به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۱۰۷۴۹۳
از دوگانه «اصلاح‌طلبی‌ـ‌اصولگرایی» تا «میانه‌روی‌ـ‌تندروی»

«امید» ادامه دارد...

نکته‌ای که این روزها کمتر بدان اشاره می‌شود، آن است که نه انتخابات هیئت رییسه، آخرین دستور کار مجلس دهم است و نه کرسی ریاست؛ تنها کرسی مجلس! بی‌تردید پیروزی آقای عارف در انتخابات هیئت رییسه و جلوس ایشان بر کرسی ریاست، بهترین اتفاقی است که می‌تواند رخ دهد
«امید» ادامه دارد...
علی رافع (عارف)

گروه سیاسی: هنوز ثبت نام نامزدها آغاز نشده بود که برخی از اردوگاه اصلاحات، شیپور حمایت از لاریجانی را به صدا در آوردند؛ گرچه در آن روزها حمایت از لاریجانی،‌ ترفندی برای حمایت از تدبیر و اعتدال ورزی رییس قوه مقننه در برابر تندروهای ضد برجام انگاشته می‌شد؛ اما در همان ایام نیز بودند رجال استخوان داری که معتقد بودند می‌توان یک اصولگرای میانه‌رو، از جنس آقای لاریجانی‌را، در رأس مجلسی دید که اکثریتش با اصلاح‌طلبان است. گرچه در آن زمان، مباحث ریز و درشتی حول این ایده شکل گرفت و موافقت‌ها و مخالفت‌هایی از گوشه و کنار برخاست؛ اما با توجه به آنکه هنوز فضای انتخابات شکل نگرفته بود و تضادها و وزن کشی‌های انتخاباتی شفاف نشده بود، مسئله‌ی ریاست مجلس دهم، از سطح اظهار نظرهای گذرای رسانه‌ای فراتر نرفت. 


با مشخص شدن نتایج بررسی شورای نگهبان و اعلام اسامی نامزدهای حائز صلاحیت، بحث و گفتگو حول مسئله‌ی ریاست مجلس بیش از پیش کم رنگ شد و آنچه در پیش بینی راهبردها و فعالیتهای انتخاباتی در کانون توجه‌ها قرار گرفت، ممانعت از راهیابی نامزدهای رادیکال به مجلس دهم و حمایت از میانه روی در برابر تندروی بود. با تکیه بر همین راهبرد، لیست امید که بنا بود نماینده‌ی جریان اصلاح‌طلبان در انتخابات هفتم اسفند باشد، به ائتلافی بزرگ از تمامی نیروهای میانه رو اعم از اصلاح طلب، اعتدالگرا واصولگرایان میانه رو در برابر تمامی افراطیون بدل گشت.

بدینسان، دوقطبی مرسوم «اصلاح‌طلب ـ اصولگرا» بیش ازهمیشه رنگ باخت و دوقطبی نویی تحت عنوان "برجامیان ـ ضد برجامیان" و "میانه‌روی ـ تندروی" به منصه ظهور رسید. بر پایه‌ی همین دو قطبی جدید، رییس اصولگرای مجلس، در قم مورد حمایت گسترده‌ی لیست امید واقع شد و بسیاری از رهروانی‌ها و نزدیکان به آقای لاریجانی، در سراسر کشور، به ویژه در پایتخت، به لیست امید پیوستند و با تکیه بر انتصابشان به این لیست، موفق شدند راه بهارستان را به آسانی بپیمایند. 
گرچه در گرماگرم مبارزات انتخاباتی اسفند و اردیبهشت، قابل پیش بینی بود که مسئله‌ی ریاست مجلس دهم، در روزهای پس از انتخابات به یکی از مهمترین مسائل و دغدغه‌های منتخبین و جناحهای سیاسی بدل گردد و هر دو جناح اصلی، در پی آن باشند تا با عملیات سنگینی، کرسی ریاست را نصیبِ گزینه‌ی مطبوع خود کنند؛ اما در وهله‌ی نخست، انتظار آن می‌رفت که با توجه به اینکه آقایان لاریجانی و عارف، تحت لوای یک لیست در انتخابات به پیروزی رسیده‌اند و اطرافیان آنها، در ایام پیش از انتخابات و در اوج مبارزات انتخاباتی، همکاری نزدیک و تنگاتنگی با یکدیگر داشته اند؛ به جای آنکه رقابت را به عرصه‌ی علنی بکشانند؛ مسئله‌ی هیئت رییسه را بین خود حل و فصل کرده و به نتیجه مقبول و مطلوب برسند.

اما به هر دلیلی، آن تدبیری که انتظار می‌رفت، اندیشیده نشد و به هر‌ترتیب، امروز این دو بزرگوار، که هر دو از نیروهای اعتدالی، میانه رو و موثر و برجسته‌ی سپهر سیاسی ایران محسوب می‌شوند، خود را مهیای رقابتی تنگاتنگ برای کسب کرسی ریاست بهارستان کرده اند. از یک سو اصولگرایانی که پیش از انتخابات، رییس اصولگرای مجالس هشتم و نهم را با الفاظِ رادیکال و عجیب و غریبی از خود راندند و همین امر به شکاف عمیقی در لیست و ائتلاف اصولگرایان ختم شد؛ امروز در پی آنند تا در این ایام کدورت‌ها و اختلافات چند ساله را به کناری نهند و با سپردن خاطرات تلخ «یکشنبه سیاه» و «یکشنبه انتقام» و ماجرای برجام به دست فراموشی، اتحادی تمام عیار با علی آقای لاریجانی و اطرافیان وی را سامان داده و مانع ازصعود معاون اول دولت اصلاحات به صدر یکی از قوا شوند. 


از سویی دیگر اعضای اصلاح طلب و منتخبین وفادار لیست امید که با به راه افتادن سونامی انتخاباتی، توانستند اکثریتی نسبی از کرسی‌های سبز بهارستان در دور دهم از آن خود کنند، در این مرحله به چیزی کمتر از به دست آوردن کرسی ریاست توسط سر لیست خود و نفر نخستِ انتخاباتِ پایتخت قانع نیستند و با اشاره‌ی مداوم به میزان رأی و سابقه‌ی از خود گذشتگی وی در خرداد ۹۲، ردای ریاست بهارستان را تنها برازنده‌ی قامت رییس «شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان» می‌دانند. 
به هر روی، آنگونه که امروز از ظواهر امر پیداست و پیگیری اخبار و اظهارات منتخبین مجلس و منصبین جناحهای سیاسی بر ما روشن می‌کند؛ به احتمال بسیار بالا، افتتاحیه‌ی مجلس دهم؛ شاهد رقابت نزدیک و نفس‌گیری بر سر دستیابی به کرسی ریاست خواهد بود. رقابتی که دو سیاستمدار استخوان‌دار در سوی آن ایستاده‌اند و انتخاب هر کدام به عنوان رییس، می‌تواند نتایج و تبعات متفاوتی داشته باشد.

اما با این وجود، نکته‌ای که این روزها کمتر بدان اشاره می‌شود، آن است که نه انتخابات هیئت رییسه، آخرین دستور کار مجلس دهم است و نه کرسی ریاست؛ تنها کرسی مجلس! بی‌تردید پیروزی آقای عارف در انتخابات هیئت رییسه و جلوس ایشان بر کرسی ریاست، بهترین اتفاقی است که می‌تواند رخ دهد و سیگنال "تغییر" را به بدنه‌ی اجتماعیِ لیست امید و تمامی رأی دهندگانی مخابره کند که با خواست و مطالبه‌ی تحول، پای صندوقهای رأی حاضر شده‌اند؛ اما نباید این امر را از خاطر برد که تاثیرگذاری در مجلس و نقش آفرینی مثبت در قامت یک وکیل المله، تنها در تکیه زدن بر صندلی ریاست مجلس خلاصه نمی‌شود.

به عبارت دیگر، عدم توفیق دکتر عارف در کسب کرسی ریاست بهارستان، نه پایان نقش آفرینی و انتهای راه برای ایشان است و نه به معنای از دست رفتن امکانِ برآورده کردن تمامی مطالباتی است که اکثریت مردم با تکیه بر آن مطالبات و خواسته‌ها، رأی خود را به سود نامزدهای برگزیده‌ی لیست امید، به صندوق آرا ریختند. امروز بهتر آن است که همگان به یاد آورند که نقش آفرینی یک نماینده‌ی مجلس، آن هم در حد و‌اندازه‌ی دکتر محمد رضا عارف، به تکیه زدن بر کرسی ریاست مجلس خلاصه نمی‌شود.

این روزها بایستی به همگان یادآوری کرد که اگر حاصل انتخابات هیئت رییسه، نتیجه‌ای غیر از انتخاب دکتر محمد رضا عارف به عنوان رییس مجلس باشد؛ دنیا به آخر نرسیده و فراکسیون امید که برآمده از خواست و مطالبه‌ی به حق اکثریت مردم است، بایستی با تمام قوا و با بهره گیری از ابزارها و امکانات قانونی، در مسیر اصلاح رویه‌های اشتباه، محکم و استوار گام بردارد؛ که در این مسیر چه شخصی شایسته‌تر و تواناتر از دکتر عارف میت‌واند این فراکسیون را رهبری کند.

به عبارت بهتر، در صورت آنکه نظر اکثریت نمایندگان مجلس دهم و یا مصالحی بالاتر، این گونه اقتضا کرد که شخصی غیر از دکتر عارف بر رأسِ مجلس جلوس کند؛ انتظار آن است ایشان با تمام قوا سکانِ فراکسیون امید را به دست گرفته و با بهره گیری از تمامی توان و پتانسیل خود، نمایندگان را حولِ تمامی آرمانها و خواستهای اصلاح طلبانه و تحول خواهانه‌ی لیست امید به اجماع رسانده؛ تا فراکسیون به شکلی منسجم در مسیر قانون گذاری، نظارت بر تمام وجوه حاکمیت و اعاده‌ی نقش و جایگاه مجلس به عنوان رأسِ امور گام برداشته و قدرتمندانه در جاده‌ی احقاق حقوق موکلین خود، حرکت کنند.

امروز باید همه‌ی ما به یاد آوریم که بسیاری از نمایندگان برجسته و موثر تاریخ مجالس در ایران، از صدر مشروطه تا‌کنون، بی‌آنکه صاحب کرسی ریاست باشند و تنها با تکیه بر همراهی بدنه‌ی اجتماعیِ خود از یک سو و توان رهبری و متحد کردن سایر نمیاندگان حول یک هدف والا از سوی دیگر، توانسته‌اند گامهایی مهم و اساسی در مسیر احقاق حق تمامی مردم ایران برداشته و از نهادینه شدن بسیاری از رویه‌های غلط و ناصواب، جلوگیری کنند.

حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۱۶:۰۴
با این داستان ها نتمی توانید لاریجانی به ریاست انتخاب کنید دکتر عارف اگر ریس نشوند جناب دکتر روحانی مقصر هستند که ازشون حمایت نکردندوتمامی قدرتشون برای انتخاب لاریجانی گذاشتند
پس انتخابات 96نوبت ماست که روحانی را تنها بگذاریم (336503)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۱۹:۰۸
صد در صد موافقم ایول. (336521)
1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۲۰:۲۹
دوری از تعصب جاهلانه شرط سعادت کشور است.
قدرت تفکر باید آنقدر بالا باشد که شخص بتواند کارهای پیش بینی نشده مبتنی بر منطق عقل انجام دهد . مثلا کسی که حامی اصولگرایان است با منطق عقل به اصلاحطلبان رأی بدهد و کسی که حامی اصلاحطلبان است با منطق به اصولگرایان رأی بدهد.
بنده طرفدار احمدی نژاد هستم،منتها چشم اندازی برای اقدامات روحانی تعیین کرده ام که در صورت دستیابی دولت روحانی به آنها، قطعا به دولت روحانی اعتماد خواهم کرد. چون دلیلی نمی بینم از کسی که موفق بوده حمایت نکنم. (336529)
2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۸ ۱۱:۵۶
این حرف شما در مورد کسانی که چشم وگوش بسته طرفدار یک فرد و یاجریانی هستند شاید صحت داشته باشد اما کسانی که مواضعشان و طرفداریشان مبتنی بر تفکر و عقلانیت است چنین تغییر مواضعی ممکن نیست. (336562)
مهدی پنچرگیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۸ ۱۶:۵۵
تکیه شما بر منطق و عقل وقدرت تفکر قابل ستایش است اما طرفداری از احمدی نژاد با وجود خسارات مادی و معنوی 8ساله با منطق و تعقل و تفکر در ستیز است!؟ (336591)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۸ ۰۹:۳۳
احترام حداقلی به رای مردم بدین معناست که حداقل تاثیر رای آنهادرتغییر جایگاههای مجلس به رسمیت شناخته شود و موردحمایت قرارگیرد.کسانی که به هردلیلی حتی این کمترین انتظارات رانادیده می گیرندواز آن دریغ می ورزند. اصلاازکجامعلوم که نیت آنان خدمت به مردم باشد؟مگر می شود خود را در صف مردم قرار دادوبه کمترین انتظار آنان اعتنایی نکرد؟و از حداقل احترام دریغ ورزید؟از این بالاتر مگر میشود مردمی بود اما با اصرار بر حمایت از ریاست قبلی دل مردم را خون کرد؟!دوستان به خود آیید و دقت کنید که دارید چه کارمی کنید! (336556)
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۸ ۱۰:۰۵
حرف حق و منطقی (336559)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۱۶:۰۹
ذهن انسان قادر به همه نوع نتیجه گیری هست مهم داده هاییست که در اختیار ذهن قرار می گیردتا از روی آن به نتیجه برسد.حال داده های این نوشته بسیار مبهم و شعارگونه است مثلا می گوید« اگر اقتضا کند» یا «مصالحی بالاتر ایجاب کند». شما اول بفرمایید چه اقتضایی مهمتر و بالاتر از رای و نظر مردم وجود دارد؟یا کدام مصالح بالاتر باعث میشود رای و نظر مردم نادیده گرفته شود؟ما نمیگیم که دکتر عارف حتما باید رئیس بشوندنه اینو نمایندگان تصمیم می گیرند ولی همین که ایشان با توجه به خواست مردم تصمیم به شرکت در انتخابات (336504)
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۱۶:۱۲
به همه نمایندگان اصلاح طلب و اعتدالی که به قول شما ایرانی ها همه از یک قماشند و سرو ته یک کرباس اندهشدار میدهم چنانکه بخواهید از صراط مستقیم انقلاب خارج شوید و یا بذر فتنه ای را در افکارعمومی بپاشید و یا با عملکردتان و مواضعتان و رویکردتان منافع ملی را به مخاطره بیندازید با مشت آهنین ما جوانان انقلابی شیردل از صفحه روزگار محوتان میکنیم نصرمن الله و فتح قریب (336505)
دو..ست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۸ ۱۵:۰۶
تو چکاره ای هشدار میدی؟؟؟ جمع کن برو مملکت خودت اگر راست میگی. دز روتو زیاد کردند. (336574)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۱۶:۱۶
تصمیم به شرکت در انتخابات ریاست مجلس گرفتند دستشان را می بوسیم.و آن را ناشی از صداقت ایشان می دانیم.حالا عده ای دوست دارند با شعارهای خیالی و القای بده و بستان های پشت پرده توجیهی برای بی توجهی خود به آرای عمومی دست و پا کنند خیلی مهم نیست.و مسئولیت تصمیماتشان به گردن خودشان است. (336506)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۱۶:۱۷
افراطیون سعی در اختلاف اندازی بین دکتر لاریجانی و دکتر عارف دارند.
ببینیدامروز پایداری ها درمجلس چه قدر به مخالفانشا نو مخصوصا آیت الله هاشمی توهین کرده اند.
آفرین به مقاله وارده که شخصیت دکتر عارف را به حاکثر ریاست مجلس محدود ننماییم.
بیاد آوریم چه خون دلها خورده شده تا لیست امید پیروز شده .
هم دکتر عارف و هم دکترلاریجانی دو تحصیلکرده دانشگاه شریف هستندو باید با منطق مانع شلوغ کاری های پایداری ها شوند. (336508)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۱۶:۳۱
اینم بگم آنچه واقعیت دارد این است که مردم خواهان تغییر در جایگاههای مجلس است و اینو از نتایج انتخابات بوضوح میتوان دریافت .اما مصالح یا اقتضائاتی که شما می فرمایید برآمده از یک سلسله محاسبات و طرح های ذهنی است که لزوما نمی توانند درست باشند.بنابر این نقد را به نسیه فروختن کار عقلایی نیست! (336509)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۱۶:۴۳
تحلیل منطقی و زیبایی بود.
دکتر لاریجانی در این زمان برای اصلاحات موثرتر است. (336510)
ثیر داغ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۱۷:۳۱
لطفا بیشتر از این ها مردم رو جلوی خانواده ها شون شرمنده نکنید. (336512)
جمال
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۱۷:۴۲
خوشم میاد داری طرفداراتونو برای ریاست لاریجانی آماده میکنی ؟!! (336513)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۱۸:۰۵
دقیقا همینه.
دکتر عارف را به ریاست محلس محدود نکنید.
دکترمطهری ایا رییس مجلس بودند؟ (336514)
امیر احمدی از کرج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۸ ۰۰:۳۶
اگر روحانی و کابینه اش بخواهندعارف ریس مجلس میشود با نفوذ درمقامات محلی شامل استاندار و فرماندار ورایزنی با نمایندها که به دولت برای انجام طرحها احتیاج دارن شتر سواری دو لا دولا نمیشه اگه روحانی کاری نکند از حالا ریس جمهوری یک دوره میشه شک نکنید روحانی با انصراف عارف وحمایت اصلاح طلب ها وسران انها هاشمی خاتمی سیدحسنوحتی موسوی و کروبی ریس جمهور شد بدنه اجتماعی کشور و اکثریت مردم تعقیر میخواهند ونماد تعقیر ریس مجلس وهیت ریسه است لارجانی دو دوره ریس مجلس بوده و با دولت اصو لگرا کاری نکرد ایا ریاست (336549)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۸ ۰۸:۴۳
اگر بپذیرید که بوجود آمدن فضای بسته و اقدامات غیرقانونی اصولگرایان زمینه ای فراهم ساخته که در آن حق مداری ،انصاف وشجاعت دکتر مطهری در انتقاد از وضع موجود از ایشان قهرمانی ماندگار ساخته است.باید به این سوال پاسخ دهید آیا مردم به ادامه ی وضع موجود و استمرار اقدامات غیر قانونی رای دادند تا قهرمانانی دیگر مثل دکتر عارف در عرصه سیاسی ظهور کنند؟؟؟!!! واضح است مردم به تغییر رویکرد مجلس رای دادند و تغییر رویکرد در صورتی ممکن است که دکتر عارف رئیس شوند.بقیه حرفها کلا بی اساسه. (336553)
sds
United Kingdom
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۱۸:۵۹
جبهه اصلاحات باید اصلاحاتش را مدیریت کند .
نقش روحانیون در این جبهه کمرنگ شده ..
متاسفانه اندیشه های سکولاریسم نیز در برخی از افراد این جبهه نفوذ کرده.
به نظرم ورود لاریجانی و فراکسیون رهروان ولایت سابق به این اردوگاه باعث میشود وزن دینی این جبهه افزایش یابد.
موضوع عدالت اقتصادی و اجتماعی از دیگر مواردی هست که این جبهه فراموشش کرده و در انتخابات ۹۶ از سوی اصولگرایان ضربه خواهد خورد (336518)
oooo
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۱۹:۱۰
مطالبات مطرح شده مردم مثل عدالت اقتصادی-فضای باز سیاسی مطابق با قانون اساسی اجرا شود (336523)
کاظم
Germany
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۲۱:۱۵
با حمایت سید محمد خاتمی دکتر عارف شایسته ترین فرد برای ریاست مجلس می باشد (336533)
a
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۲۱:۲۲
به قول آقای خرازی باید یک تحول درون جبهه اصلاحات به وجود آوریم.

به نظرم دکتر عارف میتواند نقش رهبر جدید جریان اصلاحات را ایفا کند (336536)
a
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۲۱:۲۸
جبهه اصلاحات باید یک بازسازی اساسی پس از ورود به حاکمیت ( مجلس ) انجام دهد :

۱. تنظیم روابط با حاکمیت بر اساس قانون اساسی و لزوم همگرایی و اتحاد
۲. تنظیم روابط با قشر مذهبی جامعه
۳. تنظیم روابط با قشر آسیب پذیر و ضعیف و تاکید بر موضوع عدالت
۴. تنظیم روابط با قشر نخبه در زمینه آزادی های مشروع و قانونی سیاسی
۵. بازتعریف گفتمان اصلاحات
۶. پالایش جریان اصلاحات از عناصر پرونده دار
۷. نزدیک کردن گفتمان به مذهب, پس از ۷۶ واضح دیده میشه که اتاق فکر اصلاحات الگوهای غربی را والا تر میداند (336537)
دوستدار ایرانی سرافراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۸ ۰۸:۵۰
اگر اصلاحات از دکتر عارف حمایت نکنند و دکتر لاریجانی را به عنوان ریس مجلس معرفی کنند مطمئن باشند حمایت مردم و از دست که میدن هیچ دیگر هرگز بهارستان و نمی بینید،حداقل به مردم فهیم تهران احترام بگذارید کاش این لغت مصلحت و از فرهنگ غلطتون حذف می کردین که هر چه بدبختی سراین ملت شریف میاد از این کلمه زشت و سخیفه. (336554)
شعبانزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۸ ۰۹:۰۷
مجددااصراربردیدگاه جناب مطهری درجلوگیری ازتقابل بین لاریجانی وعارف دارم.نکته مهمتراینکه نمایندگان امیدتحولخواه همانندمطهری ایفای نقش بنمایندوبامردم صادق وهرجاپلشتی وفسادهست بی محابابه مردم گزارش وسخت برای اصلاح امورتلاش نمایندونیزبرای کارآمدنمودن مدیریت کشوروحاکمیت اندیشمندان نه متمولان بی دردوزیاده خواه همت بگمارندوهیچگاه ازتوده مردم واقشارکم درآمدغافل نشوندودربیان موانع پیش روی توسعه ورشداقتصادی حتی ....ملاحظه رفیق ورقیب رانکنندومثال رادمردان مردم راوکیل باشندنه بدهکاران مدیران ونهادو.....! (336555)
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۸ ۱۰:۰۲
ریاست مجلس زیبنده دکتر عارف است . بهترین گزینه برای ریاست مجلس ایشان هستند . آقای لاریجانی سالهاست که رئیس مجلس هستند و بهتره جای خود را به دکتر عارف بدهند (336557)
پورامینی همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۸ ۱۳:۱۹
قصد جانبداری هم ندارم اما اینکه برروی دکتر عارف قبل ار انتخابات بین طیف اصلاحات و طیف اعتدال لیست امید توافق نشده وبحث ریاست علیرغم میثاق نامه معلق باقی مانده همانند نفس وجود میثاق نامه واقعیتی است که روشن است بر روی دکتر لاریجانی نیز توافق نشده و روشن است ولی ایشان مستقل وارد انتخابات شده وحالا با وجود مستقل بودن از سایرین و در حالی که اصول گرایان به سوی ریاست ایشان روی اورده اند شرط اعتدال اقتضا میکند که انان را در این دایره نپذیرد؟ شرط اصلاح اقتضا میکند اصلاح طلبان نیز علیرغم کثرت منتخبان ... (336563)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۸ ۱۳:۲۸
تابحال که4نفر که با حمایت دکتر عارف واز میان لیست امید وارد بهارستان شده انداز دکتر عارف حمایت نکرده اند مانند جلالی نعمتی، نماینده رشت...و خالقی هم که اجازه ورود به مجلس نیافت این یعنی5کرسی از لیست امید کسر شد (336564)