به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۱ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۸۶۴۸۴
مرخصی 2 هفته‌ای زایمان برای پدران متوقف نشده

مهدهای کودک‌ به ادارات باز می‌گردند

گروه جامعه: معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن تشریح برخی تدابیر این معاونت جهت توانمند سازی زنان شاغل و ترویج تغذیه نوزادان با شیر مادر، از پیشنهاد بازگشت مجدد مهدهای کودک به ادرات خبر داد.
مهدهای کودک‌ به ادارات باز می‌گردند
دکتر شهیندخت مولاوردی در همایش کشوری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر گفت: اهمیت تغذیه طبیعی نوزاد از شیر مادر موجب شد سازمان بهداشت جهانی و یونیسف از دهم تا 16 مردادماه را به عنوان هفته تغذیه با شیر مادرعنوان کنند. در ایران نیز دهم مردادماه به عنوان روز جهانی تغذیه با شیر مادر اعلام شده است. وی با اشاره به برنامه‌های معاونت امور زنان درخصوص توانمندسازی زنان شاغل و کمک به ترویج تغذیه نوزادان با شیر مادر گفت: خوشبختانه در کشور ما با بهره‌مندی از نیروی انسانی ماهر دسترسی آسان و رایگان مادر و کودک به خدمات بهداشتی درهر نقطه‌ای فراهم است و امیدواریم سمت و سوی این حرکت‌ها به سمتی باشد که مادران بعد از تولد دغدغه‌ای جز تغذیه نوزاد با شیر خود نداشته باشند.

لزوم ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در این دو سال معاونت امور زنان راهکارهایی را برای تحقق تلفیق بین وظایف خانوادگی و اجتماعی زنان و ایجاد توازن میان کار و زندگی آنان که بخشی از آن تلفیق کار و شیردهی زنان است، شناسایی کرده است. متاسفانه مجموعه راهکارهایی که در سالیان گذشته در این خصوص مورد توجه قرار گرفته، موفق به ایجاد توازن و تعادل لازم بین نقش‌های چندگانه زنان نشده است.

راه‌اندازی محیط‌های دوستدار کودک و مادر و مکان‌های ویژه‌شیردهی از تدابیر معاونت امور زنان
مولاوردی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم با بی‌اعتنایی به تنوع نقش‌های زنان برای آنها برنامه‌ریزی کنیم، به برخی تدابیر معاونت امور زنان در این خصوص اشاره و اظهار کرد: راه‌اندازی محیط‌های دوستدار مادر و کودک به ویژه در اماکن عمومی و فرودگاه‌ها جهت فراهم کردن امکان شیردهی، فراهم کردن مکان‌های اختصاصی ویژه شیردهی کودک در سازمان‌هایی که حتی یک مادر باردار مشغول به کار است و کاهش ساعت کار زنان شاغل برای رسیدگی به کودک از جمله تدابیر ما در این زمینه بوده است.

اخراج 47 هزار زن شاغل به دلیل مرخصی زایمان!
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده به پیگیری اجرای 9 ماه مرخصی زایمان برای زنان شاغل اشاره کرد و گفت: پیگیری اجرای این کار بیشترین وقت و انرژی معاونت ما را گرفت. در این دو سال به رغم تصویب این قانون و متعاقب آن تصویب مصوبه مرخصی دو هفته‌ای پدران، برخی دستگاه‌ها از اجرای این قانون‌ها استنکاف می‌کنند. اخیرا هم اعلام شد که در 18 ماهی که زنان از مرخصی 6 ماهه زایمان استفاده کرده‌اند، حدود 47 هزار اخراجی از محیط کار داشتیم.

جوانب کافی برای اجرای مرخصی زایمان در نظر گرفته نشده است
وی افزود: پس به نظر می‌رسد قانون تصویبی جوانب کافی را برای الزام به اجرای آن در نظر نگرفته و نتوانستیم راهکاری برای تضمین امنیت شغلی زنان در نظر بگیریم و مشوق‌های لازم را برای کارفرمایان به ویژه در بخش خصوصی ایجاد کنیم.

مرخصی دو هفته‌ای مردان بعد از زایمان همسر متوقف نشده است
مولاوردی درباره قانون مرخصی دو هفته‌ای پدر شدن نیز گفت: این قانون نیز در دولت متوقف نشده البته به این صورت به تصویب رسیده است که قابل ذخیره شدن نیست. یعنی اگر پدری در طی مدت زایمان همسرش از آن استفاده کند، بعدا نمی‌تواند از این مرخصی بهره‌مند شود.

لایحه اصلاحی ترویج تغذیه با شیر مادر در دست بررسی دولت
وی در ادامه اظهار کرد: در این مدت با مشارکت وزارت بهداشت لایحه اصلاحی ترویج تغذیه با شیر مادر را پیگیری کردیم که در کمیسیون فرهنگی دولت در دست بررسی است و امیدواریم به نتیجه برسد و پیشنهادات اجرایی آن مورد تصویب قرار گیرد. پیشنهاد ما به وزارت بهداشت این است که طرح تحول سلامت در ترویج زایمان طبیعی با قوت ادامه یابد.

کارت‌های تخفیف مادرانه برای مادران در نظر گرفته شود
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده درخصوص سایر تدابیر معاونت زنان برای تسهیل خدمات به زنان شاغل گفت: پیشنهاد به شهرداری و سازمان‌های حمل و نقل عمومی و خصوصی جهت ارائه کارت تخفیف مادرانه برای استفاده مادران شیرده و یا دارای کودک زیر دو سال از وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس را داده‌ایم. همچنین درخواست‌هایی نیز جهت استفاده از صندلی‌های اختصاصی برای مادران و کودکان با نصب علائم تصویری حاوی اختصاصی بودن آن صندلی را مطرح کردیم.

مولاوردی ادامه داد: استفاده از ظرفیت صداوسیما برای اطلاع‌رسانی در جنبه‌های مختلف این موضوع و به ویژه ارتقاء نقش و آگاهی مردان در این زمینه و در زمان شیردهی موثر است که مجموعه این تدابیر در دستور کار ما بوده و برخی از آنها به نتیجه رسیده است، اما برخی نیز کماکان در دست اقدام هستند.

تشکیل کارگروه سلامت، بهداشت و محیط زیست در معاونت امور زنان
وی از تشکیل کارگروهی برای سلامت، بهداشت، و محیط زیست در معاونت امور زنان ریاست جمهوری خبر داد و گفت:‌ در این راستا به زودی کنگره‌ای تحت عنوان جمعیت بهداشت و سلامت باروری را برگزار می‌کنیم که امیدواریم بتوانیم از نتایج آن استفاده کنیم. ما با هدف ایجاد توازن میان کار و زندگی زنان و حمایت از زنان شاغل امیدواریم بتوانیم به آنها برای انجام نقش‌های خانوادگی و اجتماعی کمک کنیم تا زنان مجبور به انتخاب بین کار و زندگی خود نباشند. در حال حاضر شاهد هستیم که زنان به دلیل فشار مضاعف مسئولیت‌ها مجبور هستند یا کارشان را ترک کرده یا خود را به طور کامل از وظایف همسری و مادری کنار بگذارند.

مهدکودک‌ها به ادارات بازمی‌گردند
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در همین زمینه ادامه داد: اخیرا پیشنهاد بازگشت مهدهای کودک‌ به داخل یا در جوار ادارات را مطرح کردیم که این موضوع چند سالی است برچیده شده است اما اجرای دوباره آن می‌تواند در اداراتی که مرخصی زایمان 9 ماهه را رعایت نمی‌کند و 6 ماه را اجرا می‌کند باعث شود تا مادر با خیالت راحت در کنار فرزندش باشد و بتواند مسئولیت مادری و اجتماعی خود را انجام دهد که این پیشنهاد را با مشارکت بخش خصوصی به هیات دولت ارائه داده‌ایم.

مولاوردی افزود: در همین مورد در آبان‌ماه 1393 این موضوع در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی و مقرر شد که دستگاه‌های اجرایی با رعایت قوانین موجود از طریق سازوکارهای مدیریتی به این کار اقدام کنند. بنابراین نیاز به مصوبه جدید در این زمینه وجود ندارد.

جلسات کارشناسی تدوین بسته حمایتی از زنان شاغل برگزار می‌شود
وی به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به این معاونت اشاره و اظهارکرد: این پیشنهاد این بود که بسته جامع حمایتی از زنان شاغل را ارائه دهیم که آن را غنیمت شمردیم و منتظر جلسات کارشناسی برای تدوین بسته حمایتی از زنان شاغل که یکی از مفاد آن تسهیلات لازم برای شیردهی مادران است را مدنظر قرار خواهیم داد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: امیدواریم این بسته بتواند به زنان شاغل و مادران در پروسه سیاست‌های جمعیتی و افزایش نرخ باروری کمک کند که البته ارائه این پیشنهاد هم متعاقب ابلاغ سیاست‌های جمعیتی بود. مولاوردی در خاتمه گفت: امیدواریم مجموعه همه این تلاش‌ها به یک روز یا یک هفته معطوف نباشد بلکه در طی سال دستگاه‌های مختلف به تدابیر جامعی رسیده و به ویژه به مادران شاغل و کودکان بیشتر توجه کنند. ما نیز اعلام آمادگی می‌کنیم که قدم‌های درستی برای تحقق اهداف مورد نظر برداریم تا مردم بتوانند شاهد ایران 1404 که وعده آن داده شده، باشند و برای ادامه همکاری در طرح‌های مشترک معاونت با وزارت بهداشت نیز آماده‌ایم.
مرجع : ایسنا