به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۳:۳۴
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۰ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۱۱۷۴۳۵
نگذاريد سرخوردگی‌ها تسري يابد

آيا فقط نامي از فراکسیون امید باقي مانده؟

آيا فقط نامي از فراکسیون امید باقي مانده؟
امید پورعزیز

بعد از فرصت چند ماهه‌ایی که از آغاز بکار مجلس دهم می‌گذرد، با یک نگاه بی‌طرفانه می‌توان دید که شاید رهبری فعلی فراکسیون امید در سطح انتظارات ظاهر نشده است. افرادی همچون دکتر عارف و دکتر جهانگیری اساساً در پست‌های ستادی همچون معاون اولی به نسبت موقعیتشان کارکرد مفیدتری داشته و در مسیر پیگیری امور و رایزنی‌های آشکار و پنهان جهت تعدیل اوضاع و گشودن گره ها، کارگشا می‌باشند ولی جایگاهی همچون رهبری سیاسی یک فراکسیون مجلس اساسا مقوله‌ای متفاوت می‌باشد که کارکردهای خاص خودش را داشته و توانمندی‌های خاصی را نیز طلب می‌کند که این توانمندی‌ها با قابلیتی همچون ریش سفیدی فرق می‌کند.

این کارکردها در دوره‌های خاصی از مجلس نیز بصورت نسبی مشاهده شده است. جناب دکتر عارف شاید در رده‌های دیگر کارکرد بهتری می‌توانند داشته باشند. چرا که به عینه می‌توان دید که اعضای لیست امید که با اقبال خوبی در انتخابات مواجهه شده بودند، عملا در صحن مجلس با بی‌عملی برخی از چهره‌های شاخص اش روز به روز ضعیف‌تر و غیر منسجم‌تر عمل می‌کند. هرچند بواسطه برخی حرکت‌های فردی و موردی هنوز این فراکسیون در مجلس نفس می‌کشد، ولی نه تنها این روند صعودی نبوده بلکه با برخی خودزنی‌ها و سکوت‌های محافظه‌کارانه و مصلحت‌اندیشانه عملا فراکسیون امید بعنوان یك برکه ساکن در مجلس ایفای نقش می‌کند، و پویایی چندانی ندارد.

درست است که این فراکسیون در مجلس در اکثریت مطلق قرار ندارند ولی با همین تعداد اعضا نیز می‌شد نقش فعال‌تر و مؤثرتری ایفا نمود. هرچند احتمالا دولت تدبیر و امید هم چندان راغب نیست که مجلس، پویایی و عملگراییی افزون‌تر از دولت داشته باشد، که خدای ناکرده برخی کاستی‌های دولت بیشتر به چشم نیاید. در واقع دولت مایل است که مجلس در لایحه‌های پیشنهادی اش برای دولت سنگ تمام گذاشته و با طرح ها، استیضاح‌ها و سوالات بیشمار دولت را در مضیغه قرار ندهد. شاید یک مجلس بی‌حاشیه، هم‌پایه و همراه با دولت، کعبه آمال پاستوری‌ها در مورد مجلس فعلی باشد.

ولی در این میان یک مسئله اساسی مورد غفلت قرار می‌گیرد و آن اینکه، قرار نیست مجلس وکیل الدوله باشد، مجلس تحت هر شرایطی باید استقلال خود را حفظ کرده و فقط و فقط به موکلینش وفادار بماند. مجلس یکصدا و متحدالشکل عملا نمی‌تواند مجلس ایده‌آلی باشد. مجلس باید نماد تکثرگرایی اجتماعی موجود در مملکت بوده و ضمن اینکه همه صداها در آن شنیده می‌شود، صدای غالبش متأثر از صدای غالب جامعه باشد. اینکه تلاش شود مجلس را به شیوه‌ای مدیریت کرد که عملا منادی واقعی مردم و دغدغه‌های آن‌ها نباشد، نارضایتی و سرخوردگی حاصل از آن بالاخره به جامعه تسری پیدا خواهد کرد.

لذا آقایانی که به استناد آرای معنادار مردم، اقبال عمومی نسبی به لیست امید و شعارهایشان را مشاهده کردند وظیفه سنگینی در قبال انسجام و عمل گرایی این فراکسیون در مجلس بعهده دارند. ولی متأسفانه بنظر می‌رسد از پتانسیل این جمع قابل توجه بهره‌برداری مورد انتظار صورت نمی‌گیرد. و بجز تک صداهایی همچون مطهری، پزشکیان و صادقی و. . . عملا فراکسیون در چند دستگی و دلمشغولی‌های جزئی غرق شده و فشل شده است.

لذا در آسیب شناسی این روزهای ناخوش فراکسیون امید، احتمالا یکی از معضلات عمده در سطح مدیریتی این فراکسیون می‌باشد. لذا احساس می‌شود هم اکنون باید تعارفات سیاسی و محفلی را کنار گذاشته و با بازبینی دقیق شرایط موجود و امکانات پیش رو، با برقراری یک گفتمان سیاسی انتقادی، سازنده و عملگرای درون فراکسیونی، اقدام به بازسازی و احیاء آن نمود. چرا که هرچقدر اهمال در این زمینه بیشتر و طولانی‌تر شود مسلما بسیاری از فرصت‌های پیش رو از بین رفته و اعتماد نسبی و شکننده ایی که پس از مدت طولانی بین مردم و وکلایشان برقرار شده بود، این بار زیانبارتر و عمیق‌تر از گذشته آسیب خواهد دید.

لذا از دلسوزان ملت و وفادار به میثاق مردمی در فراکسیون امید انتظار می‌رود که با موقعیت سنجی هوشمندانه و سیاست ورزی هدفمند، یک تجدید نظر اساسی در ساختار تشکیلاتی خویش در مجلس داشته باشند. و با بازتعریف مسئولیت‌ها در جهت بهبود و افزایش کارایی این فراکسیون، به صورت تشکیلاتی و نه فردی، گام بردارند. چرا که شاید هنوز زمینه‌های موثرتر و گزینه‌های شایسته‌تری حتی در حد ظرفیت‌های موجود نیز وجود داشته باشند. همچنین نباید این مسئله را فراموش کرد که بسیاری از موضع گیری‌ها و ائتلاف‌های صورت گرفته فعلی براساس مصلحت بوده است، لذا اصالت مواضع نباید در این بین مورد غفلت واقع شود و در موارد مقتضی باید گفتمان انتقادی درون ائتلافی صورت گرفته و بهره برادری از ظرفیت‌ها مدنظر قرار گیرد.

عملا هراس بیش از حد از تشتت آراء و حساسیت‌های بی‌مورد مانع پیشبرد اهداف و پایبندی به میثاق‌های مردمی خواهد شد. لذا از چهره‌های شاخص فراکسیون و حامیان سیاسی و حزبی آن‌ها انتظار می‌رود ضمن احترام به موقعیت سیاسی افراد و پاسداشت زحمات آن‌ها، با واقع بینی و درک درستی از شرایط و ظرفیت افراد، تجدید نظر اساسی در جهت رفع کاستی‌ها و بهبود عملکرد صورت گیرد تا امید از این فراکسیون رخت بر نبندد و همچنان بر همراهی و امید مردم دل توان بست.

آریا پارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۰ ۰۹:۲۲
من فکر میکنم آقای کواکبیان بهتر از محمدرضا عارف بتواند ریاست فراکسیون امید را اداره نماید زیرا ایشان اولا اصلاح طلب تر از عارف هستند و ثانیا شجاع تر و تندروتر از عارف...باید جلوی جبهه پایداری و تحجر جبهه ی اصلاحات و اعتدال را ساخت در مجلسین و تمام 3 قوه و حتی فراتر. (343749)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۰ ۱۰:۳۵
واقعیت اینه که مردم در تفکرات عزیزان هیچ جایی ندارند... (343752)
مهرزاد
United States
۱۳۹۵/۰۷/۱۰ ۱۶:۱۶
فراکسیون امید از ترس رد صلاحیت در دوره بعد سکوت کرده اند . (343771)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۰ ۱۹:۵۳
خوب با این وضع اگه در انتخابات آینده از طرف شورای نگهبان تایید شوند قطعا از طرف مردم رد صلاحیت خواهند شد (343780)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۰ ۱۹:۳۶
حضرتی ریس فراکسیون امید شود از عارف کارامدتر است (343777)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۰ ۱۹:۵۱
عملکرد و برخورد فراکسیون امید متاسفانه مثال اون کسی است که از پل گذشته و دیگه نیازی به مردم نداره . البته ضعف بسیاری از بزرگان اصلاحات در تعیین دیر هنگام لیست و جا دادن افرادی که هیچ نسبتی با جریان اصلاحات و حتی اعتدال و شعارهای امید نداشتند در این خیلی واضح بود . متاسفانه این فراکسیون تا الان مردم رو خیلی نا امید کرده اند . امیدوارم در ادامه مواضعشون عوض بشه (343779)
روح الله
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۱۰ ۲۲:۰۶
من فکر میکنم اصول گرایان میانه رو فکر نمی کردن رای بیارن در نتیجه رفتن زیر پرچم امید به رهبری عارف وقرار شد که در صورت پیروزی عارف کاندیدای انها می شود وقتی مجلس رفتن از اقای لاریجانی حمایت کردن اینجا سر اقای عارف کلاه رفت من احساس میکنم دکتر عارف از این مجلس دلسرد شده است (343783)
مهربان توسی
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۱۱ ۰۵:۳۸
موافقم فراکسیون امید عملکردضعیفی داشته و وجوداصلاح طلبان در مجلس نمود ومشهود نیست از نمایندگان محترم خواهشمندم ب استیضاح فانی رای مثبت دهند و معلمان را شاد کنند ک معیشت منزلت احترام امکان ادامه تحصیل رفاه مزایا و...ندارند (343788)
فردوس توسی
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۱۱ ۰۵:۴۰
ازاصلاح طلبان دولت ومجلس خواهشنندم امید را درمردم زنده نگه دارند (343789)