به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۱۷۱۱۰
مقاله وارده

چرا در خوزستان انتخاب مديران سخت است؟

نويد قائدي
گروه مقالات: چند سالي است انتخاب مديران در استان خوزستان به مشكل بغرنجي مبدل گشته و براحتي در تمام سطوح مديريتي استان و شهرها قابل مشاهده است، موضوع بحدي عمومي و فراگيرشده كه صداي بلند آن به مركز كشور رسيده و ديدگاه مسئولين ارشد كشور هم در اين موضوع حساس و متحير شده است.
متاسفانه بدليل عدم برنامه‌هاي مدون كه بعنوان استراتژي اجرايي مد نظر باشد و بر اساس شاخصه‌هاي كشوري موضوعات سنجيده و براي رسيدن به نقاط مطلوب عمل گردد  فرد گرايي و به كرسي نشاندن نيروهاي خودي و حفظ منافع فردي، گروهي و قوميتي مد نظر است، البته با همين ديدگاه اگر در جايگاههاي مديريتي افرادي شايسته و توانمند هم قرار مي گرفتند جاي گله و شكايت نبود ولي طي اين سالها شاهد بوده ايم كه در بعضي سمت‌ها افرادي غير متخصص، فاقد تجربه كافي و شم مديريت در تمامي حوزه‌ها اعم از سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و... گمارده شده‌اند و نتيجه اين شده كه شاهد آن هستيم.

اين روزها تكليف انتخاب استاندار در اكثر استانهاي كشور مشخص شده ولي استان ما هنوز بي بهره است، در انتخابات شوراها و شهرداران مسائل بسياري مطرح است كه مجال بحث آن نيست،نمي توان منكر اين واقعيت بود كه افراد و گروه‌هاي زيادي با افكار، عقايد، نظرات و منافع گوناگون در پي آن هستند كه مديريت ارشد استان از نيروهاي آنان باشد و حتما به طبع آن در پي اشغال سمت‌هاي زير دستي و مديريت‌هاي ادارات هم مي‌باشند و اين موضوعي است كه دولتمردان جديد طي يك ماه گذشته به آن پي برده‌اند و باعث شده حساسيت خود را بيشتر نمايند زيرا جايگاه استان خوزستان از جهت پتانسيل‌هاي بالاي خداداي براي كشور بسيار مهم است.

طي ماه گذشته وزارت كشور با تعدادي از افراد مصاحبه هايي داشته و گاهاً به نقاط مشترك خوبي هم رسيدند ولي هر بار كه فردي احضار شد گروههاي غير وارد عمل شده و با جو سازي و حرف و حديث‌هاي مختلف بر غير اصلح بودن فرد تاكيد و برحساسيت موضوع افزوده و منجر به تجديد نظر تصميم اتخاذ شده گشتند، در نهايت اين حركات به نفع مردم منطقه نخواهد بود و بازندگان اصلي اين بازي مردم و بجا ماندن عقب ماندگيهايي است كه همه از آنها رنج مي برند، اميد اين مي رفت حسب تجربيات تلخ گذشته اين رفتار‌ها اصلاح شده باشند ولي گوش كسي بدهكار نيست.

نمونه عيني ديگر موضوع شوراري شهر اهواز است از انتخاب شهردار گرفته تا تشكيل كميسيون‌هاي مختلف كه صداي تعدادي از اعضاي شورا را علني درآورده است و به صراحت در جرايد و محافل نقل قول مي نمايند كه بيشتر تصميمات در محافل شبانه اخذ گرديده و جريان‌ها بيشترين تاثير را دارند و مشخص نيست صحن علني و جلسات رسمي عمومي براي چيست؟

از جانب نخبگان استان و كساني كه خير و صلاح مردم و استان را مد نظر دارند تمامي مسائل و مشلات و آفت‌هاي اين نوع رفتار‌ها بارها عنوان شده و اگر واقعا گوش شنوايي بود حتماً عمل مي نموند حال كه چنين نيست تنها رسالت مهم و اساسي بر دوش مردم فهيم و بصير است و تجربه نشان داده خرد و شعور جمعي و عمومي مردم هيچگاه اشتباه نخواهد كرد لذا بايد مطالبات و صداي خود را به گوش منتخبين خود در شوراها، مجلس نمايندگان و مسئولين كشور برسانند و نگذارند حوادث گذشته تكرار و عقب ماندگي‌هاي استان پابرجا و فرصت‌هاي طلايي پيش رو براحتي از دست بروند. 

در اين ميان، نقش سازمان‌هاي مردم نهاد كه برخواسته از توده‌هاي مردمي و متخصصين است بسيار مهم است كه البته و متاسفانه بدليل عدم توسعه مناسب فرهنگي، اجتماعي، سياسي جايگاه مطلوبي هم ندارند.

عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۰:۱۴
اگر نمايندگان مجلس به جاي دخالت هاي بي مورد و غير كارشناسي حضور فعال و مفيد در مجلس داشته باشند اين قبيل مشكلات در وزارت خانه ها به آساني قابل حل خواهد بود. (137424)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۳:۳۳
ما که نفهمیدیم منظور نویسنهده جیست؟؟؟؟!!! (137605)