به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب : ۳۲۷۰۲

پاسخ به امیر آقایی درباره سریال جنجالي

پاسخ به امیر آقایی درباره سریال جنجالي
نامه امیر آقایی يكي از بازيگران سرزمین کهن
این تنها مي‌تواند از فواید مخصوص فلات ما باشد که چند هفته است سربازان بی گناه سرزمینمان در اسارت اند و هیچ صدایی از کسی بر نمی آید. ما عادت داریم از سوراخ سوزن رد شویم و از درب دروازه نه ! صدای اعتراض بختیاری‌هاي عزیز را شنیدم که در چند روز گذشته؛ از هر ناسزا و پیامک گرفته تا تهدید و ارعاب فروگذار نبودند.

سپاس مي‌گویم مردم سرزمینی را که آنقدر صبور نبودند و نخواستند صبر پیشه کنند تا ببینند نه کمال تبریری؛ نه من؛ و نه هیچ کس دیگری قصد بی احترامی به قومی را نداشته است. این ساده انگاری در رگ و خون ما جاری‌ست. یاد آور مي‌شوم فیلم‌هاي کمال تبریزی را که سال هاست توقیف است. یادآور مي‌شوم ممنوع الکاری و جریمه ام را برای بازی نکردن در فیلمی که شما دوستش نداشتید.
برادران عزیز بختیاری؛
غیرتتان را مي‌ستایم و به نوبه ی خود؛ تنها مي‌توانم بگویم قصد ما بی احترامی نبوده است. اساسآ قهرمان سریال سرزمین کهن یک بختیاری ست. اما یک سوال برایم باقی ست: آن‌روزهایی که برای مردم سرزمینم محکوم به ممنوع الکاری بودم؛ از این خیل غیرت و جوانمردی؛ چرا حتی شاخه ی گلی برای تسکین زخمهایم روانه ام نشد؟با احترام
امیر آقایی۱۷ فوریه ۲۰۱۴


يك پاسخ به آقايي

جناب آقای آقایی
نامه ای از سوی جنابعالی در مورد اعتراضات اخیر بختیاری‌ها به سریال سرزمین کهن منتشر شده است که نکات زیر در نامه شما قابل تأمل است: فرموده بودید که در شرایطی که سربازان بی گناه سرزمینمان در اسارت هستند هیچ صدایی از کسی بر نمی آید...

جناب آقای آقایی هیچ کس ازحادثه و فاجعه پیش آمده برای فرزندان سرزمینمان خوشحال نیست، اما شما به زیرکی تمام و با قرار دادن دو مقوله متفاوت (اسارت سربازان و اعتراض بختیاری‌ها به سریال سرزمین کهن) که هیچ ربطی به هم ندارند، سعی کرده اید که احساسات پاک مردم ایران را بر ضد هم تباران بختیاری بسیج کنید. نمی دانم منظورتان از «هیچ کس» صدا و اعتراضی نمی کند چیست؟ اگر منظورتان سیاستمداران ما هستند که به نوبه خود مواضعی را اعلام کرده اند و ممکن است کوتاهی کرده باشند، اما به احتمال زیاد اینجا منظورتان از "هیچ کس" مردم و به ویژه هم میهنان بختیاری است.

خدمتتان عارض هستم که همه اقوام مختلف مردم ما، در شبکه‌هاي اجتماعی، بر اساس وظیفه و در حد توان خود، مطالبات خود برای آزادسازی هر چه سریعتر هموطنانمان را اعلام کرده اند. اخبار این موج عظیم مطالبات مردمی، در رسانه‌هاي خارجی و داخلی منتشر شده است. به خاطر حجم انبوه مطالبات مردمی برای محکوم کرم کردن این اقدام و آزادسازی سربازان میهنمان، گروه تروریستی"جیش الشیطان" در وبلاگ خود جوابیه مبنی بر آگاه بودنش از هجم مطالبات مردمی ملت ایران و رد این مطالبات صادر کرده است(مراجعه شود به وبلاگ این گروهک).

اما اگر هجم انبوه این مطالبات مردمی از سوی اقوام مختلف در شبکه‌های اجتماعی از نظر شما "هیچ" است و انتظار دارید که بختیاری‌ها همانطور که برای دفاع از هویت خود به خیابان‌ها ریختند، برای آزادسازی سربازان میهنمان هم به خیابان‌ها بریزند نمی دانم از نظر شما به خیابان ریختن تاثیر گذار هست یا نه؟ ما با دولت مشخصی مواجه نیستیم که به خیابان‌ها بریزیم و با سر دادن شعار بر ضد اسارت کنندگان خواستار آزادی هم وطنانمان باشیم، روبروی ما یک گروه تروریستی است که با نام قرآن، سر از بدن انسان‌هاي بیگناه جدا مي‌کند و جایگاه و منافع حقوقی ندارد تا از تجمعات و تظاهرات‌هاي مردمی بهراسد و از شروط خود کوتاه بیاید.

در صورتی که از نظر شما این موج عظیم مطالبات مردمی "هیچ" است ، لطفا بفرمایید چه راه حلی برای تلاش بیشتر و تاثیر گذاری در دیدگاه این گروه تروریستی دارید؟ در مورد اعتراض بختیاری‌ها سخن گفته اید و واژگانی همچون «ارعاب» ، « ناسزا» و «تهدید» را برای اعتراضات قانونی هم میهنان بختیاری مان به کار برده اید. شما بازیگر توانمند و محبوبی هستید که اتفاقا در این سریال هنرمندانه نقش خود را ایفا کرده اید و هیچ کس ایرادی بر شما نگرفت بلکه اعتراضات، به ساختار کلی این سریال در تخریب بزرگان یک قومیت ایرانی است. اما برای شما به عنوان یک هنرمند مردمی بسیار ناپسند است که از این الفاظ زشت برای یک اعتراض دمکراتیک و مدنی که حق انسانی هر شهروندی است، استفاده کنید.

نمی دانم از نظر شما که قطعا داعیه دار روشنفکری هستید یک اعتراض دمکراتیک، مدنی و قانون مند دارای چه ویژگی هایی است؟ در اعتراضات صورت گرفته توسط بختیاری‌ها در ماجرای اخیر، به جز موارد بسیار انگشت شماری که قصد سوء استفاده از جریان ایجاد شده را داشتند، هیچ شعاری ضد اتحاد ملی سر داده نشد، هیچ خسارتی به مراکز دولتی وارد نیامد و هیچ قانون شکنی صورت نگرفت و همه معترضان با هوشیاری هرگونه شعار تفرقه افکن و توهین به اقوام دیگر را محکوم کردند و اغلب شعارها با قرار دادن نام بختیاری در کنار نام ایران و ملت ایران برای اتحاد و یکپارچگی بود.

در شبکه‌هاي اجتماعی به محض اینکه افراد انگشت شمار سودجویی با توهین و ناسزا سعی در سوء استفاده از این جریان را داشتند، اغلب کاربران هوشیار بختیاری با محکوم کردن این افراد، هم تباران خود را به رعایت قانونمندی و جلوگیری از سواستفاده‌هاي احتمالی دعوت مي‌کردند.

اتفاقا همین تجمعات قانونی، دمکراتیک و مدنی باعث شد که بسیاری از نخبگان و مسئولین محلی استان‌هاي مربوطه (نمایندگان مجلس، نمایندگان شوراها، فرمانداری‌ها و ائمه جماعات) با مردم یک صدا شوند و بدون هیچ گونه درگیری، مطالبات مدنی مردم دنبال شود به طوری که مسئولین کشوری و صدا و سیما تاکید کردند که به جز قانون شکنی هایی که از سوی افراد انگشت شمار سودجو و خاصی بوده است، تمامی تجمعات صورت گرفته با رعایت قانون برگزار شده است.

فرموده‌اید مردمی که نخواستند صبر کنند و ببینند نه شما و نه کمال تبریزی و نه هیچ کس دیگر قصد توهین نداشته اند و اساسا قهرمان سریال یک بختیاری است. حرف شما کاملا درست است ما به صداقت شما و سایر دست اندرکاران اعتماد مي‌کنیم که قصد توهینی نبود است اما واقعیت این است که گاهی میان قصد انسان با کاری که صورت مي‌گیرد و نتیجه ای که محقق مي‌شود تفاوت بسیاری است. شاید این تفاوت ناشی از سیاست هایی است که یک فعالیت و یا سریال را هدایت مي‌کند. قهرمان واقعی سریال بختیاری است و البته مهم هم نیست که این قهرمان بختیاری باشد یا از سایر اقوام قهرمان پرور ایران زمین. لازم به صبر نیست بارها تکرار کرده ایم و ظاهرا گوش شنوایی نیست که اعتراض هم میهنان بختیاریمان به دو موضوع است:

اول تخریب چهره بختیاری‌ها با استفاده از به کار بردن صفت‌هاي نامناسب برای اسم « بختیاری ها» است. "بختیاری" در این فیلم هرچند از نظر سازندگان آن فقط یک نام خانوادگی باشد، اما قطعا هر کسی که کوچکترین اطلاعاتی در مورد تحلیل فیلم نامه، نمایشنامه، رمان و داستان داشته باشد مي‌داند که انتخاب اسم‌ها و صفت‌هاي اعلام و تکرار آنها، اهداف خاصی را دنبال مي‌کند و مي‌تواند به صورت خواسته یا ناخواسته به اذهان مخاطبان بارهای معنایی مثبت و منفی ای القاء کند. فرقی هم ندارد که به جای بختیاری‌ها اسم اصفهانی ها، یزدی ها، کردها، مشهدی ها، ترک‌ها ، بلوچ‌ها و یا هر کدام از اقوام دیگر ایرانی را بگذاریم، در هر صورت این اسم‌ها در کنار آن صفت‌هاي منفی، بک بار معنایی بسیار منفی را از طریق عمومیت یافتن دلالت از خاص به عام، ذهن مخاطب القاء مي‌کنند.

موضوع دوم که در این سریال مورد اعتراض است تخریب چهره سردار اسعد بختیاری، به عنوان یکی از سرداران، پیشگامان و روشنفکران مشروطه است. تحریف چهره این شخصیت که در نزد خانواده‌هاي بختیاری نماد مقاومت، مبارزه با استبداد، وطن دوستی، روشنفکری و آزادمردی است به یک چهره مزدور بیگانگان یک تحریف بارز تاریخی است که بر هیچ تاریخ نویس منصفی پوشیده نیست. فرموده اید که در روزهایی که ممنوع الاشتغال بوده اید از این خیل غیرت و جوانمردی، شاخ گلی برای تسکین دردهای شما روانه نشد... جناب آقای آقایی دردهای هنرمندان سرزمین ما عمیق و ریشه ایست و مردم ما هم به خوبی این دردها را درک مي‌کنند و اتفاقا خیلی از دردهای ما مردم و مخصوصا شما هنرمندان از همان دیدگاه یک جانبه نگر و انحصاری برخی از مسئولان ناشی مي‌شود.

امثال هنرمندانی مثل جنابعالی که در راه هنر برای این مملکت هزینه داده اند، کم نیستند اما انتظار دارید که بختیاری‌ها تمام مشکلات این مملکت را بر طرف کنند؟ بختیاری‌ها در کنار سایر اقوام ایرانی در بسیاری از عرصه‌هاي ملی مثل تاثیر گذاری در نهضت مشروطه، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شرکت در انتخابات و تلاش برای تعیین سرنوشت خویش، مطالبه آزادی، عدالت، برابری، حقوق شهروندی و حفظ هویت قومی و ملی خود شرکت کرده اند.

هنوز تجمعات مدنی و قانونی هم میهنان بختیاریمان در کنار هم میهنان عرب، فارس و سایر شهرندان استان‌هاي چهارمحال و بختیاری، خوزستان و اصفهان برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، فراموش نشده است. با تمام این اوصاف نمی دانم این چه سفسطه ای است که حالا برخی‌ها آمده اند همه مشکلات این مملکت را اولویت بندی و لیست کرده اند و جلوی بختیاری‌ها گذاشته اند و مي‌گویند شما که برای حفظ هویت خودتان اعتراض کرده اید چرا برای تمام این مشکلات ریز و درشت اعتراض نمی کنید. با تقدیم احترام
دانش محمدی- دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس
مرجع : فرارو

حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۲۰:۳۱
ببخشيد چه توهيني به ملت شده؟ (207772)
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۷:۰۳
ما که آخرش متوجه نشدیم چه بی احترامی شده. لطفا دیالوگ یا قسمت خاصی از سریال که توهین کرده رو بگید تا ماهم متوجه بشیم. (207695)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۲۰:۳۴
١- "شما بختياري ها كاسه ليس انگليسي ها بوديد."
٢- "من هم فردا تو مدرسه ميگم بختياري ها چطوري بختياري شدن"
اين دو تا رو من قبل از اينكه تحريم كنم شنيدم. (207773)
شهریس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۲۳:۱۲
حسن جان، این حرف رو توی سریال یه کمونیست به بختیاری میزنه که اتفاقا این کمونیست توی سریال خیلی هم آدم موجهی معرفی نمیشه (207849)
مهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۲۰:۴۰
والا ما هم توهینی متوجه نشدیم.
باور کن نصف همون مردم که اعتراض کردند اصلا ندیدند سریال رو.
کار همون از ما بهترون هاست.این بازی رو شروع کردند.
نامه کاملا منطقی هم داده امیر خان (207777)
کارونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۲۲:۱۰
خیلی جالبه ،هر تو سری نخوردنی بازی تلقی میشود.
شناخت ما مردم ایران از هم دیگه خیلی کمه و این باعث میشه مرتبا سوتفاهم بین ما بوجود بیاد.واجبه یاد بگیریم به هم احترام بذاریم... (207824)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۷:۱۴
به نظر می رسد خط قزمز ها را در ایران کسانی تعیین می کنند که بتوانند گروهی از مردم را تحریک کنند و در واقع شما در حین تولید یک اثر فرهنگی نمی توانید مطمئن باشید که خط قرمزی را رد نکرده اید چرا که به شرایط اجتماعی و سیاسی زمان اکران مربوط می شود (207703)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۷:۲۰
دقیقا به دلیل اینک شما به هیچ قیمتی حاضر به بازی در قلاده های طلا نشدید به عنوان یک بازیگر مردمی از شما انتظار می رفت که حاضر به بازی در این سه ریال
نیزنباشیدتاباعث رنجش خاطرهموطنانتان شوید. (207705)
لایک
United States
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۷:۲۱
درود بر شرفت کر بختیاری (207706)
داود ميلاسي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۷:۳۸
بي نهايت آفرين.جناب دكتر پاسخ شما بجا سنجيده و هوشمندانه است. زنده باد ايران و ايراني (207709)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۷:۴۶
منم دانشجوی دکتری هستم ولی امروز از اینکه متوجه شدم دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما چه اندازه سطحی نگرند متاسف شدم (207711)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۲۰:۳۸
متاسفانه اينقدر پذيرش دكتري زياد شده كه شما هم توانستيد وارد اين دوره شويد. سطحي نگري از شماست كه احتمالا بدون اطلاع دقيق يك عقيده و نظر كارشناسي رو از كسي كه در اون زمينه درس خونده سطحي ميخونيد. (207776)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۷:۴۸
خوشم اومد منطقی جواب آقایی رو داد. علیرغم اینکه امیر آقایی از بازیگران محبوب بنده بوده اما این نامه نشان از غرض ورزی ایشون نسبت به هم میهنان بختیاری داره. (207712)
.........................
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۲۲:۲۰
اصلا سریالو شما دیده بودی که سینه چاک می کنی برای هر کسی که بر ضد سریال بنویسه (207830)
...........
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۲۲:۲۵
راستش من متوجه نشدم چی شد یعنی تا این حد مردم ما سطحی نگر شدن طرف داره خطاب به یک حانواده صحبت می کنه ، می گن توهین شده ........ اولین شخصیت سریال جوانی بود نجیب و محبوب که حالا معلوم شده بختیاری بوده حالا کجا توهین شده و ............... و عجیب تر عده ای خیلی ساده لوحانه حمایت می کنند و چشم روی اصل موضوع می بندند جایی که باید حاضر باشن غایبن جایی که باید .......... (207833)
نجات کارون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۸:۲۷
جناب اقای دانش محمدی،االبته در پاراگراف اخر مقاله تان به این نکته اشاره نکردید که تجمعات مدنی و قانونی مردم خوزستان در اولویت اول برای "نجات کارون" و جلوگیری از طرحهای غیرکارشناسی انتقال اب از سرشاخه های ان و خصوصا توقف پروژه بهشت اباد بود که البته تاکنون محقق نشده است و همچنان مردم خوزستان و چهارمحال منتظر توقف ان هستند.
توجه به این نکته ضروریست که میبایست از طرح مباحث حساسیت برانگیز و انجام پروژه هایی که واکنشها و نارضایتهای اجتماعی به بار می اورد،خودداری کرد.
لطفا را متوقف کنید (207722)
یاور
Romania
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۸:۵۹
شکستن شیشه ماشین های مردم اتش زدن موتور سیکلت رهگذری عادی اسمش اعتراض دموکراتیک است .؟ (207734)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۲۰:۴۱
اولا شما كه توي تجمع نبوديد ، تهمت نزنيد، ثانيا اگر هم بوده ( من خودم در تجمعات حضور داشتم و يكي از آرام ترين تجمعات رو ديدم) در هر تجمعي ١ درصد وجود دارند كه دنبال سواستفاده هستند. (207778)
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۹:۰۰
آقای بازیگر حالا برای این سریال سفارشی چند صد میلیون دستمزد گرفتی؟
مگه شماره موبایلت را غیر دوست و آشنایانت کسی دیگر هم داره؟
تو یه بازیگری پول میگری بازی میکنی پس الکی واسه خودنمایی و خودشیرینی خودت را قاطی نکن! (207735)
نظر من
United States
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۹:۱۹
متاسفانه مجددا برخورد سیاسی و جانبدارانه بهار را شاهد هستیم
نامه امیر آقایی کاملا منطقی است... سوال اصلی ایشان این است: کجای این سریال به بختیاری ها توهین شده است؟ غیر از این است که بسیاری از شخصیت های داستان و از جمه قهرمان آن بختیاری است؟
سوال بعدی: تا کی انقدر بسیاری از ما مردم ایران جوگیر هستیم و علاقمند به بزرگ نمایی هر چیز؟
و سوال بعدی: چرا درست بر علیه کسانی دارد اعتراض و نکته سنجی غیرمنطقی می شود که اتفاقا خود زخم خورده سانسور، توقیف و هجوم اقتارگرایان بوده اند؟ (207742)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۲۰:۴۵
نميشه كه فاميل طرف رو بذارن بختياري بعد انواع توهين ها را به "بختياريها" بكنن و بگن فاميل طرفه. مثلا اگر در يك فيلم آمريكايي يك خانواده ايراني رو با فاميل ايراني بذارن و بعد انواع توهين رو توي سريال بهش بكنن شما توهين حساب نميكنيد. (207780)
یک فامیلی
United States
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۲۱:۳۸
قیاس مع الفارق می فرمایید قربان
در امریکا فامیل "ایرانی" بسیار خاص و گل درشت است
اما در ایران نام خانوادگی یا رمضانی است یا شعبانی یا محمدی یا علوی یا....یا بختیاری

فکر می کنم نگاه های مشابه نگاه شماست که باعث شده در سریال های ایرانی شخصیت های مثبت نامشان علی و فاطمه و محمد و نام بزرگواران دیگر است منفی ها هم کامبیز و کیارش و کتایون (207806)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۹:۴۴
مشکل از سریال و فیلمنامه آن است و ظاهرا این آقای بازیگر ناآشنا نه نام آشنا هم بدش نیامده از توهین آشکار به بخشی از مردم ایران. این سریال آدم را ناخودآگاه به یاد سریال دوست داشتنی دلیران تنگستان میاندازد که توانست یک قهرمان محلی-رییسعلی دلواری- را تا حد یک قهرمان ملی ایرانیان در حافظه ها جا بیاندازد. حالا سردار اسعد بختیاری که حتی تاریخ سازی چند دهه اخیر هم نتوانست از ارزش های او بکاهد در اینجا آنقدر تحقیر شد که حتی تکرار توهین ها نسبت به وی موجب رنجش خاطر بسیاری می شود. (207751)
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۹:۴۶
میان کسی که ریشه ها را می زند و باغبان دلسوزی که شاخ و برگ اضافی را می زند تا درخت رشد کند باید تفاوت قائل شد. متاسفانه آقای ضرغامی و تبریز و آقایی و سلیمی نمین ریشه ها را زدند. ملت میتواند تشخیص بدهد. (207752)
000
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۲۰:۵۹
ا. . . این جهان کوه است و فعل ما ندا / سوی ما آید نداها را صدا
یعنی به هر کی بد کنی همون بدی به خودت برمیگرده. از رسانه ملی به یه جماعت بزرگ فحش دادی مطمئن باش تمام این فحش ها به خودت برمیگرده. (207796)
حميدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۲۲:۰۶
اين كه بگن دهنم رو باز نكن كه بگم بختياري چطوري بختياري شده آيا به يك فرد مشخص تو سريال بر ميگرده يا معناي عامتري داره؟ اگر سريال رو ميديد و موقعيت و بافت رو مي سنجيديد مي فهميديد دارن به قوم بختياري توهين ميكنن اون هم در حمايت از تجزيه طلبان آذربايجان. (207820)
saeid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۲۲:۱۳
اولا اگه قرار باشه به خاطر همچین مسائل جزیی عده ای از اقوام کشورمون ناراحت بشن که دیگه نه میشه فیلم ساخت نه سریال .
دوم مردم خوب بختیاری این قدر که برای یه مسئله جزئی قیام میکنید ایا برای گرانی و تورم و عدم مدیریت مناسب و ... هم قیام میکنید ؟ اگه اون یه فیلم تو تلویزیون هستش این یکی تو زندگی جریان داره . (207827)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۲۲:۲۶
فقط بختياري ها بايد قيام كنند؟!! اتفاقا بختياري ها قومي هستند كه در فتح تهران بعد از استبداد صغير دين خود رو به ايران ادا كردند. (207834)
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۲۲:۴۵
با بخش دوم موافق هستم. متاسفانه این نقطه ضعف همه مردم ایران است که نسبت به مشکلات اقتصادی واکنش درست را نشان نمی دهند. اما این حق طبیعی اقوام برای دفاع از حقوق خود نفی نمی کند. (207840)
سعید پایدار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۰۰:۰۱
من خودم اصلاح طلب هستم.بااینکه ممکنه قبول نکنین ولی میگم خوب نیست بخاطر دشمنی به رسانه میلی اینجور به جون این کارگردان و بازیگر بدبخت بیفتید.خداییش من این سریالو دیدم منظور نام فامیل بختیاری بود.خواهشا نظرمو پخش کن بهار (207869)