به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۵۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : ۵۲۹۴۰
مقاومت رييس مجلس مانع سقوط دولت شده است

اگر روحاني می‌آمد11 رای درست نمی‌شد؟

گروه سياسي: یک نماینده مجلس مي‌گويد: اگر مقاومت هیات رییسه و نمایندگان معتدل مجلس وجود نداشته باشد دولت یازدهم در عرض دو هفته سقوط می‌کند چراکه نیمی از این وزرا در معرض استیضاح قرار دارند.
اگر روحاني می‌آمد11 رای درست نمی‌شد؟
عزت الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با ایلنا در ارتباط با برخی اخبار مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان به دنبال استیضاح‌ برخی از وزرا هستند، گفت: در مورد استیضاح وزیر ارشاد باید گفت که شاید تنها یکی دو نفر از نمایندگان به دنبال استیضاح او باشند ولی هنوز چیزی به عنوان استیضاح وجود ندارد. البته استیضاح جز ابزارهای نظارتی نمایندگان است و شاید در برخی مقاطع به دنبال آن باشند که این ابزار را به رخ وزرا بکشند اما هنوز در مورد علی جنتی استیضاحی وجود ندارد.

نماینده آمل و لاریجان در مجلس با اشاره به طرح سوال‌های متعدد از علی جنتی در کمیسیون‌های مجلس و احتمال گرفتن کارت قرمز از این طریق نیز گفت: سوالات هیچ دلیلی بر استیضاح نیست. کلمات کارت زرد و کارت قرمز نیز به هیچ عنوان جایگاه قانونی ندارد. یک وزیر حتی اگر 10 بار هم کارت زرد بگیرد بازهم برای استیضاح او نیاز به 10 امضا است. در نتیجه در قانون اصلا جایگاهی برای کارت زرد در نظر گرفته نشده است.

رییس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس در مورد استیضاح وزیر کشور که اخیرا مطرح شده و گفته می‌شود بیش از 60 امضا دارد نیز گفت: استیضاح آقای رحمانی فضلی نوشته شده است. به هر حال نظر برخی نمایندگان مجلس این بود که وزیر کشور کم لطفی‌هایی هم داشته است. از جمله آنکه بنا بوده وزیر کشور در انتصاب استانداران و فرمانداران نظر نمایندگان را جویا شود اما چنین کاری را انجام نداده است. البته متن استیضاح وزیر کشور هم اکنون در اختیار من است و من برای مطرح نشدن این استیضاح وساطت کردم و از آنان خواستم اجازه دهند وزیر کشور کارش را انجام دهد.

یوسفیان ملا در مورد طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: اتفاقا متن این استیضاح نیز نزد من است. دوستان اصرار داشتند که من این استیضاح را امضا کنم اما تعطیلات شد و این استیضاح نزد من ماند. نمایندگان جنوب کشور اصرار زیادی در مورد این استیضاح داشتند اما هیات رییسه مجلس این استیضاح را تحویل نگرفته است. البته در مورد این استیضاح تا اندازه‌ای حق با نمایندگان است. فردی که 15 سال پیش بازنشسته شده و در خارج از کشور بود حالا به کشور بازگشته و مدیر شده است. خب مگر قحط الرجال شده است که چنین مدیری انتخاب شده است؟

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: مدیرانی که آقای فانی انتخاب کرده است دستورات او را رعایت نمی‌کنند و در برخی موارد حتی جواب تلفن وزیر را هم نمی‌دهند. ما 12 نماینده در استان مازندارن داریم که همگی از مدیران استانی ناراضی هستیم. من هم معتقدم که اصلا نباید استیضاح صورت بگیرد اما باید بدانید که اگر هیات رییسه مجلس و برخی نمایندگان مجلس مقاومت نکنند دولت سقوط می کند چراکه نزدیک به نصفی از وزرا در معرض استیضاح قرار دارند. به هر حال دولت هم باید ببیند که این استیضاح ها چیست؟ قابل حل است یا خیر؟ به هر حال این استیضاح نزدیک به 50 امضا دارد.

یوسفیان ملا در مورد استیضاح چیت چیان وزیر نیرو نیز گفت: این استیضاح از سال قبل مطرح است. نمایندگان جلسه‌ای با وزیر گذاشتند و یک ماه به او مهلت دادند اما به هر حال وزیر نیرو در مدیریت برنامه‌های آبی کشور ضعف دارد. می‌گویند اعتبار ندارد اما به دنبال منابع هم نمی‌روند اما از وقتی که استیضاح مطرح شده است به دنبال منابع رفته‌اند. الان وزیر راه به هر قیمتی که شده است دنبال این است که پروژه‌های خود را نگه دارد و یا وزیر بهداشت شخصا به کمیسیون تلفیق می رود و اعتبار می‌گیرد.

این نماینده مجلس در آسیب شناسی این استیضاح‌ها گفت: بدون شک اگر آقای رییس جمهور به جلسه استیضاح وزیر علوم می‌آمد آقای فرجی دانا عزل نمی شد. او با اختلاف 11 رای افتاد یعنی اگر رییس جمهور می آمد این 11 رای درست نمی‌شد؟ به نظر من دولت باید جلو بیاید و مشکلات را حل کند حتی اگر صحبت‌های نمایندگان به ناحق باشد اینکه بی اعتنایی کنند کار را بدتر می کند.

وی افزود: اینکه یک وزیر در معرض استیضاح باشد اصلا درست نیست. ذهن وزیر باید مستقل باشد. این بزرگترین ضربه به یک وزارت خانه است که وزیرش در حال استیضاح باشد. تمام معاونان و مدیران استانی آن وزارت‌خانه پیش خود می گویند وزیر که در حال استیضاح است و شیرازه دستگاه اجرایی از هم پاشیده می‌شود به همین علت تا جایی که می‌شود باید دست به قلم استیضاح نبرد.

یوسفیان ملا ادامه داد: ببینید اگر همین حالا هیات رییسه مجلس اعلام کند که طبق قانون عمل می‌کند و هر استیضاحی که نمایندگان ارئه دهند را اعلام وصول می‌کند، دولت در عرض دو هفته سقوط خواهد کرد.ما باید حرمت استیضاح را بدانیم و آخرین قدم ما باشد و در آن تنها منابع ملت را در نظر بگیریم. باید به عنوان نماینده بدانیم که کلمه استیضاح وزارت‌خانه را به خاک سیاه می نشاند. اما دولت هم باید بیاید و بگوید که حرفتان چیست؟

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ۱۵:۰۳
فرجی دانا قربانی بازی های سیاسی شد... (249047)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ۱۵:۵۱
اين نماينده ها كه از خود اختياري نداشتند. كار درست را آقاي روحاني انجام داد. متشكريم (249076)
منحل کننده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ۱۶:۰۶
حرف خنده داری است که زدی دولت سقوط می کند !!!!؟؟!بعد ملت هم تمام نمایندگان را تبیعید می کردن اونم از نوع وحشتناک . (249089)
اميرر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ۱۶:۰۹
منت نگذاريد اگر مي توانيد دولت ساقط کنيد مردم هم که از نظر شما پشم هستند (249090)
فرهنگي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ۱۶:۱۳
به اميد روزي كه نمايندگان واقعي مردم وارد مجلس شوند. تادستور پذير نباشند. (249093)
حمیدحمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ۱۶:۱۸
من آملی هستم.سعی میکنم ازنزدیک باآقای نماینده ی شهرمان صحبت کنم .فعلا بگویم اگرمیخواهید نوایی ها،اسکی ها،نیاکی ها ،آملی دسته و... برای دفعه ی بعد به شما رای دهندبهتربگویم نام شما در کتاب اینده ی تاریخ آمل به نیکی یادشود با رای مردم همراه باشید.به رای مردم احترام بگذارید.دولت سقوط نخواهدکردچوم ملت پشت این دولت هست. (249095)
سلامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ۱۶:۴۲
استیضاح استیضاح استیضاح این کلمه این روزها ورد زبان مجلس شده برای تضعیف کردن دولتی برخواسته از متن مردم این نماینده ها تو دولت سابق کجا بودند چند وزیر استیضاح شدند؟؟؟ چند تا سوال از وزرا انجام شد ؟؟؟؟ اون بی حرمتیهایی که احمدی نزاد به مجلس کرد چه برخوردی شد؟؟ به نظر من استیضاح راه مناسبی برای تعامل با دولت نیس باید راه بهتری پیدا کرد ولی اگر بحث تنگ نظریهاو در معرض خطر افتادن منافع بعضیها وخدای ناکرده دستورات از بیرون برایمجلس باشه اون بحثش جداس خدا به خیر بگذرونه (249103)
صادق حق گو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ۱۷:۳۶
استيضاح و ضربه زدن به دولت ، آن چيزي است كه دشمن أصلى نظام ، إسرائيل ميخواهد ، حال چرا نمايندگان افراطى بدون توجه به حمايت مقام معظم رهبري از دولت ،ناخواسته در راستاى أهداف رژيم اشغالگر عمل مي كنند جاي سوال دارد ، اختلاف و اختلاف افكنى و تضعيف دولت و به تبع آن نظام آب در آسياب دشمن ريختن است ، حال عده اى براى منافع جناحي و يا .... بر خلاف مصالح ملى حركت مي كنند . . . ، پس از انحراف ، خطر امروزين كشور تخريب گران دولت هستند ، (249110)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ۱۸:۱۱
روز استیضاح نمایندگان در پیشگاه ملت نیز یه زودی خواهد رسید. (249117)
الماسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ۱۹:۰۱
من یک سوال دارم ،مگر نمایندگان وظیفه شان چیست ،مگر به مجلس نمیگویند قوه مقننه ،نمایندگان مگر کارشان وضع قانون نیست وبعد هم باید به فکر مشکلات حوزه انتخابیه خودشان باشند وبه صورت وسیع تر به فکر مشکلات مملکت وحل ان باشند ،این است حل مشکلات ،که رییس جمهور با تلاش مضاعف وزیر ی را انتخاب میکنند ،ولی چون باب میل بعضی از نمایندگان نیست شروع میکنند به ایراد وتهمت به گفته خودشان انتقاد ،،با این کار دارن مملکت را به تباهی میکشند مردم به رییس جمهور رای داده اند وایشان هم هرکه را که تشخیص دهد که بهتر کار می (249121)
آلامتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ۱۹:۱۷
چه کشف جالبی!اگرروحانی به جلسه استیضاح می آمد وزیر عزل نمی شد!یه جورایی ملت را جیگر فرض کردن. (249125)
لبو فروش
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ۱۹:۴۱
ملت همیشه سرِ کار را بگو که برای تغییر رفتن رای دادن (249127)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ۲۰:۱۸
خب بگویید بالا سر همه وزرا چماق گذاشته اید تا حرف شما را گوش کنند. حالا هویچ چیست؟ (249133)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ۲۱:۱۹
روحانی در اعتراض دیپلوماتیک به شب نامه ای که با اجازه هیئت رییسه پخش شد نیامد. (249146)