به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۱
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۲۶۳۷۵
"الشرق الاوسط":

روحانی، افراطيون را به حاشیه رانده است

گروه سياسي: "دیوید پاتریکاراکوس" تحلیلگر روزنامه "الشرق الاوسط" در مقاله ای تحت عنوان "آیا دوره ای جدید در ایران آغاز شده است؟" ضمن اشاره به دید مثبت اکثریت ایرانیان نسبت به عملکرد دولت "تدبیر و امید" معتقد است که این موضوع سبب شده تا "حسین شریعتمداری" مدیرمسئول روزنامه "کیهان" به حاشیه رانده شود.
روحانی، افراطيون را به حاشیه رانده است
به گزارش "تدبیر" به نقل از "الشرق الاوسط"، تحلیلگر "الشرق الاوسط" ضمن "مثبت" ارزیابی کردن رویکرد "تعاملی" دولت روحانی در عرصه سیاست داخلی و خارجی مي‌نویسد "آن چه در ایران در روزهای اخیر در حال روی دادن است اتفاقی مهم محسوب مي‌شود. رییس جمهوری جدید ایران گفته که در پی رویارویی نیست بلکه از مشی "تعاملی" حمایت مي‌کند. اکنون اکثریت ایرانیان امیدوارند. پیروزی روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این امیدواری را ایجاد کرد که انزوای ایران در عرصه بین المللی به پایان خواهد رسید. اکنون پس از بیش از سه دهه قطع روابط تهران – واشنگتن دو طرف تصمیم دارند که بطور جدی پای میز مذاکره بنشینند."

تحلیلگر "الشرق الاوسط" در ادامه به "انزوای" جناح های "تندروی" داخل ایران و شخص "حسین شریعتمداری" مدیر مسئول روزنامه کیهان اشاره مي‌کند و در این مورد مي‌افزاید "برای دهه های متمادی، روزنامه محافظه کار "کیهان" هرگونه رابطه ای با واشنگتن را مورد انتقاد شدید قرار مي‌داد. اکنون "کیهان" بر دامنه حملات خود افزوده است.

روزنامه کیهان پس از عدم موفقیت طرفین مذاکره کننده در جریان مذاکرات 12 نوامبر با طرح تیتری جنجالی رفتار "لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه در مذاکرات را "ننگین" خواند. شریعتمداری و همراهانش در جناح محافظه کار افراطی جمهوری اسلامی ایران سالهاست که با هرگونه تعاملی میان ایران و کشورهای غربی مخالفت مي‌کنند. با این حال بایستی دانست که وضعیت روحانی با "محمد خاتمی" رییس جمهوری پیشین ایران فرق مي‌کند چرا که روحانی حمایت مقامات بلندپایه حکومتی از جمله مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران را پشت سر خود دارد و نخبگان حاکم به این نتیجه رسیدند که بهبود روابط ایران و کشورهای غربی اقدامی ضروری است."

نویسنده مقاله در ادامه تحلیل خود با اشاره به لزوم اقناع جناح محافظه کار جمهوری اسلامی از سوی روحانی برای بهبود روابط با غرب مي‌افزاید "ایران و آمریکا نیازمند تعامل دو طرفه هر چند موقت با یکدیگر هستند. روحانی مي‌بایستی به محافظه کاران افراطی ایران نشان دهد که سیاست اش در مورد غرب کارآمد است. "باراک اوباما" رییس جمهوری آمریکا نیز بایستی ثابت کند که مذاکره با ایران همراه با کارکرد مثبت خواهد بود تا بتواند تندروهای کنگره آمریکا را قانع کند که طرح جدید برای تشدید تحریم ها علیه ایران را تصویب نکنند. تحریم ها اقتصاد ایران به خصوص بخش نفتی این کشور را هدف گرفته است و به شهروندان معمولی آسیب زیادی رسانده است. ایرانیان می دانند که برای کاهش تبعات تحریم ها بایستی با غرب تعامل کنند."

"پاتریکاراکوس" در ادامه پیشبرد مذاکرات ایران و غرب را مستلزم "نرمش دوجانبه" مي‌داند و در این مورد مي‌افزاید "تعداد مذاکرات ایران و آمریکا طی ماه های اخیر بیش از میزان کل دیدار مقامات دو کشور در طول 34 سال گذشته بوده است. در اواخر سال 2009 میلادی، "ویلیام برنز" معاون وزیر امور خارجه وقت آمریکا با "سعید جلیلی" مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران دیداری دوجانبه داشت. با این حال، جمهوری اسلامی ایران این خبر را تکذیب کرد."

نویسنده در بخش پایانی مقاله نسبت به شکست احتمالی مذاکرات ایران و آمریکا هشدار مي‌دهد مي‌نویسد "در صورتی که گفتگوها شکست بخورد گزینه های بدتری مطرح خواهند شد. افکار عمومی آمریکا واقعا از بروز جنگی دیگر مي‌ترسند. هیچ کس خواهان ایجاد وضعیتی مشابه عراق نیست. شرایط توافق میان تهران – واشنگتن ایجاد شده است با این حال این مسئله به راحتی امکان پذیر نخواهد بود."

عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۰۹:۲۶
افراطیون هیچگاه دست از پر روئی بر نداشته و با وجود نمایان بودن آثار هنوز هم نمی پذیرند که از ملت تو دهنی محکمی خورده اند . (193733)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۰۹:۳۲
ایشون بهتره از بیرون گود نظر ندن. آقای روحانی در این ۶ ماه باعث شد تا صدای آنها بلندتر هم بشود. چی میگی شما؟ (193735)
ثابت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۰۹:۳۳
اعتدال ضد افراطی گری است که انشا الله کاسبی آنها را برهم زده و منجر به محو آنها خواهد شد . (193736)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۰۹:۵۶
هنوز هم به حاشیه نرانده است (193748)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۰:۱۴
روحانی هنوز کاری نکرده است (193751)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۰:۱۹
اینا هم میدونن شریعتمداری تندرو هست!!! (193752)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۳:۴۲
روحانی مواظب باشه خودش زمین نخوره.جوجه را آخر پاییز میشمارند. صبرکنید بعد....!!!!!!!! (193826)
ص ل ح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۶:۴۴
کسانی که میگن روحانی کاری نکرده اون نفتی که احمدی نژاد اورده سرسفره هاشونو بخورن تا بعد روحانی یه فکری بحالشون میکنه خواهشن با چشم باز نگاه کنید این چند ماه نگاه بین الملل نسبت به ایران تغیر کرده رو نمیبینن (193886)