به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۳۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۴ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۳۰۵۶۸
مقاله وارده

براي‌آنان كه هدف،وسیله‌شان‌را توجیه مي‌کند

سیدروح‌الله ساداتی *

گروه مقالات: قریب به 500 سال از زمانی که ماکیاولی سیاستمدار و نظریه پرداز یونانی نظریه معروف "the end justify the mean " را ارائه کرد مي‌گذرد. نظریه او که به عمل گرایی سیاسی "پراگماتیسم" مشهور شد. پایه ای شد بر چند قرن سیاست ورزی تهی از اخلاق و استیلای سیاست منهای اخلاق بر جهان و همین سیاست غیر اخلاقی بود که امروزه عمده مردم دنیا سیاست را با حقه و نیرنگ و فریب مترادف مي‌دانند. اما ظهور امام خمینی در تاریخ معاصر نه تنها تعریفی دیگر از سیاست و سیاست‌ورزی به جهان ارائه داد بلکه مزید بر آن با پیاده سازی سیاست اخلاق محور نقطه مقابل این تئوری را در عمل به مردم جهان شناساند.

این پیر فرزانه چه در طول دوران مبارزات قبل از انقلاب و چه در قریب به 11 سال رهبری جمهوری اسلامی ایران و قرار گرفتن در راس هرم سیاسی کشور نوعی از سیاست منبعث از احکام دینی را تبین نمود و از آن مهمتر آن را پایه ای برای بازمهندسی سیاستهای استبدادی یک کشور بزرگ و تاثیر گذار قرار داد تا نشان دهد که با اخلاق هم مي‌شود سیاست ورزید. نمونه‌هاي بسیار متنابهی از سیاست‌هاي اخلاق مدارانه او چه در قالب مصادیق فرامین رهبری چه در قالب توصیه‌ها و اوامر کلی در حافظه ملت ما هنوز وجود دارد. جمله معروف "میزان حال فعلی افراد هست " حضرت امام نیز در همین راستاست. بعد از آن مقام معظم رهبری نیز به تاسی از معمار کبیر انقلاب همین رویه را تا به امروز در پیش گرفتند و در مناسبتهای مختلف اجرای آن را به مسئولین تاکید فرمودند.

سیاستی که درست در نقطه مقابل تفکر حذف رقیب با هر ابزاری مي‌باشد. سیاست حذف رقیب (حق یا باطل ) با توسل به هر ابزار ناحق به بهانه اینکه به زعم خودمان هدف مقدس است، درست پیاده سازی سیاست ماکیاولی است و همان سیاست ورزی مترادف با نیرنگ و حقه و فریب است که در اذهان عمومی به جای مانده است و این نقض اصول و مبانی سیاست اخلاق مدارانه انقلاب اسلامی است که ثمره خون هزاران لاله در خون خفته است.

دوستان عزیز حذف دگراندیشانی که حتی راه خطا رفته‌اند با تهمت‌هاي بی پایه و اساس و خلاف واقعیت به هیچ عنوان حتی ذره ای با مبانی فکری نظام مقدس جمهوری اسلامی سازگاری ندارد، حتی حذف رقیبی که راه باطل مي‌رود در صورت لزوم باید از طریق مجاری قانونی و با رعایت اخلاق و پرهیز از زیاده گویی و صرفا تکیه بر چیزی باشد که اولا " هست و ثانیا محدودیتی اخلاقی برای بازگویی آن وجود ندارد، باشد. با این اوصاف تکلیف سیاستمدارانی که سعی در از میان بردن چهره‌هاي موجه انقلاب که صرفا مسیر پیش برد اهداف انقلاب و تعالی کشور و مردم را از مسیری غیر از مسیر ما مي‌دانند، با انواع دروغ‌ها و تهمتها و سخنان ناروا مي‌نمایند چیست؟

هدف این یادداشت، ارائه مصادیق نیست که متاسفانه مثنوی هفتاد من کاغذ مي‌خواهد. از ادعای جاسوسی رییس‌جمهور سابق تا تحت نفوذ سرویس‌هاي جاسوسی بودن نماینده اصول‌گرای فعلی مجلس، از تهمت‌هاي اخلاقی شرم‌آور به فلان فعال سیاسی تا تهمت بی مدرک دزدی به فلان مقام دولتی و.... هدف، دعوت سیاسیون و نویسندگان و سخنوران به تاسی از سیاست‌ورزی اخلاق‌مدارانه هست که شهید مدرس آن را عین دیانت دانسته‌اند و معمار کبیر انقلاب پایه‌هاي جمهوری اسلامی را بر آن استوار نموده و مقام معظم رهبری نیز بر همان مسیر مي‌روند و مسئولین را هم به طی همین طریق دعوت مي‌نمایند.

* مشاور و کارشناس امنیت سایبر و سیستمهای حفاظت الکترونیک

حالا
۱۳۹۲/۱۱/۱۴ ۱۲:۰۷
هدف هیچوقت وسیله رو توجیه نمیکنه (203870)
نابلد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۴ ۱۶:۰۲
من نمی دونم ماکیاولی کتاب رو نوشته یا نه ولی اینو میدونم که ایتالیایی بوده نه یونانی (204010)