به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۱۹
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۳۰۹۷۲
درآمدزایی از تحریم‌ها از جیب مشتریان ایرانی

گارانتی‌هاي ایرانی؛ کاسبان تحریم!

گروه اقتصادي: یکی از مسائلی که در هفته‌هاي اخیر به طور جدی در جامعه مطرح است بحث کسانی است که از تحریم‌ها نفع مي‌برند. گروهی از این افراد، کسانی هستند که از طریق رانت‌هاي به وجود آمده در دور زدن تحریم‌ها یک شبه راه صد ساله را پیموده و ثروت کلانی به دست آورده اند اما گروه دیگر کسانی هستند که با دور افتادن کشور از جامعه جهانی، بدون داشتن رقیب، به درآمدزایی از تحریم‌ها از جیب مشتریان ایرانی مي‌پردازند؛ نمونه‌اي از این کاسبان، برخی از شرکت هایی هستند که محصولات خارجی را در کشور گارانتی مي‌کنند.
گارانتی‌هاي ایرانی؛ کاسبان تحریم!
حامد اسحاقي

در سراسر جهان، شرکت تولیدکننده، محصول خود را برای مدت مشخصی گارانتی مي‌کند و پاسخگوی عیوب احتمالی آن است. اما در ایران روند به این گونه است که شرکتی دیگر (که گاهی اوقات واردکننده محصول است) با دریافت هزینه‌اي اضافی اقدام به گارانتی محصول مي‌کند؛ هزینه‌اي که گاهی اوقات به اندازه قیمت محصول است. نکته‌اي که حتما باید مدنظر قرار گیرد آن است که این هزینه‌اي است که تنها مصرف کننده ایرانی باید بپردازد و گرنه در سایر کشورها، محصول فروخته شده توسط شرکت تولیده کننده پشتیبانی مي‌شود.

اما مصرف کننده ایرانی در قبال این مبلغ هنگفتی که مي‌پردازد چه دریافت مي‌کند؟ بگذارید به تجربه شخصی خودم اشاره کنم. حدودا سه هفته قبل یک دستگاه تبلت Asus Transformer Book T100TA را به قیمت یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار تومان با گارانتی ویستا پخش رایانه (الماس سابق) به صورت آکبند خریداری کردم. (توجه کنید که این محصول توسط شرکت Asus به قیمت 349 دلار فروخته مي‌شود، که با احتساب دلار سه هزار تومانی، یک میلیون و چهل و هفت هزار تومان خواهد شد و خریدار ایرانی مجبور است هشتصد هزار تومان بیش از قیمت واقعی محصول پرداخت کند!) کارت گارانتی، داخل جعبه دستگاه آکبند قرار داشت و این به آن معناست که برچسب آکبند توسط شرکت گارانتی کننده بر روی جعبه نصب شده است.

بعد از یک هفته استفاده از دستگاه، شارژر از کار افتاد. دستگاه را برای تعمیر به شرکت مذکور بردم که طبق روند، دستگاه تحویل گرفته شد. (بماند که مجبور بودم در این روند تعهد بدهم که در مورد بسیاری از مسائل، از جمله اطلاعات داخل دستگاه هیچ ادعایی ندارم و ممکن است در روند تعمیر شارژر، اطلاعات هارد دستگاه پاک شود!) به هر حالت دستگاه تحویل گرفته شد و من منتظر بودم که از طرف شرکت با من تماس گرفته شود. بعد از یک هفته که هیچ خبری از شرکت نشد، تصمیم گرفتم خودم پیگیری کنم. (اگر شارژر خود را برای تعمیر به تعمیرگاهی برده باشید، حتما مي‌دانید که این گونه تعمیرات حداکثر یکی دو ساعت وقت نیاز دارد و یک هفته زمان بسیار زیاد است. )

خلاصه بعد از تماس‌هاي فراوان که یا با بوق اشغال مواجه مي‌شد، یا با انواع و اقسام پاسکاری‌ها، موفق شدم با یکی از کارمندان صحبت کنم که قرار شد مساله را پیگیری کند. چند ساعت بعد و با طی کردن روند پیش گفته با همان کارمند صحبت کردم که گفت به دلیل اینکه شارژر متعلق به این دستگاه نیست، باید مبلغ صد و شش هزار تومان به علاوه مالیات بر ارزش افزوده (!) برای تعویض شارژر پرداخت کنم.

ترجیح دادم که برای پیگیری قضیه، حضوری به دفتر شرکت مراجعه کنم. بعد از پاسکاری‌هاي فراوان به اتاق مسئول مربوطه رسیدم که ایشان هم همان مساله را تکرار کرد. توضیح دادم که من این دستگاه را به صورت آکبند و با کارت گارانتی شرکت شما تحویل گرفته ام و بنابراین همه تجهیزات آن چیزی است که شما در جعبه قرار داده اید که پاسخ شنیدم «حتما تعریف شما از آکبند با ما فرق دارد!» پرسیدم «من از کجا باید متوجه مي‌شدم که شارژر دستگاه متعلق به خود دستگاه نیست؟» که پاسخ شنیدم «باید سریال دستگاه را با بانک اطلاعاتی شرکت Asus مطابقت مي‌دادید. » سوال کردم «من چطور مي‌توانم به این بانک اطلاعاتی دسترسی داشته باشم؟» که پاسخ شنیدم «شما نمی توانید به این بانک اطلاعاتی دسترسی داشته باشید!».

داستان این گفتگو و پاسخ‌هاي منطقی (!) مسئول مربوطه خارج از حوصله این نوشتار است. اما آنچه باید به طور جدی مدنظر قرار گیرد آن است که این مساله در مورد تعداد قابل توجهی از گارانتی‌هاي ایرانی و در مورد محصولات فراوانی صدق مي‌کند. (البته در این میان هستند شرکت‌هايي که به بهترین نحو پاسخگوی مشتریان خود هستند و نباید با این چوب رانده شوند.)

اکنون که دولت تصمیم جدی برای مبارزه با کاسبان تحریم، و همچنین حفظ حقوق شهروندی و کرامت انسانی دارد یکی از مسائلی که نیاز به پیگیری و کنترل جدی دارد، مساله عملکرد شرکت‌هاي این چنینی است. مسلما حق مشتری ایرانی نیست که با وجود مشکلات فراوان اقتصادی، دو برابر قیمت محصول را پرداخت کند ولی در برابر ساده ترین مشکلات و مسائل، هیچ پشت و پناهی نداشته باشد. به نظر مي‌رسد چیزی که این روزها بی ارزش است وقت و انرژی و آرامش مردم است.

علاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۱۰:۴۸
ای بابا دلت خوشه شرکت خودروسازی داخلی ماشینش خودبخود آتیش میگیره جوابگو نیست حالا تو میخای برا یه شارژر جوابگو باشن؟؟؟؟؟؟؟ (205436)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۱۱:۲۲
یک تلوزیون 42 اینچ ال جی خریدم، 1800000 تومان، نیم ساعت پس از تحویل دستگاه، متوجه شدم با زیاد کردن صدای آن، بلندگوها نویز بسیار زیادی دارند و اصلا کیفیت ندارند. با شرکت تماس گرفتم، در عین ناباوری گفتند که تعویض نداریم و باید تعمیر شود!!!!
این تلوزیون توسط شرکت ال جی تنها به قیمت حدود 900 هزار تومان در دنیا فروخته می شود و در اینترنت قابل خریداری بود. از آن روز به بعد اجازه نداده ام کسی در فامیل تلوزیونهای اسمبل داخلی خرید کند. زنده باید بانه
همه هم راضی هستیم. گارانتی در ایران = دروغ شاخدار (205446)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۱۲:۰۵
از این دوست عزیز باید تشکر کرد که مسئله را در رسانه مطرح کرده اند و بر تجربیات مخاطبان افزوده اند ... (205470)
دلخوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۱۲:۰۹
به هر حالت این ها مسائلی هست که حقوق شهروندی رو تشکیل میده. باید پیگیرش بود تا بالاخره حل بشه. (205471)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۱۲:۲۶
چند وقت پیش یکی از دوستان به ماموریت به آلمان رفت دوربین فیلم برداری خریده بود پس از بازگشت از دست بچه اش افتاد و شکست به فروشنده اطلاع داد که چنین اتفاقی افتاده( صادقانه) فروشنده گفت دوربین شما سه سال گارانتی دارد بهر دلیلی چون رضایت مشتری برایمان در درجه اول است, دوربین را به آدرس شرکت پست کنید تا یک دوربین سالم به آدرس شما بفرستیم و از طریق ایمیل به شما اطلاع میدهیم تنها هزینه ترخیص باشماست فروشنده ظرف دو هفته یک دوربین آکبند و تجهیزات اضافی برای دوستمان ارسال کرد حالا شما مقایسه کنید .. (205478)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۱۷:۳۵
خالی بندیه (205549)
سام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۲ ۲۲:۴۰
آره.....اینجا انداختن اجناس بنجل و دروغ گویی عین واقعیته.... (206367)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۳ ۱۱:۱۰
ما مسلمونی رو فقط توی ماز و روزه میدونیم. نمیدونیم که در احادیث بسیار مسلمانی را وفای به عهد معرفی می کنند. به این آدرس اگه مراجعه کنید می بینید.
http://andisheqom.com/Files/fazael.php?idVeiw=1274&level=4&subid=1274
متاسفانه اسلام در اروپا و آمریکا اجرا میشه و در کشور ما فقط حرفشو میزنیم. (206583)
حمید حقدان
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۱۴:۳۹
به موضوع مهمی پرداخته اید.کالاهای مصرفی که جای خود دارد تجهیزات پزشکی ودرمانی که با سلامت مردن سروکار دارند بدتر هستند .بنده یو دستگاه تست خون اکوچک آلمانی خریدم که از روز اول میزان قند خون را بیست واحد زیادتر نشان میدهد وبعد ازچندبار مراجعه به شرکت مربوطه میگویند دستگاه درست است واین مقدار اختلاف نرمال استوچندتاتوجیه غلط دیگر وتازه دستگاه برای هنیشه هم گارانتی شده.در صورتیکه ضریب خطا حداکثر 5است.واقعا که شرم اکر است وهیچ نظارت موثری هن نمی شود. (205523)
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۱۵:۰۳
تورا خدا بگذارید آقازا ده هایی که در عرض هشت سال گذشته با استفاده از رانت سیاسی و مذهبی و اقتصادی و تحریم پا به عرصه وجود گذاشته اند خوش باشند گو ر بابای ملت ومردم . (205530)
حاجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۱۷:۳۳
منم موافقم. می دونید چرا؟ چون زور کسی به انها می رسد پس باید نرمش نشان دهیم (205548)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۱۵:۴۲
مگر چیزی بنام حقوق شهروندی هم وجود دارد ؟ (205539)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۱۸:۲۲
گارانتی تو ایران ========شوخی بزرگ === (205558)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۲۰:۳۸
وارد كنندگان كالاهاي پرمصرف و گران قيمت كه هيچ كس حق دادخواهي ازكم فروشي يا گرانفروشي ايشان را ندارد....!!!!!!!!!! (205575)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۲۰:۵۱
چنين وارد كنندگاني كه در اين نوشتار ذكرشان رفت يك روي سكه كاسبان تحريمها هستند روي ديگر اين سكه همان شركتهاي بيگانه و صادر كننده هستند اين يعني اتحاد كاسبان داخلي و خارجي براي چاپيدن مردم مظلوم ايران (205577)
یکی هست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۲۲:۲۸
مطلب خوبی بود...
در بسیاری از کشورها این گستاخی ها از طریق نهاد های مردمی
با پشتوانه ی قانونی حل میشود...
در ضمن نام بردن شرکت ها توسط شما قابل تامل بود. (205595)
سعید قمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۸ ۱۱:۰۶
گارانتی تو ایران یه کاغذ پاره س و غیر این خاصیته دیگه ای نداره (205683)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۸ ۱۱:۴۱
همه کلاه بردار شده اند . گارانتی یک دروغ بزرگ است برای چاپیدن . (205697)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۰۸:۴۵
گارانتی در ایران پول اضافه دادن است فقط ازاین طریق مردم راسرکیسه میکنند بنده به توصیه دوستی ماشین خارجی خریدم بدون گارانتی که احمدا..تاکنون هیچ هزینه ای روی دستم نگذاشته بجر قیمت خرید که آن هم ناشی از عوارض چند برابری دولت میباشد ایرانی لایق بهترینهاست بشرطی که آقازاده ها و...... بگذارند (205870)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۱۴:۰۱
نزدیک چهار میلیون تو مان برای خرید یک دستگاه تیلر کشاورزی ساخت چین دادم فروشنده حتی حاضر نشد آن را در مزرعه کارکردش را نشان بدهد جلوی فروشگاه یکبار روشن و خاموش کرد و تحویل داد بعدا که سرمزرعه بردم دیدم کاسه نمدش خراب است آوردم به فروشنده نشان دادم گفت برای تعمیرش باید فلانجا ببری گارانتی هم نداشت یک دفترچه راهنمای فارسی هم اقلا همراه دستگاه نبود من موندم چرا برای یک کالای 4 میلیون تومانی فروشنده یا وارد کننده را مجبور نمی کنند اقلا یک دفترچه راهنمای فارسی داخل بسته بندی قرار بدهند (205949)
حسینی
United States
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۱۷:۲۰
شما که 349 دلار قیمت داری از همونجا میخریدی 50 دلارم من سود میدم به شما یکی هم برا من بخر . ضدو نقیض گویی شما مشخصه قطعا وکلای اینجور شرکتا سراغتان خواهند اومد.شارژری که مال این دستگاه نیست چطور یه هفته براتون کارکرده!! میدادی همونایی که شارژتون کردن مقاله بزنین عوض میکردن براتون . (205968)
پاسخگو به آقای حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۲۱:۳۶
تهدید؟ تهدید؟ تهدید؟
شما با این شرکتی که اسمش اومده نسبتی دارین؟ (206006)