به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۳ ساعت ۱۹:۰۳
کد مطلب : ۸۳۱۴۴
توسط استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نامه به وزیر بهداشت در خصوص طرح سلامت

گروه جامعه: دکتر سید امیررضا مصباحی عضوهیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دل نوشته اي به وزير محترم بهداشت در خصوص طرح تحول نظام سلامت نگاشته است. متن این نامه به شرح زیر می‌باشد:

جناب آقای دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی
مقام عالی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
با سلام و تحیات
و آرزوی قبولی طاعات و عبادات دراین ماه مبارک
اینجانب دکتر سیدامیررضامصباحی عضو هیأت علمی گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، که از سال ١٣٨٦ بصورت تمام وقت در حال خدمت مي باشم، لازم است در خصوص طرح تحول سلامت و سیاست‌های حضرتعالی در نظام سلامت نکاتی را به استحضار برسانم:

١-با اعلام نتایج انتخابات در سال ١٣٩٢ بارقه امید وافری با انتخاب دولت تدبیر و امید در میان پزشکان و متخصصین مانند قاطبه ملت فهیم ایران ایجاد شد و همگان امید وافری به تدبیر ریاست محترم جمهوری در تمامی زمینه‌ها از جمله نظام سلامت داشتند. این بنده حقیر نیز با امید وافر چشم انتظار معرفی کابینه جدید و شخص وزیر بهداشت بودم که با اعلام نام حضرتعالی و مطالعه سوابق شما و نیز امید به تفکر و دید باز و سعه صدر جنابعالی مجدداً این امید در من تقویت شد و بعنوان یکی از حامیان سرسخت شما در مجامع مختلف (از جمع خانواده تا دانشگاه و کوچه و بازار) به تبلیغ سیاست‌های شما پرداختم.

در زمان ابلاغ طرح تحول نظام سلامت و لزوم اجرای یک باره آن هرچند جرقه‌ای از نگرانی بابت تصمیم ناگهانی و خلق الساعه و یک شبه به اذهان متبادر گشت و یادآور خاطرات تصمیم گیری‌های دولت دهم شد؛ اما باز هم بخصوص پس از دیدار چندساعته با حضرتعالی بعنوان نماینده گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی شیراز (در حاشیه مراسم بزرگداشت مرحوم نمازی) و بیان دیدگاه‌های باز شما، مجدداً با تمام وجود به حمایت از این طرح عظیم ملی و تلاش در راستای کمک به وزارت متبوع و دانشگاه محل خدمت برای نهادینه شدن طرح و رفع اشکالات آن پرداختم.

٢-متأسفانه با گذشت زمان اتفاقات ناگواری در زمینه طرح تحول نظام سلامت افتاد که نه تنها اکثریت قاطع پزشکان متخصص و عمومی (که موتور محرک نظام سلامت می‌باشند) که حتی افرادی نظیر بنده که از ابتدا از حامیان سرسخت طرح بودیم دچار سردرگمی و بی انگیزگی مفرط گشته و سوالات بی شماری در ذهن این قشر خدوم و زحمتکش ایجاد گردید که در ادامه به اهم آن خواهم پرداخت:

٢-١: جناب آقای وزیر نمونه کابینه! شما خود مستحضرید در کلیه مشاغل (از اقشار مختلف جامعه چه در گروه تحصیل کرده چه از کارمندان و اصناف و بازاریان و چه در طبقه کارگری و...) درصدی از افراد خطاکار مشغول به کار بوده و جرائم مختلفی را مرتکب می‌شوند که خوشبختانه با رجوع به امار و اعداد و ارقام و مستندات موجود و نظرسنجی‌های کارشناسی می‌توان درصد این افراد را در قشر پزشکان بدست آورده و بعد در این مورد قضاوت نمود. لذا، بکار بردن الفاظی که تحت هیچ شرایطی نه به لحاظ اخلاقی، نه عرفی نه مذهبی در شأن جامعه مقدس و خدوم پزشکی و پزشکان و متخصصین نمی‌باشد توسط عالی ترین مقام نظام سلامت و به تبع آن مدیران زیرمجموعه و بعضاً نمایندگان مجلس و دیگر مسوولین به صلاح نظام سلامت نمی‌باشد.
٢-٢: آقای دکتر هاشمی! اعلام اعداد و ارقام نجومی در آمدی پزشکان متخصص و فوق تخصص و رسانه‌ای کردن آن بدون ذکر این نکته که این درآمدها در قشر پزشکی تنها به پزشکان انگشت شماری آن هم در چند کلان شهر و خصوصا تهران تعلق دارد، و عدم پرداختن به این نکته که حتی در همین سالها پزشکان متخصص بسیاری در اقصی نقاط کشور حتی از کسب معاش روزانه عاجزند، با کدام اخلاق اسلامی و سیره نبوی سازگار است؟
٣-٢: آیا ذکر اعداد نجومی مربوط به صدک اول درآمد متخصصین در کنار ذکر درآمد معمول پایین ترین قشر جامعه، مصداق تشویش اذهان عمومی محسوب نمی‌گردد؟
٤-٢: آیا برابری دستمزد و حق الزحمه مشاغل مختلف بدون در نظر گرفتن میزان زحمت، مسوولیت، حساسیت شغل، طول دوران تحصیل، مصائب و مشکلات دوران تحصیل و... با معیارهای عدل الهی در جامعه اسلامی سازگار است؟
٥-٢: آیا کتاب ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت که حاصل تلاش برخی همکاران می‌باشد از نظر شما واقعی شدن تعرفه‌ها بوده و اشکالات جهت دار و حذف و اضافه‌های جهت دار و معنی دار در آن به چشم نمی‌خورد؟! (بعنوان نمونه چرا برای برخی اعمال جراحی که بصورت روتین در فیلدهای خاصی آن هم توسط اشخاص خاص و برخوردار از رانتهای مشخص هیچ تعرفه‌ای قید نشده است و برای اعمال جراحی دیگر کهبه تعداد بسیار کمتر و با سختی بسیار بیشتر توسط همکاران انجام می‌شود تعرفه های بسیار غیرمنطقی و ناچیز در کتاب ذکر شده است؟!!!)
٦-٢: از ابتدای مهرماه ٩٣ که کتاب جدید کالیفرنیا ابلاغ گردید مکرراً در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شخص شمار همکاران عزیزتان ذکر گردید که درآمد متخصصین چندین برابر شده و چند صدمیلیارد تومان از بودجه جذب شده وزارت تحت امرتان در طرح تحول صرف این افزایش درآمد شده است. آیا واقعاً چنین است؟ اگر هست چرا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و در استان فارس (چه در بخش خصوصی و چه دولتی که بنده از آن آگاهم) این افزایش وجود نداشته و ندارد؟!!
٧-٢: مقام عالی وزارت! پرداخت حق و حقوق و حق الزحمه پرسنل نظام سلامت (اعم از پرستاران، بهیاران، کاردانان اتاق عمل و...) دغدغه همیشگی نظام سلامت بوده و هست و ما نیز بعنوان پزشکان متخصص و فوق تخصص با تمام وجود این دغدغه را ارج می‌نهیم، و پذیرفته ایم که باید این قشر نیز از درآمد متناسب با زحمت آن برخوردار شوند. اما دلیل اینکه تعرفه خدمات پرستاری از پزشکی جدا نشده است و این تفکیک جزئی از جراحی عظیم شما در نظام سلامت نبوده چیست؟ چرا باید در صورت حساب بیماران حق جراح و حق العلاج پزشک اعداد و ارقام چشمگیری باشد حال آنکه از این مبالغ تنها درصد ناچیزی به پزشکان تعلق گیرد (آن هم بصورت علی الحساب و پس از ماهها تأخیر و آن هم در صورت محاسبه صحیح توسط بیمارستانها!!)
٨-٢: آیا اجرای طراح کسورات پلکانی و پرداخت مبتنی بر عملکرد به پزشکان و پرسنل به نحو صحیح و عادلانه ابلاغ گردیده؟! آیا در مواردی که در بخش دولتی به اجبار دانشگاه وعلیرغم میل شخصی اعضای هیات علمی و متخصصین درمانی، حجم کار بسیار زیادی بعهده اشخاص گذاشته می‌شود،عدم پرداخت حداقل حق و حقوق مصداق عدالت است؟
٩-٢: آیا ابلاغ بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های مکرر در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در خصوص استفاده انحصاری از اقلام تولید داخل، واقعاً اهداف عالیه نظام و مقام معظم رهبری را متضمن است؟؟ در این خصوص تنها از شما تقاضا می‌نمایم ظرفیت تولید کارخانه‌های تولید داخل را با حجم موردنیاز تجهیزات مصرفی در کل کشور مقایسه نموده و تقلب‌های گسترده در تولید این اقلام را بررسی بفرمایید (در صورت نیاز تعدادی از این موارد را بصورت مصداقی به استحضار خواهم رساند) و از سوی دیگر با بررسی و کنترل کیفیت و کمیت محصولات خود در این مورد قضاوت فرمایید.
١٠-٢: آیا پس از اجرای بسته‌های طرح تحول در نظام سلامت هیچگونه تغییری در کیفیت ارائه خدمات به بیماران (از جمله تغییر در امکانات موردنیاز بیمارستان‌ها، اتاقهای عمل و پزشکان و نه فقط رنگ و لعاب ظاهری تخت‌های بستری و بخش‌ها و محوطه بیمارستان ها) ایجاد کرده است؟؟
جناب آقای دکتر هاشمی وزیر بادرایت و هوشمند دولت تدبیر و امید!
به خداوندی خدا سوگند این حقیر، منکر تلاش شبانه روزی شما و همکاران و همراهانتان در این راه پرفراز و نشیب نیستم؛ اما بیم آن دارم که این طرح عظیم ملی که در ابتدای راه امید وافری را درمیان اقشار مختلف جامعه و پزشکان ایجاد کرد با دلسردی همکاران و بازوهای اجرایی لازم (ازجمله متخصصین، پزشکان عمومی، پرسنل خدوم بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها و...) مانند بسیاری طرح‌های دیگر راه به ترکستان برده و ثمری جز پشیمانی برای افرادی چون حضرتعالی که دغدغه‌ای جز خدمت به خلق و رضای خدا ندارید نداشته باشد.
جناب وزیر!
ناگهان زود دیر می‌شود؛ تدبیری بیندیشید
هنوز به تدبیر شما امیدواریم...

الف
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۱۳ ۱۹:۳۲
سلام.جناب دکتر عزیز .اصلا" اینطور نیست که جنابعالی می فرمایید.در شهرستان های کوچک نیز پول های زیر میزی زیادی توسط اکثر همکارانتون به جیب زده می شود.تعداد آنها نیز زیاد است و عده ی کمی از همکاران شما رعایت مردم را می کنند.زنده باد دکتر هاشمی وزیر مردمی کابینه. (312770)
اریس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۴ ۰۹:۰۴
با اینکه بنده طرح سلامت رو قبول ندارم اما در استانهای محروم هم دیدم که دکتراها میلیاردی حقوق میگیرند یعنی در همه جا میلیاردی میگیرن پس دکتری که از شیراز هستی سیاه نمایی و مظلوم نمایی رو بذار کنار شاید هم خواستی خودتو مشهور کنی با این نامه. و زیر میزی هم بماند که چقد درامد از این راه رو دارند. (312883)
احمدی
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۱۳ ۱۹:۴۲
منم با نوشته بالا کاملا موافقم ..... این همه تبلیغات برای هیچ .... درامد پزشکان از قبل هم کمتر شد اونوقت وزیر بهداشت از خدا و پیامبر حرف میزنه ... بابا کارتو درست انجام بده .... چرا باید دستمزد سالیانه پزشکان و پرستاران کمتر شود ؟؟ در کدام صنف اینگونه هست ؟؟ (312776)
rahimi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۳ ۱۹:۵۴
جناب دکتر مصباحی
دغدغه هایتان را خواندم و برخی را تایید و برخی دیگر را قبول ندارم ولی می خاهم دغدغه خودم را به عنوان کسی که نزدیک به سه دهه در این سیستم کار می کند خدمتتان عارض شوم که اگر طرح به این سیاق تداوم یابد حوزه سلامت موکداً حوزه بهداشت نابود و حوزه درمان را نیز توان ارائه خدمت نخواهد بود و .... (312780)
دکتر سعیدی
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۱۳ ۲۰:۳۳
این طرح در سطح ملی اجرا میشود ولی در تامین اجتماعی مدیر عامل هر جور دلش میخواد رفتار میکنه حال انکه او هم زیر این طرح رو امضا کرده ... ولی در عمل پرداختی ها در تامین اجتماعی یک سوم دانشگاه است ولی اینو کسی رسیدگی نمیکنه و بازرس نمیاد از ما بپرسه ولی اگر کسی پولی گرفت پدرشو در میارند ... ایا دادرسی هست که به مشکلات پزشکان و کادر درمانی تامین اجتماعی رسیدگی کند ؟؟ وزیر کجایی ؟؟ بازرسان وزرات خانه کجا هستن ؟؟ (312787)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۳ ۲۰:۳۹
وزارت درمان و فقط درمان!!
سیستم سلامت کشور در حال حاظر بیمار پرور است...
بهداشت در وزارت بهداشت قربانی لابی های قدرت شده....
خدا به داد مردم برسه (312789)
قاسمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۳ ۲۲:۱۹
با نظرات جناب آقای دکتر موافقم با این طرح ضربه بزرگی به جامعه پزشکی واردشد (312817)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۳ ۲۲:۲۸
سلام .این ماه مریضی در بیمارستان دولتی در سنندج داشتیم واقعا طرح نظام سلامت رو از نزدیک دیدیم.پرستاران محترم مشغول بازی کردن با گوشی هایشان بوده وخبراز حال بیماران ندارند.کلیه کارها را به سرایه دار محول کرده و به همراه بیمار میگویند خودتون سرم را ببندید .پرستاران حتی از دست زدن به بیمار خوداری میکنند انگار بیماران جزامیند.بیمار را برای گرفتن یک اکو یک کیلومتر با تخت جابجامیکنند دریغ از آمبولانس.افسوس وجدان این گونه پرستارانکجاست تازه منتظر افزایش حقوق هم هستند. (312819)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۳ ۲۲:۳۸
آفای مصباحی آیا پزشکان هر بیمار را بین 20 تا 30 دقیقه معاینه می کنند؟
چرا پس از یکی دودقیقه معاینه بیمار را به سی تی اسکن و ام آر ای و .. می سپارند تا پورسانت خود را از این مراکز بگیرند؟ (312821)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۴ ۰۸:۵۸
برادر عزیز و گرامی اون ویزیت 30 دقیقه مربوط به استاندارد های امریکاس که حق ویزیت یک پزشک عمومی بین 75 تا 110 دلاره البته تمام حق ویزیت رو هم بیمه میده نه مریض.تاکسی سوار بشی بخواد 30 دقیقه مسیر در بست ببره حداقل 79 هزار میگیره. برادر ع (312882)
مرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۴ ۰۸:۰۲
آهای پزشکان!لطفا خودتان را با پرستارها وسایر پرسنل بهداشت ودرمان مقایسه نکنید،ماکه می بینیم باوجود کسب درآمد نجومی هنوز زیرمیزی ها هم سر جاشون هستند،همه می دونیم ومیدونید که طرح تحول بنام همه وبه کام شما پزشکا بود. (312877)
یک ادم معمولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۴ ۰۸:۳۶
با توجه به 40 سال کار در این رشته پیشنهاد می کنم 1-اسقرار سیستم تعرفه خدمات -2- استاندارد کردن تشخیص ودرمان از طریق پروتکل های رسمی 3 - کنترل حاکمیتی مخصوصا در بیمارستان ها -4- دخالت قضات متخصص در حقوق پزشکی در تخلفات -5 منع پرداختن کارمندان دولت در بخش خصوصی که مهمترین عامل فساد است -6 ادامه طرح ژنریک دارویی وجلوگیری از تعرض های سودجویانه به ان (312881)
مولانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۴ ۰۹:۰۸
بله تحول عظیمی اگه بتونه وزیر بهداشت از این هجمه های سنگین پزشکان زیر میزی بگیرخلاص بشه البته بخاطر این مسئله باج های زیادی (کارانه+...)باید پرداخت بشه راستی پزشکان محترم در هنگام ویزیت بیماران چند نفر را همزمان ویزیت میکنن؟ چند دقیقه برای شنیدن شرح حال بیماران صرف میکنن؟ و... (312884)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۴ ۰۹:۲۳
چگونه آقای وزیر ظرف حداکثر سه جهار ماه بعد از وزیر شدن توانستند جنین طرح بزرگی را کارشناسی بکنند. متاسفانه با این روسای دانشگاههای ضعیفی که منصوب کردند و این طرح نسنجیده ضربه بزرگی به دولت و ملت زدند (312885)