ساله حزب "نداء" تونس در این انتخابات، حکایت دارد. وی در جریان تبلیغات انتخاباتی خود بر لزوم "بازگرداندن هیبت و اقتدار به کشور" تاکید کرد که این سخنان بازتاب بسیار خوبی در بین مردم این کشور داشت. تونس از زمان سرنگونی بن علی در حالت پرنوسانی از لحاظ شرایط امنیتی، سیاسی و اقتصادی قرار دارد.

رقیب اصلی السبسی در این انتخابات "منصف المرزوقی" رئیس جمهور سابق است که وی نیز هواداران زیادی در بین اقشار مردمی دارد. دیگر گزینه‎های جدی حاضر در انتخابات امروز نیز از وزرای رژیم بن علی هستند که نام "حمه همامی" از بین آنها برجسته تر از دیگران است. "سلیم الریاحی" تاجر مشهور تونسی و "کلثوم کنو" تنها زن حاضر در بین نامزدهای انتخاباتی که قاضی است، نیز از دیگر شخصیتهای برجسته حاضر محسوب می‎شوند. ناظران سیاسی انتخابات ریاست جمهوری تونس را جدال میان جریان‎های سیاسی ملی‎گرا و وابستگان به رژیم سابق در این کشور می‎دانند که در آن انگیزه جریانهای ملی گرا برای عدم دستیابی حامیان رژیم سابق به کرسی ریاست جمهوری، بیشتر است.