به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۸:۴۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب : ۱۹۶۲۹
نامه سرگشاده به رئيس‌جمهور

گناه استان‌هاي جنوب غرب ايران چيست؟

گروه جامعه: حسين خداكرمي- دبير بازنشسته اهوازي با ارسال نامه‌اي كه خطاب آن به رييس‌جمهور است از وضعيت نابهنجار اجتماعي، اقتصادي مناطق جنوب غرب ايران سخن گفته است كه در زير مي‌خوانيد:
گناه استان‌هاي جنوب غرب ايران چيست؟
استان‌هاي محروم و فقرزده خوزستان، لرستان، چهارمحال‌بختياري و ايلام كه پلشتي ناشي از بيكاري جوانانش كه ليسانس و فوق‌ليسانس‌شان را با هزار محنت و بدبختي و وام‌هاي دانشگاه آزاد و غيرانتفاعي به چنگ آورده‌اند هم اكنون پس از هشت سال ريحان بي‌گل كاشتن دولت‌هاي نهم و دهم بخش عظيمي از آنها در چنبره ياس و حرمان به ناكجاآبادي‌هايي به دور خود پيله بسته‌اند كه نمونه‌اش را در هيچ كجاي اين كره خاكي نخواهيم يافت. وقتي مولاعلي(ع) مي‌فرمايد: ورود فقر از پنجره باعث فرار ايمان از در مي‌شود؛ كيست كه هزاران مصداق اين فرمايش گهربار را نديده يا نشنيده باشد؟! ترافيك آدم‌ها در خيابان‌هاي شهر و خلق منظره‌هاي زشت در انظار عمومي نشان از اقتصادي بيمارگونه دارد كه بر كسي پوشيده نيست.

رياست محترم جمهوري

فرداي روزي كه مردم به ستوه آمده جنابعالي را اصلح تشخيص داد و موجي از اميد و نشاط جامعه را فرا گرفت انصافا در اين مدت كوتاه با توجه به وضعيت خزانه دولت، مسائل و مشكلات رنگارنگ گذشته كه روي دست دولت جديد قرار گرفته، حل و فصل برخي از تنگناها به ويژه در دو استان مورد بحث ما يعني «خوزستان و لرستان» را قوز بالا قوز كرده است. هنوز دست كساني كه در از اجحاف به مردم و لگدكوب كردن قانون و تبعيض غيرانساني ابائي نداشتند امروز هم در شمايلي ديگر انجام وظيفه مي‌كنند. در حكايت رود كارون دو روز قبل از آمدن خانم ابتكار سطح آب كارون با يك شعبده بازي بالا آمد كه مورد حيرت مردم شد. باز هم گرفتار فريب و دروغ بازماندگان ريا و جادو و جنبل شناخته‌شدگان!

آقاي دكتر روحاني، براساس آخرين گزارش منتشر شده از سوي آژانس بين‌المللي تحقيقات سرطان چهار شهر كشور جزء 10 شهر آلوده جهان قرار دارند. دكتر آرش جنابيان، فوق تخصص سرطان‌شناسي، عضو كيمته علمي انجمن خون و سرطان ايران و عضو انجمن سرطان اروپا و آمريكا با اشاره به برخي از نتايج به دست آمده از تحقيقات آژانس خاطرنشان كرد؛ جمله كليدي در گزارش منتشر شده اين است كه امروزه سنديت و وضوح علمي كافي براي نقش آلودگي هوا در بروز سرطان‌ها به ويژه سرطان ريه محرز شده است. وي ادامه داد: براين اساس نتايج عرضه شده به صورت علمي ثابت شده كه خطر ابتلا به سرطان ريه با افزايش ميزان در تماس بودن با ريزغبارها و آلودگي هوا ارتباط مستقيم دارد كه اين امر تقريبا در تمام كشورهاي داراي آلودگي هوا به اثبات رسيده است. با اين وصف اهواز بر سكوي نخست آلودگي، سنندج سوم و تهران در مقام پانزدهم قرار دارد.

از طرفي در سال گذشته با كار كارشناسي دولت مهر از سرچشمه‌هاي كارون و دز با بزرگترين تونل خاورميانه آب خوزستان، چهارمحال بختياري و لرستان را با هزينه نجومي كه صرف لوله‌گذاري اين مسير طولاني (فلات مركزي) كردند هم اكنون عوارض ناشي از اين انتقال آب دارد رخ مي‌نمايد. كارون كه در واقع نماد و شناسنامه خوزستان مي‌باشد خواب جديد ديگري برايش ديده‌اند كه همت مردم و استاندار و نمايندگان اين خطه بر اين خواب شوم و بديمن تعبيري در خور سارقين و زياده‌خواهان قرائت خواهند كرد. اعتراض گسترده مردم اهواز كه خانم ابتكار و استاندار محترم در جمع مردم حاضر شدند روحيه مردم بر مبارزه با اين ستم جديد افزون گرديد.

اغراق نيست اگر بگويم به همان ميزان آلودگي آب و هوا كه در جهان ركورد داريم از حيث فقر استخوان‌سوزي كه گريبان مردم اين ديار زرخيز را گرفته و روزي هزاران بار بين مرگ و زندگي دست و پا مي‌زنند در شرايطي دست شاهرگ اقتصاد اين مملكت، نفت، گاز، مواد پتروشيمي در زير پاي مردم اين ديار قرار دارد ولي سهم مردم تنفس بوي گاز، هواي آلوده سرطان‌زا و آب به گل نشسته كارون است كه اگر به ياد داشته باشيد وزير بهداشت و درمان آقاي احمدي‌نژاد (لنكراني) در سفري به اهواز و تعريف و تمجيد آب شهر در دانشگاه پزشكي جندي شاپور دانشجويان يك ليوان آب شرب را در جلو چشمانش از لوله آب سالن دانشگاه خدمتش بردند تا از آبي كه مورد تاييدش مي‌باشد، ميل كند اما دريغ از يك قطره آب كه ايشان در حضور صدها نفر از پزشكان آينده اين مملكت بياشامد!! به قول قدما: «مرگ خوب است اما براي همسايه!»

رياست‌محترم جمهور: اگر بخواهم از زندگي فاجعه‌بار اين استان كه آب آشاميدني و كشاورزي آنها را با زور به سرقت مي‌برند توضيح دهم مصداق: حكمت به نزد لقمان بردن است و آمار و ارقام صحيح كه در اختيار جنابعالي است بهتر از اين حقير به كنه ماجرا واقف هستيد؛ اما چند روز پيش يكي از اساتيد اكولوژي دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ايسنا با لحني طلبكارانه و دور از ادب و نزاكت نسبت به مردم خوزستان اعتراف كرد كه 12 سال است انتقال آب كارون به اصفهان ادامه داشته و از 10 سال پيش 580 ميليون مترمكعب آب به اصفهان منتقل مي‌شده است و دوستان خوزستاني امروز به ياد كم‌آبي كارون افتاده‌اند؟!

بصيري كه مسوول كميته آب اتاق بازرگاني استان اصفهان نيز مي‌باشد در پايان با لحني كه خصومت و قلدري در آن نهفته است مي‌گويد: «كارون كم آب شده و بهتر است به دنبال راهكار باشيم نه مردم منطقه‌اي كه ماخوذ به حيا هستند را محكوم كنيم؟» بيش از اين مصدع اوقات شريفتان نشده و انتظار داريم با سرپنجه تدبير خود و مسوولان انديشمند و دلسوز نسبت به توقيف چنين طرح‌هايي كه مردم استاني رنجور و ستمديده را قرباني زياده‌خواهان مي‌كند، اقدام عاجل به عمل آيد. با سپاس

جنوب غرب بیچاره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۶:۱۳
ما جنوبی ها جان می کنیم تا مرکز ایران به بالا زندگی کنند !!! (160627)
دزفولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۷:۱۴
چند روز قبل که از روی پل خیابان شریعتی دزفول رد شدم از حجم آب رودخانه دز در این فصل سال متعجب شدم.
کاملا حق با شماست. الان فهمیدم که خانم ابتکار آن روز اهواز بوده و سد دز را باز کرده اند تا دبی کارون زیاد شود. (160689)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۷:۲۴
شتر بیند در خواب پنبه دانه. همشهری عزیزم , ما خوزستانیها فرزند خوانده ی این مملکتیم و اصفهان دردانه ی این مملکت. ما خوزستانیها 8 سال برای حفاظت از کشورمون رومون به عراق بود و پشتمون به هموطنامون بعد از 8 سال جنگ و کشت و کشتار رومون رو به هموطنامون کردیم که بگیم پیروز شدیم ولی میدونی چی دیدیم؟ دیدیم همین هموطنامون تو این 8سال داشتن برامون خنجر تیز میکردن..... (160703)
ارام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۷:۴۲
ازنظر دولتمردان مردم خوزستان مهم نيستند و مردنشان هم مهم نيست، فقط منابع خوزستان برايشان مهم هست.وكرنه يعني خودشان از فقر و بيكاري و بدي أب و هواي خوزستان و هزار ويك مشكل ديكر خوزستان مسولين بهتر از ما مردم خبر داريد. (160717)
sadegh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۹:۱۸
بسیار زیبا و مفید.برسد به دست آقای رییس جمهور شاید پایانی باشد بر این 32 سال جنگ تحمیلی بر خوزستان و خوزستانی. (160790)
الف. نگاه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۲۲:۵۷
نمیدونم در آن روز که خانوم ابتکار به خوزستان آمد، با چه وجدانی دستور باز کردن دریچه های سد رو صادر کرد.. چیزه دیگه به این مسئول نمیتونم بگو مگر این بیت خواجه حافظ شیرازی که میگه:

گر مسلمانی از این است که حافظ دارد

آه اگر از پی امروز بود فردایی (160961)
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۰:۰۵
باتشکر از نامه شما ،باید بگویم هیچ گوش شنوایی نیست هر کسی از مسوولین هم نامخ را بخواند شاید فقط بخند این بنا از ریشه کج است (161002)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۶:۴۸
لطف کنین استان بوشهر هم تو این لیستتون قرار بدین - ما بوشهری ها به اندازه ای که از نمایندهامون گله داریم بخاطر این همه بی تفاوتی به مردم استان از آقایون دیگه گله نداریم !!!!! (161080)