به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ساعت ۰۶:۴۲
کد مطلب : ۸۹۳۰۰
چند نکته در ماجرای صادق خرازی؛

اصلاح‌طلبان و اعتدالگراها نیازمند آرامش و ثبات‌اند

...آقاصادق طوری مدعی تندروی در اصلاحات و منتقد آن است که گویی از خود ندا خبر ندارد. تعدادی از جوانان اصلاح طلب فعال 88 که اکثرشان از سوی رسانه‌های آن سو، فتنه‌گر خوانده می‌شدند و تعدادی از سرشناسان آنها که فکر نمی‌کنم نیاز به یادآوری نامشان باشد با انواع اتهامات امنیتی در آن سال‌ها زندان رفته‌اند یا محکومیت دارند
اصلاح‌طلبان و اعتدالگراها نیازمند آرامش و ثبات‌اند
علی‌اصغر شفیعیان

گروه سياسي: درباره‌ی آقاصادق خرازی چند نکته به نظرم می‌رسد که با سانسورهایی می‌نویسم:
یک «انصاف»: در نقد او و حزب ندا باید منصف بود، نقد غیرمنصفانه باعث شده که کسانی روی لج بیافتند. پیشنهاد می‌کنم که هر کسی نقدی دارد، آن را در یک پاراگراف بنویسد؛ نقدی که مو لای درزش نرود.

دو «زیپ»: پارسال تابستان به یکی از اعضای ارشد ندا گفتم که دور او را خط بکشند تا حاشیه نشود، گوش نکردند و حالا با گاف «لیست»، هم از درون ندا نقدهای شدید شده و هم از بیرون و مجبور به استعفا شد؛ هر چند که ماندنی شده چون منافع ماندنش فعلا بیشتر است. اعضای ندا او را یک اسپانسر می‌دیدند و البته شخصیتی در ارتباط با مسوولین. او فعال سیاسی نبود، با کسانی فامیل بود یا فامیل شد و دیپلمات شدندش را مدیون همین ارتباط بود اما در سیاست مو از ماست بیرون خواهند کشید و این حوزه با زندگی او همخوانی ندارد. بهزاد نبوی می‌گفت «برای موفقیت در سیاست باید سه زیپ رو بست». غیرسیاسی‌ها شاید به این‌ها دقت کامل نداشته‌اند. آدم گاف‌دار، می‌تواند مورد کنترل دربیاید!

سه «لیست»: آن تیتر روزنامه‌ی جوان برای ماجرای لیست ادعایی، شیطنت‌آمیز بود، البته حرفش مبهم بود ولی چون نیت سنج نداریم، نمی‌توان نظر قطعی داد، مگر این که لیست ادعایی را همانطور که وعده داده منتشر کند. طبیعی است که اگر کسی در آن سوی آب با آن وری‌ها زد و بند کند و امکاناتی بگیرد و بعد بخواهد همچنان اصلاح‌طلب محسوب شود، اشتباه گرفته است...

فقط یک پرانتز باز کنم: آقای خرازی! همین شما که اینقدر حساسیت دارید، سال‌ها مشاور و از نزدیکان آقای قالیباف بودید و هستید. او در انتخابات 92 کاندیدا بود و رقیب درون جناحی‌اش آقای حدادعادل بود. چطور شد که چند وقت قبل از انتخابات در سایت‌های ضدانقلاب علیه یکی از نزدیکان مهم حداد مطالبی منتشر شد که بر چهره‌ی او هم تاثیر گذاشت؟ بگذریم!

چه از انتشار آن لیست و چه از لیستی که عبدالله رمضان‌زاده و محمدعلی ابطحی اشاره کرده‌اند باید استقبال کنیم، یعنی «لیست دیپلمات‌های قاچاقچی نسخ خطی کتاب‌های قدیمی». هم اتهام بدون سند بی اخلاقی است، هم لاپوشانی خوب نیست. تا همینجا هم نباید به تاخیر می‌افتاد. بیش از همه، به خاطر این که حالا ما با این بازی افشاگری نیمه کاره، دو لیست به افکار عمومی بدهکاریم.

چهار «ندا»: تعریف جدید یا نگاهی جدید از اصلاح طلبی هیچ ممنوعیتی ندارد، مثل عنوان «اصلاح‌طلب پیشرو» برای حامیان آقای معین در سال 84 که خودم عضو آن بودم یا حزب اعتماد ملی آقای کروبی. حالا نگاه دوستان ندا و آقا صادق هم قابل احترام است، چه نقد گذشته چه لابی‌گری و امثالهم، اما این چه سیاست جدیدی بود که دو عضو هیات موسس همان ابتدای کار راهی اوین شدند تعدادی از اعضای شورای مرکزی هم پذیرفته نشدند؟

حداقل به لحاظ عملی، باید ثابت شده باشد که با چشم‌انداز همخوانی ندارد. شاید برای همین بوده که چند عضو ندا تا همین امروز از آن جدا شده و حتی چند نفر از آنها عضو حزب جدید التاسیس اتحاد شده‌اند که این معنادار است. تعدادی از بچه‌های ندا که سابقه‌ی آشنایی با آنها را دارم، بسیار خوش‌فکر و فعال و پاک بوده و هستند؛ اما این راه در کنار هزینه‌هایش چه منفعتی داشته است؟

پنج «تندروی»: آقا صادق طوری مدعی تندروی در اصلاحات و منتقد آن است که گویی از خود ندا خبر ندارد. تعدادی از جوانان اصلاح طلب فعال 88 که اکثرشان از سوی رسانه‌های آن سو، فتنه‌گر خوانده می‌شدند و تعدادی از سرشناسان آنها که فکر نمی‌کنم نیاز به یادآوری نامشان باشد با انواع اتهامات امنیتی در آن سال‌ها زندان رفته‌اند یا محکومیت دارند، در حزب ندا هستند؛...

در جواب فیسبوکی سعید نورمحمدی، مشاور صادق خرازی به نوشته‌ی آقای ابطحی، به اعتراف تلویزیونی او در زمان بازداشت در سال 88 کنایه زده شده، در حالی که گویا سخنان عضو ارشد امروز ندا در دادگاه آن سال که از دوستان خوب ما و عضو شورای مرکزی نداست فراموش شده؛ البته مردم که فراموش نکرده‌اند. راستی! از شهاب چند وقتی است که خبری نیست، حتی در تصاویر چند برنامه‌ی آخر ندا هم عکسی از او نبود.

شش «خاتمی»: صادق خرازی به عنوان یک آدم غیرسیاسی که با تعدادی از مسوولین پیشین و فعلی فامیل است با شخصیت‌های زیادی از راست و چپ رفت و آمد دارد. رابطه‌ی آقای خرازی با سهردار قالیباف شاید بیش از سیدمحمدآقای خاتمی است، اما در پروژه‌ی ندا، بارها توپ به زمین خاتمی انداخته شد در حالی که او درباره‌ی ندا و صادق خرازی نمی‌خواهد وارد شود، حتی اگر بیش از این هم تحریک شود. اگر دوستان ندا همانطور که بارها گفته‌اند خاتمی را محور اصلاحات می‌خواهند، اخلاقی نیست که از او در تایید رفتارهای خود هزینه کنند.

هفت «یک کلام»: دولت روحانی نیازمند حمایت است، مردم نیازمند امید و روحیه‌اند، اصلاح‌طلبان و اعتدالگراها نیازمند آرامش و ثبات‌اند، همه‌ی جریان‌های سیاسی عاقل و باتجربه نیازمند وحدت و تشخیص اولویت‌ها هستند، فرصت همه‌ی ما کم است، پس لطفا به حاشیه نرویم و انرژی‌ها را به بطالت تلف نکنیم؛ باید مراقب موش دوانی‌ها بود.

امیر م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۰۷:۵۲
متاسفانه اصلاح طلبان نشان دادند دیکتاتورهای کاملی هستند ، انتقاد را نمی پذیرند و تلویحا پذیرفتند فساد در آنها نیز به شکل شدیدی وجود داشته و متاسفانه بهتر از دیگران لاپوشانی کرده اند.نمی دانم در دنیا چطور سیاستمداران را کنترل می کنند اگر می شد بهار نیوز در مورد مهار و کنترل سیاستمداران در اقصی نقاط عالم مقاله ای و یا خبری می گذاشت که راه های مبارزه با انحرافات صاحبان قدرت و ثروت را توضیح می داد عالی می شد (321186)
رضا
United States
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۱۴:۱۹
کافر همه را به کیش خود پندارد آرزوی شماها اینه که این اتفاقات می افتاد...با تمام کلک بازی ها و موش دوانی ها و خراب کردن وجهه اصلاح طلبان بازم هیچ کاری نمیتونید کنید! (321209)
حقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۱۵:۰۳
1 - صادق خرازی اصلاح طلب نیست و نبوده.

2 - فردی که به دیگرات تهمت می زند انهم بدون سند، کمترین احترامی هم نباید برایش قائل شد.

3 - ایشان و حرفشان اهمیتی چندانی ندارد که بی خودی اصلاح طلب ها و شما اهمیت داده اید. (321212)
كيان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۱۶:۵۴
احمدي نژاد كسي نيست كه اگر از شخصي نقطه ضعفي داشته باشد آن را جار نزند آنهم8 سال مديريت اصلاح طلبان و رييس دولت اصلاحات كه نقطه مقابل تفكر احمدي نژاد بود. پس از اين دوره چيزي نداشت كه آنرا در بوق و كرنا كند. به حق مديران دوران اصلاحات علاوه بر كار آمد بودن جزء پاكترين مديران بعد از انقلاب بودند. (321220)
....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۲۲:۳۳
این تنهادلیلیه که هنوز به اصلاحات البته با رهبری خاتمی اعتقاد دارم (321243)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۰۸:۱۶
صحبت های خرازی چیکار کرده با این اصلاح طلب ها . . . (321188)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۰۹:۱۰
درودبر اصلاح طلبان ایران (321190)
م.ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۰۹:۱۷
بسیار خوب و منصفانه.... (321191)
بهیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۱۰:۳۱
درود بر بهار
به نظر می رسد نویسنده با محاطبان خاصی در سخن است که حرف هایش را کد کرده است . آنچه من برداشت کرده ام ابلاغ این پیام است که من یا ما اصلاحاتی تریم با ما هماهنگ شوید ! من نمی دانم واقعیت ماجرا چیست . یکدست بودنِ زیادی هم خوب نیست . مجلس ششم را به یاد بیاورید . باید یاد بگیریم همه در همه ی تصمیمات شریک باشند . امروز اگر اصلاحگران چیزی را بدون کسب رضایت اصولگرایان جا بیندازند به محض بازگشت ِ آن ها ، آن دستاورد از بین می رود .
فصل الخطاب بودن جناب سید محمد خاتمی معیار خوبی است . (321192)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۱۰:۴۱
آنچه که از کسانی که خودرا اصلاح طلب می دانند ومن عقاید آنها را نمی پسندم که زنگ خطری بر این جبهه می پندارم
1- عدم نیاز به امر به معروف و نهی از منکر درجامعه
2-دین گرایی را افول جامعه میدانند
3-شعار زنده باد مخالف من فقط یک شعار است وبس والا هیج کس قبول ندارد که با داعش هم تعامل کرد
4- تکیه بر نقاط منفی و عدم تقدیر از نقاط قوت
5- همکلاسیم که همیشه از فعالان حزب تحکیم وحدت بود تز ارشدش علل عقب ماندگی ایران بعد از نفوذ اسلام بود
6-به نظر کمی خودخواه می آیند و عموما کمک به حزب الله و غزه را رد می کنند.... (321193)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۱۱:۵۰
حزبی که تو مرکز باشه و تمامی اعضاش اندازه چهار تا اتوبوس نشه که نمیتونه برا پیشبرد اهداف باشه بیشتر برا منافع شخصیه البته اصلاحات یک گفتمان و الان توان کار حزبی در کشور به اون صورت وجود نداره وبیشتر جبها ای بایستی کار کرد اشکالی هم نداره که چن تا حزب اصلاح طلب باشه چون بالخره یکی رو حذف کردن دیگری باشه ولی احزابی که حداقل توان اجرایی خوبی داشته باشن نه اینکه پنجاه تا ادم دور هم جمع بشن بگن ما هم حزب هستیم حالا انتخابات مجلس و ما هم لیست میدیم و ...که اینا همش توطعه جناح رقیب هست و بس (321196)
علی
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۱۲:۲۱
افراطیهایی درون خود اصلاحات هم وجود دارد عطریان فر بجای تقدیر از فداکاری عارف که باعث پیروزی روحانی شد اخیرا گفته عارف چاره ای جز انصراف نداشته است ! کسانیکه که اشغال سفارت آمریکا با آنهمه عوارض را طراحی کردند و در اولین شورای شهر تهران در دوره اصلاحات باعث انهمه ابروریزی شدند که دولت خاتمی مجبور به انحلال ان شد و عملا باعث پیروزی احمدی نژاد در دور بعد شوراها شدند هنوز طرد نشده اند ، آنها اصلا اصلاحطلب نیستند و در بیشتر استانها افراد مشابه آنها وجود دارد که از درون به اصلاحات خنجر میزنند ، خطر (321198)
87
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۱۲:۳۴
اصلاحات رهبرش رو فراموش نکنه اون تنها کسی هست که توان اداره ی این جبهه رو داره (321201)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۱۳:۱۷
آره درست می فرمایی اصلاح طلبان و اعتدالگران نیازمند آرامشند تا در سایه همین آرامش هر بلایی را که بخواهند سر مردم در بیاورند . (321203)
اروای عمه تون مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۲۲:۰۴
نه اینکه شما و دارو دسته تون به سرمون گل زدین (321239)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۱۳:۴۴
با بند هفت موافقم. (321205)
پارسا
Germany
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۱۷:۰۵
چه بد مون بیاد یا نیاد همه چیز در حال تغییر و اصلاح هست! (321222)
اصغر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۲۱:۰۴
خرازي براي خود شيريني ميخواهد بزرگ اصلاحات شود ولي بزرگش نخوانند اهل خرد كه نام بزرگان به زشتي برد (321235)