کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سانحه دلخراش اتوبوس‌ها و پاسخ استاندارد!

21 شهريور 1392 ساعت 10:57

گروه جامعه: سه روز پيش با تصادف دو اتوبوس اسکانیا؛ هر دو خودرو در اولین لحظات تصادف آتش گرفته و سانحه ای دلخراش در اتوبان کاشان - قم رخ داد که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان عزیز و بی گناه کشورمان گردید.


مادران؛ پدران و کودکانی از این خاک که امروز مي‌توانستند همانند تمامی کسانی که در جامعه زندگی مي‌کنند؛ در بین ما باشند ولی خاک سرد اجساد سوخته آنان را در آغوش گرفته و بازماندگان حتی نمی توانند با صورتهای عزیزانشان برای آخرین بار خداحافظی نمایند. از اولین ساعتهایی که این حادثه غم انگیز به وقوع پیوست؛ اظهار نظر‌هاي متعددی در خصوص این سانحه از عوامل ذیربط و کارشناسان در خبرگزاریها و اینترنت منتشر گردید.

از اظهار نظر وزیر محترم راه و شهر سازی در خصوص غیر استاندارد بودن ناوگان حمل و نقل تا اظهار نظر فرماندهان پلیس راه کشور در خصوص ترکیدگی لاستیک و سیستم معیوب برق رسانی اتوبوس اسکانیا که باعث این آتش سوزی مهیب شد؛ حاکی از آن بود که دستگاههای مسئول همگی به سرعت در حال بررسی حادثه و پیگیری آن مي‌باشند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد نیز که در گفتگوی خبری شبکه دو در خصوص علت وقوع این حادثه شرکت کرده بود؛ در اظهاراتی تامل برانگیز که نشان دهنده عدم اشراف ایشان بر مجموعه تحت نظارت خود مي‌باشد صراحتا عنوان نمود که اتوبوس مشمول نظارت سازمان ملی استاندارد نبوده و این سازمان مسئولیتی قاعدتا در خصوص این حادثه ندارد!

اما لحظاتی بعد مدیر عامل شرکت عقاب که سازنده اتوبوسهای اسکانیا در کشور مي‌باشد در این گفتگوی خبری اظهار داشت که شرکت وی تمامی استانداردهای 55 گانه سازمان ملی استاندارد را اخذ نموده و دارای گواهی استاندارد از این سازمان مي‌باشد. فارغ از این موضوع که معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد که وظیفه نظارت و کنترل فرآوردههای تولیدی را در داخل کشور برعهده دارد؛ کوچکترین آگاهی از وظایف تحت مسئولیت خویش ندارد؛ باید به چند موضوع مهم کارشناسی اشاره نموده تا دستگاههای اجرایی؛ انتظامی و قضایی آن را مورد بررسی موشکافانه خود قرار دهند.

اولا، با توجه به اینکه لاستیک خودرو و سیستم سیم کشی برق اتوبوس هر دو مشمول قوانین استاندارد اجباری در داخل کشور مي‌باشند باید علت ترکیدگی لاستیک مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و در صورتی که لاستیک مذکور غیر استاندارد تشخیص داده شد؛ عوامل تولید کننده و یا وارد کننده آن و کسانی که مبادرت به تاییدیه کیفیت آن نموده اند؛ به محاکم صالح قضایی معرفی شوند.

ثانيا، با عنایت به اینکه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به نمایندگی از سازمان ملی استاندارد؛ متولی آزمون و صدور تاییدیه انطباق اتوبوسهای داخلی با الزامات استاندارد مي‌باشد؛ نسبت به اخذ گزارشات فنی و کارشناسی اقدام و در صورتی که اتوبوس مذکور بطور کلی فاقد شرایط لازم برای تردد بوده؛ عوامل متخلف مشخص و اقدام قانونی لازم در خصوص آنان معمول گردد.

ثالثا، که از همه مهمتر و لازمتر بوده آن است که مدیران نهادهای نظیر سازمان ملی استاندارد که به جای قبول مسئولیت همواره در پی پیدا کردن راههای گریز از پاسخ به جامعه مي‌باشند برکنار تا حداقل التیامی بر دردهای بازماندگان ماجرا باشد. واقعیت آن است که خروجی مدیریت چنین مدیران نا آگاهی در سازمان ملی استاندارد؛ عقب نشینی در بحث نصب ایربگ؛ عدم برخورد قانونی با خودرو سازان متخلف و وقوع محتمل چنین حوادثی در کشور خواهد بود.


کد مطلب: 15916

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/article/15916/سانحه-دلخراش-اتوبوس-ها-پاسخ-استاندارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir