کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پاسخ به امیر آقایی درباره سریال جنجالي

فرارو , 29 بهمن 1392 ساعت 16:34


نامه امیر آقایی يكي از بازيگران سرزمین کهن
این تنها مي‌تواند از فواید مخصوص فلات ما باشد که چند هفته است سربازان بی گناه سرزمینمان در اسارت اند و هیچ صدایی از کسی بر نمی آید. ما عادت داریم از سوراخ سوزن رد شویم و از درب دروازه نه ! صدای اعتراض بختیاری‌هاي عزیز را شنیدم که در چند روز گذشته؛ از هر ناسزا و پیامک گرفته تا تهدید و ارعاب فروگذار نبودند.

سپاس مي‌گویم مردم سرزمینی را که آنقدر صبور نبودند و نخواستند صبر پیشه کنند تا ببینند نه کمال تبریری؛ نه من؛ و نه هیچ کس دیگری قصد بی احترامی به قومی را نداشته است. این ساده انگاری در رگ و خون ما جاری‌ست. یاد آور مي‌شوم فیلم‌هاي کمال تبریزی را که سال هاست توقیف است. یادآور مي‌شوم ممنوع الکاری و جریمه ام را برای بازی نکردن در فیلمی که شما دوستش نداشتید.
برادران عزیز بختیاری؛
غیرتتان را مي‌ستایم و به نوبه ی خود؛ تنها مي‌توانم بگویم قصد ما بی احترامی نبوده است. اساسآ قهرمان سریال سرزمین کهن یک بختیاری ست. اما یک سوال برایم باقی ست: آن‌روزهایی که برای مردم سرزمینم محکوم به ممنوع الکاری بودم؛ از این خیل غیرت و جوانمردی؛ چرا حتی شاخه ی گلی برای تسکین زخمهایم روانه ام نشد؟با احترام

امیر آقایی۱۷ فوریه ۲۰۱۴


يك پاسخ به آقايي

جناب آقای آقایی
نامه ای از سوی جنابعالی در مورد اعتراضات اخیر بختیاری‌ها به سریال سرزمین کهن منتشر شده است که نکات زیر در نامه شما قابل تأمل است: فرموده بودید که در شرایطی که سربازان بی گناه سرزمینمان در اسارت هستند هیچ صدایی از کسی بر نمی آید...

جناب آقای آقایی هیچ کس ازحادثه و فاجعه پیش آمده برای فرزندان سرزمینمان خوشحال نیست، اما شما به زیرکی تمام و با قرار دادن دو مقوله متفاوت (اسارت سربازان و اعتراض بختیاری‌ها به سریال سرزمین کهن) که هیچ ربطی به هم ندارند، سعی کرده اید که احساسات پاک مردم ایران را بر ضد هم تباران بختیاری بسیج کنید. نمی دانم منظورتان از «هیچ کس» صدا و اعتراضی نمی کند چیست؟ اگر منظورتان سیاستمداران ما هستند که به نوبه خود مواضعی را اعلام کرده اند و ممکن است کوتاهی کرده باشند، اما به احتمال زیاد اینجا منظورتان از "هیچ کس" مردم و به ویژه هم میهنان بختیاری است.

خدمتتان عارض هستم که همه اقوام مختلف مردم ما، در شبکه‌هاي اجتماعی، بر اساس وظیفه و در حد توان خود، مطالبات خود برای آزادسازی هر چه سریعتر هموطنانمان را اعلام کرده اند. اخبار این موج عظیم مطالبات مردمی، در رسانه‌هاي خارجی و داخلی منتشر شده است. به خاطر حجم انبوه مطالبات مردمی برای محکوم کرم کردن این اقدام و آزادسازی سربازان میهنمان، گروه تروریستی"جیش الشیطان" در وبلاگ خود جوابیه مبنی بر آگاه بودنش از هجم مطالبات مردمی ملت ایران و رد این مطالبات صادر کرده است(مراجعه شود به وبلاگ این گروهک).

اما اگر هجم انبوه این مطالبات مردمی از سوی اقوام مختلف در شبکه‌های اجتماعی از نظر شما "هیچ" است و انتظار دارید که بختیاری‌ها همانطور که برای دفاع از هویت خود به خیابان‌ها ریختند، برای آزادسازی سربازان میهنمان هم به خیابان‌ها بریزند نمی دانم از نظر شما به خیابان ریختن تاثیر گذار هست یا نه؟ ما با دولت مشخصی مواجه نیستیم که به خیابان‌ها بریزیم و با سر دادن شعار بر ضد اسارت کنندگان خواستار آزادی هم وطنانمان باشیم، روبروی ما یک گروه تروریستی است که با نام قرآن، سر از بدن انسان‌هاي بیگناه جدا مي‌کند و جایگاه و منافع حقوقی ندارد تا از تجمعات و تظاهرات‌هاي مردمی بهراسد و از شروط خود کوتاه بیاید.

در صورتی که از نظر شما این موج عظیم مطالبات مردمی "هیچ" است ، لطفا بفرمایید چه راه حلی برای تلاش بیشتر و تاثیر گذاری در دیدگاه این گروه تروریستی دارید؟ در مورد اعتراض بختیاری‌ها سخن گفته اید و واژگانی همچون «ارعاب» ، « ناسزا» و «تهدید» را برای اعتراضات قانونی هم میهنان بختیاری مان به کار برده اید. شما بازیگر توانمند و محبوبی هستید که اتفاقا در این سریال هنرمندانه نقش خود را ایفا کرده اید و هیچ کس ایرادی بر شما نگرفت بلکه اعتراضات، به ساختار کلی این سریال در تخریب بزرگان یک قومیت ایرانی است. اما برای شما به عنوان یک هنرمند مردمی بسیار ناپسند است که از این الفاظ زشت برای یک اعتراض دمکراتیک و مدنی که حق انسانی هر شهروندی است، استفاده کنید.

نمی دانم از نظر شما که قطعا داعیه دار روشنفکری هستید یک اعتراض دمکراتیک، مدنی و قانون مند دارای چه ویژگی هایی است؟ در اعتراضات صورت گرفته توسط بختیاری‌ها در ماجرای اخیر، به جز موارد بسیار انگشت شماری که قصد سوء استفاده از جریان ایجاد شده را داشتند، هیچ شعاری ضد اتحاد ملی سر داده نشد، هیچ خسارتی به مراکز دولتی وارد نیامد و هیچ قانون شکنی صورت نگرفت و همه معترضان با هوشیاری هرگونه شعار تفرقه افکن و توهین به اقوام دیگر را محکوم کردند و اغلب شعارها با قرار دادن نام بختیاری در کنار نام ایران و ملت ایران برای اتحاد و یکپارچگی بود.

در شبکه‌هاي اجتماعی به محض اینکه افراد انگشت شمار سودجویی با توهین و ناسزا سعی در سوء استفاده از این جریان را داشتند، اغلب کاربران هوشیار بختیاری با محکوم کردن این افراد، هم تباران خود را به رعایت قانونمندی و جلوگیری از سواستفاده‌هاي احتمالی دعوت مي‌کردند.

اتفاقا همین تجمعات قانونی، دمکراتیک و مدنی باعث شد که بسیاری از نخبگان و مسئولین محلی استان‌هاي مربوطه (نمایندگان مجلس، نمایندگان شوراها، فرمانداری‌ها و ائمه جماعات) با مردم یک صدا شوند و بدون هیچ گونه درگیری، مطالبات مدنی مردم دنبال شود به طوری که مسئولین کشوری و صدا و سیما تاکید کردند که به جز قانون شکنی هایی که از سوی افراد انگشت شمار سودجو و خاصی بوده است، تمامی تجمعات صورت گرفته با رعایت قانون برگزار شده است.

فرموده‌اید مردمی که نخواستند صبر کنند و ببینند نه شما و نه کمال تبریزی و نه هیچ کس دیگر قصد توهین نداشته اند و اساسا قهرمان سریال یک بختیاری است. حرف شما کاملا درست است ما به صداقت شما و سایر دست اندرکاران اعتماد مي‌کنیم که قصد توهینی نبود است اما واقعیت این است که گاهی میان قصد انسان با کاری که صورت مي‌گیرد و نتیجه ای که محقق مي‌شود تفاوت بسیاری است. شاید این تفاوت ناشی از سیاست هایی است که یک فعالیت و یا سریال را هدایت مي‌کند. قهرمان واقعی سریال بختیاری است و البته مهم هم نیست که این قهرمان بختیاری باشد یا از سایر اقوام قهرمان پرور ایران زمین. لازم به صبر نیست بارها تکرار کرده ایم و ظاهرا گوش شنوایی نیست که اعتراض هم میهنان بختیاریمان به دو موضوع است:

اول تخریب چهره بختیاری‌ها با استفاده از به کار بردن صفت‌هاي نامناسب برای اسم « بختیاری ها» است. "بختیاری" در این فیلم هرچند از نظر سازندگان آن فقط یک نام خانوادگی باشد، اما قطعا هر کسی که کوچکترین اطلاعاتی در مورد تحلیل فیلم نامه، نمایشنامه، رمان و داستان داشته باشد مي‌داند که انتخاب اسم‌ها و صفت‌هاي اعلام و تکرار آنها، اهداف خاصی را دنبال مي‌کند و مي‌تواند به صورت خواسته یا ناخواسته به اذهان مخاطبان بارهای معنایی مثبت و منفی ای القاء کند. فرقی هم ندارد که به جای بختیاری‌ها اسم اصفهانی ها، یزدی ها، کردها، مشهدی ها، ترک‌ها ، بلوچ‌ها و یا هر کدام از اقوام دیگر ایرانی را بگذاریم، در هر صورت این اسم‌ها در کنار آن صفت‌هاي منفی، بک بار معنایی بسیار منفی را از طریق عمومیت یافتن دلالت از خاص به عام، ذهن مخاطب القاء مي‌کنند.

موضوع دوم که در این سریال مورد اعتراض است تخریب چهره سردار اسعد بختیاری، به عنوان یکی از سرداران، پیشگامان و روشنفکران مشروطه است. تحریف چهره این شخصیت که در نزد خانواده‌هاي بختیاری نماد مقاومت، مبارزه با استبداد، وطن دوستی، روشنفکری و آزادمردی است به یک چهره مزدور بیگانگان یک تحریف بارز تاریخی است که بر هیچ تاریخ نویس منصفی پوشیده نیست. فرموده اید که در روزهایی که ممنوع الاشتغال بوده اید از این خیل غیرت و جوانمردی، شاخ گلی برای تسکین دردهای شما روانه نشد... جناب آقای آقایی دردهای هنرمندان سرزمین ما عمیق و ریشه ایست و مردم ما هم به خوبی این دردها را درک مي‌کنند و اتفاقا خیلی از دردهای ما مردم و مخصوصا شما هنرمندان از همان دیدگاه یک جانبه نگر و انحصاری برخی از مسئولان ناشی مي‌شود.

امثال هنرمندانی مثل جنابعالی که در راه هنر برای این مملکت هزینه داده اند، کم نیستند اما انتظار دارید که بختیاری‌ها تمام مشکلات این مملکت را بر طرف کنند؟ بختیاری‌ها در کنار سایر اقوام ایرانی در بسیاری از عرصه‌هاي ملی مثل تاثیر گذاری در نهضت مشروطه، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شرکت در انتخابات و تلاش برای تعیین سرنوشت خویش، مطالبه آزادی، عدالت، برابری، حقوق شهروندی و حفظ هویت قومی و ملی خود شرکت کرده اند.

هنوز تجمعات مدنی و قانونی هم میهنان بختیاریمان در کنار هم میهنان عرب، فارس و سایر شهرندان استان‌هاي چهارمحال و بختیاری، خوزستان و اصفهان برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، فراموش نشده است. با تمام این اوصاف نمی دانم این چه سفسطه ای است که حالا برخی‌ها آمده اند همه مشکلات این مملکت را اولویت بندی و لیست کرده اند و جلوی بختیاری‌ها گذاشته اند و مي‌گویند شما که برای حفظ هویت خودتان اعتراض کرده اید چرا برای تمام این مشکلات ریز و درشت اعتراض نمی کنید. با تقدیم احترام
دانش محمدی- دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس


کد مطلب: 32702

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/article/32702/پاسخ-امیر-آقایی-درباره-سریال-جنجالي

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir