به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۰۴
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ساعت ۰۷:۲۶
کد مطلب : ۱۶۴۰۲

يعني بايد ملی-مذهبی‌ها را به دریا بریزیم؟

گروه سياسي- رسانه ها: عبدالرضا داوری از فعالان فرهنگي اصولگرا و مشاور احمدی‌نژاد در یادداشتی در روزنامه اعتماد به اظهارات سردار رمضان شریف در مورد نقش ملی-مذهبی‌ها در پروژه های بزرگ عمرانی پاسخ داده است. سردار رمضان شریف در مصاحبه با روزنامه اعتماد مدعی شده بود ملی-مذهبی رقیب اصلی سپاه در پروژه‌های عمرانی هستند. متن کامل یادداشت داوری به شرح زیر است:
يعني بايد ملی-مذهبی‌ها را به دریا بریزیم؟
«ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت، گواهی دهید! مبادا دشمنی با جمعیتی، شما را به گناه و ترک عدالت کشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیک‌تر است!» سوره مائده آیه ۸

سردار رمضان شریف، سخنگوی محترم سپاه پاسداران، دیروز در مصاحبه با روزنامه اعتماد برای توجیه فعالیت‌های نهاد متبوع خود در عرصه عمرانی، به رقابت جریان موسوم به ملی- مذهبی با سپاه اشاره کرده و گفته است: «رقیب سپاه در پروژه‌های عمرانی، ملی – مذهبی‌ها هستند. سوال من از شما این است که چرا کسی عقبه سیاسی شرکت‌های بزرگی را که رقیب سپاه هستند پیگیری نمی‌کند. ۷۰ تا ۸۰ درصد شرکت‌های بزرگی که رقیب ما هستند وابسته به ملی – مذهبی‌ها هستند. شرکت‌های بزرگ ملی – مذهبی پروژه می‌گیرند و کسی هم از آنها هیچ سوالی نمی‌کند اما همه سپاه را تخریب می‌کنند. علت این هجمه‌های گسترده علیه سپاه، فنی و اقتصادی نیست. بهتر است وابستگی جریانی سایر پیمانکاران بررسی شود.»

درباره اظهارات سخنگوی محترم سپاه پاسداران ذکر دو نکته الزامی است: اولا در شرایطی که جریان موسوم به ملی – مذهبی به دولت و حاکمیت راه ندارد و وابستگان آن از کاندیداتوری ریاست‌جمهوری و مجلس تا انتصاب به عنوان یک مدیر میانی در نظام محروم هستند آیا باید آنان را از فعالیت در بخش خصوصی هم محروم کرد؟ اگر شرکت‌های خصوصی وابستگان این جریان، از طریق حضور در مناقصات دولتی و بر اساس ضوابط و شرایط قانونی، بتوانند پروژه‌های عمرانی دولت را برنده شوند، کدامین اشکال و اخلال در مسیر توسعه و عمران کشور بروز می‌کند؟

آیا اینقدر از دادن بیل و کلنگ به دست مخالفان سیاسی‌مان و فرستادن آنان به بیابان‌ها برای پروژه‌های عمرانی نگرانیم که خواستار «بررسی وابستگی جریانی پیمانکاران» می‌شویم؟ با چنین رویکردی که سردار شریف تجویز می‌کنند آیا بهتر نیست کلا مخالفان سیاسی‌مان را به دریا بریزیم و نفسی از روی آسایش بکشیم؟!

آیا سردار شریف دقت داشته است با بیان این نکته که ۸۰ درصد رقبای سپاه، شرکت‌های وابسته به ملی- مذهبی‌ها هستند، تلویحا توانمندی جریان موسوم به ملی- مذهبی را در عرصه‌های عمرانی تایید می‌کند چون بدیهی است که وابستگان جریان موسوم به ملی – مذهبی نه‌تنها از رانت سیاسی برخوردار نیستند بلکه با موضع منفی حاکمیت نسبت به آنها، هیچ روزنه‌یی برای ورود آنها به عرصه عمرانی، جز اتکا به توانمندی و رزومه کاری‌شان وجود ندارد.

ثانیا حتی در دوران پیش از انقلاب هم از حضور مخالفان سیاسی در عرصه شرکت‌های خصوصی برای فعالیت‌های اقتصادی ممانعت نمی‌شد. مثلا هنگامی که پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ مرحوم مهندس بازرگان همراه ده تن از اساتید دانشکده فنی دانشگاه تهران به دلیل مقاومت در برابر کودتا از دانشگاه تهران اخراج شدند آنان بلافاصله پس از اخراج، شرکت یاد (مخفف ۱۱ استاد دانشگاه) را تشکیل دادند. نکته جالب آنکه همان مدیریت دانشگاه تهران که این اساتید را از دانشگاه اخراج کرده بود برای آنکه معیشت آنان دچار بحران نشود و به اصطلاح از نان خوردن نیفتند، پروژه‌های تاسیساتی دانشگاه تهران را به آنان واگذار کرد.

واگذاری پروژه‌های دولتی پیش از انقلاب به این شرکت چنان بود که شرکت یاد با رشد چشمگیر فعالیت‌ها روبه‌رو شد و در سال ۱۳۴۷ شرکت یاد با تغییر نام به شرکت صافیاد به ادامه فعالیت پرداخت تا آنجا که امروز این شرکت به عنوان پیشگام صنایع حرارتی و برودتی و اولین سازنده انواع برج خنک‌کن در ایران شناخته می‌شود. نمونه دیگر از فعالیت‌های اقتصادی مخالفان رژیم پهلوی در سال‌های پیش از انقلاب فعالیت کارخانه ایرفو است که در سال ۱۳۴۲ تاسیس شده و یک کارخانه ریخته‌گری چدن و فولاد بود که تقریبا تمام مبارزان مذهبی آن زمان سهامدار آن بودند، از جمله شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر، مرحوم مهندس بازرگان، مرحوم یدالله سحابی، مرحوم عالی‌نسب و آقایان هاشمی‌رفسنجانی و موسوی اردبیلی.

در پایان، نگارنده این سطور که همواره منتقد بینش، منش و روش جریان موسوم به ملی- مذهبی بوده و طی سالیان اخیر چندین مقاله در همین ارتباط قلمی کرده است، سردار رمضان شریف، سخنگوی محترم سپاه پاسداران را دعوت می‌کند سه عبارت زیر را با دقت و تدبر مطالعه کند، باشد که از موضع حقیقت و عدالت در برخورد با مخالفان‌مان خارج نشویم:

الف- فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر نخعی:

«ای مالک در برخورد با مردم لازم است که حقوق‌شان را یکسان و برابر ادا کنی، زیرا انسان‌ها دو دسته‌اند یا مسلمان و هم‌کیش و آیین تواند یا در خلقت و آفرینش مانند تو انسانند. پس همسان و مساوی تو هستند و تو حق نداری بین‌شان به تبعیض و تفاوت حکم کنی.»

ب- آیت‌الله خامنه‌ای،( مقام معظم رهبری) (۱۴ خرداد ۱۳۹۰): قرآن به ما دستور می‌دهد و می‌گوید: مخالفت شما با یک قومی، موجب نشود که عدالت را فرو بگذارید و فراموش کنید. «اعدلوا»؛ حتى درباره مخالف هم عدالت به خرج دهید. «هو اقرب للتقوی»؛ این عدالت، نزدیک‌تر به تقواست. مبادا خیال کنید تقوا این است که انسان مخالف خودش را زیر پا له کند؛ نه!

ج- متن کتیبه سردر خانقاه شیخ ابوالحسن خرقانی:

هرکه در این سرا درآید نانش دهید و از ایمانش مپرسید چه آن کس که بر درگاه خدا به جان ارزد بر سر خوان بوالحسن به نان ارزد!

۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۰۸:۲۹
سرمقالت غرض ورزانس بهار، دشمني نكن (130392)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۰:۰۲
ایشان صلاحیت صحبت دراین زمینه را نداره ابتدا از ریس محمود اجازه بگیره بعد نامه در مورد ملی مذهبی ها بنویسه!
زمانه رنگ و رو عوض کردن گذشته! مملکت به اندازه کافی توسط سردار شریف و رییس محمود تعطیل شده بوده! (130419)
دوستی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۱:۰۳
دوستانی که ممکن است ساده انگارانه فریب این یادداشت عبدالرضا داوری را بخورند لطفا قبل از فریب خوردن به بایگانی سایت معروف رجانیوز مراجعه کنند و مقالات داوری روشنفکر آزاداندیش باسواد و طرفدار حقوق مخالفان!!! را در امنیتی ترین سالها ( 88 و 89 )بخوانند. خصوصا این مقالات را :
- میلیشیای سبز پوش و تجربه 30 خرداد
-ختم اصلاحات
- عبرت های صفین در خرداد 88
-فرماندهی آشوب ها با اشرافیت بوروکرات بود
- مسجد آتشی ها به مرکز هدایت فتنه در شیراز تبدیل شده بود
- از غدیرخم تا کربلا عبرت هایی برای همین امروز
- قبض و بسط تئوری نفاق و ...
تازه هر کاری کردم مقالات خبرگزاری فارس اش را پیدا نکردم . به دوستانی که دوست دارن فریب بخورن و میگن نباید به گوینده نگاه کرد میگم ما باید کمپین های " نه به رنگ عوض کردن گوینده" راه بندازیم.از این به بعد باید کمپین راه بندازیم اسمش را بگذاریم :( لطفا به گوینده هم نگاه کنیم )چون خیلی ها میخوان رنگ عوض کنن.نباید به کلاهبرداران سیاسی رو بدیم . قبلا هم بودند آدمایی که بعد از سالها فحاشی به اصلاحات یک شبه تواب شدن و ما اسمشون رو گذاشتیم حر! اینجوری نمیشه واقعا .. . . . بخواد روی رفتارهای سابقش قلم بکشد که نمیشه. این یعنی تلون سیاسی یعنی تقلب یعنی هرجا بوی کباب میاد ما هم هستیم
اصلاح طلبا باید ثابت کنن که ملاک اصلاح طلبی حمله به سپاه و یک شبه طرفدار ملی مذهبی ها شدن نیست
یکی نیست بگه آقای داوری بچه زرنگ !
شما تو این چهار سال برای تکریم متوفیان ملی مذهبی ( عزت الله سحابی و هاله سحابی هدی صابر و احمد صد حاج سید جوادی )چکار کردی ؟ (130448)
jj
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۰۸:۴۶
راستي سردار؛ اون سكوي نفتي چند ميلياردي رو كه انداختين توي دريا؛ آوردينش بيرون يا قسمت بود خوابگاه ماهيا بشه؟!!! (130395)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۰۹:۰۰
ملی مذهبی ها هم جزیی از این ملت بوده و هستند و به عنوان یک شهروند ایرانی حق حیات و برورداری کامل از مواهب و نعمات الهی در کشور را دارند... اگر فردی از هر جناحی بهر دلیلی جرمی مرتکب شده باشه، خود ان فرد مذکور باید جریمه شود نه اینکه کل ان سیستم را مجرم بدونیم... (130400)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۰۹:۴۶
ملي مذهبي ها حق حيات دارن ولي نويسنده اين مقاله تا ديروز پريروز مي گفت بايد آنها را بايد ريخت تو دريا . حالا رنگ عوض كرده
ما هم ساده ! (130412)
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۰۹:۱۶
این ها کی اند؟بس کنید بابا! پروژه های عمرانی رو هم ایدولوژیک می کنید؟ (130405)
دوستي
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۰۹:۴۱
آقاي داوري !
اين حرف ها اصلاً بهت نمياد

بهارنيوز
تو هم كه مثل روزنامه اعتماد گول خوردي . امثال عبدالرضا داوري فرصت طلبن ، اپورتونيستن. سالها تو اين مملكت سردبير خبرگزاري فارس ، مديرمسئول ايرنا ( اوايل دولت دهم) نويسنده كيهان و رجانيوز بود و اصلاح طلبان را به انواع و اقسام اتهامات امنيتي متهم كرد و در كار پرونده سازي بود حالا يادش افتاده از ملي مذهبي ها دفاع كند جل الخالق !
داوري تا آخرين لحظه فكر مي كرد نظام به احمدي نژاد باج مي دهد و مشايي رئيس جمهور مي شود طرفدار سينه چاك آنها بود حالا كه فضا عوض شده و معلوم است كه با اين حجم خرابي و شناخت جناح راست و مردم از احمدي نژاد آنها ديگر به قدرت برنمي گردن امثال داوري ترجيح ميدن خيلي شيك و ظريف چرخش سياسي كنن و دغدغه هاي حقوق بشري نشون بدن . هنوز در آرشيو رجانيوز مقاله هاي داوري وجود داره مي تونيد بخونيد ببينيد چه انگ هايي به اصلاحات چسبونده.
متاسفانه آغوش اصلاح طلبا كلاً براي آدم هاي اپورتونيست و هفت رنگ بازه مثل نوري زاد و خزعلي و حالا مداح احمدي نژاد و مشايي : عبدالرضا داوري
داوري هر كسي را نتونسته باشه گول بزنه روزنامه اعتماد و سايت بهارنيوز را تونسته (130409)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۰۹:۵۲
بهتر است سخن را نقد کنیم نه سخنگو را. (130414)
دوستی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۰:۳۱
اصلا با این حرف موافق نیستم . نمی توان چشم بر سخنگو بست . اصلا تحلیل سیاسی یعنی دیدن سخن با گوینده آن. یعنی تجزیه تحلیل نیات و اهداف سخنگو یعنی دیدن گذشته و لحاظ کردن سوابق . یعنی ارزیابی سخن در امتداد سایر اظهار نظرات صاحب سخن
اگر این منطق شما را بپذیریم باید سرمقاله های کیهان را هم بدون توجه داشتن به شخصیت حسین شریعتمداری بخوانیم . آیا چنین چیزی شدنی است ؟ گمان نمی کنم شما هم چنین اعتقادی داشته باشید. آیا می شود وقتی پای خبر 20:30 یا اخبار بی بی سی می نشینیم اهداف سیاسی شان یادمان برود؟ (130431)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۵:۴۴
واقعا متاسفم براى سطح فکر شما (130655)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۰۹:۵۴
اینقدر میگن زمان شاه خفقان بوده است ولی میبینیم شهیدان رجایی_باهنر _ آقای رفسنجانی با اینکه بر ضد شاه فعالیت میکردند بازهم مردم تا حدی عزیز بودند که با فعالیت های اقتصادی آنها مخالفتی نمیشده است. . . . (130416)
امید
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۰:۰۴
اینا حاظرن پول ما رو به چینی های بودایی روس های کمونیست و هندی های 72 دین و آیین بدن ولی حاظر نیست بچه های این کشور به یه نون و نوایی برسن حالا کسی میدونه چرا؟ چون میترسن بعدا با این پولایی که در میارن توی انتخابات و جاهای دیگه سرمایه گذاری کنن و مردم هم بهشون اقبال نشون بدن. . . (130420)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۰:۱۷
مگر معنای استقلال , جمهوری اسلامی همان ملی - مذهبی نیست؟خوب یکباره در شعارها میگفتیم جمهوریه اسلامی (130427)
محسن
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۲:۲۰
آمریکا هیچ وقت نیرویی در ایران پیاده نخواهد کرد
اما دستش از آستین؛هموطنان خیانتکارمان بیرون خواهد زد. (130487)
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۲:۲۹
آزادي بي هيچ قيد و شرطي غايت آمال همه ما مردم ايران است.
از متن زيباي اين دوست روزنامه گار به وجد آمدم (130495)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۳:۴۲
آزادی بی قید و شرط شدنی نیست (130935)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۳:۰۴
والله ما از ملی مذهبی ها سالم تر و دست پاک تر و مبادی آداب تر و به مسلمانی نزدیکتر ندیدیم. حالا شذیف یا داوری هرجور میخوان بیندیشن. (130516)
سین شین
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۳:۰۴
نبینید که می گوید ببینید چه می گوید! همین حرف را هم زده شجاعت به خرج داده (130518)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۳:۰۶
آقای شریف. . . .
دیگه چی باید بهتون میدادن که ندادن که اینقدر ناله می کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (130519)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۵:۳۸
خوب به سردار شریف بگویید این همان اقتصاد امنیتی است که فساد پذیر است و از طریق قدرت به منابع اقتصادی می رسد نه اینکه از راه اندیشه اقتصادی به رشد و تعالی می رسد (130650)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۵:۴۵
همون ملی مذهبی ها از خیلی ها بهترند (130656)