به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۴ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۱۵۵۳۵
رنج‌ها و گنج‌های یک سفر ایرانگردی

پایتخت نفتی ایران، یک روستای ویران است

گروه مقالات: پس از پایان ماه مبارک رمضان، برای فرار از گرمای طاقت فرسای اهواز، همراه با یکی از همکاران و به صورت خانوادگی به استان‌هاي غرب و شمال غرب کشور یعنی کرمانشاه ، سنندج، ارومیه ، اردبیل و تبریز سفر کردیم. در این سفر، پس از مقایسه میان وضعیت شهر اهواز با آنچه که در شهرها و استان‌هاي دیگر دیدم؛ تصمیم گرفتم تا میزان فقر عمرانی و فرهنگی استان خوزستان و میزان آبادانی و عمران شهرهای مورد بازدید را به نگارش درآورم و منتشر کنم. شاید این توشه و سوغات برای مردم و مسئولان خوزستان و اهواز مفید فایده باشد.
پایتخت نفتی ایران، یک روستای ویران است
دکتر حسن دادخواه
دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز

گزارش این سفر ایرانگردی که اکنون پیش روی شماست شامل یک پیشگفتار وسه بخش دربردارنده مسائل عمومی سفر، مسائل دانشگاهی و مسائل استان خوزستان با مرکزیت کلانشهر اهواز است.
پیشگفتار پیرامون سفر و دستاوردها و مسائل آن سخن فراوان مي‌توان گفت. در اینجا تنها به بیان فواید آن به شرح زیر بسنده مي‌کنیم:

1- سفر، فرصتی را فراهم مي‌کند تا انسان برای مدتی از زندگی تکراری و عادی خود فاصله بگیرد و زندگی را به شکل تازه ای تجربه کند.
2- سفر، موجب مي‌گردد تا انسان با شکل‌ها و تیپ‌هاي دیگری از شخصیت‌هاي انسانی آشنا شود و خود را با آن تیپ‌ها مورد سنجش قرار دهد و به نقاط ضعف و قوت خود دست یابد.
3- سفر، شرایطی را فراهم مي‌آورد تا اعضای یک خانواده برای مدت کوتاهی در سال، بدور از دغدغه‌هاي شغلی دور هم گردآیند و با هم باشند.
4- سفر، انسان را با زبان‌ها، فرهنگ‌ها، لباس‌ها، خوراک‌ها و آداب و رسوم مردمان دیگر آشنا می‌کند.
5- سفر، انسان را با طبیعت زیبا و هوا و اقلیم مناطق گوناگون در کشور خود آشنا مي‌کند.
6- سفر، روحیه همبستگی و میهن دوستی و همگرایی میان مردم یک کشور را زنده و تقویت مي‌کند.
در کنار فواید سفر، مي‌توان به نقاط ضعف و قوت امر ایرانگردی به شرح زیر اشاره نمود:
الف- مسائل عمومی ایرانگردی
در این سفر کوتاه، به نقاط ضعف و کمبودهای کشورمان برای امر مهم ایرانگردی برخوردیم که پاره ای از آن به شرح زیر است:
1- متاسفانه محل تجمع و گردهم آیی مسافران، بهداشتی نیست و بلکه بسیار آلوده و کثیف است. لازم است تا بخشداری‌ها و دهیاری‌ها در سراسر کشور توجه درخوری به این امر داشته باشند.
2- لوازم بهداشتی مورد نیاز در مسیرهای رفت و آمد مسافران، یا موجود نیست و یا بسیار آلوده است.
3- مواد تبلیغی که مسافران را با مسیرها و نقشه راهها و اماکن تاریخی آشنا کند، در دسترس آنان نیست. این در حالی است که بخشداری‌ها و دهیاری هایی که در مسیر رفت و آمد مسافران قرار دارند مي‌توانند از رهگذر ارائه خدمات به مسافران، به ایجاد شغل‌هاي جدید در منطقه خود دست یابند و از این نظر، منطقه و حوزه جغرافیایی خود را آباد کنند.
ب- مسائل دانشگاهی
در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ستادی به نام ستاد امور رفاهی قرار دارد که یکی از وظایف آن، فراهم آوردن تسهیلات مسافرتی و ایرانگردی برای دانشگاهیان است. ولی عملا، کاری که این ستاد برای دانشگاهیان انجام مي‌دهد خلاصه شده است در گردآوری اطلاعاتی که از سوی دانشگاه‌هاي مهمان پذیر برای این ستاد فرستاده مي‌گردد و ارسال آن در قالب یک جدول برای همه دانشگاه ها.
در این رابطه مي‌توان به سستی‌هاي کار این ستاد به شرح زیر اشاره کرد:
1- دانشگاه‌هاي مستقر در تهران امکانات خود را به این ستاد ارائه نمی‌دهند.
2- دانشگاه‌هاي سراسر کشور، در برابر قرار دادن امکانات خود به مسافران دانشگاهی ، از ایشان به میزانی مانند هتل‌هاي دیگر پول دریافت مي‌کنند. گویی این خدمت، وسیله ای برای کسب درآمد برای دانشگاه‌ها شده است.
3- برخی از دانشگاه ها، بهترین امکانات خود را برای مدیران دانشگاه‌ها رزرو مي‌کنند و خوابگاه‌هاي دانشجویی را که از کیفیت پایین تری برخوردار است در اختیار دانشگاهیان قرار مي‌دهند.
4- برخی از دانشگاه ها، در فصل‌هاي ایرانگردی اقدام به برگزاری سمینارعلمی و ... مي‌کنند و از این رو، امکانات خوابگاهی را در اختیار دانشگاه‌ها قرار نمی دهند.
با اين وجود، لازم است از زحمات كارمندان زحمت كش دانشگاه هاي مهمانپذير تشكر نمود.
ج- مسائل استانی
اولین نکته ای که در موضوع ایرانگردی چشم هر خوزستانی و اهوازی را به خود جلب مي‌کند، میزان آبادانی و زیبایی مناطق دیگر ایران و عقب افتادگی شهرهای خوزستان از جمله اهواز مرکز استان خوزستان است. این آبادانی به شرح زیر است:
1- دو بانده بودن راههای موجود در استان‌هاي دیگر، داشتن بزرگراه‌ها و خیابان‌هاي فراخ و عریض.
2- داشتن زیرگذرها و روگذرها و پل‌هاي بزرگ.
3- بالابودن میزان فضای سبز و وجود پارک‌هاي بزرگ و زیبا.
4- مشهود بودن ساخت و سازهای شهری و وجود ساختمان‌هاي چند طبقه و نوساز.
5- وجود بازارهای بزرگ و زیبا.
6- وجود رستوران‌ها و تالارها.
7- انجام فعالیت‌هاي فرهنگی و برپایی نمایشگاه‌هاي بزرگ.
8- وجود نظارت بر قیمت ها، یکسان بودن قیمت ها، ارزان بودن خدمات و کالاها.
9- وجود فضاي باز فرهنگي و آزادي هاي مشروع فردي.
بر پایه این مشهودات و واقعیات، هر خوزستانی و اهوازی به آسانی احساس مي‌کند که استان خوزستان و شهر اهواز به رغم داشتن منابع نفت و گاز و کشاورزی، در دو دهه پس از پایان یافتن جنگ، هنوز هم عقب افتاده است و مدیرانی که در دودهه گذشته اداره امور این استان را در دست داشته اند؛ نتوانستند حقوق مسلم شهروندان خوزستانی را برآورند و اینگونه است که شکل ظاهری این استان ثروتمند و به خصوص كلانشهر اهواز به روستایی ویران شباهت دارد.

از این رو شایسته است تا همه کسان و مقاماتی که در دودهه گذشته سمتی در اختیار داشتند از مردم خوزستان پوزش بخواهند:
1- تمام امامان محترم جمعه که وقت بسیاری را از مردم خوزستان گرفتند و نتوانستند در بهبود وضع آنان موثر باشند.
2- تمام استاندارانی که بودجه دولتی در اختیار داشتند و نتوانستند با تدبیر وضع استان را متحول کنند.
3- تمام شهردارانی که وظیفه عمران شهری را برعهده داشتند ولی در انجام آن کوتاهی کردند و وقت خود و مردم را تلف کردند و رفتند.
4- تمام نمایندگان خوزستان در مجلس که پس از اتمام دوره نمایندگی در استان نماندند تا نتیجه عملکرد خویش را ببینند و از پلکان رای مردم به معاونت وزارتخانه یا رایزن فرهنگی و ... رسیدند.
5- تمام اعضای شوراهای شهر که در پییگیری امور عمرانی شهرها، به باند بازی و خویشاوند گرایی دامن زدند و استخوانی در گلوی توسعه شهری شدند.
6- تمام افراد شاخص خوزستان که در پایتخت رحل اقامت گزیدند و فقط در فصول انتخابات به خوزستان آمدند و رفتند و همه کسانی که چه در هدر دادن بودجه‌ها و چه در عقد قراردادها و.... مصلحت خود را بر مصلحت مردم ترجیح دادند.....همه باید از مردم خوزستان پوزش بخواهند.

۱۳۹۲/۰۶/۱۴ ۱۱:۳۹
با این تورم کجاش آباد است؟ (121811)
امیر
۱۳۹۲/۰۶/۱۴ ۱۲:۰۴
بسیار زیبا فرمودین ! ولی زیباتر وقتیست که حد اقل یک بند از آن اجرا بشه و ما در عمل نتیجه ای ببینیم . (121815)
یک همکار
۱۳۹۲/۰۶/۱۴ ۲۲:۲۰
به عنوام یک همکار تجربیات سفرم را بیان می کنم. در ایام نوروز به شهر یزد زفتم و دلم خوش بود که از قبل جا واسه خانواده رزرو کردم. خوابگاه دانشجویی را که به اساتید اختصاص داده بودند واقعا موجب سر افکندگی و شرمساری بود: دیوارهای کثیف..پوستر های پاره روی دیوار ها، دیوار نوشته ها، سرویس غیر بهداشتی این در حالی بود که مهمانسرا را در اختیار اساتید قرار نمی دادند. سفر به یزد موجب پشیمانی شد.مهمانسرای دانشگاه ارومیه پر سوسک بود، کرمانشاه که سرویس بهداشتی مشترک داشت، هرمزگان که توصیه نمی کنم کسی بره تا از خوابگاهش استفاده کنه که اصلا در شان یک استاد نیست. وزارت علوم در حق اساتید دانشگاه بی حرمتی و اجحاف می کنه که هیچ امکاناتی از لحاظ امکانات اقامتی برای آنها در نظر نمی گیره در حالیکه سایر سازمان ها برای کارکنان خود شرایط مطلوبی را در نظر می گیرند (121963)
۱۳۹۲/۰۶/۱۴ ۱۲:۴۸
خوب چون مدیران عالی استان خوزستان عشق تهران دارند به همین خاطر در جهت رسیدن به عشقشان عمل می کنند به نوعی عشقی عمل می کنند. اینست که می بینید اغلب تداوم حیات سیاسی و اجراییشان را در تهران حستجو می کنند فلذا شهر و مردم آن اهمیتی ندارند جناب دکتر!
فلذا تعجب نکنید اگر در پس واگذاری مرکز رفاهی دانشگاه شهید چمران، به دنبال پیدا نمودن رانتی برای انتقال به تهران باشند!
یا با پیدا نمودن عناصر موثر در پست های مهم در تهران و باج دادن به آنها به دنبال یافتن راهی برای رسیدن به عشقشان عمل نمایند!؟
آقای دکتر!!؟؟؟ (121831)
شروین
۱۳۹۲/۰۶/۱۴ ۱۳:۱۵
وقتی دغدغه مسئولین شهر اهواز شهردار شدن افرادی خاص برای شهرتهران است وضعیت بهتر از این نیست (121844)
آرمین
۱۳۹۲/۰۶/۱۴ ۱۴:۴۹
به قول بعضی از مسئولین خوزستان یه موزه دفاع مقدس و باید همین طور جنگ زده و عقب افتاده بمونه؟؟؟
اینم بهونه، بهترین از این هم می خواهید؟ (121868)
احمد
۱۳۹۲/۰۶/۱۴ ۱۴:۴۹
آقای دکتر
فعلا نماینده خوزستانی دغدغه ریزش شیشه ها سقف مجلس را دارند و وقتی برای فکر کردن به جذب بودجه و نظارت را ندارند. (121869)
TAT
۱۳۹۲/۰۶/۱۴ ۱۴:۵۷
ضمن احترام به نظرات آقاي دكتر ، خواستم عرض كنم اين موضوع مختص استان خوزستان نبوده و متاسفانه در ساير نقاط كشور نيز اينگونه بي عدالتي ها به وفور ديده ميشود. (121876)
۱۳۹۲/۰۶/۱۴ ۱۵:۰۵
متاسفانه تعصب قومی در انتخاب نمایندگان مجلس و شوراها توسط بخشی از مردم به عوض تاکید بر شایسته سالاری و رشد بالای جمعیتی بخصوص در روستاها که در شرایط نامناسب اقتصادی جامعه باعث فقر بیشتر و حاشیه نشینی و کاهش امنیت میشود نشان میدهد خود مردم نیز در شرایط نامناسب استان بی تقصیر نیستند هر چند مقامات نیز با عدم اجرای سیاستهای فرهنگی مناسب در ایجاد شرایط فوق بطور غیر مستقیم مقصرند، کاهش امنیت نیز باعث فرار سرمایه گذاران و متخصصین از استان میشود که این باز فقر و عقب مانده گی را تشدید میکند، بر استاندار است که این سیکل معیوب را قطع کند (121884)
علي
۱۳۹۲/۰۶/۱۴ ۱۶:۲۵
جناب دكتر دادخواه اميدوارم كه در فرصتي ديگر به شهر داراب فارس هم سفري داشته باشيد تا شايد صداي مظلوميت ما دارابي ها از دهان يك استاد دانشگاه به گوش مسئولين برسد و شما هم بدانيد كه از خوزستان عقب مانده تر هم وجود دارد و شايد مسئولين فارس به خود آيند كه شهري بنام داراب هم وجود دارد . (121900)
۱۳۹۲/۰۶/۱۴ ۱۸:۵۳
یجوری میگی هرکی خارج باشه فک میکنه کل ایران اروپاست خوزستان بنگلادش! کجای بقیه جاها زیبا وآباده؟ کرج همین بقل تهران! بیا ببین چه وضع داغونی داره!
دوستای اهوازیم میگن اهواز از کرج بهتره! دیگه مناطق محروم و مرزی بقیه جاهای کشور بماند! بعدشم یک سری از مشکلات خوزستان به خود مردم و قوم و قبیله بازی برمیگرده! (121936)